Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-26, 21:14
Medlem
Glackstolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagnar
Är dock inte hundra med vilken typ av anställning jag har, då jag slarvat bort mitt anställningsbevis. Men jag vet iallafall att jag inte har scheman osv, utan som sagt bara jobbar om på lediga pass
Då är du sannolikt timanställd. Din chef har uppenbarligen blåst dig på 12% av lönen. Du får läxa upp din chef med några paragrafer från semesterlagen.
Citera
2020-08-26, 21:14
Medlem
Alla som arbetar under svenskt kollektivavtal har rätt till betald semester eller så betalas semesterersättningen ut i klumpsumma-
Eftersom du arbetat på Donken så är du nästan garanterat betald av staten dvs oss skattebetalare. Lönebidrag gör den redan giriga arbetsgivare ännu girigare.
Ring facket och låt dem ta hand om ärendet
Citera
2020-08-26, 21:17
Medlem
Glackstolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brölbrutus
Alla som arbetar under svenskt kollektivavtal har rätt till betald semester eller så betalas semesterersättningen ut i klumpsumma-
Eftersom du arbetat på Donken så är du nästan garanterat betald av staten dvs oss skattebetalare. Lönebidrag gör den redan giriga arbetsgivare ännu girigare.
Varför drar du parallell mellan lönebidrag och MC? Tar de bara in personal som står utanför arbetsmarknaden?
Citera
2020-08-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Gör aldrig om det. Det kan bli tråkigt för dig.

Hur brukar din lönespec se ut? Är det timmar a kronor? Eller är det en fast del och ett flexkonto, alternativt lite extra timmar a kronor för eventuellt överskjut?

Det är i timmar á kronor
Citera
2020-08-26, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glackstolp
Varför drar du parallell mellan lönebidrag och MC? Tar de bara in personal som står utanför arbetsmarknaden?

Oj det trodde jag var allmänt känt.... Max,MD och BK har i princip bara gratis arbetskraft på golvet.
Citera
2020-08-26, 21:27
Medlem
Citat:

Varför skulle staten betala ut lönen åt alla som jobbar på donken?
Senast redigerad av Gnagnar 2020-08-26 kl. 21:32.
Citera
2020-08-26, 21:28
Medlem
Citat:
Oj det trodde jag var allmänt känt.... Max,MD och BK har i princip bara gratis arbetskraft på golvet.

Det hade jag ingen susning om. Trodde det bara var invandrare som får kicken efter nått år när bidraget från staten är borta
Citera
2020-08-26, 21:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagnar
Det är i timmar á kronor

Då får du ta ett snack med din chef.
Citera
2020-08-26, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
En timanställd arbetstagare har enligt semesterlagen rätt till en semesterersättning om 12 % av lönen (16 b § och 28 § SemL).

Tror din chef ljuger som en häst travar.
Tack för hjälprn
Citera
2020-08-26, 21:39
Medlem
Du har rätt till minst 12 % semesterersättning.
McDonalds bör väl ha något slags lönekontor man kan ringa? Skit i chefen och ta det direkt med lönekontoret istället.
Citera
2020-08-26, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Då får du ta ett snack med din chef.

Får bli så! Tack för hjälpen!
Citera
2020-08-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
En timanställd arbetstagare har enligt semesterlagen rätt till en semesterersättning om 12 % av lönen (16 b § och 28 § SemL).

Tror din chef ljuger som en häst travar.

Du verkar ha koll. Kolla min update på inlägget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in