2014-02-17, 00:49
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wertym
djuren blir schysst behandlade (mat, skötsel osv) så varför inte.
Det beror ju på hur du definierar "juste behandlade". Det är lätt att konstatera att djuren inte mår bra.
Citera
2014-02-17, 01:02
Medlem
OleYellers avatar
Både cirkus och zoo är förjävligt, även om cirkus tar fittigheten något steg längre än djurparkerna. Reser runt med tidigare stolta elefanter kedjade och deprimerade. Vidrigt att se.

Den som tror att det är ett ok liv för ett vilt djur att vara kontrollerade och instängda av människor borde verkligen ta sig en funderare över sin egen empatiska förmåga.
Jag bor i Sthlm och sist jag var på Skansen så var det ingen trevlig upplevelse för mig. Jag såg deprimerade djur till höger och vänster. Björnar i betongbunkrar, en Järv som hade trampat upp en stig runt sitt område för att han är gjord för att röra sig över stora områden osv. Fast getterna och grisarna verkade ha det bra!

Inte ok. Jag tror att det är en sån sak som man i framtiden kommer se tillbaka på och döma ut som totalt barbarisk och omänsklig.
Citera
2014-02-17, 01:05
Medlem
Louises avatar
Eftersom jag äter kött har jag inget problem med att djur används för människors syften, och därmed har jag svårt att se problemet i att de får leva ett glamouröst liv som cirkusstjärnor.
Citera
2014-02-17, 01:18
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durst
Djur på zoo känns mer okej än på cirkus. På ett zoo kan de fortfarande leva ett någorlunda normalt djurliv. Cirkus däremot är ett helvete för djuren som måste åka lastbil mestadels av tiden.

Vem fan går på Cirkus, shiet
Nja, då har du antingen inte varit på ett zoo eller så har du en skev syn på djurs naturliga habitat.

Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Eftersom jag äter kött har jag inget problem med att djur används för människors syften, och därmed har jag svårt att se problemet i att de får leva ett glamouröst liv som cirkusstjärnor.
Här har vi en som är ärlig i alla fall (och hen har rätt i att köttätare som spyr galla på circus och dyl är lite utav en hycklare)
Men jag hoppas att du skojar när du säger "glamoröst liv".
Citera
2014-02-17, 01:18
Medlem
revodnebs avatar
Inte alls, jag avskyr cirkus och djur på en sådan...
Citera
2014-02-17, 01:21
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Fast nu finns det ingen direktkoppling mellan dessa två saker. Jag äter kött och har stora problem med cirkusar.
Citera
2014-02-17, 01:23
Medlem
Wertyms avatar
Vem bryr sig om djur, de är ändå till för att ätas. In med allihopa på cirkus innan vi halal-slaktar dem och äter upp skiten.

Djur på cirkus är rätt, mer djur till cirkusarna!
Citera
2014-02-17, 01:27
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Fast nu finns det ingen direktkoppling mellan dessa två saker. Jag äter kött och har stora problem med cirkusar.
Det får i så fall stå för dig. Själv har jag problem att se hur man å ena sidan kan finna det i sin ordning att djur avrättas i industriell skala för att tillfredsställa människors smak för kött, samtidigt som man å andra sidan finner det djupt problematiskt att djur kuskar land och rike runt och ibland står i rampljuset. Å tredje sidan finns det inget som säger att man måste vara konsekvent.

Och beträffande kopplingen har du förstås rätt i att det är svårt att jämföra de båda: Det är betydligt värre att växa upp i ett koncentrations-/avrättningsläger än att slava som artist. Tror jag i alla fall.
Senast redigerad av Louise 2014-02-17 kl. 01:33.
Citera
2014-02-17, 01:28
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nä, det finns ingen direkt koppling (får vi hoppas) mellan circusdjur och köttdjur. Men lidandet som djuren får uppleva är i allra högsta grad jämförbara.
Citera
2014-02-17, 01:30
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Nä, det finns ingen direkt koppling (får vi hoppas) mellan circusdjur och köttdjur. Men lidandet som djuren får uppleva är i allra högsta grad jämförbara.

Den enda direkta skillnaden är väl att djur på cirkus inte skadar din personliga hälsa vilket dagens köttprodukter gör.

Vad tycker ni om djur inom sport och annan underhållning då?

Länkar två produktioner ytterligare;

http://www.youtube.com/watch?v=jnFmf6nPVAs - mitt diskussionsunderlag, inom sportvärlden når man tillslut en maxgräns för vad kroppen fysiskt kan klara av. När exempelvis kroppspulsådern exploderar så har man pressat sin kropp rätt så hårt, när vet vi vart gränserna går för djuren?

http://www.youtube.com/watch?v=K-cZvGFa0Sg - inom underhållningsbranschen så sponsrar både du och jag tjurfäktning och rodeo genom att vi köper produkter från coca cola och corona.

Den bästa biten är att coca cola vägrar erkänna att de sponsrar rodeos. Ändå är det huvudsponsor för Cheyenne's rodeo http://www.sharkonline.org/images/Cr...dletonsign.png

Och sedan tycker jag den typiska amerikanska debatten är så gullig om att tv-spel gör ungdomar våldsamma, men att gå och visa ungdomar och barn hur man plågar djur, gör det inte.
Senast redigerad av Marimu 2014-02-17 kl. 01:36.
Citera
2014-02-17, 01:32
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Det får i så fall stå för dig. Själv har jag problem att se hur man å ena sidan kan finna det i sin ordning att djur avrättas i industriell skala för att tillfredsställa människors smak för kött, samtidigt som man finner det djupt problematiskt att djur kuskar land och rike runt och ibland står i rampljuset. Å tredje sidan finns det inget som säger att man måste vara konsekvent.

Och beträffande kopplingen har du förstås rätt i att det är svårt att jämföra de båda: Det är betydligt värre att växa upp i ett koncentrationsläger än att jobba som artist. Tror jag i alla fall.
Det beror helt på vilket kött man köper. Idag köper jag enbart svenskt kött, och i största möjliga utsträckning köper jag vilt kött.

Å andra sidan ser jag heller inget negativt i sig med cirkus om djuren skulle ha det bra, men så är ju inte fallet och kommer aldrig kunna vara.
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Se ovan.
Citera
2014-02-17, 02:27
Medlem
kitschis avatar
Nu är ju inte de elefanter man ser på cirkus några vilda djur. De tillhör den indiska elefantstammen som hållits som husdjur i århundraden. Går inte att jämföra på det sättet med Afrikas vilda elefanter.

Det är väl jämförbart med att ha häst ungefär. Problemet är ju storleken och skötseln, svårt att ge en elefant tillräckligt med utrymme i en cirkusmiljö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in