2015-06-21, 20:53
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
UD och Carl Bildt ger mig svar!

Ni kanske minns att jag skrev ett brev till utrikesutskottet om ett förslag på kriminalisering vid utresa för att strida med reguljära arméer, rebellgrupper och terroristorganisationer?

Jag skickade samma brev till UD. Idag fick jag ett svar!

En person som arbetar på Utrikesdepartementets ministerkansli skrev att utrikesminister Carl Bildt läst mitt brev och att han beordrat att förslaget ska föras vidare till regeringskansliet, för ytterligare behandling.

Självklart blir man glad över att utrikesministern läst och tagit sig till av kritiken man riktat. Nu vet jag dock inte om det verkligen stämmer att Carl Bildt läst brevet, eller att det enbart skrivs så av departementets anställda. Jag får hoppas på att det är sant och att det händer något konstruktivt på detta område.

Diskussionerna som föranledde till att jag engagerade mig i frågan:
(FB) Konflikten i Syrien
(FB) Konflikten i Syrien
Jag tar upp en gammal post och noterar att det är på G.

Mer om ISIS omförflyttningar:
Citat:
Jihadistgruppen Islamiska staten (IS) siktar på att erövra Bagdad och Damaskus samtidigt som man överger tidigare områden man hållit.

Slutsatsen dras av analytiker i brittiska IHS Conflict Monitor, som granskat geodata från ett stort antal Twitter- och Youtubekonton som kopplas till extremisterna.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/is-vill-inta-bagdad-och-damskus

Annan källa med lite annorlunda formuleringar.
Citera
2015-06-21, 21:41
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Härligt att du tog initiativ och fick gensvar. Angående stormningen av Baghdad och Damaskus, det vore logiskt för daesh att ha det som sista utväg när tiden börjar rinna ut för "staten".
Citera
2015-06-21, 21:44
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Härligt att du tog initiativ och fick gensvar. Angående stormningen av Baghdad och Damaskus, det vore logiskt för daesh att ha det som sista utväg när tiden börjar rinna ut för "staten".
ja alltså det var Zuparn.

Vore bra om det är början på slutet för Daesh! USA verkar redan dra ner något på bombningar i Syrien, de lär inte bomba i närheten av latakia och Damaskus? Kanske de satsar på Raqqa dock.
Citera
2015-06-21, 22:28
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Nånsens. Det finns inte en chans på miljonen att isis skulle våga sig på detta, med dagens omständigheter dvs. Enda möjligheten vore om damaskus först bombades under två veckors tid av israel och usa. Då kan vem som helst slå till.
Citera
2015-06-21, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Precis, bombningarna har tidigare varit ineffektiva och först nu verkar ISIL förstå vad dom är till för.
Koalitionens bombningar är väldigt få om man jämför med tidigare insatser usa varit insyltade i. Jämför med Serbien t.ex.. Förmodligen gulfstaterna som sätter agendan här då man gärna ser framgångar hos sina demokratikämpar.
Gulfstaternas inflytande speglar deras ställning i rankingen. Deras deltagande i koalitionen har ett optiskt syfte för det finns inte mycket som de kan bidra med rent militärt.

Bombningarna har varit få och dess effekt och lönsamhet varierat. Mestadels så slogs begagnade bilar ut av avancerade och dyra robotar, men man lyckades reducera militanternas inkomstkällor och expansion vid ett kritiskt läge. Det finns dock en anledningen till att ISIS skall förgöras om ett par år och inte nu med en gång.

Enligt IHS beräkningar så kommer ISIS satsa på Homs med syftet att separerar Latika ifrån Damaskus. På deras sajt finns det kartor som visar att både ISIS och rebellerna vunnit mark i området. Men på en karta så hade kurderna Golan så jag intar en avvaktande inställning.
Citera
2015-06-21, 22:52
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serhat1
Gulfstaternas inflytande speglar deras ställning i rankingen. Deras deltagande i koalitionen har ett optiskt syfte för det finns inte mycket som de kan bidra med rent militärt.
Deras insats har varit ganska stor, Jordanien gjorde en stor insats som vi vet.

