2016-03-31, 00:33
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankman
Hej. Har till och från insomnia, förmodligen orsakad av SSRI. Funderar på att snacka med läkaren om att lägga till låg dos Mirtazapin på kvällen, dock undrar om det finns en dos som är effektiv på sömnen, men som inte ger mig andra biverkningar såsom ökad vikt?

Tacksam för svar
Vill du undvika biverkningar bör du undvika Mirtazapin. Panikångest och hallucinationer var väl de mest påtagliga, trots en så pass normal dos som 30mg. Undvik mirtazapin, finns mycket bättre saker du kan få, som inte gör dig halvt död dagen efter
Citera
2016-03-31, 02:24
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104
Vill du undvika biverkningar bör du undvika Mirtazapin. Panikångest och hallucinationer var väl de mest påtagliga, trots en så pass normal dos som 30mg. Undvik mirtazapin, finns mycket bättre saker du kan få, som inte gör dig halvt död dagen efter

Jag har själv varit förskriven Mirtazapin och jag erfor inte alls panikångest eller några som helst hallucinationer.

Såvitt jag vet så är hallucinationer dessutom en EXTREMT ovanlig bieffekt - det är inte så att du lider av schizoida eller schizotypa drag, eller något dylikt?

Jag personligen skulle säga att Mirtazapin är varken bättre eller sämre än SSRI vad gäller bieffekter. Dock så den helt överlägsen i princip alla SSRI vad gäller utsättningsprocessen - är i princip bara att sluta med Mirtazapin cold turkey - något som ofta inte är möjligt för många som tar SSRI.

(som t ex jag själv erfarit)

Mirtazapin passar dock inte alla, men det är det ingen medicin som gör - inte ens alvedon, finns dom med särskilda nedsättningar i levern som gör att dom drabbas av leversvikt redan på vanliga, låga doser alvedon, som för dom allra, allra flesta människor går utmärkt att ta.
Citera
2016-03-31, 13:26
Medlem
Tjena!

Har tagit mirzapatin(30 mg) sedan drygt en månad tillbaka mot depression och ångestbesvär. Mår mycket bättre nu, enda problemet är att jag sover alldeles för mycket. Snittar 10-12 timmar per natt, vilket gör det svårt att hinna med skola och andra fritidsaktiviteter. Ställer varje kväll tre olika alarm men sover ändå igenom kakofonin. Har provat att ta dosen tidigare på kvällen och kan fortfarande hålla mig vaken men sover alltid minst 10 timmar. Tror ni en uppgång till 45 mg skulle minska den sövande effekten och göra det lättare att komma upp på morgnarna?
Citera
2016-03-31, 13:52
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av char
Tjena!

Har tagit mirzapatin(30 mg) sedan drygt en månad tillbaka mot depression och ångestbesvär. Mår mycket bättre nu, enda problemet är att jag sover alldeles för mycket. Snittar 10-12 timmar per natt, vilket gör det svårt att hinna med skola och andra fritidsaktiviteter. Ställer varje kväll tre olika alarm men sover ändå igenom kakofonin. Har provat att ta dosen tidigare på kvällen och kan fortfarande hålla mig vaken men sover alltid minst 10 timmar. Tror ni en uppgång till 45 mg skulle minska den sövande effekten och göra det lättare att komma upp på morgnarna?

Ja, det skulle jag tro. Eller vänta några månader till bara. Du kommer garanterat att minska på sömnen, när du vänjer dig mer.
Citera
2016-03-31, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Ja, det skulle jag tro. Eller vänta några månader till bara. Du kommer garanterat att minska på sömnen, när du vänjer dig mer.

Tack för svar! Får ta mig ett snack med läkaren och se vad hon säger.
Citera
2016-04-01, 19:45
Medlem
Fiskfjolls avatar
Jag har varit hos läkarn och haft uppföljning om min Venlafaxin-medicinering. Hur som haver så föreslog han att lägga till Mirtazapin så nu står jag på s.k California rocketfuel.

Tog en i förgår, 20 min senare var jag lika trött så jag inte kunde gå rakt. När jag la mig i sängen så kunde jag först inte somna. Sen kom en rastlösthet från helvetet! Helt omöjligt att ligga still samtidigt som man är megatrött. Tog en sobril och den hjälpte mot rastlösheten. Somnade och vaknade upp efter en god natts död. Sen var resten av dagen förstörd alà Theralen.
Fan, är det möjligt att man ska kunna jobba med den här medicinen!? Står på 30mg.
Citera
2016-04-01, 21:19
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Jag har varit hos läkarn och haft uppföljning om min Venlafaxin-medicinering. Hur som haver så föreslog han att lägga till Mirtazapin så nu står jag på s.k California rocketfuel.

Tog en i förgår, 20 min senare var jag lika trött så jag inte kunde gå rakt. När jag la mig i sängen så kunde jag först inte somna. Sen kom en rastlösthet från helvetet! Helt omöjligt att ligga still samtidigt som man är megatrött. Tog en sobril och den hjälpte mot rastlösheten. Somnade och vaknade upp efter en god natts död. Sen var resten av dagen förstörd alà Theralen.
Fan, är det möjligt att man ska kunna jobba med den här medicinen!? Står på 30mg.

Prova att sänka din venlafaxindos något så känner du dig något mindre rastlös.
Citera
2016-04-04, 09:07
Avslutad
Är det någon som tar enbart för sömnen men blir sanslöst trött på morgonen? 6 veckor och ingen skillnad bara tröttare och argare ju längre tiden går.
Citera
2016-04-04, 16:57
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Är det någon som tar enbart för sömnen men blir sanslöst trött på morgonen? 6 veckor och ingen skillnad bara tröttare och argare ju längre tiden går.

Jag hade faktiskt samma effekt - kontinuerligt trött av Mirtazapin dagen efter. Ilskan kom dock först efter några månader när jag höjt dosen.

Det kan ju vara något att ta i beaktning att jag, precis som du, har en uppmärksamhetsstörning också, så månne att det inte är rätt sorts medicin om man har dom problemen då.
Citera
2016-04-04, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jag hade faktiskt samma effekt - kontinuerligt trött av Mirtazapin dagen efter. Ilskan kom dock först efter några månader när jag höjt dosen.

Det kan ju vara något att ta i beaktning att jag, precis som du, har en uppmärksamhetsstörning också, så månne att det inte är rätt sorts medicin om man har dom problemen då.

Värdelöst trots att dom har allt på papper så är kompetensen högre på Flashback. Har det enbart för sömnen 15mg 1-2t innan. Provat propavan, lergigan, theralen alla lika värdelösa dagen efter. Vad är nästa steg?
Citera
2016-04-04, 19:27
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Värdelöst trots att dom har allt på papper så är kompetensen högre på Flashback. Har det enbart för sömnen 15mg 1-2t innan. Provat propavan, lergigan, theralen alla lika värdelösa dagen efter. Vad är nästa steg?

Imovane är nästa steg. Eller Valdoxan.
Citera
2016-04-04, 22:47
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Imovane är nästa steg. Eller Valdoxan.

50 mg Valdoxan, 25-50 mg Lergigan och 7,5 mg Mirtazapin tillsammans och du kommer att sova som en lite gris!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in