Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
Han har ändå blivit fälld för andra saker tidigare och det måste var en belastning för grisen. Men fängelse tror jag inte ett dugg på.
Att han fällts tidigare för vapenköpet spelar ingen roll här.
En del i tråden tycks blanda ihop det här förtalsmålet med ett tryckfrihetsmål. Det är i detta fall värt att påminna sig själv om att detta mål gäller förtal. Inget annat. Åtminstone är det så jag uppfattat det.
Det är också värt att påminna sig själv om, spekulerar man om utgången, att Justitiekanslern inte ansett det vara värt att driva frågan och att Pressens Opinionsnämnd gjort bedömningen att inga fel begåtts av Mattson. Tycka vad man vill om det, men så är det.
Själv vågar jag inte säga hur det kommer att gå. Förhoppningsvis konstateras att Mattsson och hans journalister gjort sig skyldiga till förtal. För det är nämligen så, att påstår man att nån skrivit saker som han eller hon inte skrivit, i det uppenbara syftet att dra vanära över honom eller henne, kan det enligt min uppfattning inte ses som annat än förtal. Men jag deltar inte i avgörandet, så jag kan inte veta hur det kommer att gå. Den som lever får se, om man säger så.