2015-05-23, 17:35
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Kina har blivit en ekonomisk stormakt, men i motsats till USA har de inte ambitioner att härska över andra länder, de respekterar länders suveränitet.

Synd att du förstörde ett annars bra inlägg med ett sådant naivt påstående.

Och nog skulle väl Sunni och Shia hata varandra även utan USA.
Citera
2015-05-23, 17:45
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag håller helt med dig att USA övar ett starkt inflytande på de flesta av världens länder. Det har man i allra högsta grad även gjort i Syrien. Däremot har en del stater agerat mer långtgående än USA gällande kriget i Syrien och det kan ingen som följt denna konflikt undgå. USA mycket ofta stått för starka uttalanden, men inte vågat agera i takt med radikaliseringen. Nu har läget förändrats så kraftigt att USA går in och flygbombar Assads fiender. USA flygbombade så sent som igår runt Palmyra.

De arabiska staterna tillsammans med Turkiet har ett större ansvar för utvecklingen i Syrien än vad USA och Israel har. Många brukar beskylla Israel för det stora problemen i Mellanöstern. Det vi ser nu är däremot arabiska stater och folk som direkt och indirekt strider mot varandra, en utveckling som blivit allt mer sekteristisk. Man är nog lagd åt det konspiratoriska hållet om man tror att USA vill ha radikala islamister i Damaskus. Syrien är visserligen en pjäs i USA:s bricka, men de kommer själva inte acceptera vilken utgång som helst och det visar t.ex. bombningarna av IS, Jabhat al-Nusra och de skärpta och restriktiva vapenleveranserna.
Kolonialmakterna upprätthöll sin makt i kolonierna genom att skapa splittring mellan t ex etniska grupper. "Härska genom att söndra" är en väl beprövad metod och det är det USA håller på med i Mellan Östern. Det finns ju hur mycket dokumentation som helst på att USA i allra högsta grad är iblandat och styr vad som händer.

Turkiet och de arabiska staterna har naturligtvis eget ansvar för vad de gör, de sviker "sina egna" för att hålla sig väl med USA. USA har skapat många prejudikat, se på Saddam, Gadaffi, Assad, få makthavare i arabstaterna vågar riskera att stöta sig med USA.
Citera
2015-05-23, 18:05
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Bombningar är ett jävla spel för omvärlden ditt jävla mongo. Om de nu skulle vara så som du tror varför gör man inte mer än så? Att ett inbördeskrig i Irak skulle utbryta mellan sunni och shis visste hem som helst men inte DU. Varför lät man bars det hända?

Det är tack vare USA som det ser ut i MÖ inte Turkiets eller SA idiot.

Har sagt det förr och gör det igen så får vi se om du eller någon annan svarar på det. Vilka länder är det dom säljer det här vapnen som hamnar i IS händer? IS behöver dagligen amo vilka tillverkar och säljer det då? Precis samma sak som händer i länder i Afrika. Man fördömmer de olika grupperna men under borden förser man dem med vapen.

Egentligen brukar jag undvika att besvara sådana som börjar sina inlägg med "ditt jävla mongo", men jag kan ändå göra ett kort instick.

USA tillverkar mängder med vapen tillsammans med andra stater i väst, t.ex. Sverige och Tyskland.
En del av dessa vapen har hamnat i Syrien. Men hur har vapnen hamnat i Syrien? Genom transitlandet Turkiet såklart. I princip alla vapenleveranser har smugglats in genom Turkiet, samma stat som inte kan kontrollera sin gräns mot Syrien.

Turkisk gränspolis har misshandlat och slagit civila som försökt ta sig in i Turkiet men varit likgiltiga inför europeiska jihadisters inresor. Även detta har skapat opinion mot den sittande regeringen som till parlamentsvalet nu riskerar att förlora sin majoritet. Jag är fortfarande förundrar över hur Turkiet, som har NATO:s andra största armé och en kraftigt växande ekonomi inte kan kontrollera sin gräns medan en stat som Libanon kan göra det. När Irak inte hade problem med IS i mellan åren 2010-12 så var deras gräns i princip helt täppt. Inga rebeller gick genom Irak, trots att det fanns en stor arabisk-sunnitisk befolkning där.

Varför har Turkiet inte lyckats med detta? Är det USA som skött dessa leveranser och gränsbevakningen?

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Kolonialmakterna upprätthöll sin makt i kolonierna genom att skapa splittring mellan t ex etniska grupper. "Härska genom att söndra" är en väl beprövad metod och det är det USA håller på med i Mellan Östern. Det finns ju hur mycket dokumentation som helst på att USA i allra högsta grad är iblandat och styr vad som händer.

