2015-12-07, 11:36
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Vilken dos äter du?

Jag äter 15 mg till kvällen men det räcker inte för att döva min oro. Theralen fungerar mycket bättre men får biverkningar av den. Funderar på att testa 30 mg ikväll och se om det hjälper. Men jag tror min kropp är jädrigt tolerant av histaminverkande mediciner då jag ätit Propavan, Theralen m.m. så jag kanske behöver en högre dos. Äter SSRI och Mirtan tar bort de sexuella biverkningarna och jag känner även sen jag startade mig något mindre deppig. Har återfått mitt intresse för styrketräning och tv-spel sen jag började som jag trodde var helt borta. Men mot sömnen hjälper den inte sådär jättemycket, men det kanske är dosberoende?

Trappar upp från 15mg och tänkte sikta på 30-45mg/dygn. Inom några dagar. Ligger på 22,5mg/natt nu.
Precis samma här, den antihistamineffekten ger inte samma trötthet efter en vecka. Har överanvänt z-analoger sista veckorna och legat på 3-5(!) imovane per natt. Har fått ner det till 2-2,5 imovane per natt + circadin sen jag började med mirtazapin, så somnar inte av enbart mirtazapin vilket man gjorde för några år sedan. Det är så att högre dos inte ger dig större trötthet utan det verkar som 7,5-15mg är det ultimata för sömn.
Sista kvällarna efter intag av mirtazapin har jag upplevt ett subtilt välmående, varm och avslappnad i kroppen, ångesten finns inte, hungrig och lite bubblande eufori nästan. Känns nästan som opioider/opiat fysiskt.

Vad jag vet har jag aldrig haft någon manisk fas, så hoppas inte det är vad som är på gång. Kan inte minnas att jag mått så här bra på mirtazapin tidigare. Men och andra sidan har jag mått så fruktansvärt dåligt sista tiden, så kontrasten blir ju enorm när ångesten försvinner.
Citera
2015-12-07, 15:50
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Trappar upp från 15mg och tänkte sikta på 30-45mg/dygn. Inom några dagar. Ligger på 22,5mg/natt nu.
Precis samma här, den antihistamineffekten ger inte samma trötthet efter en vecka. Har överanvänt z-analoger sista veckorna och legat på 3-5(!) imovane per natt. Har fått ner det till 2-2,5 imovane per natt + circadin sen jag började med mirtazapin, så somnar inte av enbart mirtazapin vilket man gjorde för några år sedan. Det är så att högre dos inte ger dig större trötthet utan det verkar som 7,5-15mg är det ultimata för sömn.
Sista kvällarna efter intag av mirtazapin har jag upplevt ett subtilt välmående, varm och avslappnad i kroppen, ångesten finns inte, hungrig och lite bubblande eufori nästan. Känns nästan som opioider/opiat fysiskt.

Vad jag vet har jag aldrig haft någon manisk fas, så hoppas inte det är vad som är på gång. Kan inte minnas att jag mått så här bra på mirtazapin tidigare. Men och andra sidan har jag mått så fruktansvärt dåligt sista tiden, så kontrasten blir ju enorm när ångesten försvinner.
Hur såg din ångest ut innan medicineringen, hade du konstant ångest dygnet runt eller kom det i intervaller?
Citera
2015-12-07, 16:03
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Hur såg din ångest ut innan medicineringen, hade du konstant ångest dygnet runt eller kom det i intervaller?

Konstant hämmande ångest med vissa peakar ett par gånger per dygn. Men stark ångest + depression. Bensodiazepiner har endast tagit bort viss del av detta, kanske 40% medans mirtazapin tagit bort runt 80% uppskattningsvis.
Citera
2015-12-07, 16:07
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Konstant hämmande ångest med vissa peakar ett par gånger per dygn. Men stark ångest + depression. Bensodiazepiner har endast tagit bort viss del av detta, kanske 40% medans mirtazapin tagit bort runt 80% uppskattningsvis.
Hur länge har du haft just den ångesten?
Kommer din ångest från tankarna?
Har du diagnosen GAD?
Citera
2015-12-09, 15:13
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Hur länge har du haft just den ångesten?
Kommer din ångest från tankarna?
Har du diagnosen GAD?
Denna ångest en månad.
Nej den kommer från min livssituation/sorg/förlust.
Troligen inte.

En vecka på mirta nu, gick upp på 30mg igår. Inte samma aktiverande effekt eller ångestdämpande effekt men det är nog tillfälligt för idag. Varje dag är inte samma och varje dag kan inte vara bra.
Fortsätter en vecka till minst på 30mg innan jag ev höjer till 45mg.
Citera
2015-12-10, 17:09
Provade den några månader men den gav noll effekt som alla andra antidepressiva mediciner gör på mig.
Citera
2015-12-10, 17:37
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Provade den några månader men den gav noll effekt som alla andra antidepressiva mediciner gör på mig.

Vad är främsta problemet för dig då? Finns det något annat än antidepressiva som fungerar?

uppe på 30mg nu och den sederande effekten är borta. Så har fått öka på med mer imovane.
Märker helt klart av den antidepressiva verkan av mirtazapin. Märkte stor skillnad efter bara några dagar.

Tror det handlar mycket om hur nere man är. Är man i den situationen att man bara gråter och det inte finns något ljus alls i tillvaron och du har sådan ångest så du inte kan äta eller sova så kommer SSRI/mirta/övriga antidepressiva fungera, och det snabbt.

Är man lite mer allmänt nedstämd så kan det vara svårare att märka av effekten. Även om den kanske finns där i bakgrunden.
Samma med bensodiazepiner, har du inte ångest blir du kanske bara lite trött och seg.
Har du ångest från helvetet så får du nästan eufori.
Citera
2015-12-10, 18:28
Citat:
Vad är främsta problemet för dig då? Finns det något annat än antidepressiva som fungerar?

uppe på 30mg nu och den sederande effekten är borta. Så har fått öka på med mer imovane.
Märker helt klart av den antidepressiva verkan av mirtazapin. Märkte stor skillnad efter bara några dagar.

Tror det handlar mycket om hur nere man är. Är man i den situationen att man bara gråter och det inte finns något ljus alls i tillvaron och du har sådan ångest så du inte kan äta eller sova så kommer SSRI/mirta/övriga antidepressiva fungera, och det snabbt.

Är man lite mer allmänt nedstämd så kan det vara svårare att märka av effekten. Även om den kanske finns där i bakgrunden.
Samma med bensodiazepiner, har du inte ångest blir du kanske bara lite trött och seg.
Har du ångest från helvetet så får du nästan eufori.

Säg det. Har provat en helvetes massa. Jag har på senare tid kommit fram till att jag inte mår särskilt dåligt. Inte jämfört med många andra i alla fall.
Citera
2015-12-28, 12:46
Medlem
Någon som får myrkrypningar av Mirtazapin? Började med 60mg/kväll för ca 2 år sen och kunde sova väldigt gott på dom gick sen upp till 90mg/kväll när effekten uteblev. Märkte att jag fick myrkrypningar från helvetet av så stor dos, gick ned till 60mg/kväll och det blev bättre men nu efter ett par månader med 60mg så kommer krypningarna tillbaka.

trodde först det var AT från Tram men visade sig vara just Mirtazapin. Synd för annars funkar den bra på mig förutom att jag går upp i vikt, fn ca 20kg på 2 år.
Citera
2015-12-29, 11:31
Medlem
Började med Mirtazapin 30mg för cirka en vecka sedan. Har inte fått några myrkrypningar, men däremot sover jag dåligt vilket verkar vara ovanligt. Jag drömmer helt störda drömmar, mycket sexdrömmar och så vaknar jag typ varje timme och är genomsvettig. Är riktigt jävla trött på dagarna också. Men börjar känna av en viss antidepressiv effekt. Igår fick jag någon typ av boost, för jag åkte iväg och köpte gymkort och gymmade. Lagade mat och diskade vilket jag inte gjort på hur länge som helst. Lyckades även läsa typ 100 sidor i en bok, har ej kunnat läsa på flera år. Idag känner jag mig trött och har ångest igen.
Citera
2015-12-29, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anotherdisaster
Började med Mirtazapin 30mg för cirka en vecka sedan. Har inte fått några myrkrypningar, men däremot sover jag dåligt vilket verkar vara ovanligt. Jag drömmer helt störda drömmar, mycket sexdrömmar och så vaknar jag typ varje timme och är genomsvettig. Är riktigt jävla trött på dagarna också. Men börjar känna av en viss antidepressiv effekt. Igår fick jag någon typ av boost, för jag åkte iväg och köpte gymkort och gymmade. Lagade mat och diskade vilket jag inte gjort på hur länge som helst. Lyckades även läsa typ 100 sidor i en bok, har ej kunnat läsa på flera år. Idag känner jag mig trött och har ångest igen.

Ge det några veckor till. Tröttheten kommer att ge med sig efter hand när H1-receptorerna blir mindre känsliga. Hade inte sömnstörningarna lagt sig efter några veckor hade jag gått in med escitalopram i 10-15 mg och sänkt mirtazapin till 15 mg. Mycket bra och vanlig kombination med få biverkningar.
Citera
2015-12-29, 20:44
Medlem
Hur stor viktökning kan man förvänta sig med Mirtazapin? Snackar vi grov viktökning med flera kilo i månaden där det i princip är omöjligt att gå ner i vikt även fast man tränar och sköter kosten? Eller går det att gå ner om man sköter kosten?

Och, finns det någon här som blivit av med sin ångest under en behandling med dessa på bara några månader eller behöver ni äta det resten av livet troligtvis?

Tacksam för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in