Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-19, 20:39
  #1
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Jag äter mycket ägg, men har ännu inte knäckt koden för vad som gör ett ägg lättskalat eller inte. Vad är knepen? Som jag gör nu så är de hårdkokta och kyls ned under kallt vatten strax efter kokning. Detta fungerar oftast, men ibland får man ändå ägg som är fett svåra att skala. Jag vet inte om jag inbillar mig, men detta händer oftare med bruna ägg än vita. Så någon som vet exakt den hemliga koden bakom ett lättskalat ägg?
Citera
2014-02-19, 20:42
  #2
Medlem
Avva66s avatar
Gamla ägg är mer lättskalade, förvara äggen några veckor innan du kokar dem.
Citera
2014-02-19, 20:55
  #3
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
Jag äter mycket ägg, men har ännu inte knäckt koden för vad som gör ett ägg lättskalat eller inte. Vad är knepen? Som jag gör nu så är de hårdkokta och kyls ned under kallt vatten strax efter kokning. Detta fungerar oftast, men ibland får man ändå ägg som är fett svåra att skala. Jag vet inte om jag inbillar mig, men detta händer oftare med bruna ägg än vita. Så någon som vet exakt den hemliga koden bakom ett lättskalat ägg?

Kokar dem alltid tills skalet spricker och då vittrar de aldrig sönder.
Citera
2014-02-19, 21:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Kokar dem alltid tills skalet spricker och då vittrar de aldrig sönder.

Intressant tips. Skall testas
Citera
2014-02-19, 21:08
  #5
Medlem
Kyl inte ned äggen för länge efter kokning, ju kallare desto svårare att skala tycker jag
Citera
2014-02-19, 21:10
  #6
Medlem
Jag kokar i äggkokare och då gör jag hål i botten så tränger vatten in och det är hur lätt som helst att skala, ett ägg skalar jag på 3 sekunder typ

Och jag kyler aldrig mina ägg i vatten om de nu spelar roll
Citera
2014-02-19, 21:36
  #7
Medlem
Glazehs avatar
skala bort toppen och botten, sen greppar du ägget och lägger toppen mot munnen och blåser. Viola ägget är ute ur skalet
Citera
2014-02-19, 21:46
  #8
Medlem
Dela ägget på mitten och ät ur från insidan, så blir det bara skalet kvar. Lätt. Skalat. Lättskalat
Citera
2014-02-20, 02:05
  #9
Medlem
BERNFs avatar
Som vanligt får man hundra olika svar på den här frågan. Själv slår jag ägget i en bänk både i toppen och botten för att sedan rulla det så skalet spricket upp. Normalt sätt så slinker skalet bort blixtsnabbt då.
Citera
2014-02-20, 02:44
  #10
Moderator
Neksnors avatar
Fick tipset att inte förvara äggen kallt och att kyla dem innan skalning. På grund av låg konsumtion ovh hållbarhetsnojja förvarar jag dem fortfarande i kylen.

Funderade på det där med kall förvaring, kan det handla om att det tar för lång tid för det yttre delarna av ägget att koagulera och att det på något sätt gör att ägget fastnar i skalet? Ingen aning, men jag utgick från det och försökte motverka det.

Har nu testat ca 30 ägg och alla har varit lättskalade. Jag börjar med att koka upp relativt mycket vatten, så att ägget utan problem kan vara under ytan. Anledningen till det är att det ska finnas så mycket kokande vatten att ett enda svalt ägg inte ska kyla ner det så mycket att det slutar koka. När jag påbörjar uppvärmningen av vattnet tar jag ut ägget ur kylen. När vattnet kokar sänker jag ner ägget med sked och när det är färdigt (7 minuter för lös gula) lyfter jag upp det med sked och sköljer i kallt vatten tills det går bra att hålla i handen. Låter det lufttorka, vilket går ganska snabbt och skalar sedan.
Citera
2014-02-20, 03:29
  #11
Medlem
christerys avatar
Här var ju en variant som jag inte sett tidigare... https://www.youtube.com/watch?v=XudEBUi4yZc
Citera
2014-02-20, 07:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Här var ju en variant som jag inte sett tidigare... https://www.youtube.com/watch?v=XudEBUi4yZc

Jävlar i mig, det måste testas! Hoppas det fungerar!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback