Citat:
När du säger att ett par skolflickor tillsammans med gamla bönder i det som utgör YPGs kärna. Att den kärnan gjorde ett bättre jobb än vad elittränade soldater ifrån Hizbollah hade gjort i samma situation. Det är såna påståenden som är mitt problem. Alltså var är resonemanget? Hizbollah gav militärmakten Israel ett helvete för varje meter de penetrerade i södra Libanon. Daesh jämförelsevis hade varit en lätt match.
Jag tror faktiskt inte du och flera andra kurder här i tråden förstår hur fruktansvärt dumt och okunnigt sådana påståenden är. Men det kanske är mitt fel, jag antog att de flesta här inne är pålästa och vet hur situationen i Mellanöstern ser ut.
Den enda kurden som har min respekt plus påläst och faktiskt vet vad han pratar om är unnamed. De flesta andra har läst allt för mycket kurdblaskor.
Jag tror faktiskt inte du och flera andra kurder här i tråden förstår hur fruktansvärt dumt och okunnigt sådana påståenden är. Men det kanske är mitt fel, jag antog att de flesta här inne är pålästa och vet hur situationen i Mellanöstern ser ut.
Den enda kurden som har min respekt plus påläst och faktiskt vet vad han pratar om är unnamed. De flesta andra har läst allt för mycket kurdblaskor.
Jag säger inte att YPG är bättre soldater, Hizbollah är utan tvekan MYCKET bättre, ja tränade elit soldater....men min poäng var att även Hizbollah hade misslyckats där om dom var i YPGs skor, dvs samma situation, samma utrustning etc. Vad kan man göra liksom, du dödar 100 ISIS och 300 kommer ta deras plats, du kanske missade videos där vart man ser YPG soldat räknar ammunition mitt i striderna, och hur pansarvagnar körde PRECIS framför dom, det tyngsta vapen dom hade var RPGs och även då hade dom brist på raketer. ISIS kunde rotera krigare hela vägen från Mosul utan problem, se hur många ISIS krigare som dog innan dom gav sig, ta nu en titt på kartan och se vilken stor yta dessa byar ligger i, helt platt mark. Så om du sprider ut dina 1500-2000 soldater där ute så skulle ISIS totalt utplåna dom till siste man med sina tunga vapen och tusentals soldater.
Fokusera på något annat istället, finns mer intressanta saker som pågår just nu, släpp det oändliga tjatet om "min grupp är bättre än din".
Citat:
Quite a few combat videos. Although the combat videos show barely 1% of how we felt. I've never seen a video which showed us tired, depressed, hungry, thirsty, in a house which we just took, knowing we have to stay in that house until morning relief comes.
The look of dread on our eyes... if you walked into our house and saw some of us... you'd be frightened but how weird 1000 yard stare.
One time, a journalist did walk up on us! She was so scared to see these young men and women with these awkward stares she just looked, asked a question, no one answered, and she thought we were on drugs or something (of course we were not).
I wish there was a video that just showed that. People at their limits -- who are going past them everyday.
.
The look of dread on our eyes... if you walked into our house and saw some of us... you'd be frightened but how weird 1000 yard stare.
One time, a journalist did walk up on us! She was so scared to see these young men and women with these awkward stares she just looked, asked a question, no one answered, and she thought we were on drugs or something (of course we were not).
I wish there was a video that just showed that. People at their limits -- who are going past them everyday.
.
Citat:
Från en YPG/PKK soldat som var i Kobane: http://www.reddit.com/r/syriancivilwar/comments/3dtszo/ama_was_in_kobane/
In terms of "is it worth the casualties". There's a mental/emotional element too -- in addition to the numbers alone.
On the mental one; I don't expect to live through this war. It's been a long way and I think the reason why I'm still alive is I've been wounded at what seem to have been good moments (and thus in hospital).
However, of the first unit, of around 20, I'm the only one left. Of my second unit, it's just me and two others. I see them in my sleep. I see them when I walk around. Suicide is becoming a big problem in our army.
On the mental one; I don't expect to live through this war. It's been a long way and I think the reason why I'm still alive is I've been wounded at what seem to have been good moments (and thus in hospital).
However, of the first unit, of around 20, I'm the only one left. Of my second unit, it's just me and two others. I see them in my sleep. I see them when I walk around. Suicide is becoming a big problem in our army.
Senast redigerad av Skyhorse 2015-07-22 kl. 07:55.
Senast redigerad av Skyhorse 2015-07-22 kl. 07:55.
. Om du kollar 2.25 så ser du att den avfyrar ett skott.