2014-02-25, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad gr du d hr? Talar om p frhand att det inte finns ngot av betydelse?

Aaaah, vad finurligt; sikter om sikter. Finns det ngot vrdesystem som trots allt ger kvalitets-skillnader mellan dessa olika sikter?
Varfr skulle det inte finnas ngot av betydelse?

Om det finns ngot dylikt vrdesystem har jag ingen aning om, men jag vljer att lgga mer vikt vid dom senaste forskningsresultaten n dom som har ngra hundra r p nacken, och det gller ven min syn p filosofi.
Citera
2014-02-27, 11:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Om det finns ngot dylikt vrdesystem har jag ingen aning om, men jag vljer att lgga mer vikt vid dom senaste forskningsresultaten n dom som har ngra hundra r p nacken, och det gller ven min syn p filosofi.

Och hur skulle det frhindra utilitarismens association till moderna kunskap?
Citera
2014-02-27, 17:13
Bannlyst
Citat:
Och hur skulle det frhindra utilitarismens association till moderna kunskap?
Utilitarismen r sprungen ur 1700-talets mekaniska och elitistiska tnk. Eliten ska bestmma vad pbeln ska gra, fr eliten vet bst. Lycka kan mtas, och lycka ska frdelas s rttvist som mjligt utifrn elitens mallar.
Idag vet vi att verkligheten inte alls r s mekanisk som man trodde d, och vi r kritiska till elitens ideer (kommunism, kapitalism osv).
Drfr r utilitarismen inte srskilt relevant fr mig, men jag kan frst att den tilltalar vissa.
Citera
2014-02-27, 20:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Utilitarismen r sprungen ur 1700-talets mekaniska och elitistiska tnk. Eliten ska bestmma vad pbeln ska gra, fr eliten vet bst. Lycka kan mtas, och lycka ska frdelas s rttvist som mjligt utifrn elitens mallar.

Och det menar du bindar utilitarismen till determinism och reduktionism?

Vilken typ av utilitarism refererar du till?

Min version kan grundlgganda sammanfattas i "minimering av lidande, maximering av frihet"
Citera
2014-02-27, 21:54
Bannlyst
Citat:

Min version kan grundlgganda sammanfattas i "minimering av lidande, maximering av frihet"
Den sikten passar skert dig, men inte mig. Jag tror inte p maximering av frihet, t ex.
Citera
2014-02-27, 22:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Har du inget svar p denna frga?

Citat:

Och inget underlag?

Citat:

Citat:
Den sikten passar skert dig, men inte mig. Jag tror inte p maximering av frihet, t ex.

Det har inte ett dyft med vad "du tror p" att gra. Det r helt enkelt N version av utilitarismen jag presenterar, en version som inte r bunden till determinism eller reduktionism.
Citera
2014-02-27, 22:50
Bannlyst
Citat:
Har du inget svar p denna frga?

Och inget underlag?

Det har inte ett dyft med vad "du tror p" att gra. Det r helt enkelt N version av utilitarismen jag presenterar, en version som inte r bunden till determinism eller reduktionism.
Japp, och jag tror inte den r s smart att leva efter.

edit: ibland undrar jag om du helt enkelt missuppfattar pga ditt danska sprk?
Senast redigerad av peckahuve 2014-02-27 kl. 22:52.
Citera
2014-03-01, 10:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Japp, och jag tror inte den r s smart att leva efter.

Jag r fortfarande inte intresserat av vad du "tror", men av vilket underlag och vilken metodologi du kan presentera.
Citera
2014-03-01, 10:25
Bannlyst
Citat:
Jag r fortfarande inte intresserat av vad du "tror", men av vilket underlag och vilken metodologi du kan presentera.
Jag har insett att det skiljer minst 100 r i vra tankestt s det r inte lnt att fortstta diskutera.
Citera
2014-03-01, 11:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har insett att det skiljer minst 100 r i vra tankestt s det r inte lnt att fortstta diskutera.

Visst, du har nnu inte kommit ifatt med relativismens senaste rn.
Senast redigerad av Bogomil 2014-03-01 kl. 11:19.
Citera
2014-03-03, 13:21
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigeskonsul
Hej.
Idag hade jag en frelsning p universitetsprogrammet jag gr (ej filosofirelaterat, s r ej speciellt insatt) dr temat var utilitarism vs Kant.

Efter att frelsaren frklarat grunderna "maximala totala vrldslycka osv.." s stllde en kamrat frgan "S om jag ddar ngon som r olycklig, r det d rtt enligt utilitarismen efter som jag d kar vrldslyckan?"

D blev frelsaren, stlld och sa, ngot besvrat ngot i stil med att "Ja, teoretiskt borde det vl vara det".

Men gr han inte d ett felaktigt antagande. Liksom att 0-lycka vore ett neutralt tillstnd, lyckligare n normalt r plus och olyckligare n normalt r minus.

Borde man inte se det lite som temperaturskalan, att noll r precis s olycklig som man verhuvudtaget kan vara och att alla niver av lycka r positiva. Dvs r man vldigt olycklig har man ett vldigt lgt tal och att talet stiger med stigande lycka.

D skulle man ju kringg detta problem, eftersom allt ddande d skulle snka vrldslyckan (med det osannolika undantaget att den man ddade faktiskt var precis s olycklig som en mnniska verhuvudtaget kan vara, d det skulle bli +/-0. ?

Frelsaren har fel, medmindre hen tnkte p att valet inte bara skal ge lykken, men derimod maximere den. Och desuden er detaljerne angende rkkevidden af konsekvenserne tgede. For de fleste utilitarister accepterer ikke, at det skal vre et umiddelbart resultat, der tlles. Det er alts et kompliceret, sociologisk problem, hvis svar skal empirisk begrundes. S, som forelseren sagde, teoretisk set, kan det vre, men svaret er ikke ja, men muligvis.
Citera
2014-08-03, 22:59
Medlem
Xheqnhouzs avatar
I sammanhanget br kanske nmnas att det finns olika varianter av utilitarism, som - tminstone i teorin - kan ge olika svar p denna och liknande frgestllningar. Enligt vissa former av utilitarism br vi strva efter att maximera den genomsnittliga lyckan. Enligt denna form kan det tminstone *i teorin* (men sannolikt inte i praktiken!!) vara berttigat att ha ihjl en olycklig stackare, d det leder till att vi "i genomsnitt" blir lyckligare. Enligt andra former av utilitarism br vi strva efter att maximera den totala nyttan - och enligt dessa former kan det vara berttigat att hlla olyckliga mnniskor vid liv - s lnge de har ngot litet mtt av lycka i sina liv, som kan lggas till den totala lyckomngden hr i vrlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in