2020-01-20, 21:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lash123
Hon sade tydligt att hon hade 34 000 i månaden före skatt då hon har 15 000 i OB-tillägg, och jag sade till kompisen att det var patetiskt att ljuga. Nu var det visserligen länge sedan jag jobbade inom yrke där man ens arbetar OB-tider men för några år sedan när jag arbetade i handels kom jag sällan upp i mer än 4000 kr i mån även om jag jobbade mycket helger och kvällar, och då har handels bra mycket bättre OB än restaurang vad jag hört och kan läsa av i kollektivavtalen.

15 000 efter skatt totalt med grundlön+OB hade jag trott på, men har märkt att många ljuger as fuck om sina löner men förstår inte poängen med det riktigt.

Be din kompis visa sin lönespec. Misstänker att du inte kommer att få se den, då vet du.
Citera
2020-01-20, 22:20
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lash123
En person sade till mig att hon hade cirka 19 000 i månaden i grundlön från McDonalds vilket lät rimligt, men sedan sade hon att hon får runt 15 000 varje månad i OB-tillägg och därmed landar på 34 000 i månaden totalt som vanlig 22-årig anställd på McDonalds. Det känns som att människan måste ljuga något fruktansvärt kring det där, tänkte mer att man får 2000 per månad i OB inom restaurang. Någon som har erfarenhet om McDonalds OB per månad?

En resturang-chef 22-23 på donken tjänar drygt runt 30 000 i månaden (detta var drykt 10 år sedan och antagligen har det inte förändrats så mycket). En vanlig anställt 22-årig som jobbar i kök/kassa tjänar definitivt inte mer än 12-14k per månad. OB lär dryga ut det med 1-2 tusen extra.

Jobba på Donken och andra snabbmatsresturanger är det absolut mest sunkigaste du kan göra.

Din kompis är mytoman och ljuger som in i helvete.
Senast redigerad av fittslem 2020-01-20 kl. 22:22.
Citera
2020-03-11, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. För om "inget annat står" så gäller svensk lag. Dessutom tror jag nog att de hänvisade till HRF kollektivavtal, och där står det också en del.

Tänk om han befinner sig på Falklandsöarna. Då får han allt stå där, på ett berg, och skämmas för att han trodde svensk lag skulle gälla. Men jag tror inte det finns ett mcd på falklandsöarna. Dom äter nog mest falk.
Citera
2020-08-26, 20:55
Medlem
McDonalds ger mig inte semesterersättning som deltidsanställda???

Har nu under sommaren jobbat på ett flertal olika jobb och där ingick även McDonalds. Jag märkte på min lönespecifikation att jag inte har fått någon semesterersättning överhuvudtaget någon gång jag jobbat där. Frågade min chef om detta som påstod att semestertiden var från januari-april????? Vilket lät väldigt konstigt och när jag snacka lite med min chef på ett annat jobb om detta (som har samma kollektivavtal) så sa han att jag ska ha semesterersättning på ca 12%.

Så, gör McDonalds fel här och inte ger mig någon semesterersättning när jag är deltidsanställd? (Jag har för mig att när man är det, så räknas alltid lönen man får tillsammans med semesterersättningen, eller?)

Update: hittade mitt anställningsbevis där jag tydligen bara är provanställd (2020/03 till 2020/ 09). Innebär detta att jag inte ska få någon semestersättning då?
Senast redigerad av Gnagnar 2020-08-26 kl. 21:44.
Citera
2020-08-26, 20:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagnar
Har nu under sommaren jobbat på ett flertal olika jobb och där ingick även McDonalds. Jag märkte på min lönespecifikation att jag inte har fått någon semesterersättning överhuvudtaget någon gång jag jobbat där. Frågade min chef om detta som påstod att semestertiden var från januari-april????? Vilket lät väldigt konstigt och när jag snacka lite med min chef på ett annat jobb om detta (som har samma kollektivavtal) så sa han att jag ska ha semesterersättning på ca 12%.

Så, gör McDonalds fel här och inte ger mig någon semesterersättning när jag är deltidsanställd? (Jag har för mig att när man är det, så räknas alltid lönen man får tillsammans med semesterersättningen, eller?)

Gick du på timmar eller hade du månadslön?
Citera
2020-08-26, 21:03
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
spelar det någon roll? semesterersättning skall vara inbakat, men vad jag minns, redovisat särskilt, i lönespecifikation vid timanställning?
Citera
2020-08-26, 21:04
Medlem
Citat:

Enligt avtalet så är jag deltidsanställd och jobbar därför bara timmar, när det finns lediga pass.
Citera
2020-08-26, 21:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
spelar det någon roll? semesterersättning skall vara inbakat, men vad jag minns, redovisat särskilt, i lönespecifikation vid timanställning?

Ja, det spelar roll. Är man fast anställd får man semesterdagar.

Citat:
Enligt avtalet så är jag deltidsanställd och jobbar därför bara timmar, när det finns lediga pass.

Ok, är du timanställd så ska du få semesterersättning.
Citera
2020-08-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Semesterersättningen nämnes inte ens i min lönespecifikation och i den lönen som jag får ingår inte semesterersättningen.
Citera
2020-08-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ja, det spelar roll. Är man fast anställd får man semesterdagar.

Ok, är du timanställd så ska du få semesterersättning.

Är dock inte hundra med vilken typ av anställning jag har, då jag slarvat bort mitt anställningsbevis. Men jag vet iallafall att jag inte har scheman osv, utan som sagt bara jobbar om på lediga pass
Citera
2020-08-26, 21:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Är dock inte hundra med vilken typ av anställning jag har, då jag slarvat bort mitt anställningsbevis.

Gör aldrig om det. Det kan bli tråkigt för dig.

Citat:
Men jag vet iallafall att jag inte har scheman osv, utan som sagt bara jobbar om på lediga pass

Hur brukar din lönespec se ut? Är det timmar a kronor? Eller är det en fast del och ett flexkonto, alternativt lite extra timmar a kronor för eventuellt överskjut?
Citera
2020-08-26, 21:14
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
En timanställd arbetstagare har enligt semesterlagen rätt till en semesterersättning om 12 % av lönen (16 b § och 28 § SemL).

Tror din chef ljuger som en häst travar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in