2015-07-12, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Det betyder att Turkiet visste vad ISIS var långt före andra, YPG/PKK, USA eller EU och tog rätt beslut. Att folk åker via Turkiet in i Syrien är inget nytt. Det har vi diskuterat flertal gånger. PKKurderna sprider gärna det som ett "bevis" på att Turkiet stödjer ISIS men hur förklarar de att en massa utländska krigare och turkiska kurder åker och slåss på YPG/PKKs sida i Syrien. Vilken rutt tror de att de väljer för att nå dit? Kan vi då med PKKurdernas logik säga att Turkiet stöjder PKK/YPG nu?
Läs vad jag skrev och Byt inte samtalsämne.
Citat:
Det borde vara oroande för er att rebeller får plats i Washington Post. Det är ingen tidning som helst. I det längre loppet finns risken att USA dumpar PKK/YPG för dessa rebeller.
Jänkarna vill att statens institutioner bevaras och att man får en politisk lösning av konflikten. De kan varken uppnå det ena eller det andra genom att dumpa någon. Det gäller även alaviterna och druserna.
Citera
2015-07-12, 14:03
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serhat1
Jänkarna vill att statens institutioner bevaras och att man får en politisk lösning av konflikten. De kan varken uppnå det ena eller det andra genom att dumpa någon. Det gäller även alaviterna och druserna.

Jänkarna har ingen fokus eller mål i Syrien. Obama vill inte satsa några resurser på nån konflikt i Mellanöstern. Så han bombar lite med flyg och använder PKKurder på marken. Om han hade tex fått turkarna till att bli hans marktrupper så hade han dumpat PKKurderna på en gång. Hittar han syriska rebeller så gör han samma sak. Som sagt att syriska rebeller får utrymme i Washington Post är inga goda nyheter för er...
Citera
2015-07-12, 16:58
Medlem
Citat:
Det betyder att Turkiet visste vad ISIS var långt före andra, YPG/PKK, USA eller EU och tog rätt beslut. Att folk åker via Turkiet in i Syrien är inget nytt. Det har vi diskuterat flertal gånger. PKKurderna sprider gärna det som ett "bevis" på att Turkiet stödjer ISIS men hur förklarar de att en massa utländska krigare och turkiska kurder åker och slåss på YPG/PKKs sida i Syrien. Vilken rutt tror de att de väljer för att nå dit? Kan vi då med PKKurdernas logik säga att Turkiet stöjder PKK/YPG nu?

Det borde vara oroande för er att rebeller får plats i Washington Post. Det är ingen tidning som helst. I det längre loppet finns risken att USA dumpar PKK/YPG för dessa rebeller.
Nej, majoriteten som åker till Syrien för att strida med YPG, åker igenom den irakiska Kurdistan. Öppna en karta och lär dig lite geografi, turk!
Citera
2015-07-12, 17:56
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XK
Nej, majoriteten som åker till Syrien för att strida med YPG, åker igenom den irakiska Kurdistan. Öppna en karta och lär dig lite geografi, turk!

Och en del åker via Turkiet. Alltså hjälper Turkiet PKK/YPG om vi utgår från eran speciella kurdlogik...

http://munduhurbila.com/2015/03/16/western-volunteers-against-isis/

Citat:
The best known example of these volunteers is Jordan Matson, a 28-year-old food packaging worker from Sturtevant, Wisconsin. Former US soldier who was discharged with honour from the army in 2007. He missed military life and made contact with the YPG through Facebook. He travelled to Turkey where he was picked up and taken to Rojava, controlled by Syrian Kurds.

Citat:
Jeremy Woodard, a veteran of 28 años who served in both Iraq and Afghanistan, he couldn’t stand the thought of the horrible things the ISIS was doing, so he paid his way to Turkey and got himself smuggled into Syria to fight alongside the Kurds. In addition to the reasons given, Woodard said his nephew is a Christian, and that a lot of his choice had to do with his faith.
Citera
2015-07-12, 18:22
Medlem
Citat:
Och en del åker via Turkiet. Alltså hjälper Turkiet PKK/YPG om vi utgår från eran speciella kurdlogik...

Turkiets hjälpande av islamister och diverse faktioner i kriget har tett sig på ett mer systematiskt och organisersat sätt. Gällande IS ligger brännpunkten i det faktum att Turkiet under en väldigt lång tid förbisett IS rekrytering inom landets gränser och organisering på annat håll. Det är just därför många åker via Turkiet, för IS har utan motstånd från Ankara kunnat etablera en stark bas utifrån vilken rekrytering och planering sker.

Det är mycket möjligt att de smugglar sig in i Syrien, på illegalt sätt givetvis, men om man tittar tillbaka på kriget ser man att turkiska gränsvakter har uppvisat en viss passivitet när islamister är i behov av att korsa gränsen, vare sig från den syriska eller turkiska sidan.
Citera
2015-07-12, 18:40
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
http://munduhurbila.com/2015/03/16/western-volunteers-against-isis/

Citat:
Jeremy Woodard, a veteran of 28 años who served in both Iraq and Afghanistan, he couldn’t stand the thought of the horrible things the ISIS was doing, so he paid his way to Turkey and got himself smuggled into Syria to fight alongside the Kurds. In addition to the reasons given, Woodard said his nephew is a Christian, and that a lot of his choice had to do with his faith.
"Jeremy" verkar inte helt stabil, hans brorson är kristen alltså måste han åka och kriga mot ISIS... Alla såna här krig drar till sig skräp. Mördare, pedofiler och galningar av allmänt slag. En del strider för ISIS, andra för kurderna. Nu är väl antalet på kurdernas sida inte direkt många, dvs sådana som inte har MENA-bakgrund. Vi får se hur det blir med lagarna mot att delta i strid utomlands, snackas om att använda landsförräderi-lagar mot de som reser ner för att mörda i Syrien. Andra tar av nedresande medborgarskapet, det är ett bra sätt. Skulle lösa många av problemen för då kan de inte resa hit igen.
Citera
2015-07-12, 19:37
Avslutad
Nu är det här en spekulation från min sida men är det möjligt tror ni?

