2015-07-22, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
När du säger att ett par skolflickor tillsammans med gamla bönder i det som utgör YPGs kärna. Att den kärnan gjorde ett bättre jobb än vad elittränade soldater ifrån Hizbollah hade gjort i samma situation. Det är såna påståenden som är mitt problem. Alltså var är resonemanget? Hizbollah gav militärmakten Israel ett helvete för varje meter de penetrerade i södra Libanon. Daesh jämförelsevis hade varit en lätt match.

Jag tror faktiskt inte du och flera andra kurder här i tråden förstår hur fruktansvärt dumt och okunnigt sådana påståenden är. Men det kanske är mitt fel, jag antog att de flesta här inne är pålästa och vet hur situationen i Mellanöstern ser ut.
Den enda kurden som har min respekt plus påläst och faktiskt vet vad han pratar om är unnamed. De flesta andra har läst allt för mycket kurdblaskor.

Jag säger inte att YPG är bättre soldater, Hizbollah är utan tvekan MYCKET bättre, ja tränade elit soldater....men min poäng var att även Hizbollah hade misslyckats där om dom var i YPGs skor, dvs samma situation, samma utrustning etc. Vad kan man göra liksom, du dödar 100 ISIS och 300 kommer ta deras plats, du kanske missade videos där vart man ser YPG soldat räknar ammunition mitt i striderna, och hur pansarvagnar körde PRECIS framför dom, det tyngsta vapen dom hade var RPGs och även då hade dom brist på raketer. ISIS kunde rotera krigare hela vägen från Mosul utan problem, se hur många ISIS krigare som dog innan dom gav sig, ta nu en titt på kartan och se vilken stor yta dessa byar ligger i, helt platt mark. Så om du sprider ut dina 1500-2000 soldater där ute så skulle ISIS totalt utplåna dom till siste man med sina tunga vapen och tusentals soldater.

Fokusera på något annat istället, finns mer intressanta saker som pågår just nu, släpp det oändliga tjatet om "min grupp är bättre än din".

Citat:
Quite a few combat videos. Although the combat videos show barely 1% of how we felt. I've never seen a video which showed us tired, depressed, hungry, thirsty, in a house which we just took, knowing we have to stay in that house until morning relief comes.
The look of dread on our eyes... if you walked into our house and saw some of us... you'd be frightened but how weird 1000 yard stare.
One time, a journalist did walk up on us! She was so scared to see these young men and women with these awkward stares she just looked, asked a question, no one answered, and she thought we were on drugs or something (of course we were not).
I wish there was a video that just showed that. People at their limits -- who are going past them everyday.
.
Citat:
In terms of "is it worth the casualties". There's a mental/emotional element too -- in addition to the numbers alone.
On the mental one; I don't expect to live through this war. It's been a long way and I think the reason why I'm still alive is I've been wounded at what seem to have been good moments (and thus in hospital).
However, of the first unit, of around 20, I'm the only one left. Of my second unit, it's just me and two others. I see them in my sleep. I see them when I walk around. Suicide is becoming a big problem in our army.
Från en YPG/PKK soldat som var i Kobane: http://www.reddit.com/r/syriancivilwar/comments/3dtszo/ama_was_in_kobane/
Senast redigerad av Skyhorse 2015-07-22 kl. 07:55.
Citera
2015-07-22, 09:59
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyhorse
du kanske missade videos där vart man ser YPG soldat räknar ammunition mitt i striderna, och hur pansarvagnar körde PRECIS framför dom, det tyngsta vapen dom hade var RPGs och även då hade dom brist på raketer.

Har du länken till videon?
Citera
2015-07-22, 10:31
Medlem
Xeliouss avatar
Här är en ny video från Zabadani:
https://www.youtube.com/watch?v=tNZ1uyTGoW8
Citat:
SAA/Hezbollah forces fighting rebels and the Al-Nusra front in Zabadani's groves.

Här är en från Palmyra:
https://www.youtube.com/watch?v=IaT6T0CZiQk
Citat:
Press TV, Palmyra The Syrian air force has targeted the hideouts of the ISIL in several parts of the city of Palmyra, killing many terrorists. Army forces are reportedly preparing to fully liberate the ancient city, located in the country’s west. Our correspondent Alaa Ebrahim reports from Palmyra.

PressTV - låg trovärdighet men iaf.
Citera
2015-07-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Har du länken till videon?

Hittade bara den här just nu https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=UhiVgVH8tKw#t=228

Ska finnas ett youtube acc med en massa videos från tidig kobane striderna ute på landsbygden men kan tyvärr inte hitta den just nu, men på videon jag länka så ser du hur pansarvagnen bara står stilla rakt framför dom. Finns fler videos(accet som jag inte hittar) när pansarvagn bara kör runt stenkast bort framför dom mitt på öppen mark.
Citera
2015-07-22, 11:20
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Hittade bara den här just nu https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=UhiVgVH8tKw#t=228

Ska finnas ett youtube acc med en massa videos från tidig kobane striderna ute på landsbygden men kan tyvärr inte hitta den just nu, men på videon jag länka så ser du hur pansarvagnen bara står stilla rakt framför dom. Finns fler videos(accet som jag inte hittar) när pansarvagn bara kör runt stenkast bort framför dom mitt på öppen mark.

Holy shit, fattar inte vad de håller på med, varför står de kvar när kanonen är riktad rakt emot dem?

Finns många liknande (itne precis lika nära) med Houthirna som filmar Saudiska pansarvagnar. Denna i videon ovan verkar ju dock vara en äldre model typ T-72a och borde ju gå att slå ut med en välriktad RPG.
Citera
2015-07-22, 11:35
Medlem
Citat:
Holy shit, fattar inte vad de håller på med, varför står de kvar när kanonen är riktad rakt emot dem?

Finns många liknande (itne precis lika nära) med Houthirna som filmar Saudiska pansarvagnar. Denna i videon ovan verkar ju dock vara en äldre model typ T-72a och borde ju gå att slå ut med en välriktad RPG.

Man hör under videon hur dom ropar "hämta RPGn " "slå ut den med RPG! "
Det är en T-55a, mycket äldre modell så en RPG hade gjort skada.
Citera
2015-07-22, 11:56
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Man hör under videon hur dom ropar "hämta RPGn " "slå ut den med RPG! "
Det är en T-55a, mycket äldre modell så en RPG hade gjort skada.

Ok jag kan inte kurdiska men tycker fortfarande det är galet att stå rakt framför kanonpipan. Dom hade tur att jihadisterna inte fick för sig att avfyra.

Såg videon igen, alltså herregud, vad är det för korkad jävla kurdbrud som börjar ge ifrån sig "alalalala" ljud vid 6.06, här står dom gömda med en jävla kanonpipa emot dem, vad gör man då? Man börjar ge ifrån sig sitt jävla glädejetjut, wtf...
Senast redigerad av SvaMp_ 2015-07-22 kl. 12:00.
Citera
2015-07-22, 12:16
Medlem
Citat:
Ok jag kan inte kurdiska men tycker fortfarande det är galet att stå rakt framför kanonpipan. Dom hade tur att jihadisterna inte fick för sig att avfyra.

Såg videon igen, alltså herregud, vad är det för korkad jävla kurdbrud som börjar ge ifrån sig "alalalala" ljud vid 6.06, här står dom gömda med en jävla kanonpipa emot dem, vad gör man då? Man börjar ge ifrån sig sitt jävla glädejetjut, wtf...

Haha jag håller med, helt galna . Om du kollar 2.25 så ser du att den avfyrar ett skott.
Citera
2015-07-22, 15:40
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:

ISIS vet nog knappt själva hur man hanterar en stridsvagn. Bara det att de kör fram den utan infanteriunderstöd är ju idiotiskt.
Citera
2015-07-22, 16:33
Medlem
TSK1453s avatar
Hur kommer det sig att IS varken officiellt eller via sociala medier tagit på sig attacken i Suruc? Varför är AKP så snabba med att lägga skulden på IS? Den misstänkte självmordsbombarens påstådda IS kopplingar vet vi inget om. Om AKP vet något så borde dom presentera det för allmänheten. Allt vi vet är att han är en kurd som varit i Syrien men det finns inga bevis på att han skulle ha IS kopplingar.
En annan möjlighet är att han är från kurdiska Hizbullah och att det var en hämndaktion för PKK:s attacker mot konservativa kurder de senaste månaderna.
Kan också vara en false flag beordrat av Turkiets "allierade" för att få Turkiet mer aktivt i kampanjen mot IS.
Senast redigerad av TSK1453 2015-07-22 kl. 16:38.
Citera
2015-07-22, 16:37
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
ISIS vet nog knappt själva hur man hanterar en stridsvagn. Bara det att de kör fram den utan infanteriunderstöd är ju idiotiskt.

Det är inte helt lätt att hantera en stridsvagn om man aldrig har gjort det tidigare. Stridsvagnsförare i reguljära väpnade styrkor har flera års utbildning och erfarenhet. Fast i Syrien behöver ju inte IS vara professionella stridsvagnsoperatörer mot kurdterrorister eller ens mot SAA. Det räcker bara med att ha en stridsvagn, kunna manövrera den någorlunda och skjuta förstås. Det lär man sig på några veckor.
Citera
2015-07-22, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Hur kommer det sig att IS varken officiellt eller via sociala medier tagit på sig attacken i Suruc? Varför är AKP så snabba med att lägga skulden på IS? Den misstänkte självmordsbombarens påstådda IS kopplingar vet vi inget om. Om AKP vet något så borde dom presentera det för allmänheten. Allt vi vet är att han är en kurd som varit i Syrien men det finns inga bevis på att han skulle ha IS kopplingar.
En annan möjlighet är att han är från kurdiska Hizbullah och att det var en hämndaktion för PKK:s attacker mot konservativa kurder de senaste månaderna.
Kan också vara en false flag beordrat av Turkiets "allierade" för att få Turkiet mer aktivt i kampanjen mot IS.
Hur vet vi att han är kurd? Det vi vet är, i alla fall enligt turkisk media, att han kände terroristen som utförde bombdådet i Diyarbakir, mot HPS:s folksamlingen. Helt klart är det turkar som ligger bakom, då i båda fallen var offren kurder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in