2017-02-09, 16:53
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Detta är ett stort hot mot upprättelse för uthängningen. Man förstår att så få vill stämma en tidning för förtal.
Det är få som processar mot tidningar därför att det kostar väldigt mycket pengar, i det här fallet har JO en halv miljon kronor att processa med. Utöver detta så är det oerhört svårt att vinna, i alla fall om man pekas ut som rasist. Utöver detta så innebär en process ett stort mått av obehag då man i princip kan räkna med att bli uthängd igen - något som JO fått erfara.
Citera
2017-02-09, 17:52
Medlem
JustZlatans avatar
Han har ändå blivit fälld för andra saker tidigare och det måste var en belastning för grisen. Men fängelse tror jag inte ett dugg på.
Citera
2017-02-09, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Han har ändå blivit fälld för andra saker tidigare och det måste var en belastning för grisen. Men fängelse tror jag inte ett dugg på.

Att han fällts tidigare för vapenköpet spelar ingen roll här.

En del i tråden tycks blanda ihop det här förtalsmålet med ett tryckfrihetsmål. Det är i detta fall värt att påminna sig själv om att detta mål gäller förtal. Inget annat. Åtminstone är det så jag uppfattat det.

Det är också värt att påminna sig själv om, spekulerar man om utgången, att Justitiekanslern inte ansett det vara värt att driva frågan och att Pressens Opinionsnämnd gjort bedömningen att inga fel begåtts av Mattson. Tycka vad man vill om det, men så är det.

Själv vågar jag inte säga hur det kommer att gå. Förhoppningsvis konstateras att Mattsson och hans journalister gjort sig skyldiga till förtal. För det är nämligen så, att påstår man att nån skrivit saker som han eller hon inte skrivit, i det uppenbara syftet att dra vanära över honom eller henne, kan det enligt min uppfattning inte ses som annat än förtal. Men jag deltar inte i avgörandet, så jag kan inte veta hur det kommer att gå. Den som lever får se, om man säger så.
Citera
2017-02-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I.N.C.I.T.A.T.U.S
En del i tråden tycks blanda ihop det här förtalsmålet med ett tryckfrihetsmål. Det är i detta fall värt att påminna sig själv om att detta mål gäller förtal. Inget annat. Åtminstone är det så jag uppfattat det.
Alla brott i tryckt skrift med ansvarig utgivare behandlas i tryckfrihetsmål, där det råder speciella regler som skiljer sig från dem i vanliga brottmål.

Ursprungligen var detta tänkt att försvara det fria ordet från statsmaktens försök att tysta kritiker, men idag innebär det mest att den enskilde är rättslös mot media.

Edit: Mattsson frias.
Citera
2017-02-09, 18:30
Medlem
Lawlines avatar
Skulle det mot förmodan bli en friande dom för grisen så får vi väl skrapa fram resten av hans utgifter.

Citat:
Just nu genomför juryn i Stockholms tingsrätt den politiska delen av prövningen av förtalsmålet mot Expressen och chefredaktören Thomas Mattsson. Tidningen kräver 850.000 kronor i ersättning av den 70-årige pensionär från Västra Frölunda som är målsägande i målet.

Vad är detta???? Ska tingsrätten börja på att döma om politiska åsikter nu? Tingsrätten ska väl döma om brott har begåtts eller inte. Känns inte bra när politiker ska bedöma politiska omständigheter.
Luktar mygel lång väg.

Citat:
Under rättegången kom det fram att Expressen har gjort sig skyldiga till att ha publicerat flera grova och osanna påståenden om vad 70-åringen skrivit på nätet. Trots det kan juryn fria Mattsson och tidningen, eftersom juryns uppgift inte är att pröva målet juridiskt utan istället att ta hänsyn till politiska omständigheter.

http://www.friatider.se/rattegangen-fortsatter-mot-thomas-mattsson
Citera
2017-02-09, 18:32
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ja, det var då själva fan.
Citat:
Juryn i Stockholms tingsrätt friar Expressen och chefredaktören Thomas Mattsson på alla punkter efter att tidningen felaktigt hängt ut en invandringskritisk pensionär som våldsbejakande extremist. Pensionären döms samtidigt att betala 650.000 kronor i rättegångskostnader, plus sina egna kostnader på drygt en halv miljon. Skälen för beslutet är hemliga.
http://www.friatider.se/mattsson-frias
Citera
2017-02-09, 18:37
Medlem
Citat:
Alla brott i tryckt skrift med ansvarig utgivare behandlas i tryckfrihetsmål, där det råder speciella regler som skiljer sig från dem i vanliga brottmål.

