• 1
  • 2
2014-02-11, 23:06
Medlem
Hej.
Idag hade jag en frelsning p universitetsprogrammet jag gr (ej filosofirelaterat, s r ej speciellt insatt) dr temat var utilitarism vs Kant.

Efter att frelsaren frklarat grunderna "maximala totala vrldslycka osv.." s stllde en kamrat frgan "S om jag ddar ngon som r olycklig, r det d rtt enligt utilitarismen efter som jag d kar vrldslyckan?"

D blev frelsaren, stlld och sa, ngot besvrat ngot i stil med att "Ja, teoretiskt borde det vl vara det".

Men gr han inte d ett felaktigt antagande. Liksom att 0-lycka vore ett neutralt tillstnd, lyckligare n normalt r plus och olyckligare n normalt r minus.

Borde man inte se det lite som temperaturskalan, att noll r precis s olycklig som man verhuvudtaget kan vara och att alla niver av lycka r positiva. Dvs r man vldigt olycklig har man ett vldigt lgt tal och att talet stiger med stigande lycka.

D skulle man ju kringg detta problem, eftersom allt ddande d skulle snka vrldslyckan (med det osannolika undantaget att den man ddade faktiskt var precis s olycklig som en mnniska verhuvudtaget kan vara, d det skulle bli +/-0. ?
Citera
2014-02-11, 23:12
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigeskonsul
Hej.
Idag hade jag en frelsning p universitetsprogrammet jag gr (ej filosofirelaterat, s r ej speciellt insatt) dr temat var utilitarism vs Kant.

Efter att frelsaren frklarat grunderna "maximala totala vrldslycka osv.." s stllde en kamrat frgan "S om jag ddar ngon som r olycklig, r det d rtt enligt utilitarismen efter som jag d kar vrldslyckan?"

D blev frelsaren, stlld och sa, ngot besvrat ngot i stil med att "Ja, teoretiskt borde det vl vara det".

Men gr han inte d ett felaktigt antagande. Liksom att 0-lycka vore ett neutralt tillstnd, lyckligare n normalt r plus och olyckligare n normalt r minus.

Borde man inte se det lite som temperaturskalan, att noll r precis s olycklig som man verhuvudtaget kan vara och att alla niver av lycka r positiva. Dvs r man vldigt olycklig har man ett vldigt lgt tal och att talet stiger med stigande lycka.

D skulle man ju kringg detta problem, eftersom allt ddande d skulle snka vrldslyckan (med det osannolika undantaget att den man ddade faktiskt var precis s olycklig som en mnniska verhuvudtaget kan vara, d det skulle bli +/-0. ?
Ja, det beror ju helt och hllet p var nollstrecket ligger, och det kan vi nog inte veta objektivt. Kanske kan man lista ut det efter dden, men inte ens det r sjlvklart.
Citera
2014-02-11, 23:18
Medlem
Vindens avatar
Nej..
Vad lraren menar och gr med p r ju att nr man tar bort den svagaste individen i en grupp s blir gruppen starkare i genomsnitt. Visst, hade man rknat pong hade den sammanlagda pongen minskat men utslaget per person r den hgre allts r varje individ mer lycklig, genomsnittligt.

Allts, vrldslyckan r inte hg bara fr att populationen r stor men dr varje individ har minimalt med "lyckopong". Vrldslyckan r hg nr det genomsnittliga vrdet r hgt, oavsett population.
Drfr kommer vrldslyckan ka hela tiden om man tar bort den olyckligaste individen. Ett bttre stt kanske vore att ge den olyckliga individen glass s att den ocks blev lycklig.

Om man inte rknar med att den individen kanske hade en familj s att nu r ytterligare tre personer olyckliga.
Citera
2014-02-11, 23:20
Medlem
Lost-Highways avatar
Enligt utilitarismen s ska man i frsta hand maximera lyckan och inte minimera lidandet. Karl Popper i sina mest alkoholiserade tillstnd kom p den vldigt fina idn med negativ utilitarism som just skulle g ut p att ens handlingar skulle minimera lidande och orsaka s lite smrta t en sn stor grupp som mjligt; en fin liberal id tills ngon ppekade att om man verkligen vill minimera lidandet fr s stor grupp varelser som mjligt s skulle man ha incitament att utplna allt liv d det i en overskdlig tid kommer att reducera lidandet till noll. Fiffigt, eller hur?

Skillnaden mellan utilitarism och lt oss sga hederlig hedonism r att utilitarism sker efter kvantitativa lsningar p etiska frgor. Det r en filosofi skapad av en jurist och samhllsreformator s den r tnkt att vara som en etik frmst fr, s som jag tolkar det, politiska strukturer och samhlleliga ramverk snarare n alla individers enskilda handlingar.
Senast redigerad av Lost-Highway 2014-02-11 kl. 23:22.
Citera
2014-02-11, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinden
Nej..

Drfr kommer vrldslyckan ka hela tiden om man tar bort den olyckligaste individen.

Varfr det? Det mste ju frutstta att den olyckliga individens olycka ocks pverkar resten av populationens olycka. Kan man verkligen sl fast att det r s, att det r en sanning?
Citera
2014-02-11, 23:39
Medlem
psyDucks avatar
Men om det inte finns ngot minus p skalan s kan man lika grna fda upp miljardtals mnniskor som boskap i koncentrationslger och endast se till att hlla dem levande och inget annat, precis som vi gr med kycklingar, fast mycket vrre. Enligt TS skulle den totala lyckan i vrlden ka, men de flesta skulle hlla med om att s inte r fallet.

