2014-04-11, 08:38
Medlem
Något nytt? Är det flera som har fått sin ränta ifrån Savelend, så att man kan snickra ihop en grov räknad genomsnittsränta?

Mvh
Citera
2014-04-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
Något nytt? Är det flera som har fått sin ränta ifrån Savelend, så att man kan snickra ihop en grov räknad genomsnittsränta?

Mvh
Själv har jag inte fått någon ränta än. Jag satte in 5000 kr för två månader sedan och ytterligare några tusen för inte så länge sedan. Med det menar jag inte att jag är missnöjd eller misstänksam, utan jag tänkte bara bidra till statistiken här i tråden.
Citera
2014-04-12, 10:25
Medlem
Hm, okej. Det var tråkigt att höra!
Jag tänkte börja pynta in 20-30% av mitt CSN-lån i månaden med start från nu i april, så det är därför lite intressant att veta.
Men om jag förstod det rätt så dröjde det närmare 1,5-2 månader för Byron och tgv att få sin ränta också?

Savelend, har ni något nytt att komma med? Har inte hunnit bli medlem än, så får inget nyhetsbrev.

Mvh
Citera
2014-04-14, 11:38
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
Hm, okej. Det var tråkigt att höra!
Jag tänkte börja pynta in 20-30% av mitt CSN-lån i månaden med start från nu i april, så det är därför lite intressant att veta.
Men om jag förstod det rätt så dröjde det närmare 1,5-2 månader för Byron och tgv att få sin ränta också?

Savelend, har ni något nytt att komma med? Har inte hunnit bli medlem än, så får inget nyhetsbrev.

Mvh

Hej,

Jag skickade vårt nyhetsbrev i PM till dig. Det går bra att registrera sig som sparare, men vänta med insättning, för att få ta del av våra nyhetsbrev.

Notera att sparande hos oss ska ses på en tidshorisont av 12-24 månader och att 1.5-2 månader är för kort tid att dra några växlar på. Detta då om ett lån hamnar hos inkasso och den processen drar ut på tiden så kanske du får in dina pengar först månad 6, men att du då får in 19% ränta plus dina utlånade pengar.

Hälsningar
Ludwig
Citera
2014-04-14, 12:32
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAVELEND
Hej,

Jag skickade vårt nyhetsbrev i PM till dig. Det går bra att registrera sig som sparare, men vänta med insättning, för att få ta del av våra nyhetsbrev.

Notera att sparande hos oss ska ses på en tidshorisont av 12-24 månader och att 1.5-2 månader är för kort tid att dra några växlar på. Detta då om ett lån hamnar hos inkasso och den processen drar ut på tiden så kanske du får in dina pengar först månad 6, men att du då får in 19% ränta plus dina utlånade pengar.

Hälsningar
Ludwig
Hej Ludwig, vore intressant att se er kampanj mot lånekunder ni ska köra nu i april, kan du länka exempel på kampanjen?
Citera
2014-04-14, 17:31
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Hej Ludwig, vore intressant att se er kampanj mot lånekunder ni ska köra nu i april, kan du länka exempel på kampanjen?

Hej tgv23000!

Kul att du är intresserad av vår marknadsföring! Det är ett brett ämne som jag antar att vi kommer få anledning att återkomma till flera gånger.

Denna kampanj kommer vara fokuserad på att nå ut till Lånare, få dem att veta att vi finns och detta på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt. För detta ändamål har vi valt att fokusera på följande alternativ:

1. Affiliatemarknadsföring - Att betala affiliates för att annonsera våra lån och ge betalt för varje beviljat lån. Detta är kostnadseffektivt och ger oss bra kontroll över marknadsföringen, samtidigt som man ofta får bra spridning. I ett första skede har vi ett utvalt antal affiliates vi kommer börja arbeta med, men med lyckat resultat är det enkelt att skala upp med affiliatenätverk etc.
2. Social Media - Vi kommer främst köra en ganska brett targetad kampanj med fokus på klick till vår hemsida.
3. Google Adwords - Vi kommer sikta på väldigt nischade sökord för att hålla kostnaden för varje klick på en så låg nivå som möjligt.
4. Övrig onlineannonsering - Vi kommer synas på ett antal olika ytterligare platser med banner och text / innehållsannonsering som komplement. Detta för att få mer data om hur vi effektivare kan utnyttja sådan annonsering i framtiden.

