Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-22, 00:18
  #121
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Samtidigt ska man givetvis vara medveten om att vi pratar om en ytterst liten procent av Sveriges invandrare.

Fast nu pekar väl indicierna mot att vi faktiskt pratar om en hyfsat stor andel av invandrarna i Malmö? Bara utgångssiffran 10% är skrämmande. Om man sedan måste mer än dubbla den blir det riktigt trist.

Jag förstår inte varför man ska dela Malmös brottslingar med Sveriges befolkning? Det intressanta är väl hur det ser ut i ett område där det finns många invandrare? Från detta kan man dra en del slutsatser om huruvida vi bör ha en fortsatt stor invandring.

Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Den absoluta majoriteten håller inte på med någon form av brottslighet.

Det kan vara lite svårt att hålla isär dessa begrepp speciellt i I&I

Jo, visst är det beklämmande med folk som skriver "alla blattar är kriminella".

Men jag tycker det är farligare med "Den absoluta majoriteten håller inte på med någon form av brottslighet." Det är ett väldigt försåtligt sätt att dölja hur stora problem man kan få även med en väldigt liten andel brottslingar.

Ta valfritt dåligt fungerande land, tex Sierra Leone. Det landet har väl haft närmast en "Mad Max"-status? Men hur stor andel av befolkningen där är grova brottslingar? Gissar att 5-10% skulle vara en hög skattning (?)

Så frågan är inte hur långt vi är ifrån att få en majoritet med brottslingar. Frågan är istället hur långt vi är ifrån att få en liknande andel brottslingar som i dåligt fungerande länder. Jag tror vi börjar närma oss i vissa stadsdelar (Husby, Rosengård, osv).

Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag vill ha fakta, sanningar utan vinklingar och det gäller även vinklingar från idiotrasister.

Det vill jag också. I denna tråden har vi hårda fakta på hur stor andel "målvaktsbilar" det rör sig om (10%), samt namnen på målvakterna.

Från detta blir det mer spekulation i hur utnyttjandet av målvakter ser ut i olika folkgrupper. Men jag tycker inte det är för starkt att säga att mycket pekar på att en beklämmande stor andel av invandrarna från mellanöstern utnyttjar en bilmålvakt.

Här är lite mer hård statistik från kronofogden: källa

Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det du glömmer är att Malmö inte är Sverige och vi måste rimligtvis se helheten och inte ett område.

Håller kanske med på så vis att "Malmö inte är Sverige" längre, men det var nog inte så du menade. Vi ser i Malmö och andra områden vartåt det barkar för mer och mer av landet om vi fortsätter på den inslagna vägen.

Det finns ingen mängd med lagar, poliser, och fängelser som kan rädda samhällen där en för stor andel av befolkningen väljer att bryta mot lagen.

Även om vi stoppade all invandring imorgon tror jag det blir mycket sämre innan det kan bli bättre. Tar vi istället in ytterligare 1-2 miljoner lågutbildade så kan det gå riktigt illa.
Citera
2014-02-22, 00:31
  #122
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Även om vi stoppade all invandring imorgon tror jag det blir mycket sämre innan det kan bli bättre. Tar vi istället in ytterligare 1-2 miljoner lågutbildade så kan det gå riktigt illa.

Jag citerar inte allt, endast ditt sista stycke. Men först och främst så vill jag säga att jag gillar din debattstil. Fakta och inte känslor. Det är så det ska vara även om givetvis känslor också har en betydelse.

Javisst, det är ett problem med kultur här. Många svenskar har en luthersk arbetsmoral. Man ska göra rätt för sig och inte leva på andra. Det är en moral som gynnat Sverige. En del invandrare söker i stället enklare lösningar och fuskar. Dessa individer förstör för alla invandrare som försöker göra rätt för sig. Icke desto mindre så är de så pass många att det faktiskt blir ett problem.