Inom filosofin kallas detta tankeexperiment fr Den motbjudande slutsatsen. Den anvnds som ett motargument mot utilitarismen, speciellt den typ av utilitarism TS pratar om.
Citera
2014-02-11, 23:50
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Och vad vi vet inte vet r hur framtiden ser ut - den olycklige kanske finner lyckan och kommer att gra livet toppen fr tusentals andra. Ddar man honom kommer man inte att maximera lyckan i det lnga loppet - med utilitarismen br man inte bara ta hnsyn till rum, utan ven tid.

"S om jag ddar ngon som r olycklig, r det d rtt enligt utilitarismen efter som jag d kar vrldslyckan?" Att svara "ja" p denna frga ger uttryck fr ngon slags kvasi-utilitarism.
Citera
2014-02-12, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
Men om det inte finns ngot minus p skalan s kan man lika grna fda upp miljardtals mnniskor som boskap i koncentrationslger och endast se till att hlla dem levande och inget annat, precis som vi gr med kycklingar, fast mycket vrre. Enligt TS skulle den totala lyckan i vrlden ka, men de flesta skulle hlla med om att s inte r fallet.

Inom filosofin kallas detta tankeexperiment fr Den motbjudande slutsatsen. Den anvnds som ett motargument mot utilitarismen, speciellt den typ av utilitarism TS pratar om.

Hller inte med. Eftersom vi mnniskor r utrustade (nvl, undantag finns) med ett visst mtt av empati, s tror jag att det obehag vi som inte satt i koncentrationslgren (stort obehag x mnga mnniskor) skulle knna ver vetskapen om denna ortt, skulle verstiga den minimala "lycka" dessa stackare (nra noll, i mitt resonemang) skulle knna ver att f finnas till.
Citera
2014-02-12, 00:11
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigeskonsul
Hej.

som du r inne p s r det en tmligen fnig filosofi som inte kan tillmpas eftersom lycka inte kan definieras eller mtas objektivt p ett vettigt stt
Citera
2014-02-12, 00:42
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck

Fast r det verkligen ett problem? Varken Bentham eller Mills fresprkade att ha s mnga knnande varelser (i det hr fallet mnniskor) i universum fr att p s vis utka mngden potential fr att knna lycka, utan de ville ju ha en strsta mjliga lyckan fr strsta mjliga antal varelser (mnniskor i synnerhet). Allts, de hade en viss knsla fr kvalitet i alla fall. Hur man ska avgra vilken lyckan som r den mest optimala fr flest r ju dremot ett givet problem. Bentham sjlv uppfann en formel fr hur man kan hantera det problemet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Felicific_calculus

Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
som du r inne p s r det en tmligen fnig filosofi som inte kan tillmpas eftersom lycka inte kan definieras eller mtas objektivt p ett vettigt stt

Det r inte fjantigt utan har studerats i mer n 200 r p universitet vrlden ver. Snarare s har utilitarismen ftt en alldeles fr stark och seris stllning inom akademin d de tenderar att vara s dominanta och blockerar ibland utveckling av nya etiska lror.

Sedan s mste inte allting mtas objektivt heller; intersubjektivitet och konventioner rcker lngt och fungerar vl. Och utilitarism tillmpas redan idag bara att den gr det i specifika fall, exempelvis om ett flygplan blir kapat och det antas finnas en risk att det kan bli ett nytt 9/11 s spelar mnniskorna p planets rttigheter vldigt lite roll (om de inte r super-VIP frsts, d kan det kompromissas) i frhllande till den skada de kan gra som levande missiler.
Citera
2014-02-12, 00:51
Medlem
Lost-Highways avatar
Man kan exempelvis argumentera -- utifrn ett utilitaristiskt synstt -- att vetskapen om att i det samhlle vi befinner oss i s r det okej, i princip en moralisk plikt, att mrda dem som mr dlig ngot som fr att den allmnna lyckan att minska d folk blir oroliga. Vissa utilitarister har underskt huruvida vi i ett samhlle skulle ha rtt att dda mnniskor fr deras organ fr att p s vis skapa mer lycka hos andra (hos fler) som behver organen -- problemet d r att ett sdant system skulle skapa oro hos folk d de sjlva riskerar att skadas. Ett sdant system skulle allts krva att detta sker anonymt utan ngons vetskap (frutom fr de som gr jobbet frsts). Alternativt att man tar kl p hemlsa som ingen bryr sig om.

Med det sagt s finns det mnga olika former av utilitarism och sledes mnga olika problem att angripa de inre motsttningarna som finns i den utilitaristiska etiken. Den kan tyckas absurd men andra sidan kan den vara ytterst rationell och koherent om man skippar sentimentaliteten och bldigheten hos sig sjlv. Det gller att vara lite kylig. God natt och filosofera gott.
Senast redigerad av Lost-Highway 2014-02-12 kl. 00:53.
Citera
2014-02-12, 15:20
Bannlyst
Utilitarismen r ngot av det dummaste som kommits p, och r vl ungefr lika relevant fr vr tid som polaroidkameran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in