Vi har även förberett material för ett antal andra kampanjer under våren/försommaren, däribland printmaterial.

Vi kommer presentera utfallet av dessa kampanjer i våra kommande VD-brev.

Hälsningar
Ludwig
Citera
2014-04-18, 08:02
Medlem
Kan se på Save-lend kontot att de har börjat redovisa transaktionshistoria för insättningar, utlåning etc.

En väldigt trevlig uppdatering!
Citera
2014-04-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Kan se på Save-lend kontot att de har börjat redovisa transaktionshistoria för insättningar, utlåning etc.

En väldigt trevlig uppdatering!
Gott att se! Förhoppningsvis utökas detta med ett gemensamt lån-ID (eller liknande) så att det går att koppla samman utlåning med återbetalning/ränta.

I nuläget ligger jag på lite drygt 10% på årsbasis. Vore intressant att höra fler siffror från er som haft pengar inne ett par månader, hittills verkar jag ha hamnat i det lägre skiktet av de siffror som rapporterats här. ~3 månader är ju fortfarande en kort tidsperiod att se till, ligger många på högre siffror så kan man ju hoppas att jag bara lider av dålig varians.
Citera
2014-04-24, 19:14
Medlem
tgv23000s avatar
hos Savelend får man ju när lånet startar låna ut till en låneavgift till lånaren, vad händer om lånet blir en kreditförlust, har man då som utlånare i princip betalat en avgift för det tvivelaktiga nöjet av en kreditförlust, som visserligen sprids på alla utlånare, men vem betalar avgiften? och hur stor är avgiften?
Citera
2014-04-24, 19:43
Medlem
Tänkte sätta in 10.000:- hos Savelend bara för att prova. Men fick för mig nu att man kanske skulle slå på stort och sätta in 100.000:-, men det kanske bara är överdrivet och dumt? Tanken är att det ska sitta inne i ett år åtminstone.
Citera
2014-04-24, 19:58
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankFurt
Tänkte sätta in 10.000:- hos Savelend bara för att prova. Men fick för mig nu att man kanske skulle slå på stort och sätta in 100.000:-, men det kanske bara är överdrivet och dumt? Tanken är att det ska sitta inne i ett år åtminstone.
jag provar att sätta in 10k åt gången, sätter inte in mer innan nästan allt är utlånat, de ska ju köra en kampanj nu mot lånare, så man borde få utlånat inom kort även om man sätter in 100k?? eller vad säger Savelend själva?

OBS! du får bonus 1% på allt du sätter in under april. Egentligen ska jag inte hjälpa dej med det, för du kanske konkurrerar med mina lånare då? Men jag litar på att Savelend drar in tillräckligt med lånare på kampanjen.

"Insättningskampanj under april
Vi börjar månaden med att ordna en insättningskampanj för er Sparare. Anledningen till detta är att vi planerar att köra en större kampanj riktad mot att få nya Lånare i mitten av april, och vi vill försäkra oss om att vi har tillräckligt mycket kapital för att bevilja alla lån. Därför får ni just nu 1% i bonus på det kapital ni sätter in under april månad. Bonusen betalas ut 2:a juni om ni inte stoppar utlåning eller begär uttag innan dess. Erbjudandet gäller insättningar upp till 1 miljon SEK."
Senast redigerad av tgv23000 2014-04-24 kl. 20:05.
Citera
2014-04-24, 20:04
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAVELEND
Hej,

Hälsningar
Ludwig

om lånet nu går att inkassera, annars får man väl 0%? minus avgiften man lånat ut, sedan får man en kreditförlust fördelat på alla långivare??, förluster på ca 3-5% per år är väl en rimlig bedömning? när fördelas dom? slumpmässigt i klumpsumma några gånger per år som konkurrenten Trustbuddy? Hoppas nu undantar nyinsatta pengar 1-2 månader minst som dom gör!! annars jävligt trist om man sätter in 100k och åker på en fördelad kreditförlust på 1% dagen efter. Ni på Savelend behöver precisera och förtydliga alla regler och avtal med utlånare, beskriva exakt hur allt går till med utlåningen. Ni slår ju på stora trumman om att ni jobbar med öppenhet och transparens till skillnad mot era konkurrenter.

Meddela oss gärna här i tråden när ni gjort detta!!

.
Senast redigerad av tgv23000 2014-04-24 kl. 20:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in