Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-23, 06:56
  #13
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
Jag äter mycket ägg, men har ännu inte knäckt koden för vad som gör ett ägg lättskalat eller inte. Vad är knepen?

Hårdkokta ägg brukar vara lättare att skala än löskokta
Citera
2014-02-24, 12:29
  #14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Här var ju en variant som jag inte sett tidigare... https://www.youtube.com/watch?v=XudEBUi4yZc
Testat med tre ägg. Det första tryckte jag för hårt, så att äggvitan sprack, jag kunde se in till den ganska lösa gulan. Det var allmänt pilligt att avlägsna skalet utan att samtidigt skada gulan. De övriga äggen tryckte jag för löst på. I samtliga fall lossnade skalet lätt, men det verkar kräva träning för att få samma effekt som i videon. Min uppfattning är att skalet lossnar lika lätt vid traditionell skalning.
Citera
2014-02-24, 17:57
  #15
Medlem
knarkpulvers avatar
MYCKET salt i vattnet, koka, sen rullar du ägget mellan händerna en kort stund. Jättenkelt och fungerar klockrent.
Citera
2014-02-24, 21:11
  #16
Medlem
Gosifs avatar
Jag brukar alltid lägga 2-3 ägg i en bunke med ljummet vatten. När vattnet på spisen kokar, lägger jag i äggen. På så vis så spricker de inte. 5min, sen är dem perfekta för min mun. Mums!
Citera
2014-03-25, 12:34
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glazeh
skala bort toppen och botten, sen greppar du ägget och lägger toppen mot munnen och blåser. Viola ägget är ute ur skalet

Min kompis gjorde detta och det såg grymt ut! Tyvärr har jag inte lyckets göra det själv.
Citera
2014-03-25, 13:29
  #18
Medlem
Rotselleris avatar
En polare till mig som är kock använder sked, han gör det fruktansvärt snabbt och det blir väldigt bra varje gång. Kan inte säga att jag har fått rätta knycken på det än men med lite träning bör det gå rätt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback