Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-16, 13:35
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
Savingstream har jag pengar på. Provat gjort uttag. Fungerar klockrent. Använder också twino.
Savelend är ju gjuten för oss svenskar att investera i, verkar dock bara bli mer och mer populära vilket ju gör det svårare att få lån. Förhoppningsvis kommer det fler produkter framöver.

Så då får man under tiden titta i Europa. Kör Mintos vilket rullar på men börjar nu bli intresserad av Twino som jag förstått bland annat lånar ut i Danmark. Vad är din erfarenhet av dem?

Använder inte SavingStream men däremot Moneything som jag tycker rullar på bra. Kan vara svårt att komma in på lånen så man får vara beredd när de släpps.
Citera
2016-09-26, 18:25
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Savelend är ju gjuten för oss svenskar att investera i, verkar dock bara bli mer och mer populära vilket ju gör det svårare att få lån. Förhoppningsvis kommer det fler produkter framöver.

Så då får man under tiden titta i Europa. Kör Mintos vilket rullar på men börjar nu bli intresserad av Twino som jag förstått bland annat lånar ut i Danmark. Vad är din erfarenhet av dem?

Använder inte SavingStream men däremot Moneything som jag tycker rullar på bra. Kan vara svårt att komma in på lånen så man får vara beredd när de släpps.

Tycker twino har fungerat riktigt bra och är nöjd avser öka min investering där framledes.
Citera
2016-10-10, 16:18
  #219
Medlem
Jag har investerat så smått i Moneything och Collateral i UK. Dessa säljer lån där låntagaren har ställt säkerhet. Allt från mark, bilar, juveler etc. Finns det något liknande i Sverige eller på gång i Sverige? Om inte, är det något regelverk som ställer till det?
Citera
2016-11-15, 23:06
  #220
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
https://lendify.se/Invest/Info

Vad betyder A,B,C,D,E?
igen.


Vad betyder A,B,C,D,E?
Citera
2016-11-16, 05:12
  #221
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
igen.


Vad betyder A,B,C,D,E?

det är olika riskgrupper ha har störst chans att betala tillbaka lånet därför får han minst ränta medans f har lägst chans att betala tillbaka lånet så derför har han högst ränta.

det är ett system som underlättar för investeraren att kunna kontrollera hur mycket risk man tar och vill ta.
Citera
2017-03-25, 20:33
  #222
Medlem
Tänkte jag skulle plocka upp bevakningen lite igen.

En viktig aspekt att tänka på inom P2P-utlåning är likviditeten.
För mig har det stor betydelse när jag väljer hur mycket jag ska sätta in.

Har själv gått ur Bondora med knappt 300k, varav en stor del var lån från vår och sommaren 2014 där de gick fullständigt bananas och lånade ut hejdlöst till Spanien och Slovakien (där de sedemera avslutade sin närvaro). Väldigt stor andel gjorde inte en enda avbetalning..

Så de lånen har varit lite svårare att sälja, men nu med >80% discount på kvarvarande, börjar även de rassla iväg.
Investeringarna gjorda före och efter den perioden har faktiskt haft en skaplig avkastning.
Det enda jag egentligen haft att klaga på är att sidan varit rätt buggig till och från och supporten varit lite goddag yxskaft.

Vad man ska tänka på med Bondora är dock att huvuddelen av andelarna säljs utan rabatt/premium, det vill säga de flesta aktiva på andrahandsmarknaden säljer oönskade andelar de fått genom PortfolioManagern.


Nästa stora andrahandsmarknad internationellt är Mintos, som har ungefär halva volymen (400k eur i februari, jämfört med 920k eur för Bondora).
De har dock hela 5x högre utlåningsvolym. Så finns rejält utrymme för förbättring.

Därefter kommer i fallande ordning, Finbee, Fellowfinance och Gosavy. Men ingen av dessa har något API, vilket Bondora har, och volymen på andrahandsmarknaden är jämförelsevis låg.

Förklaringen till det här är förmodligen att Bondora numera (sen ett bra tag faktiskt) har 0% avgift på andrahandsmarknaden.

Så kika på avgiften på andrahandsmarknaden. Låg eller ingen avgift ger högre volym och rimligtvis med det bättre likviditet.
__________________
Senast redigerad av baryon 2017-03-25 kl. 20:37.
Citera
2017-03-26, 10:10
  #223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Tänkte jag skulle plocka upp bevakningen lite igen.

