• 1
  • 2
2014-02-17, 00:13
Medlem
Marimus avatar
Cirkus Scott bestämde ju sig nyligen för att sluta med vilda djur på sin cirkus. Ett ganska klokt beslut eftersom det är svårt att ge vilda djur ett värdigt liv på en cirkus.

Bland annat anställde ju cirkus Scott denna förträfflige man att träna deras elefanter; http://www.youtube.com/watch?v=z2H8n60p9RI

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sv...re_8585818.svd

Och en video där deras elefanter vajar fram och tillbaka vilket är ett typiskt beteende på ett understimulerat djur.

http://www.youtube.com/watch?v=Fd8fRgTBEh8

Men cirkus maximum har ju ännu kvar sina elefanter och vilda djur, det kallas familjeunderhållning att gå på cirkus.

Men varför tror du att tränarna har med sina piskor inne på arenan?

Denna videon procucerade jag själv ihop under mitt projektarbete, den visar bland annat hur cirkus elefanter tränas inne på Ringling Bros/Barnum & Bailey. Det enda företaget som föder upp, tränar och distribuerar elefanter till zoo och cirkus.

Videoklippen är tagna från Storbritannien, Amerika och Skandinavien.
http://www.youtube.com/watch?v=liWMBgZ5Aig

Och till sist en video där två stycken elefanter återförenas efter ett helt liv på cirkus. Deras sista etapp i livet är verkligen inte värdigt nog, och deras liv har inte varit särskilt lyckliga.
http://www.youtube.com/watch?v=lF8em4uPdCg

Vad tycker du om cirkus och hur tror du att cirkus djur tränas? Borde cirkus maximum ha kvar sina elefanter och vilda djur?
Citera
2014-02-17, 00:18
Bannlyst
Jag velar för jag gillar att gå på djurparker.

Samtidigt vet jag oavsett vafan förståsigpåarna säger att djuren inte mår bra av att vara instängda!

Jag får lite halvspring i benen när jag ser en orm ligga dubbelvikt i ett miniterrarium!
Citera
2014-02-17, 00:18
Medlem
O-Lyckligs avatar
Djur ska vara i sitt naturliga habitat, inte dresseras för att "underhålla" oss! Det har vi arbete och televisionsapparater för!
Citera
2014-02-17, 00:22
Medlem
Elementarts avatar
Det är bra att allt fler cirkusar väljer att inte ha med vilda djur på sina shower. När man var liten var det så klart coolt att få se tigrar o elefanter, men då förstod man inte bättre.
Citera
2014-02-17, 00:24
Medlem
kinesarsles avatar
Djur på cirkus borde helt enkelt inte vara tillåtet.
Citera
2014-02-17, 00:25
Medlem
challies avatar
Jag är emot djur på circus och zoo!
Citera
2014-02-17, 00:34
Medlem
krigsbarns avatar
Det är dumt, givetvis. En förlegad tradition som representerar människans omoral. Det finns inte mycket här i världen som - enligt mig - är värre än det vi gör mot djuren... och i underhållningssyfte icke desto mindre.
Citera
2014-02-17, 00:34
Medlem
Wertyms avatar
Jag är för djur på cirkus. Djur är djur och de gör nytta på cirkus, efter som att WTs går på cirkus för att bli underhållna. Hade man inte velat se elefanter och skit så hade de inte funnits på cirkusar.

Självklart hör inte djuren hemma i ruttna cirkustält egentligen men jag bryr mig inte om det. Så länge djuren blir schysst behandlade (mat, skötsel osv) så varför inte.

Cirkus överlag är dock värdelöst.
Citera
2014-02-17, 00:35
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
känns tämligen förlegat... både på zoo och cirkus. skicka tillbaks dem i skogen
Citera
2014-02-17, 00:40
Medlem
challies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wertym
Jag är för djur på cirkus. Djur är djur och de gör nytta på cirkus, efter som att WTs går på cirkus för att bli underhållna. Hade man inte velat se elefanter och skit så hade de inte funnits på cirkusar.

Självklart hör inte djuren hemma i ruttna cirkustält egentligen men jag bryr mig inte om det. Så länge djuren blir schysst behandlade (mat, skötsel osv) så varför inte.

Cirkus överlag är dock värdelöst.

Bra behandlade blir de ju INTE och de borde alla veta, minst sagt förstå. Ett djur som exempelvis elefanten lever i flockar och är vana att vandra flera mil om dagen i vackra Afrika. Ett mycket intelligent djur. En elefant som tränad för cirkus blir separerad från sin mamma i för ung ålder och tränas av människor där de oftast tränas 1 timme per dag på hemska vis och detta är den ända gången på dagen de ser solljus. När de väl är kvalificerade för att vara på circus transporteras de i kedjor i dagar utan att kunna röra dig, står i sin egen avföring etc. Vakna upp vad tror du egentligen, ingen ska behöva leva(och lida) efter andras nöjen.
Citera
2014-02-17, 00:43
Medlem
S-cups avatar
wow, än så länge är det förvånansvärt vettiga åsikter som florerar

Jag håller alltså med om att djur inte ska vara på cirkus. Tycker inte heller de ska vara på zoo (även om jag som barn älskade kolmården och eskilstuna.

Man kan säga att circusdjur får allt vad de behöver, men jag kan stoppa in dig i min garderob med allt vad du behöver. Låter det lockande? Nä, just det.
Citera
2014-02-17, 00:45
Medlem
Djur på zoo känns mer okej än på cirkus. På ett zoo kan de fortfarande leva ett någorlunda normalt djurliv. Cirkus däremot är ett helvete för djuren som måste åka lastbil mestadels av tiden.

Vem fan går på Cirkus, shiet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in