Jag har ingen lösning men ser det som ett problem. Speciellt bland invandrare som är lågutbildade och som aldrig kommer att bidra till samhället med en krona.
Citera
2014-02-22, 01:00
  #123
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jimmysvin
1)bilarna stoppas flitigt av polisen som brukar utfärda böter direkt till föraren. Har bevittnat hur de gjort flygande kontroll

2) Många av de som skriver här i tråden sitter och eggar på varandra med myter och halvsanningar. Att flertalet namn på listan är arabisktklingande ger er främlingsfientliga ännu mer bensin i elden. Det är allt det handlar om


Behöver vi ta det igen, verkligen?


Adnan Abdulaziz, 41 år3 8668,5 mkr

Majid Wandi, 53 år3 8353,4 mkr

Jalal Baltaj, 52 år2 5696,5 mkr

Ibrahim Sabih, 29 år1 9296,8 mkr

Yousif al-Itabi, 24 år8177,8 mkr

Mayssam Al Hellani, 30 år5585,4 mkr

Ibrahim Mahmoud, 28 år3526,1 mkr

Kamal Hussain, 30 år1052,7 mkr

Ahmad Kahlid, 51 år802,1 mkr

Bilal Diab, 31 år161,5 mkr

Men, visst, det är bara en ren lögn från myndigheterna och egentligen är det:

Pelle
Kalle
Krister
Johan
Mattias
Jonny
Markus
Lena
Sofia

Varför orkar ni aldrig läsa en endaste jävla länk?
Citera
2014-02-22, 01:08
  #124
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTruthAboutStuff
Behöver vi ta det igen, verkligen?


Adnan Abdulaziz, 41 år3 8668,5 mkr

Majid Wandi, 53 år3 8353,4 mkr


Imponerande, att felparkera bilar för 38 miljarder kronor. Då får man ligga i. Men det där med granskning av siffror kanske inte är så viktigt.
Citera
2014-02-22, 08:47
  #125
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmysvin
1)bilarna stoppas flitigt av polisen som brukar utfärda böter direkt till föraren. Har bevittnat hur de gjort flygande kontroll

2) Många av de som skriver här i tråden sitter och eggar på varandra med myter och halvsanningar. Att flertalet namn på listan är arabisktklingande ger er främlingsfientliga ännu mer bensin i elden. Det är allt det handlar om


Ja det är klart, de där är egentligen svenskar men de har bytt till ett arabiskklingande namn för att lättare få ett jobb.
Citera
2014-02-22, 09:09
  #126
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Imponerande, att felparkera bilar för 38 miljarder kronor. Då får man ligga i. Men det där med granskning av siffror kanske inte är så viktigt.

Det var korrekt citerat från artikeln, men jag reagerade också på de siffrorna.

Fast det var faktiskt inte uppenbart orimligt, fick räkna på det för att se att det inte går ihop:
38 miljarder / tusen bilar på en person = 38 miljoner per bil, 1000 kr per pbot = 38 000 p-böter per bil, 4 p-böter per dag = 10 000 dagar = 30 år => orimligt
Däremot skulle det faktiskt gå att dra ihop nån miljard i p-böter på en målvakt, tex om bilarna används som svarttaxi och budbilar. Så det var inte helt lätt att säga att 40 miljarder är orimligt när 4 miljarder kan vara det.

Sen stämmer inte heller siffrorna med totalsumman av obetalda böter i artikeln ("42 miljoner").

Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Återigen så rör sig detta inte om pengar om Malmö stad har "gått miste" om. Hade systemet inte haft detta kryphål så hade inte dessa skulder existerat. Dessa pengar hade aldrig och kommer aldrig existerar i verkligheten.

Exakt. Marginalkostnaden för Malmös stad har inget att göra med summan av p-böterna. Det är lika mycket hitte-på som skivbolagens beräkningar på hur mycket de förlorar på piratkopiering.