En viktig aspekt att tänka på inom P2P-utlåning är likviditeten.
För mig har det stor betydelse när jag väljer hur mycket jag ska sätta in.

Har själv gått ur Bondora med knappt 300k, varav en stor del var lån från vår och sommaren 2014 där de gick fullständigt bananas och lånade ut hejdlöst till Spanien och Slovakien (där de sedemera avslutade sin närvaro). Väldigt stor andel gjorde inte en enda avbetalning..

Så de lånen har varit lite svårare att sälja, men nu med >80% discount på kvarvarande, börjar även de rassla iväg.
Investeringarna gjorda före och efter den perioden har faktiskt haft en skaplig avkastning.
Det enda jag egentligen haft att klaga på är att sidan varit rätt buggig till och från och supporten varit lite goddag yxskaft.

Vad man ska tänka på med Bondora är dock att huvuddelen av andelarna säljs utan rabatt/premium, det vill säga de flesta aktiva på andrahandsmarknaden säljer oönskade andelar de fått genom PortfolioManagern.


Nästa stora andrahandsmarknad internationellt är Mintos, som har ungefär halva volymen (400k eur i februari, jämfört med 920k eur för Bondora).
De har dock hela 5x högre utlåningsvolym. Så finns rejält utrymme för förbättring.

Därefter kommer i fallande ordning, Finbee, Fellowfinance och Gosavy. Men ingen av dessa har något API, vilket Bondora har, och volymen på andrahandsmarknaden är jämförelsevis låg.

Förklaringen till det här är förmodligen att Bondora numera (sen ett bra tag faktiskt) har 0% avgift på andrahandsmarknaden.

Så kika på avgiften på andrahandsmarknaden. Låg eller ingen avgift ger högre volym och rimligtvis med det bättre likviditet.
Bra inlägg!
Har några slantar på Mintos, Fellow Finance och Viventor men ännu inte provat att sälja på andrahandsmarknaden än. På engelska CollateralUK och Moneything säljs det snabbt iallafall.
Hur är din erfarenhet i övrigt? Det som känns bra med Sverige är att det ännu inte känns som att P2P har blivit mainstream. Ingen hysteri.

Känner någon annan till något forum än detta (mycket bra) för att diskutera P2P http://p2pindependentforum.com/
__________________
Senast redigerad av ellabellak 2017-03-26 kl. 10:19. Anledning: Länk
Citera
2017-03-26, 12:19
  #224
Medlem
Intressant att få höra om så många andra bolag än just Lendify!
För oss med just Lendify så finns det nu en grupp på FB: https://www.facebook.com/groups/745893018910963/
Citera
2017-04-09, 23:28
  #225
Medlem
Någon som vet något om www.fundmill.se ?
Citera
2017-04-10, 20:01
  #226
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihallandeinvest
Någon som vet något om http://www.fundmill.se ?

kikade lite på deras hemmsida. kunde dock inte få fram någon förväntad avkastning men gissar väl att dem borde ligga i samma nivå som lendify pga av även dem bara lånar ut till kreditvärdiga personer.

dock har dem ingen förlustfond eller försäljning utav dåliga lån så risken är ju att man aldrig blir av med sina dåliga lån. förren låntagaren dör eller det blir avskrivet av något annan anledning.

av den informationen jag lyckades få fram ifrån deras hemsida så förstår jag inte varför man skulle välja dem framför lendify eller savelend.
Citera
2017-05-11, 19:51
  #227
Medlem
rallykalles avatar
Är det Savelend som verkar mest seriösa att låna ut pengar hos, eller finns det något annat bra svenskt alternativ ? Plattformen som utlånare på Savelend inger inte ett allt för stort förtroende. Ser ut som ett skolprojekt för årskurs 7.
Citera
2017-05-13, 18:13
  #228
Medlem
GabrielToshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Är det Savelend som verkar mest seriösa att låna ut pengar hos, eller finns det något annat bra svenskt alternativ ? Plattformen som utlånare på Savelend inger inte ett allt för stort förtroende. Ser ut som ett skolprojekt för årskurs 7.

All p2p-lending är skit, både i Sverige och utomlands. Eftersom förmedlarrisken är alldeles för stor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback