2016-03-10, 15:38
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Du får ett sug att äta mer.
Inte märkt. Men då tar jag bara 15 mg till natten.

Och så tar jag Voxra som tvärtom ska minska på aptiten...
Citera
2016-03-12, 10:13
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Du får ett sug att äta mer.

Stövel-Anders

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Inte märkt. Men då tar jag bara 15 mg till natten.

Och så tar jag Voxra som tvärtom ska minska på aptiten...
http://mentalhealthdaily.com/2015/01/24/remeron-mirtazapine-and-weight-gain-what-causes-it/
Vad det gäller mirtazapin kan det finnas fler orsaker än en ökad aptit.

Får extremt verkliga drömmar däremot. Får hoppas man inte drabbas av mardrömmar.
Senast redigerad av caeco 2016-03-12 kl. 10:35.
Citera
2016-03-13, 10:24
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Får extremt verkliga drömmar däremot. Får hoppas man inte drabbas av mardrömmar.
Känner igen det där. Dock tycker jag det är rätt trevligt med filmliknande långa drömmar. Inte drabbats av några mardrömmar än så länge.
Citera
2016-03-13, 12:37
Medlem
Citat:
http://mentalhealthdaily.com/2015/01/24/remeron-mirtazapine-and-weight-gain-what-causes-it/
Vad det gäller mirtazapin kan det finnas fler orsaker än en ökad aptit.

Slutade med Mirtazapin pga sjuka mardrömmar som upplevdes som väldigt verkliga, hade ihjäl människor och misshandlade andra osv i drömmarna... =) Helt sjukt....
Citera
2016-03-13, 19:05
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon84
Slutade med Mirtazapin pga sjuka mardrömmar som upplevdes som väldigt verkliga, hade ihjäl människor och misshandlade andra osv i drömmarna... =) Helt sjukt....
Vaknar varje morgon och det tar ett tag innan jag lyckas skilja på om det som skedde var verkligt eller en dröm. Påminner om barndomen när man vaknade upp med ett ryck av drömmar. Fan aldrig drömt såhär på någon drog ens.
Citera
2016-03-23, 16:50
Medlem
caecos avatar
Käkat mirtazapin i cirka två veckor och tappat runt 3-4kg i vikt. Känns inte som att jag har råd att tappa mer i vikt. Jäkligt förvånad att jag tappat så pass mycket i vikt med tanke på aptiten. Något som kommer ändrad med en högre dos? Enbart käkat 15mg.
Citera
2016-03-23, 18:14
Avslutad
Citat:
Käkat mirtazapin i cirka två veckor och tappat runt 3-4kg i vikt. Känns inte som att jag har råd att tappa mer i vikt. Jäkligt förvånad att jag tappat så pass mycket i vikt med tanke på aptiten. Något som kommer ändrad med en högre dos? Enbart käkat 15mg.

Ät mer? Drick mer föda, förstår inte problemet.
Citera
2016-03-23, 19:24
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Ät mer? Drick mer föda, förstår inte problemet.

Jag gissar att hon kanske är underviktig, så då kan jag förstå om hon blir orolig över det.

Det är en väldigt ovanligt reaktion förresten - nästan alla, även jag som är naturligt underviktig, går upp på Mirtazapin.

I teorin så blir man mindre fet ju högre dos man tar, men jag är faktiskt osäker på om det verkligen stämmer... Den norepinefrinerga effekten ökar då, och man blir mindre trött - vilket i teorin skulle leda till mindre fetma, lite CS-lite eller vad man ska säga.

Men Mirtazapin har en ganska komplex verkan, den slår på olika receptorer på olika vis, så vet ärligt talat inte om Inläggsstartaren tappar mer eller mindre aptit med högre dos. Det är en ganska ovanlig, paradoxal effekt, måste sägas.

Du ovan - jag föreslår att du investerar i en gainers-påse - med proteintillskott, då kan du göra dig en niceig näringsdryck som du kan trycka i dig varje dag - då borde du inte tappa i vikt. = )
Citera
2016-03-27, 19:41
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jag gissar att hon kanske är underviktig, så då kan jag förstå om hon blir orolig över det.