Men det rör sig förmodligen om betydande kostnader när det finns över 15 000 målvaktsbilar i Malmö. Utebliven fordonsskatt och försäkringspremier skulle jag nog räkna som "riktiga" förluster. Dessutom har vi extra administration av p-böter, överrepresentation inom försäkringsärenden, osv.

Det är också en stark indikator på att vissa stora invandrargrupper har en helt annan syn på moral och att det är OK att utnyttja samhället. Vad händer om 10-20 år, när vi har många politiker, poliser, myndighetsanställda, osv med detta synsätt? Idag har vi bara en liten andel invandrare inom myndigheterna, men har redan börjat se ett oroväckande antal korruptionsmål för den gruppen.

Vi är väl alla överens om att de flesta länder i tredje världen är väldigt korrupta, och att det är mycket dåligt för dessa samhällen? Nu har vi fått en skymt av hur det går till när ett samhälle blir korrupt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag citerar inte allt, endast ditt sista stycke. Men först och främst så vill jag säga att jag gillar din debattstil. Fakta och inte känslor. Det är så det ska vara även om givetvis känslor också har en betydelse.

Tack! Ja, visst måste man ha både hjärta och hjärna med i resonemangen. Tyvärr räcker det inte med enbart hjärta om vår nuvarande politik inte är långsiktigt hållbar. Trends that can't continue, won't.

Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Javisst, det är ett problem med kultur här. Många svenskar har en luthersk arbetsmoral. Man ska göra rätt för sig och inte leva på andra. Det är en moral som gynnat Sverige.

Nu när jag jobbat längre perioder i vitt skilda länder så har jag fått en helt annan uppskattning för svenskt arbetssätt och arbetsmoral. Vår rikedom kommer inte enbart från att folk jobbar hårt, utan även från att man har högt förtroende för varandra och samhället. Det gör allting mycket effektivare och smidigare. "Jobba smart, inte hårt" är en klyscha, men den stämmer till stor del.

Sen är Sverige en väldigt teknisk nation, där folk är mycket bra på att använda och framförallt sköta+underhålla maskiner. Detta saknas helt i tredje världen. Allting blir extremt tungrott när varenda teknisk manick (fordon, maskiner, verktyg, osv) är dåligt underhållen, och inte fungerar en stor del av tiden.

Allt är givetvis inte rosenskimrande i Sverige, det finns många problem också. Men de flesta objektiva undersökningar de senaste 20 åren placerar oss i den absoluta toppen vad gäller bra länder att bo i. Vi ska vara försiktiga med stora förändringar av samhället så att vi inte tappar det som är bra med samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
En del invandrare söker i stället enklare lösningar och fuskar. Dessa individer förstör för alla invandrare som försöker göra rätt för sig. Icke desto mindre så är de så pass många att det faktiskt blir ett problem.

Precis. Tyvärr tror jag problemet är mycket större än de personer som aktivt begår brott för att utnyttja systemet.

Vi har den stora gråa massan av personer med lågt förtroende för samhället och de utanför den egna klanen. Vi tappar mycket i att de hela tiden tar enklaste vägen som är bäst för dem själva just för stunden. Man lägger inte energin på att lämna saker i minst samma skick som man fick dem, och man undviker affärer som kräver förtroende för personer utanför den egna gruppen.

Det är väldigt svårt att forska fram hårda fakta och exakta siffror för såna här faktorer, men de är fortfarande viktiga i ett lands utveckling.

Till råga på allt så räcker det inte för en invandrare att jobba hårt och göra rätt för sig. Det svenska välfärdssamhället är så extremt kostsamt per person att vi förlorar ekonomiskt på i stort sett alla invandrare (länk, länk). Jag skulle inte bli förvånad om det visar sig att långt mindre än 10% av dagens invandrare blir nettobetalare till samhället, när bara 40% av svenskarna är det (länk).
Citera
2014-02-22, 09:19
  #127
Medlem
Heads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Imponerande, att felparkera bilar för 38 miljarder kronor. Då får man ligga i. Men det där med granskning av siffror kanske inte är så viktigt.