Citat:
Bombningarna har varit få och dess effekt och lönsamhet varierat. Mestadels så slogs begagnade bilar ut av avancerade och dyra robotar, men man lyckades reducera militanternas inkomstkällor och expansion vid ett kritiskt läge. Det finns dock en anledningen till att ISIS skall förgöras om ett par år och inte nu med en gång.
"begagnade bilar"? Skulle de slagit ut en bilförsäljare med nya bilar istället?? Det finns en anledning varför man inte kan slå ut alla ISIS på en gång. Det skulle kräva civila människoliv. Man kan inte bomba ISIS inne i byar och större städer hur som helst. B52 är tyvärr inget val, även om i stunder tycker att raqqa kunde fått smaka lite på vad USA kan. Om USA skulle sätta in marktrupper så skule det vara snabbt avklarat, men varför man skulle göra det i Syrien är inte logiskt.
Citera
2015-06-22, 09:11
Medlem
tigersaid86s avatar
Är det brist på manskap eller vill man bara utöka sin styrka?

Konstigt att det sker nu eller inte om man tänker att regimen kanske ansåg att IS mfl skulle vara en lätt match i början.

Citat:
Pro-Assad forces arrest young men in Hasakah, oblige them to join Syrian army

This comes after the Syrian President Bashar al-Assad issued a decision demanding Syrian youth to perform military service, and allowing them to serve in their own provinces. In the pre-war phase, Syrian young men were obliged to serve in other provinces away from their hometowns.

http://aranews.net/2015/06/pro-assad-forces-arrest-young-men-in-hasakah-oblige-them-to-join-syrian-army/
Citera
2015-06-22, 13:44
Medlem
tigersaid86s avatar
Gränsövergången är åter öppen nu för återvändande till gränsstaden Gire Spi.

Citat:
Hundreds of refugees cross back into Syria from Turkey: witnesses

Hundreds of Syrian refugees who had fled into Turkey crossed back on Monday, witnesses said, as a border gate reopened a few days after Islamic State militants were ousted from the frontier town of Tel Abyad forces by Syrian Kurds.

Amid tight security on the Turkish side, hundreds of refugees - mostly women and children carrying bags of belongings - crossed the border from the Turkish town of Akcakale to Tel Abyad.

Security sources told Reuters that the border gate was subsequently kept closed for four days for security reasons.

Turkiet anklagar Kurdiska styrkorna utan bevisning.
Citat:
Turkey last week accused Kurdish forces in northern Syria of driving out civilians in areas it occupies, voicing concern at the displacement of Arabs and Turkmen from the area around Tel Abyad.

The Kurdish YPG militia has denied the allegations and urged civilians to return to cities controlled by Syrian Kurds, guaranteeing their safety.

http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN0P20WL20150622?irpc=932
Citera
2015-06-22, 15:37
Medlem
Yaskos avatar
Du har missat delen:

Citat:
Syria's civil war has turned more than 3 million people into refugees -- almost a fifth of the pre-war population. Turkey shelters 1.8 million Syrian refugees, meaning it has overtaken Pakistan to become the world's leading host of refugees.

Citera
2015-06-22, 16:08
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Du har missat delen:

Som tas omhand utav UNHCR samt Kurdiska föreningar i kurdiska städer/områden medans staten tar emot bidragen och behåller bidragen.

Bidragen till flyktingarna riktas mer till att ge sjukvård till IS jihadister i landet Turkiet som fängslar flest journalister i hela världen.

Citat:
Turkiet fängslar flest journalister i världen

Nej, det är inte Kina, Iran eller Etiopien som har flest journalister i fängelse. Det är inte ens en diktatur, utan ett land som kandiderar till EU och prisats inte minst av svenska regeringen för sina demokratiska framsteg det senaste decenniet. Det är i Turkiet flest journalister fängslats, det visar statistik från pressfrihetsorganistionen Committee to Protect Journalists som räknade till minst 60 journalister som fängslats direkt på grund av sitt yrke i en rapport i somras.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=5351125

Som en ensamstående kurdisk gubbe som svensk journalist hade varit hos i Turkiet berättade att han har tagit emot och haft flyktingar i hundratals bara han själv.

##################################

Men Nej, jag glömde denna del, det var detta som inlägget ska handla om, allt ovan var bara bonus.

Intressant att Svensk media börjar mycket med sådant som nedan:

TV4 - Nyhetsmorgon idag.
Citat:
Stefan Borg: "Turkiet stöder IS"

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3187156
Senast redigerad av tigersaid86 2015-06-22 kl. 17:07.
Citera
2015-06-22, 21:05
Medlem
Tjena vänner. Var på min andra resa till Rojava, stannade ett bra tag denna gång.

Denna gång åkte vi hela familjen, just därför stannade jag mycket längre.

Serkeftin bröder, Serkeftin! Det går väldigt bra.
Senast redigerad av Olle01 2015-06-22 kl. 21:07.
Citera
2015-06-22, 22:07
Bannlyst
Syrians are the hunters right now.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här