Flashback bygger pepparkakshus!
2019-06-19, 07:00
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Bättre att du trappar ner. Mindre plågsamt och mindre stressigt för hjärnan och kroppen.

Plågsamt?? Jag hade skiten i tio år. 60mg innan jag somnade. . Mådde grymt bra när jag slutade med den skiten. .
Citera
2019-06-19, 12:38
Medlem
flashbacktrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broken.dreamz
Gått på skiten i ett halvår. Gått upp 20kg, alltid hungrig. Stått på 45mg. Men trappat ned till 15mg och lagt till 150mg voxra.

Mirtazapin hjälper mig med sömnen. Men kommer viktuppgången att ge med sig med lägre dosering? Jag är f.d kroppsbyggare så jag har koll på kalorier ut/in.
jag har stått på 15mg i 6 år, gick också upp typ 20kg första halvåret.

aptiten är fortfarande åt helvete hög och jag blir nästan inte mätt. så efter att jag insåg hur mycket av ett fetto jag blev så fick jag helt enkelt bara försöka tygla mig, och det har fungerat visserligen men det är inte enkelt. aptiten kommer inte att minska när du går ner i dos, snarare öka, då 15mg är doseringen som används till patienter som är gravt underviktiga.

skaffa benzo istället, kan ju ge lite problem när man slutar, men man blir åtminstone inte jabba the hut.
Citera
2019-06-19, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktrollet
jag har stått på 15mg i 6 år, gick också upp typ 20kg första halvåret.

aptiten är fortfarande åt helvete hög och jag blir nästan inte mätt. så efter att jag insåg hur mycket av ett fetto jag blev så fick jag helt enkelt bara försöka tygla mig, och det har fungerat visserligen men det är inte enkelt. aptiten kommer inte att minska när du går ner i dos, snarare öka, då 15mg är doseringen som används till patienter som är gravt underviktiga.

skaffa benzo istället, kan ju ge lite problem när man slutar, men man blir åtminstone inte jabba the hut.

Om problemet är alltför påtagligt så släng in Fluoxetin. Gammal klassiker som används mot bl.a. "binge eating" vid bulimi. En av få mediciner som faktiskt är godkänt för detta.

Fluoxetin har en speciell funktion på 5HT2C-receptorn som sänker aptiten kraftigt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22249823
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC20038

Dock är det inte så enkelt. Mirtazapin kan påverka metabolismen, vilket kan leda till viktuppgång. Det behöver således inte röra sig enbart om en ökad aptit som ses. Detta bör man vara medveten om.

Nu skriver jag inte detta till dig personligen utan lägger upp det mer allmänt till alla som medicinerar med Mirtazapin, och får god effekt - men där ökad aptit utgör problem. Man kan alltså testa att kombinera Mirtazapin med Fluoxetin. Detta kan även öka antidepressiv- och ångestdämpande effekt.

Man bör vara jävligt försiktigt med att dra på sig en långvarig övervikt, eller fetma.
Citera
2019-06-22, 20:02
Medlem
Min aptit har blivit mycket lägre sen jag började med voxra. Men tycker ändå det känns som det står stilla på vågen. Ligger bara på 15mg mirtazapin nu. Ska man behöva ta bort skiten helt för att få normal ämnesomsättning?
Citera
2019-06-22, 20:33
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Min aptit har blivit mycket lägre sen jag började med voxra. Men tycker ändå det känns som det står stilla på vågen. Ligger bara på 15mg mirtazapin nu. Ska man behöva ta bort skiten helt för att få normal ämnesomsättning?

Om dosen på Mirtazapin höjs så sänks möjligen aptiten då antagonismen av H1-receptorn minskar.
Citera
2019-06-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Om dosen på Mirtazapin höjs så sänks möjligen aptiten då antagonismen av H1-receptorn minskar.

Aldrig fattat det där, hur kan den binda mindre hårt till h1 i högre doser. Är det inte mer så att det är lika starkt men att noradrenalin ökar med högre doser därav mindre hunger?
Citera
2019-06-22, 21:40
Bannlyst
Citat:

Hur länge har du haft Voxra ihop med Mirtazapin?

