Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-31, 13:37
  #1
Medlem
Vilken är den optimala temperaturen för att fritera potatischips? Mina blir oftast någon procent för mörka när mitten av chipset är klart, inte så de smakar bränt men så jag irriterar mig.
Citera
2014-01-31, 13:43
  #2
Medlem
Spackelackans avatar
Låter du chipsen ligga och dra i kallt vatten så att en del av stärkelsen hinner dras ur innan fritering? För mycket stärkelse ger mörka chips.

180 grader friterar jag chipsen i.
Citera
2014-01-31, 13:48
  #3
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chris2134
Vilken är den optimala temperaturen för att fritera potatischips? Mina blir oftast någon procent för mörka när mitten av chipset är klart, inte så de smakar bränt men så jag irriterar mig.
Det är rätt svårt att få till tunna chips. Värmen får inte vara för hög, stärkelsen bör avlägsnas och dessutom bör du torka den färdiga produkten så att chipsen inte omedelbart blir fuktiga och sladdriga i kontakt med luft.

~Paul~
Citera
2014-01-31, 13:57
  #4
Medlem
Jag ska prova att låta dem dra lite i kallvatten först, och se om resultatet blir bättre.

Det är inte så att de blir mjuka efter att ha torkat, utan de chips som varit mjuka har inte varit klara i mitten, men perfekta på utsidan vilket innebär att jag nog haft för hög temperatur, eller ojämn temperatur.
Citera
2014-01-31, 14:07
  #5
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chris2134
Jag ska prova att låta dem dra lite i kallvatten först, och se om resultatet blir bättre.

Det är inte så att de blir mjuka efter att ha torkat, utan de chips som varit mjuka har inte varit klara i mitten, men perfekta på utsidan vilket innebär att jag nog haft för hög temperatur, eller ojämn temperatur.
Det räcker att du låter chipsen få rätt färg. Trots att de kanske är oklara så spelar det ingen roll. Du fortsätter nämligen att torka dem i ugnen på låga 60°C i ca 1 h.

Denna procedur syftar till att både färdigtillaga chipsen, liksom göra dem mindre benägna att ta upp väte från luften och göra dem sladdriga.

~Paul~
Citera
2014-01-31, 15:52
  #6
Medlem
JerryCottons avatar
Vassego, en hel tråd om chipstillverkning: (FB) Såhär gör man chips! (Billigt)
Citera
2014-01-31, 16:18
  #7
Medlem
Bertil85s avatar
Ska du tillverka chips? Det heter väll ändå tillaga chips om man gör det hemma?
Citera
2022-08-07, 10:49
  #8
Medlem
Sladdarens avatar
Microvågsugns -chips. Testa

https://www.youtube.com/watch?v=v514...Y?__ref=vk.api

foodwishes
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback