2014-02-24, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag frmodar att du tmligen naivt frskar "binda" utilitarismen till (filosofisk) materialism. Du kunne kanske vervga mjligen fr en uppdatering som passar bttre till relativismen.
Jag ger dig en chans till, bogo.
Vad jag menar r att vrlden har frndrats s mycket sedan 1700-talet, att det r meningslst att frska passa in utilitarismen i vr moderna tid. Betnk att fr 300 r sedan trodde man fortfarande p urverksmodellen fr universum, man trodde p etern som medium fr ljuset osv.
Idag har vi s mycket djupare kunskap inom s mnga omrden, att sjlva tanken p att frska skapa ett system som ska kunna verifiera vad som r "rtt" och "fel" utifrn en nrmast mekanisk metod, verkar smtt obscen.
Detta r min personliga sikt, du har en annan, och du fr grna argumentera fr din stndpunkt.
Citera
2014-02-24, 21:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag frmodar att du tmligen naivt frskar "binda" utilitarismen till (filosofisk) materialism. Du kunne kanske vervga mjligen fr en uppdatering som passar bttre till relativismen.

Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Vad jag menar r att vrlden har frndrats s mycket sedan 1700-talet, att det r meningslst att frska passa in utilitarismen i vr moderna tid. Betnk att fr 300 r sedan trodde man fortfarande p urverksmodellen fr universum, man trodde p etern som medium fr ljuset osv.

S vi br skrota alla filosofisk system ldre n 300 r?

Citat:
Idag har vi s mycket djupare kunskap inom s mnga omrden, att sjlva tanken p att frska skapa ett system som ska kunna verifiera vad som r "rtt" och "fel" utifrn en nrmast mekanisk metod, verkar smtt obscen.

Det gr bra att skapa "lokal" rtt-och-fel med hjlp av kontraktualism och objektivitet; vilket gr 'absolut etik' ondvndig.

(Med "lokal" syfter jag i frsta hand till kosmos).
Citera
2014-02-24, 21:27
Bannlyst
Citat:
Jepp, enligt mig har vr ackumulerade kunskap kat exponentiellt under s lng tid att vi nu har en halveringstid p sanningar som inte r mycket mer n 20-30 r.
En filosof som inte knde till ribosomer, epigenetik, tunneleffekt, radiovgor, satellit-gps osv har inte lika mycket att sga mig som t ex Thomas Nagel eller Freeman Dyson.
Citera
2014-02-24, 22:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Jepp, enligt mig har vr ackumulerade kunskap kat exponentiellt under s lng tid att vi nu har en halveringstid p sanningar som inte r mycket mer n 20-30 r.
En filosof som inte knde till ribosomer, epigenetik, tunneleffekt, radiovgor, satellit-gps osv har inte lika mycket att sga mig som t ex Thomas Nagel eller Freeman Dyson.

Visst har vr kunskap kat kraftigt, men du frvxlar filosofi med vetenskap. Det finns fortfarande filosofiska omrder som r helt utanfr vetenskapens kompetens-omrd.

Att du ivrigt ger moderna kunskap en sn omfattande betydelse frstr jag inte ditt motiv till. Dess mer fokus p rationalism, relativism och vetenskap, dess mer blir utilitarismen relevant och dess mindre blir metafysiska 'absoluter' relevante.
Citera
2014-02-24, 22:32
Bannlyst
Citat:
Visst har vr kunskap kat kraftigt, men du frvxlar filosofi med vetenskap. Det finns fortfarande filosofiska omrder som r helt utanfr vetenskapens kompetens-omrd.