Texten är kopierad från artikeln. Det ska nog vara enligt nedan:
Adnan Abdulaziz, 41 år, 3 866 bilar, skuld 8,5 mkr

(Ibland får man tänka själv, men det kanske inte är så viktigt om man istället kan klaga på sina meningsmotståndare)
Citera
2014-02-22, 10:09
  #128
Medlem
Citat:
Det är också en stark indikator på att vissa stora invandrargrupper har en helt annan syn på moral och att det är OK att utnyttja samhället. Vad händer om 10-20 år, när vi har många politiker, poliser, myndighetsanställda, osv med detta synsätt? Idag har vi bara en liten andel invandrare inom myndigheterna, men har redan börjat se ett oroväckande antal korruptionsmål för den gruppen.

Detta ser jag som det absolut största problemet med invandringen från MENA länder. Att vi sakta men säkert får in folkgrupper som, hårt uttryckt, "förgiftar" samhällskroppen. Det finns anledningar till att många länder i mellanöstern och Afrika ser ut som de gör, och detta får vi in i Sverige med dessa folkgrupper. Jag tycker att användandet av bilmålvakter är jävligt allvarligt och detta borde det läggas stora resurser på att stävja så fort som möjligt.
Citera
2014-02-22, 10:14
  #129
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Eftersom målvakterna är babbar verkar det då otroligt i din haschröktsindränkta värld att det är babbar som kör bilarna?

Vad som verkar otroligt i min "haschröktsindränkta" värld är irrelevant. Bevis funkar mycket bättre om du vill anknyta till verkligheten istället.
Citera
2014-02-22, 17:16
  #130
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Då får man väl införa en lag om kreditupplysning vid bilköp så att ingen kan handla i "god tro". Bilköp registreras ju ändå när bilen anmäls så det är inte som att det inkräktar på någons integritet.
Det som måste förhindras är ju att målvakter står skrivna som ägare och det borde gå att förhindra utan större bekymmer.
Sen finns det väl/har funnits regler för hur många bilar man får köpa/sälja per år. Där går det säkert att vara kreativ och kombinera regeln med vissa kriterier för hur köpet går till och den ekonomiska statusen för de inblandade.
Jag har svårt att tro att det inte går att formulera en lagtext som förhindrar målvakter men samtidigt tillåter vanligt folk att göra affärer.
Själv köper jag inte bilar i Sverige så jag har varken tid eller ork att sätta mig in i lagtexten.
Såna små speciallagar är oehört impopulära så den lösningen lär inte hända. Snarare en ändring i befintlig lagtext.

Men där sa du ju något. Vad hindrar en malmöit från att säga att affären gjordes i köpenhamn? Det kör ju över precis alla svenska köprättsliga hinder som kommit upp i tråden.

Själv har jag spånat på en lösning som så att man bara får äga 3-4 bilar utan särskilt tillstånd från kanske transportstyrelsen. Inte helt oproblematiskt det heller dock.
__________________
Senast redigerad av ProfessorSlusk 2014-02-22 kl. 17:20.
Citera
2014-02-22, 17:24
  #131
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Om du säger det så. Jag vet ingenting om detta. Jag säger bara att jag vill se bevis innan jag skriver under på ett slentrianpåstående som "snart är det bara vi dumma svenskar som betalar parkeringsavgift och parkeringsböter".

Min personliga åsikt är att det kanske vore på sin plats att beslagta de berörda bilarna och möjligtvis åtala dem som förfogar över bilarna.
Åtala dem för vad?
Citera
2014-02-22, 19:50
  #132
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Imponerande, att felparkera bilar för 38 miljarder kronor. Då får man ligga i. Men det där med granskning av siffror kanske inte är så viktigt.

.. Ser att det korrekta användandet av siffror redan nämnts.
__________________
Senast redigerad av TheTruthAboutStuff 2014-02-22 kl. 19:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback