2015-12-07, 11:36
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Vilken dos ter du?

Jag ter 15 mg till kvllen men det rcker inte fr att dva min oro. Theralen fungerar mycket bttre men fr biverkningar av den. Funderar p att testa 30 mg ikvll och se om det hjlper. Men jag tror min kropp r jdrigt tolerant av histaminverkande mediciner d jag tit Propavan, Theralen m.m. s jag kanske behver en hgre dos. ter SSRI och Mirtan tar bort de sexuella biverkningarna och jag knner ven sen jag startade mig ngot mindre deppig. Har terftt mitt intresse fr styrketrning och tv-spel sen jag brjade som jag trodde var helt borta. Men mot smnen hjlper den inte sdr jttemycket, men det kanske r dosberoende?

Trappar upp frn 15mg och tnkte sikta p 30-45mg/dygn. Inom ngra dagar. Ligger p 22,5mg/natt nu.
Precis samma hr, den antihistamineffekten ger inte samma trtthet efter en vecka. Har veranvnt z-analoger sista veckorna och legat p 3-5(!) imovane per natt. Har ftt ner det till 2-2,5 imovane per natt + circadin sen jag brjade med mirtazapin, s somnar inte av enbart mirtazapin vilket man gjorde fr ngra r sedan. Det r s att hgre dos inte ger dig strre trtthet utan det verkar som 7,5-15mg r det ultimata fr smn.
Sista kvllarna efter intag av mirtazapin har jag upplevt ett subtilt vlmende, varm och avslappnad i kroppen, ngesten finns inte, hungrig och lite bubblande eufori nstan. Knns nstan som opioider/opiat fysiskt.

Vad jag vet har jag aldrig haft ngon manisk fas, s hoppas inte det r vad som r p gng. Kan inte minnas att jag mtt s hr bra p mirtazapin tidigare. Men och andra sidan har jag mtt s fruktansvrt dligt sista tiden, s kontrasten blir ju enorm nr ngesten frsvinner.
Citera
2015-12-07, 15:50
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Trappar upp frn 15mg och tnkte sikta p 30-45mg/dygn. Inom ngra dagar. Ligger p 22,5mg/natt nu.
Precis samma hr, den antihistamineffekten ger inte samma trtthet efter en vecka. Har veranvnt z-analoger sista veckorna och legat p 3-5(!) imovane per natt. Har ftt ner det till 2-2,5 imovane per natt + circadin sen jag brjade med mirtazapin, s somnar inte av enbart mirtazapin vilket man gjorde fr ngra r sedan. Det r s att hgre dos inte ger dig strre trtthet utan det verkar som 7,5-15mg r det ultimata fr smn.
Sista kvllarna efter intag av mirtazapin har jag upplevt ett subtilt vlmende, varm och avslappnad i kroppen, ngesten finns inte, hungrig och lite bubblande eufori nstan. Knns nstan som opioider/opiat fysiskt.

Vad jag vet har jag aldrig haft ngon manisk fas, s hoppas inte det r vad som r p gng. Kan inte minnas att jag mtt s hr bra p mirtazapin tidigare. Men och andra sidan har jag mtt s fruktansvrt dligt sista tiden, s kontrasten blir ju enorm nr ngesten frsvinner.
Hur sg din ngest ut innan medicineringen, hade du konstant ngest dygnet runt eller kom det i intervaller?
Citera
2015-12-07, 16:03
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Hur sg din ngest ut innan medicineringen, hade du konstant ngest dygnet runt eller kom det i intervaller?

Konstant hmmande ngest med vissa peakar ett par gnger per dygn. Men stark ngest + depression. Bensodiazepiner har endast tagit bort viss del av detta, kanske 40% medans mirtazapin tagit bort runt 80% uppskattningsvis.
Citera
2015-12-07, 16:07
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Konstant hmmande ngest med vissa peakar ett par gnger per dygn. Men stark ngest + depression. Bensodiazepiner har endast tagit bort viss del av detta, kanske 40% medans mirtazapin tagit bort runt 80% uppskattningsvis.
Hur lnge har du haft just den ngesten?
Kommer din ngest frn tankarna?
Har du diagnosen GAD?
Citera
2015-12-09, 15:13
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Hur lnge har du haft just den ngesten?
Kommer din ngest frn tankarna?
Har du diagnosen GAD?
Denna ngest en mnad.
Nej den kommer frn min livssituation/sorg/frlust.
Troligen inte.

En vecka p mirta nu, gick upp p 30mg igr. Inte samma aktiverande effekt eller ngestdmpande effekt men det r nog tillflligt fr idag. Varje dag r inte samma och varje dag kan inte vara bra.
Fortstter en vecka till minst p 30mg innan jag ev hjer till 45mg.
Citera
2015-12-10, 17:09
Provade den ngra mnader men den gav noll effekt som alla andra antidepressiva mediciner gr p mig.
Citera
2015-12-10, 17:37
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Provade den ngra mnader men den gav noll effekt som alla andra antidepressiva mediciner gr p mig.

Vad r frmsta problemet fr dig d? Finns det ngot annat n antidepressiva som fungerar?

uppe p 30mg nu och den sederande effekten r borta. S har ftt ka p med mer imovane.
Mrker helt klart av den antidepressiva verkan av mirtazapin. Mrkte stor skillnad efter bara ngra dagar.

Tror det handlar mycket om hur nere man r. r man i den situationen att man bara grter och det inte finns ngot ljus alls i tillvaron och du har sdan ngest s du inte kan ta eller sova s kommer SSRI/mirta/vriga antidepressiva fungera, och det snabbt.

r man lite mer allmnt nedstmd s kan det vara svrare att mrka av effekten. ven om den kanske finns dr i bakgrunden.
Samma med bensodiazepiner, har du inte ngest blir du kanske bara lite trtt och seg.
Har du ngest frn helvetet s fr du nstan eufori.
Citera
2015-12-10, 18:28
Citat:
Vad r frmsta problemet fr dig d? Finns det ngot annat n antidepressiva som fungerar?

uppe p 30mg nu och den sederande effekten r borta. S har ftt ka p med mer imovane.
Mrker helt klart av den antidepressiva verkan av mirtazapin. Mrkte stor skillnad efter bara ngra dagar.

Tror det handlar mycket om hur nere man r. r man i den situationen att man bara grter och det inte finns ngot ljus alls i tillvaron och du har sdan ngest s du inte kan ta eller sova s kommer SSRI/mirta/vriga antidepressiva fungera, och det snabbt.

r man lite mer allmnt nedstmd s kan det vara svrare att mrka av effekten. ven om den kanske finns dr i bakgrunden.
Samma med bensodiazepiner, har du inte ngest blir du kanske bara lite trtt och seg.
Har du ngest frn helvetet s fr du nstan eufori.

Sg det. Har provat en helvetes massa. Jag har p senare tid kommit fram till att jag inte mr srskilt dligt. Inte jmfrt med mnga andra i alla fall.
Citera
2015-12-28, 12:46
Medlem
Ngon som fr myrkrypningar av Mirtazapin? Brjade med 60mg/kvll fr ca 2 r sen och kunde sova vldigt gott p dom gick sen upp till 90mg/kvll nr effekten uteblev. Mrkte att jag fick myrkrypningar frn helvetet av s stor dos, gick ned till 60mg/kvll och det blev bttre men nu efter ett par mnader med 60mg s kommer krypningarna tillbaka.

trodde frst det var AT frn Tram men visade sig vara just Mirtazapin. Synd fr annars funkar den bra p mig frutom att jag gr upp i vikt, fn ca 20kg p 2 r.
Citera
2015-12-29, 11:31
Medlem
Brjade med Mirtazapin 30mg fr cirka en vecka sedan. Har inte ftt ngra myrkrypningar, men dremot sover jag dligt vilket verkar vara ovanligt. Jag drmmer helt strda drmmar, mycket sexdrmmar och s vaknar jag typ varje timme och r genomsvettig. r riktigt jvla trtt p dagarna ocks. Men brjar knna av en viss antidepressiv effekt. Igr fick jag ngon typ av boost, fr jag kte ivg och kpte gymkort och gymmade. Lagade mat och diskade vilket jag inte gjort p hur lnge som helst. Lyckades ven lsa typ 100 sidor i en bok, har ej kunnat lsa p flera r. Idag knner jag mig trtt och har ngest igen.
Citera
2015-12-29, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anotherdisaster
Brjade med Mirtazapin 30mg fr cirka en vecka sedan. Har inte ftt ngra myrkrypningar, men dremot sover jag dligt vilket verkar vara ovanligt. Jag drmmer helt strda drmmar, mycket sexdrmmar och s vaknar jag typ varje timme och r genomsvettig. r riktigt jvla trtt p dagarna ocks. Men brjar knna av en viss antidepressiv effekt. Igr fick jag ngon typ av boost, fr jag kte ivg och kpte gymkort och gymmade. Lagade mat och diskade vilket jag inte gjort p hur lnge som helst. Lyckades ven lsa typ 100 sidor i en bok, har ej kunnat lsa p flera r. Idag knner jag mig trtt och har ngest igen.

Ge det ngra veckor till. Trttheten kommer att ge med sig efter hand nr H1-receptorerna blir mindre knsliga. Hade inte smnstrningarna lagt sig efter ngra veckor hade jag gtt in med escitalopram i 10-15 mg och snkt mirtazapin till 15 mg. Mycket bra och vanlig kombination med f biverkningar.
Citera
2015-12-29, 20:44
Medlem
Hur stor viktkning kan man frvnta sig med Mirtazapin? Snackar vi grov viktkning med flera kilo i mnaden dr det i princip r omjligt att g ner i vikt ven fast man trnar och skter kosten? Eller gr det att g ner om man skter kosten?

Och, finns det ngon hr som blivit av med sin ngest under en behandling med dessa p bara ngra mnader eller behver ni ta det resten av livet troligtvis?

Tacksam fr svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in