2014-10-02, 17:57
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
IS dödar assadister, det gör inte YPG. Så varför i hela världen skulle Assad föredra att ha kvar IS över YPG?
Om IS får Kobane kommer dom bli ännu starkare, vilket resulterar i fler döda assadister.

Krigets slut bör du låta bli att diskutera nu, det är alldeles för tidigt.
Inte alls. Krigets slut är av yttersta vikt att fundera över. Bristen på långsiktigt tänkande är ju halva anledningen till att vi har den soppa som råder idag i Mellanöstern.

Notera att jag inte föreslagit att Assad ska attackera YPG. Jag föreslog att han måste krossa de moderata rebellerna innan någon annan sida är utslagen, för så länge de finns så kvarstår NATO-hotet mot Syrien. Att rädda kurderna är däremot endast viktigt ur ett kortsiktigt perspektiv, i det långa loppet tjänar Assad på att deras försök till autonomi grusas. När YPG besegrats av ISIS kan Assad sedan rädda den kurdiska civilbefolkningen och de kommer se honom som den enda befriaren som räddade dem och besegrade ISIS.

Det viktigaste är som sagt dock att kurderna och ISIS är upptagna med varandra så att Assad kan krossa övriga rebeller.
Citera
2014-10-02, 19:35
Medlem
"Parlamentet i Turkiet har röstat ja till att skicka trupper till Syrien och Irak med rösterna 298-98, rapporterar AP.

Dessutom tillåter landet utländska trupper att ha Turkiet som bas för militära interventioner för att slåss mot terroristerna.

Röstningen sammanfallet med att IS har intensifierat sin offensiv mot den kurdisk-syriska staden Kobane nära turkiska gränsen. Över 160 000 har på kort tid flytt till Turkiet från Irak och Syrien för att undkomma IS."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19634742.ab
Citera
2014-10-02, 19:39
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Det man måste förstå när man diskuterar Turkiet är kulturen. Turkarna som folk lider av sjuklig nationalism, man kommer att stödja allt som bär den turkiska fanan utrikespolitiskt. Visst, det finns kritik inom landet, finns både ett motståndarparti med ledaren gömd i USA samt sekulära turkar som är emot Erdogan. Dock så här Erdogan väldigt starkt stöd då han förbättrat ytliga ting i Turkiet, sådant som går hem hos folk som inte har koll på politiken, så som utbyggande av infrastruktur etc. Sådant som syns och hörs men som inte rättfärdigar den usla utrikespolitiken Erdogan för.

Allt det som skett i Syrien hade aldrig skett om inte Turkiet lade ut allt på ett silverfat för dessa terrorister.

Jag hörde på radioprogram om den här komplicerade situationen för Turkiet, där påstod de att folk i Turkiet inte vill att Turkiet blandar sig i problemet och att de syriska flyktingarna börjar utsättas för attentat typ från turkar som är trötta på alla flyktingar. Flyktingarna som mest är kurder fruktar att Turkiet kommer gå in och helt ta bort kurdernas möjligheter till självständighet, samtidigt som de hoppas turkarna attackerar ISIS. Inte så mycket av programmet handlar om Syrien men rätt intressant iaf:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/437894?programid=1637

Har turkarna debatterat färdigt om ifall de ska gå in eller inte och tagit beslut?
Citera
2014-10-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jag hörde på radioprogram om den här komplicerade situationen för Turkiet, där påstod de att folk i Turkiet inte vill att Turkiet blandar sig i problemet och att de syriska flyktingarna börjar utsättas för attentat typ från turkar som är trötta på alla flyktingar. Flyktingarna som mest är kurder fruktar att Turkiet kommer gå in och helt ta bort kurdernas möjligheter till självständighet, samtidigt som de hoppas turkarna attackerar ISIS. Inte så mycket av programmet handlar om Syrien men rätt intressant iaf:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/437894?programid=1637

Har turkarna debatterat färdigt om ifall de ska gå in eller inte och tagit beslut?

se inlägget ovanför
Citera
2014-10-02, 19:48
Medlem
Nu har horungarna kommit till södra ingången vid Kobane! Jag hoppas verkligen att kurderna har förvandlat staden till en dödsfälla för Daesh och att de kommer att bli så kostsamt som möjligt för dem att ta staden. Tyvär så får man inse att Kobane kommer att falla inom nån dag, bittert men det finns inte mycket till hopp.

Min gissning är att nästa offensiv kommer att ske mot norra Allepo mot resterna av de andra terroristerna. Det borde vara det lättaste bytet efter Kobane. Alternativt så kan det bli Hasaka som blir nästa mål om de vill fortsätta kampanjen mot kurderna.

https://t.co/rlkNkwJEsv
Citera
2014-10-02, 20:17
Medlem
Leskys avatar
LOL. IS som brukar kallas turkarnas KELGRIS

Och nu ska turkarna ha BALLS nog att attackera IS med marktrupper helt utan att de har någon större anledning att göra det!

USA är ynkryggar som fegbombar, turkarna verkar vara riktiga tuffingar!!!!
Citera
2014-10-02, 20:21
Medlem
interiorcores avatar
Då är det klart. Nu kan Turkiet när som helst gå in i Syrisk territorium och utföra operationer. Och de kommer göra det.

Något som irriterar mig och även andra är att det hela är väldigt ludigt, det står "ISIS and other terrorist organizations". Det är ytterst problematiskt att inte vara tydlig när det handlar om viktiga grejer som krig. Vilka militant grupper har de tänkt kriga mot? Varför är de inte konkreta? Om de skulle vara konkreta och säga att de tänkt rensa ut kurderna så hade det blivit mer uppmärksamhet och kaos. I internationel media så har YPG lyfts upp som en evig motståndare mot IS, det hade antagligen blivit mer skriverier och ett ökat press på regeringen innan förslaget röstats igenom.

Nu har man undvikit det och det är fritt fram att slakta kurder i Syrien samt sätta ett stop för deras strävan att få självklara rättigheter och en röst i landet.
Citat:
The Turkish Parliament on late Thursday has voted in favor of the deployment of cross-border troops to Iraq and Syria to fight ISIS and other terrorist organizations after an absolute majority voted yes for the motion. A comprehensive mandate was submitted to the Parliament earlier as the anti-ISIS coalition continues to strike the militant group. 298 voted in favor while 98 voted against the motion.
Här är en riktigt dum komentar av premiärministern och jag förstår inte vad det är med den här regeringen för såna här utalanden kommer på löpande band. Är det bara den turkiska allmänheten som köper sånt här tomt och löjligt snack?

Ingen är för IS din efterblivna apa och om man ska kolla på allas agerande så är det trots allt ni som är mest för IS. Observera att samma person vägrat kalla IS för terrorister. CHP tycker motionen är för ludig och man är emot krig. De tänker långsiktigt, de kommer leva som granar med dessa människor i hundratals år framöver och folk glömmer inte vad som händer och vem som gjorde vad. Det kurdiska partiet HDP har god kontakt med PYD som vars militära gren YPG varit i krig med IS sedan islamisterna gjorde entre i Syrien. HDP om någon är emot IS, men de är inte för att turkisk militär ska slakta kurder i Syrien. Hur dum i huvudet är den här glasögonstönten egentlgien?
Citat:
"Every party can have their own approach toward certain issues, which I absolutely respect, but tomorrow the CHP and HDP will be tested. We will see who is for and who is against the Islamic State of Iraq and al-Sham [ISIS] tomorrow." Davutoğlu stated.
http://www.dailysabah.com/politics/2014/10/02/turkish-parliament-votes-for-crossborder-troop-mandate

Det här förslaget som nu har gått igenom i Turksika parlamentet kommer ha inverkan på hela Syrien och inte bara kurderna. Om man lyssnar på vad Erdogan säger så anser han att regimen i Damaskus är ett värre problem än IS. Att avsätta Assad har högre prioritet än att bekämpa IS. Tro inte under några omständigheter att inget kommer hända. De kommer ta över hela norra Syrien och därefter kommer de tränna och skydda alla rebellgrupperna i syfte att vinna inbördeskriget.

