Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Tveksamt, har inte satt mig in i ämnet tillräckligt för att ha en bestämd åsikt. Att det inte är så trevligt för djuren både på zoo och cirkus känner jag mig rätt säker på, men det är bra för barnen att se levande djur, en bristvara numera. Tror de får större respekt om de ser dem uppträda och vara "duktiga".
Kanske kan man ordna det bättre för cirkusdjuren, så de kan vara kvar? Zoo har ju utvecklats nåt enormt, t ex elefanthuset på Skansen som bara var en liten plätt...
Tänkte först svara dig, men sen såg jag att challie redan gjort det, på ett ypperligt sätt:
Citat:
Ursprungligen postat av
challie
Vad lär de sig då? Att det är okej att ha djur i fångenskap och få de leva emot sina naturliga instinkter och habitat bara för att du har makten att se till att det blir så? Jag tänker lära mina framtida barn att vilda djur ska leva i sitt naturliga habitat och att de INTE är våra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zanizaila
Enorm skillnad på djurpark och cirkus.
I cirkusar turnerar djuren ständigt runt, lever på väldigt små ytor, får aldrig ha någon stabilitet, och finns bara för att göra tricks och uppträda för en publik inne på en högljudd arena.
I en respektabel djurpark har djuren stora områden att ströva på och full möjlighet att bete sig naturligt, enda skillnaden mot ett liv i det vilda är att de inte kan vandra så mycket de vill, och de slipper död av svält, parasiter, sjukdom eller djurattack som är så vanligt i det vilda. (Men så finns det ju rötägg inom djurparkerna också, precis som att det alltid kommer finnas djurägare som inte borde ha ens ett akvarium.)
Enorm och enorm. I båda fallen lider djuren väldigt mycket bara för att roa oss människor. Så även om djurparker är att föredra så är det fortfarande ett sjukt sadistiskt beteende. Djur på zoo beter sig inte naturligt. Det må vara vad djurparkerna säger, men det är ren lögn. För att göra det tydligt så kan du leka med tanken att du var ett av dessa djuren, skulle du kalla det för din naturliga miljö? Hade du trivts?
Citat:
Ursprungligen postat av
MLE
Jag gillar cirkus och det ska vara cirkus MED djur! Cirkus Maximum brukar ha jättebra djurnummer.
Det liv djuren lever i sin naturliga miljö är inte heller något idealiskt liv, det ska man inte tro, men vad har dom för val.
Det mest korkade jag hört (idag i alla fall). Att djuren inte har något val är väl än ännu större anledning för oss människor att inte slänga in dom i en djurpark. Och vad spelar det för roll om deras naturliga liv inte är idealt? Jag anser inte att min liv är idealt heller, men det betyder inte att jag anmäler mig frivillig till att spendera ett liv i bur på sergels torg...
Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Tyvärr är det så, att vi människor har makten över både djuren och naturresurserna och missbrukar den. Djur har vi haft i fångenskap, eller slaveri om man segdrar det, 10 000 år eller nåt sånt. Inte lär det ändras förrän vi ändrar våra matvanor till insekter och alger etc, nåt jag inte tror kommer dröja så otroligt länge pga befolkningsökning.
*host*vegetariskt*host*
Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Djur på zoo och på cirkus är den enda kontakten de flesta barn har, utöver ett och annat husdjur. Om de gillar djur, ser att de har intelligens och känsloliv, är det troligare de blir djurvänner.
Vilken intelligens och känsloliv förmedlas på djurparker och circus?
Du har rätt i att det kan bidra till djurintresse hos barn, men samtidigt lär vi dom att det är ok att ha de i bur (vilket det inte är). Finns andra sätt att få barn att förstå hur fascinerande djur kan vara. I många fall behöver man inte ens se djuren, räcker med att gå ut i skogen och kolla på spåren de lämnar efter sig. Och idag kan man till och med slänga upp ungen på en stol och köra igång en spellista på youtube. Inte lika roligt som att se live förstås, men de kan ändå lära sig av alla fascinerande arter som finns samt varför man inte ska ha de i fångenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Barnen kan dessutom läsa naturlära och lära sig hur djur i frihet lever. Naturen är otroligt grym. Det ser inte alls ut som Animal Planet, inte många skulle stå ut att titta om man skildrade verkligheten. Det kan man knappast ta upp förrän de blivit lite äldre, detsamma gäller hur djur i fångenskap, t ex köttindustrin, verkligen har det. Men de första intrycken ska vara positiva.
Varför ska de första intrycken vara positiva? Då lär de sig ju att det är ok. Och kom inte och säg att så inte är fallet för i så fall skulle alla vara militanta veganer...
Sen kan man som sagt lära sig uppskatta djur/natur utan att börja med hur en varg äter ett levande får som skriker av panik, ångest och smärta.
Edit:
Lite off topic, men jag rekommenderar alla att se blackfish
http://www.imdb.com/title/tt2545118/
Trots att jag är motstånde av nästintill all djurhållning och är vegetarian gillar jag sällan dokumentärer som tar upp missförhållanden i vår djurhantering. Men blackfish är riktigt bra och belyser hur ful djurindustrin är, på så många olika nivåer.
Grundtanken med dokumentären var att berätta historien om djurskötaren som blev relativt brutalt dödad av späckhuggaren. De tar upp lite av cirkusen (hehe) som uppstod efteråt samt den troliga anledningen till att han dödade djurskötaren. Riktigt bra film!
Även om man inte bryr sig om själva djurhållningen så passar det säkert flashbackare, för någonstans i filmen finns ett klipp på en riktig jävla hårding till man (tänker på han som blev "lekt" av en späckhuggare men överlevde).