Aptiten behöver som sagt inte vara boven gällande viktökningen. Som du tar upp i slutet så kan Mirtazapin påverka metabolismen. Förhoppningsvis har Voxra bidragit till lite ökad pigghet, bra att försöka motionera och röra på sig.
Citera
2019-06-22, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Aldrig fattat det där, hur kan den binda mindre hårt till h1 i högre doser. Är det inte mer så att det är lika starkt men att noradrenalin ökar med högre doser därav mindre hunger?

Den binder inte mindre hårt. Ki-värdet kommer fortfarande att vara "svinlågt" även i högre doser på Mirtazapin (inhibitionskonstanten farmakodynamiskt räknat). Ju lägre värde för inhibitionskonstanten desto hårdare binder ämnet till receptorn.

Du har rätt i din frågeställning - ökad signalering av noradrenalin dämpar aptit. Ökad dos av Mirtazapin ökar signalering av noradrenalin. Ökad dos av Mirtazapin kan leda till att aptiten dämpas. I sin tur kan detta leda till mer aktivering och dämpa Mirtazapins "sedativa" egenskaper.

En del patienter medicinerar högre dos av Mirtazapin på morgonen då detta fungerar aktiverande för dem. Histaminreceptorer så som H1 blir lätt "desensibiliserande", de tappar känslighet för påverkan av exogena preparat efter en tid.
Citera
2019-06-23, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clipowl

Aptiten behöver som sagt inte vara boven gällande viktökningen. Som du tar upp i slutet så kan Mirtazapin påverka metabolismen. Förhoppningsvis har Voxra bidragit till lite ökad pigghet, bra att försöka motionera och röra på sig.
Rör mig mycket, går över 1 mil om dagen minst 5 dagar i veckan samt gymträning 3-6 pass i veckan. Skurit ner på kalorierna men vågen står stilla..
Citera
2019-06-23, 21:16
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clipowl

Hur mycket kan då denna eventuella påverkan på metabolism påverka ens dagsbehov i kalorier? Känns som om det max kan handla om 100-200 kcal, det är ju inte så att mirtazapin kan ha någon kraftig "anti fysiska lagarna"-effekt? Även 100-200 kcal skulle vara ganska mycket. Har alltid trott viktökningen nästan enbart beror pga ökad aptit. Det räcker att man bara överskrider dagsbehovet med 100 kcal för att bli en fetknopp på några år, så man måste inte alls äta så mycket extra med denna smygökning i aptiten för att gå upp i massor med kilon på sikt. Jag tror det är där det stora problemet ligger, smygökningen av aptiten som leder till smygökningen av kalorierna och smygviktuppgången på sikt.

Även om mirtazapin påverkar metabolismen så kan man lätt kompensera för detta genom att dra ner lite på maten eller räkna kalorierna. Detta kan såklart vara väldigt jobbigt om magen konstant känns som ett miltals djupt gruvhål och skriker efter att få bli fullproppat med god mat och sötsaker(den klassiska H1-antagonism effekten), så jag kanske inte ska kalla det lätt. Tar inte Mirtazapin själv men är väl medveten om hur vissa mediciner verkligen kan öka aptiten och kaksuget rejält.
Citera
2019-07-10, 13:03
Medlem
Någon som blivit översexuell av mirtazapin? Utvecklade ett porr/sexberoende under tiden jag åt den. Var inte manisk eller liknande. Tänkte på sex 24/7 och blev aldrig nöjd.
Någon mer?
Det intressanta är att allting dog helt och hållet när jag slutade med den.
Senast redigerad av Zenshy 2019-07-10 kl. 13:06.
Citera
2019-07-12, 00:42
Medlem
Godafton.

Jag har Mirtazapin Krka Filmdragerad tablett 45 mg i hemmet.

Är det OK att dela tabletten och ta 22.5 MG? Det finns ingen brytskåra på tabletterna så isåfall måste jag dela dem själv.

Och i FASS står endast följande:

"Tabletterna ska sväljas. Svälj den utskrivna dosen Mirtazapin Krka utan att tugga tabletten tillsammans med vatten eller juice."

Betyder detta att det inte är några problem, bara jag sväljer halva tabletten utan att tugga den?

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in