Det är en väldigt stor risk som Erdogan tar och det är inte säkert att han räknat in alla möjliga utfall som beslutet kan ha. Han har ju enbart gjort utrikespolitiska misstag sedan han kom till makten. Jag är alltid skeptisk, men nu tror jag verkligen att det här projektet kommer gå åt helvete. FSA var i början helt och hållet ett turkisk projekt som hade sitt sätte i Ankara och vi har ju sett hur det projektet gått.
Citera
2014-10-02, 20:30
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Nu har horungarna kommit till södra ingången vid Kobane! Jag hoppas verkligen att kurderna har förvandlat staden till en dödsfälla för Daesh och att de kommer att bli så kostsamt som möjligt för dem att ta staden. Tyvär så får man inse att Kobane kommer att falla inom nån dag, bittert men det finns inte mycket till hopp.

Min gissning är att nästa offensiv kommer att ske mot norra Allepo mot resterna av de andra terroristerna. Det borde vara det lättaste bytet efter Kobane. Alternativt så kan det bli Hasaka som blir nästa mål om de vill fortsätta kampanjen mot kurderna.

https://t.co/rlkNkwJEsv
Inte enligt YPG/PYD
Citat:
@mutludc

I just spoke to Kobane now. Canton officials deny reports that ISIS entered the city.
https://twitter.com/mutludc/status/517722513460441088
Citera
2014-10-02, 20:37
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Det är en väldigt stor risk som Erdogan tar och det är inte säkert att han räknat in alla möjliga utfall som beslutet kan ha. Han har ju enbart gjort utrikespolitiska misstag sedan han kom till makten. Jag är alltid skeptisk, men nu tror jag verkligen att det här projektet kommer gå åt helvete. FSA var i början helt och hållet ett turkisk projekt som hade sitt sätte i Ankara och vi har ju sett hur det projektet gått.

Ja många undrar hur det ska gå när turkarna går in militärt, de säger att man inte ska förvänta sig att det sker snabbt:
Citat:
Asked what action Turkey might take now, Defense Minister Ismet Yilmaz told Associated Press news agency: "Don't expect any immediate steps."

Många i Turkiet är väldigt tveksamma, dels för att de är islamister som gillar ISIS men även annat:
Citat:
Turkish newspapers suspicious of vote plan

"Turkey should say that it is not a part of this war; that its contribution will be to protect the innocent" - Markar Esayan, in pro-government Yeni Safak
"It is not possible to be optimistic about any of the scenarios related to this motion" - Okay Gonensin in centrist Vatan
"[This motion] will please neither the Syrian administration, nor the Kurds and Arabs - Ali Bulac in moderate Islamist paper Zaman

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-29455204
Citera
2014-10-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Inte enligt YPG/PYD https://twitter.com/mutludc/status/517722513460441088

Jag kan bara se vad jag ser på videon. Kommentarerna till den var att det gällde södra Kobane vilket skylten tyder på att det skulle vara.
Citera
2014-10-02, 20:50
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ja många undrar hur det ska gå när turkarna går in militärt, de säger att man inte ska förvänta sig att det sker snabbt:

Många i Turkiet är väldigt tveksamma, dels för att de är islamister som gillar ISIS men även annat:

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-29455204
Paul Adams som nu befiner sig vid turkiska gränsen vid Kobane säger att det inte finns några förväntningar på att militären gör något i Kobane. De har befogenheter att bekämpa IS i Syrien nu och militären står bara och kollar på striden där IS är mitt framför näsan på dem. https://twitter.com/BBCPaulAdams

Det finns nog inte något större stöd bland turkiska befolkningen för en större involvering i Syrien och Irak. Det spelar dock ingen roll för ingen bryr sig om vad de tycker och tänker. Det här är inte USA där man måste ta hänsyn till opinionen.
Citera
2014-10-02, 21:04
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Jag kan bara se vad jag ser på videon. Kommentarerna till den var att det gällde södra Kobane vilket skylten tyder på att det skulle vara.
Det kommer väldigt mycket motstridig information och det blir svårt att veta vad som verkligen händer. Det finns ingen tvekan om att Kobane kommer gå under i framtiden, men just nu så säger personer med kontakt i Kobane att IS inte har tagit sig in i staden. Sedan när de väl gör det så kommer det ta tid att ta över staden. Strider inne i städer brukar vara utdragna och statiska.

Det anlädner ständigt förstärkningar och de är välutrustade med skydsväst och gott om amunition. Kurderna möter en motståndare som är flera gånger fler än dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in