• 1
  • 2
2024-11-26, 18:53
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
ttikan pverkar lite molekylerna, d lttpicklad gr den bsta pommesen. Men frmst fr att potatis r knslig fr oxidering vilket orsakar en gr trkig frg p potatisen vilket kan frekomma nr man ska vara s duktig att gra egna chips och dess lngtrkiga process innan chipsen hamnar i oljeplurret.

ttikan har vl mer att gra med att ph-vrdet snks och gr att chipsen hller formen bttre i detta fall? Strukturellt, som sagt.
Nr ska den hinna bli gr, menar du?

Nr den ligger i vattenbadet i 30min?
Eller nr den torkar i 10 minuter

Har aldrig sett en gr potatis i mitt liv
Citera
2024-11-26, 18:57
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
ttikan har vl mer att gra med att ph-vrdet snks och gr att chipsen hller formen bttre i detta fall? Strukturellt, som sagt.
Nr ska den hinna bli gr, menar du?

Nr den ligger i vattenbadet i 30min?
Eller nr den torkar i 10 minuter

Har aldrig sett en gr potatis i mitt liv

Mrkt att potatis som legat i vanligt osaltat vatten vernatt fr lite gra toner. Och om du vill se ett snabbt exempel, skala och klyva en potatis och lt den st i kylskpet ngon timme. Det ser nstan ut som damm.
Citera
2024-12-04, 16:38
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Hur mycket potatis kan man pressa ner i en kastrull, utan att resultatet bli kass?
Det r ju ett projekt nd, s man vill ju ha i s mycket som mjligt.

Har hittills krt ganska luftigt typ en stor nve finskivad potatis i en stor kastrull med en 1-1.5 liter olja

Edit: kanske inte r luftigheten utan snarare tempsnkningen som spelar roll om man hyvar i fr mycket
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2024-12-04 kl. 16:40.
Citera
2024-12-05, 22:35
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Hur mycket potatis kan man pressa ner i en kastrull, utan att resultatet bli kass?
Det r ju ett projekt nd, s man vill ju ha i s mycket som mjligt.

Har hittills krt ganska luftigt typ en stor nve finskivad potatis i en stor kastrull med en 1-1.5 liter olja

Edit: kanske inte r luftigheten utan snarare tempsnkningen som spelar roll om man hyvar i fr mycket

Se..

https://www.ica.se/recept/pommes-frites-713013/

1/3 del men prova med 50% - 1/2 - hlften av pommesen. Jag r ingen van proffsig friterare liksom

Prova frst 1/3 del pommes eller potatisskivor och se hur mycket tempen sjunker
Ta tempen ochs p pommesen innan genom att sticka sonden in till hlften av en pommes typ om du fr rtt avlsning s

Sen provar du med 1/2 pommes eller potatisskivor och se hur mycket tempen sjunker
Om nu oljan sjunker X mycket br man vl kompensera den tempen med en temphjning p olja innan antar jag

Man tycker ju att det borde finnas tabeller p snt men jag vet inte
Det finns d tabeller p tillagnings tider ang vad man friterar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här