Att du ivrigt ger moderna kunskap en sn omfattande betydelse frstr jag inte ditt motiv till. Dess mer fokus p rationalism, relativism och vetenskap, dess mer blir utilitarismen relevant och dess mindre blir metafysiska 'absoluter' relevante.
S kan man skert tolka det, men jag tycker tvrtom.
Allteftersom vi frdjupat vr frstelse s har vi kommit lngre och lngre ifrn "urverksmodellen" och tvingats till en dmjukhet som vi saknade fr bara 100 r sedan. Och d tappar utilitarismen sitt egenberttigande enligt mig.
Citera
2014-02-24, 23:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Allteftersom vi frdjupat vr frstelse s har vi kommit lngre och lngre ifrn "urverksmodellen"

Skall jag p allvar se det som att du inte frstr innebrden av min referens till "relativism", eftersom du nu vid ett par tillfllen har framhllit "materialism" som underlag?
Citera
2014-02-24, 23:12
Bannlyst
Citat:
Skall jag p allvar se det som att du inte frstr innebrden av min referens till "relativism", eftersom du nu vid ett par tillfllen har framhllit "materialism" som underlag?
Nu hnger jag inte med?
Citera
2014-02-24, 23:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Nu hnger jag inte med?

Frgan r: Varfr anvndar du den deterministiska och materialistiska "watchmaker"-vrldsbilden som underlag/perspektiv i bedmningen av utilitarismens validitet, nr "watchmaker"-vrldbilden ett bra tag och verlag har ersatts av relativismens vrldsbild?
Citera
2014-02-25, 05:31
Bannlyst
Citat:
Frgan r: Varfr anvndar du den deterministiska och materialistiska "watchmaker"-vrldsbilden som underlag/perspektiv i bedmningen av utilitarismens validitet, nr "watchmaker"-vrldbilden ett bra tag och verlag har ersatts av relativismens vrldsbild?
Fr att utilitarismen r en produkt av den tidens vrldsbild, watchmakerargumentet har jag ver huvud taget inte nmnt s det vet jag inte varfr du tar upp?
Citera
2014-02-25, 06:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Fr att utilitarismen r en produkt av den tidens vrldsbild,

Jag behvar tydligen upprepa mig sjlv frn ett tidigare inlgg:

Citat:

S varfr anser du att du kan "binda" utilitarismen till (filosofisk) materialism?

Citat:
watchmakerargumentet har jag ver huvud taget inte nmnt s det vet jag inte varfr du tar upp?

Korrekt, det var slarv frn min sida. Du har endast nmnd "watch-modellen". Men i realiteten gr det ingen skillnad i detta sammanhang, eftersom det fr mnet essentiella r ...... :

Citat:
den deterministiska och materialistiska ...etc

..... vrldsbilden. Om det sen r positivistisk materialism eller absolut idealism som liggar bakom ditt perspektiv har ingen betydelse fr utilitarismens validitet.
Citera
2014-02-25, 07:03
Bannlyst
Citat:
Jag behvar tydligen upprepa mig sjlv frn ett tidigare inlgg:

S varfr anser du att du kan "binda" utilitarismen till (filosofisk) materialism?

Korrekt, det var slarv frn min sida. Du har endast nmnd "watch-modellen". Men i realiteten gr det ingen skillnad i detta sammanhang, eftersom det fr mnet essentiella r ...... :

..... vrldsbilden. Om det sen r positivistisk materialism eller absolut idealism som liggar bakom ditt perspektiv har ingen betydelse fr utilitarismens validitet.
Jag anser att ingenting har ngon betydelse fr utilitarismens validitet. Det r en sikt helt enkelt. Och en sikt frn 1700-talet r och frblir en sikt frn 1700-talet.
Citera
2014-02-25, 07:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag anser att ingenting har ngon betydelse fr utilitarismens validitet.

Vad gr du d hr? Talar om p frhand att det inte finns ngot av betydelse?

Citat:
Det r en sikt helt enkelt. Och en sikt frn 1700-talet r och frblir en sikt frn 1700-talet.

Aaaah, vad finurligt; sikter om sikter. Finns det ngot vrdesystem som trots allt ger kvalitets-skillnader mellan dessa olika sikter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in