Det är en väldigt ovanligt reaktion förresten - nästan alla, även jag som är naturligt underviktig, går upp på Mirtazapin.

I teorin så blir man mindre fet ju högre dos man tar, men jag är faktiskt osäker på om det verkligen stämmer... Den norepinefrinerga effekten ökar då, och man blir mindre trött - vilket i teorin skulle leda till mindre fetma, lite CS-lite eller vad man ska säga.

Men Mirtazapin har en ganska komplex verkan, den slår på olika receptorer på olika vis, så vet ärligt talat inte om Inläggsstartaren tappar mer eller mindre aptit med högre dos. Det är en ganska ovanlig, paradoxal effekt, måste sägas.

Du ovan - jag föreslår att du investerar i en gainers-påse - med proteintillskott, då kan du göra dig en niceig näringsdryck som du kan trycka i dig varje dag - då borde du inte tappa i vikt. = )
Nu är jag inte en kvinna utan en man. Man jag är underviktig men brukar varken gå upp eller ner särskilt mycket. Att jag då tappar mer vikt än om jag tagit amfetamin i två veckor känns ju ganska konstigt. Måste ju vara vätska jag tappat, då jag knappast kan ha tappat den vikten så fort då kaloriintaget inte varit särskilt lågt.

Får beställa hem någon gainerpåse igen, har funkat bra tidigare för att gå upp i vikt. Nu tänkte jag mest försöka behålla den. Hade om något förväntat mig att jag skulle gå upp i vikt, i alla fall inte gå ner i vikt av mirtazapin. Har inte räknat kalorier dessa veckor men har inte ändrat något i matrutinerna och 3-4kg har jag nog aldrig tappat såhär fort.
Citera
2016-03-29, 20:44
Medlem
Andy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veronicka
Hej!

Jag har testat en del olika sömnmediciner men av alla dessa så har jag upplevt att jag har blivit så trött dagen efter så jag ville använda något som inte påverkar mig så mycket dagen efter. Då nämnde min läkare Mirtazapin och att det vore värt att testa och fick sedan det utskrivet samma dag. Jag har svårt att somna in och jag har ångest ibland på kvällarna innan jag ska sova. Jag fick börja med 15 mg och se hur det kändes och det funkar verkligen jätte bra för mig, jag känner mig jätte lugn och trött en stund efter intaget och sover hela natten och jag känner inte av någon alls trötthet dagen efter! Har tagit Mirtazapin i vecka nu.

Jag har dock läst runt lite om Mirtazapin här i olika trådar och blev lite fundersam, att man blir dåsig och lugn och lättare att somna in av den är en biverkning vad jag har förstått, men en biverkning försvinner ju med tiden så jag undrar hur min läkare tänkte där? Ska jag använda denna tills biverkningen försvinner sen byta till en annan medicin? Eller kommer jag alltid att ha denna effekten av den? Kan man bli tolerant?

Mvh

Vilken styrka äter du?
Citera
2016-03-30, 01:04
Medlem
Hej. Har till och från insomnia, förmodligen orsakad av SSRI. Funderar på att snacka med läkaren om att lägga till låg dos Mirtazapin på kvällen, dock undrar om det finns en dos som är effektiv på sömnen, men som inte ger mig andra biverkningar såsom ökad vikt?

Tacksam för svar
Citera
2016-03-30, 09:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pankman
Hej. Har till och från insomnia, förmodligen orsakad av SSRI. Funderar på att snacka med läkaren om att lägga till låg dos Mirtazapin på kvällen, dock undrar om det finns en dos som är effektiv på sömnen, men som inte ger mig andra biverkningar såsom ökad vikt?

Tacksam för svar

15mg 1 timme innan du ska sova. Tänk på att inte ta för sent för man kan känna sig utslagen på morgonen men bör gå över efter några veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in