Citat:
Ursprungligen postat av
Fredde104
Vill du undvika biverkningar bör du undvika Mirtazapin. Panikångest och hallucinationer var väl de mest påtagliga, trots en så pass normal dos som 30mg. Undvik mirtazapin, finns mycket bättre saker du kan få, som inte gör dig halvt död dagen efter
Jag har själv varit förskriven Mirtazapin och jag erfor inte alls panikångest eller några som helst hallucinationer.
Såvitt jag vet så är hallucinationer dessutom en EXTREMT ovanlig bieffekt - det är inte så att du lider av schizoida eller schizotypa drag, eller något dylikt?
Jag personligen skulle säga att Mirtazapin är varken bättre eller sämre än SSRI vad gäller bieffekter. Dock så den helt överlägsen i princip alla SSRI vad gäller utsättningsprocessen - är i princip bara att sluta med Mirtazapin cold turkey - något som ofta inte är möjligt för många som tar SSRI.
(som t ex jag själv erfarit)
Mirtazapin passar dock inte alla, men det är det ingen medicin som gör - inte ens alvedon, finns dom med särskilda nedsättningar i levern som gör att dom drabbas av leversvikt redan på vanliga, låga doser alvedon, som för dom allra, allra flesta människor går utmärkt att ta.