Ursprungligen var detta tänkt att försvara det fria ordet från statsmaktens försök att tysta kritiker, men idag innebär det mest att den enskilde är rättslös mot media.

Tack för upplysningen. Visste inte att det var så.

Edit: vilka satt i juryn?
Senast redigerad av I.N.C.I.T.A.T.U.S 2017-02-09 kl. 18:41.
Citera
2017-02-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I.N.C.I.T.A.T.U.S
Att han fällts tidigare för vapenköpet spelar ingen roll här.

Det är också värt att påminna sig själv om, spekulerar man om utgången, att Justitiekanslern inte ansett det vara värt att driva frågan och att Pressens Opinionsnämnd gjort bedömningen att inga fel begåtts av Mattson. Tycka vad man vill om det, men så är det.

Själv vågar jag inte säga hur det kommer att gå. Förhoppningsvis konstateras att Mattsson och hans journalister gjort sig skyldiga till förtal. För det är nämligen så, att påstår man att nån skrivit saker som han eller hon inte skrivit, i det uppenbara syftet att dra vanära över honom eller henne, kan det enligt min uppfattning inte ses som annat än förtal. Men jag deltar inte i avgörandet, så jag kan inte veta hur det kommer att gå. Den som lever får se, om man säger så.

I alla fall dömdes en person skyldig i ett förtalsmål där en idrottsledare till något dussin personer antytt att Zlatan var dopad.

Men politikerna brukar ju blunda när det passar
Citera
2017-02-09, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
I alla fall dömdes en person skyldig i ett förtalsmål där en idrottsledare till något dussin personer antytt att Zlatan var dopad.

Men politikerna brukar ju blunda när det passar

Det säger jag inte emot. Begrep faktiskt inte ens att det här var fråga om ett tryckfrihetsmål. Så mycket visste jag.

I det trådaktuella fallet undrar jag nu mest över vilka som satt i juryn. Sverige har nämligen åtminstone vid ett tillfälle fällts av nån europeisk rättighetsinstans för att i ett tryckfrihetsmål ha haft en jury med alltför åsiktsmässig slagsida. Och det är väl det som återstår för gubben från Västra Frölunda vill han ha officiell upprättelse. Särskilt som friande domar i tryckfrihetsmål inte kan överklagas.

I övrigt kan jag informera om att jag inte håller med gubben i hans bedömning av situationen i Sverige, men det som Expressen gjort och det som tingsrätten nu beslutat, det är jävligt fult. Jag hoppas Mattsson till slut förstår det. Förstår att han gjort orätt. Men det är väl en förhoppning som är meningslös att lägga nån energi på, gissar jag.
Citera
2017-02-09, 19:03
Medlem
Det är ju heeeelt sjukt att Expressen och Thomas Mattsson frias.
Även att beslutet om varför är hemligt.
Sedan har vi den tredje grejen att 70-åringen åker på att betala hela rättegångskostnaden.

Hur fan ska en privatperson kunna få upprättelse mot en tidning?
Detta visar att det är helt riskfritt för ett vinstdrivande företag att begå lagbrott och förtala vem som helst och tjäna pengar på det dessutom.

FYFAN säger jag bara.
Sjukt!
Citera
2017-02-09, 19:06
Moderator
Lobengulas avatar
Så domstolens resonemang är hemligt för folket

Vackert, värdigt en rättsstat. Varför inte löpa linan ut och ha hemliga rättegångar.

Det enda positiva med det här är att föraktet för Expressen och MSM ökar. De är skolgårdens välutrustade mobbare som ingen kan sätta sig emot annat än att riskera personlig konkurs.
Citera
2017-02-09, 19:07
Medlem
Mullrets avatar
Den politiska juryn måste väl vara en offentlig uppgift ? Så man kan se i klartext vem som stöttar Expressen politiskt.

Utfallet var oväntat. Domen borde vara offentlig då det är ett politiskt beslut och inte juridiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in