IS kommer inta Rakka, därefter kommer dom bege sig mot Bagdad och inte stora delar av staden, eller det viktigaste, komma över vapendepåer och därefter rikta all mynning mot kurder. Vad tror ni?
Citera
2015-07-12, 19:41
Medlem
Ser inte hur de någonsin ska lyckas med att inta Bagdad
Citera
2015-07-12, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ser inte hur de någonsin ska lyckas med att inta Bagdad

Jag har inte ens förstått än hur IS har lyckats bli så här stor och utmanar flera länder tillsammans.

Tänk så här, om USA inte hade bombat IS och orsakat dom rejäla skador vart hade IS varit idag?

IS kommer tyvärr vara kvar på marknaden en väldigt lång tid framöver. Om jag får säga min tanke som tror jag inte att IS kommer besegras på många år. Om ens det? Nu är Syrien och Irak udner ett stort ett hot, men jag tror att Irak och Syrien hellre skulle ändå vilja se att delar av deras mark är udner IS än att det tillfaller kurderna.

Det kommer bli ätt kaosläge mellan KRG och Irak, kurderna i Irak har redan nu börjat "jiddra" med Irak, det är mycket kurderna jiddrar om. Hur vet vi att Irak inte kommer blunda för att IS kommer komma till Bagdad och ta över stora vapendepåer?

Säger man inte så här: Min fiendes fiende är min vän
Citera
2015-07-12, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Jag har inte ens förstått än hur IS har lyckats bli så här stor och utmanar flera länder tillsammans.

Tänk så här, om USA inte hade bombat IS och orsakat dom rejäla skador vart hade IS varit idag?

IS kommer tyvärr vara kvar på marknaden en väldigt lång tid framöver. Om jag får säga min tanke som tror jag inte att IS kommer besegras på många år. Om ens det? Nu är Syrien och Irak udner ett stort ett hot, men jag tror att Irak och Syrien hellre skulle ändå vilja se att delar av deras mark är udner IS än att det tillfaller kurderna.

Det kommer bli ätt kaosläge mellan KRG och Irak, kurderna i Irak har redan nu börjat "jiddra" med Irak, det är mycket kurderna jiddrar om. Hur vet vi att Irak inte kommer blunda för att IS kommer komma till Bagdad och ta över stora vapendepåer?

Stöds av flera grannländer samt utmanar de svaga länderna är mina anledningar till att de lyckats hålla sig kvar.

Tror inte heller de kommer kunna besegras på ett bra tag, skulle de börja förlora sina stora ställen lär de återgå mera till gerillakrigsföring

Att dem skulle komma in i Bagdad ser jag föga troligt, då jag har för mig det finns en stor Shianärvaro där? Hade det varit sunnidominerat så hade det kanske varit mera troligt
Citera
2015-07-12, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Stöds av flera grannländer samt utmanar de svaga länderna är mina anledningar till att de lyckats hålla sig kvar.

Vilka är svaga länder? Men kom ihåg också att Syrien har stort stöd av Libanon, Hizbullag är en rätt så vältränad grupp som fortfarande inte lyckats åstadkomma större förluster mot IS. Lite har dom gjort men hur mycket kan det vara på 100% 1%?

Iran hjälper till också mycket men ändå så har det inte heller gett positiva siffror. Det kommer uppgifter hela tiden på att IS gör nya attacker. Nu har IS inlett en storeffensiv på Sinjar.

Tror inte heller de kommer kunna besegras på ett bra tag, skulle de börja förlora sina stora ställen lär de återgå mera till gerillakrigsföring

Precis.

Att dem skulle komma in i Bagdad ser jag föga troligt, då jag har för mig det finns en stor Shianärvaro där? Hade det varit sunnidominerat så hade det kanske varit mera troligt

Man ska inte säga nej ännu. Somjag sa innan, om Irak skulle börja känna sig för hotad av kurderna kommer Irak beodra Iran dra sin närvaro, då måste Iran lyda den ordern. Med det vill jag sagt att Irak kan blunda för att IS komma in i staden och ta vapen för att ge sig på kurderna.

Besanna mina ord att det kommer bli så väldigt snart.
Citera
2015-07-12, 20:35
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM

Du glömmer att ISIS, kurder och allt vad det är för terrorister som försöker dra området tillbaka till medeltiden inte är den stora spelaren i området. USA har förklarat krig mot ISIS och om USA lackar ur och angriper med mer än lillfingret som de gör nu så kommer problemet med de här sunnimuslimska kannibalerna vara över snabbt. De kan rent av passa på att ta ut Boko Haram och allt vad de heter samtidigt. Vi får se vem som blir President i USA och om landet ges en ursäkt att gå all in. Allt som behövs är ett större terrordåd mot amerikaner. Något större är redan på väg med tanke på att USA har begärt få tillträde till flygbas i Turkiet. Kan vara Apache, C130 och liknande som de vill gå in med. Fint vore såklart B52.
Senast redigerad av Xelious 2015-07-12 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in