Turkiet och de arabiska staterna har naturligtvis eget ansvar för vad de gör, de sviker "sina egna" för att hålla sig väl med USA. USA har skapat många prejudikat, se på Saddam, Gadaffi, Assad, få makthavare i arabstaterna vågar riskera att stöta sig med USA.

Absolut, att söndra och härska är något USA har gjort sedan andra världskriget och fram till idag. Det har stormakter historiskt sett gjort, se Storbritannien. USA är inte ensamma om att agera på detta sätt, även Ryssland har spelat "spelet".

Ryssland har i min mening skött konflikten i Syrien på ett mer sansat och försiktigt sätt än USA. Ryssland har under en lång tid visat sig stå fast vid internationell rätt, fram till krisen i Ukraina - där deras agerande varit högst klandervärt och i strid mot internationell rätt. Det går att finna "skit" hos alla dessa stater. Men det går inte att hävda att USA "ligger bakom allt" som sker i Mellanöstern. Deras krig i Irak har varit oerhört destruktivt för hela regionen och har indirekt bidragit till det som sker i Syrien idag. Däremot finns det även stater i och kring Mellanöstern (Turkiet, Libanon, Jordanien, Qatar, Saudiarabien, Iran) som har intressen av att spela ut parter och folkgrupper mot varandra. Det är främst Turkiet, Qatar och Saudiarabien som på rebellernas sida visat mest aktivitet och handlingskraft i detta avseende. USA har snarare stått för diplomatiska utspel, men deras vapenleveranser är idag begränsade.

Många vill ha något att skylla på. Det är enligt mig en förenkling att beskylla alla problem i Mellanöstern på endast USA.
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-23 kl. 18:58.
Citera
2015-05-23, 18:52
Medlem
Citat:
Absolut, att söndra och härska är något USA har gjort sedan andra världskriget och fram till idag. Det har stormakter historiskt sett gjort, se Storbritannien. USA är inte ensamma om att agera på detta sätt, även Ryssland har spelat "spelet".

Ryssland har i min mening skött konflikten i Syrien på ett mer sansat och försiktigt sätt än USA. Ryssland har under en lång tid visat sig stå fast vid internationell rätt, fram till krisen i Ukraina - där deras agerande varit högst klandervärt och i strid mot internationell rätt. Det går att finna "skit" hos alla dessa stater. Men det går inte att hävda att USA "ligger bakom allt" som sker i Mellanöstern. Deras krig i Irak har varit oerhört destruktivt för hela regionen och har indirekt bidragit till det som sker i Syrien idag. Däremot finns det även stater i och kring Mellanöstern (Turkiet, Libanon, Jordanien, Qatar, Saudiarabien, Iran) som har intressen av att spela ut parter och folkgrupper mot varandra. Det är främst Turkiet, Qatar och Saudiarabien som på rebellernas sida visat mest aktivitet och handlingskraft i detta avseende. USA har snarare stått för diplomatiska utspel, men deras vapenleveranser är idag begränsade.

Många vill ha något att skylla på. Det är enligt mig en förenkling att beskylla alla problem i Mellanöstern på endast USA.

Men ditt totala jävla MONGO!!! Det är ingen här på det här forumet som skyllt allt på en part annat än just DU . Folk här säger att de finns flera yttre aktörer som är inblandade och alla lika skyldiga i någon mån, vare sig det är USA, Saudi, Turkiet, Frankrike, Qatar, Israel osv. Den enda som skyller allt på en part är just DU, du har från början försökt skylla allt på Turkiet och Saudi, specifikt Turkiet är du ute efter, för du har din egen lilla sekteristiska agenda som du gömmer framför din 'fina' yttre fasad av ord om "demokrati" och "mänskliga rättigheter". De andra aktörernas inblanding försöker du förneka eller förminska beroende på situation på ett väldigt klumpigt sätt. Det är allt det handlar om.
Du är inte bättre än Iman eller någon som du beskyllt för att vara extremist, tvärtom är du den absolut värsta sorten av alla, din mask åkte av för länge sen men du verkar inte klara av att kunna fatta det.
Har du inget mer av substans att tillföra med dina inlägg låt bli att skriva.
Senast redigerad av panonia 2015-05-23 kl. 18:59.
Citera
2015-05-23, 19:06
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panonia
Men ditt totala jävla MONGO!!! Det är ingen här på det här forumet som skyllt allt på en part annat än just DU . Folk här säger att de finns flera yttre aktörer som är inblandade och alla lika skyldiga i någon mån, vare sig det är USA, Saudi, Turkiet, Frankrike, Qatar, Israel osv. Den enda som skyller allt på en part är just DU, du har från början försökt skylla allt på Turkiet och Saudi, specifikt Turkiet är du ute efter, för du har din egen lilla sekteristiska agenda som du gömmer framför din 'fina' yttre fasad av ord om "demokrati" och "mänskiga rättigheter". De andra aktörernas inblanding försöker du förneka eller förminska beroende på situation på ett väldigt klumpigt sätt. Det är allt det handlar om.
Du är inte bättre än Iman eller någon som du beskyllt för att vara extremist, tvärtom är du den absolut värsta sorten av alla, din mask åkte av för länge sen men du verkar inte klara av att kunna fatta det.

Jag vill som sagt återigen tacka dig för att höja nivån på tråden. Jag tror att många uppskattar dina inlägg.

Du kan gå tillbaka och läsa mina inlägg, som du uppenbarligen inte har läst. Jag har uttryckligen skrivit att det finns flera parter att beskylla, men att de mest involverade varit Turkiet, Saudiarabien och Qatar, på rebellernas sida. Iran är på samma sätt som ovan angivna stater mer inblandade i konflikten än vad Ryssland är.

USA och Ryssland är yttre aktörer som haft ett starkt inflytande. Turkiet, Saudiarabien, Qatar, Iran och Hizbollah ("Libanon") är också yttre aktörer som däremot visat inslag av en mer djupgående inre inblandning i form av träning, rekrytering, fria passager, sett mellan fingrarna på gränskontroller och transporter, finansiering och vapenleverans till mer radikala grupper. Dessa ageranden tyder på en desperation. Denna typ av desperation har varken USA eller Ryssland visat. De har varit mer försiktiga i sitt sätt att "spela".

Jag har nu upprepat mig i flertalet inlägg nu. Hoppas du förstod denna gång.
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-23 kl. 19:09.
Citera
2015-05-23, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panonia
Men ditt totala jävla MONGO!!! Det är ingen här på det här forumet som skyllt allt på en part annat än just DU . Folk här säger att de finns flera yttre aktörer som är inblandade och alla lika skyldiga i någon mån, vare sig det är USA, Saudi, Turkiet, Frankrike, Qatar, Israel osv. Den enda som skyller allt på en part är just DU, du har från början försökt skylla allt på Turkiet och Saudi, specifikt Turkiet är du ute efter, för du har din egen lilla sekteristiska agenda som du gömmer framför din 'fina' yttre fasad av ord om "demokrati" och "mänskliga rättigheter". De andra aktörernas inblanding försöker du förneka eller förminska beroende på situation på ett väldigt klumpigt sätt. Det är allt det handlar om.

Det är ingen ide att ha en fortsatt disskusion med Zuparn. Jag kan svära på att Zuparn vill innerst inne att även Turkiet blir som Syrien och Irak. Zuparn är även skadeglad över att muslimer dödar varandra så länge man inte rör hans egna folkz han säger inte det rakt ut men det är lätt att förstå det.

Till Zuparn: om du tror att Turkiet gör så som du påstår att man vill störta Assad är det helt rätt agerar av Turkiet. Glöm inte att horungen gav PKK fristad ditt jävla mongo. Horans unge Öcalan levde kung och kunde styra sina horunge krigarna från Syrien.

Zuparn, varför ska inte Turkiet vedergälla det nu? Ska vi bara glömma det tycker du? Vi är inte NI och hur mycket ni vill vara som oss ett lyckat land kommer NI aldrig bli det heller. Assyrier är ett avslutat kapitel!

Glöm inte hur lilla fredliga Sverige var på väg att upprusta SA. Under pågående konflikt i Syrien.

Lägg ner ditt jävla tjafs om Palmyra och Turkiet. Det finns viktigare saker att lära sig om hela spelet som pågår i MÖ.
Citera
2015-05-23, 19:52
Bannlyst
Citat:
Jag vill som sagt återigen tacka dig för att höja nivån på tråden. Jag tror att många uppskattar dina inlägg.

Du kan gå tillbaka och läsa mina inlägg, som du uppenbarligen inte har läst. Jag har uttryckligen skrivit att det finns flera parter att beskylla, men att de mest involverade varit Turkiet, Saudiarabien och Qatar, på rebellernas sida. Iran är på samma sätt som ovan angivna stater mer inblandade i konflikten än vad Ryssland är.

USA och Ryssland är yttre aktörer som haft ett starkt inflytande. Turkiet, Saudiarabien, Qatar, Iran och Hizbollah ("Libanon") är också yttre aktörer som däremot visat inslag av en mer djupgående inre inblandning i form av träning, rekrytering, fria passager, sett mellan fingrarna på gränskontroller och transporter, finansiering och vapenleverans till mer radikala grupper. Dessa ageranden tyder på en desperation. Denna typ av desperation har varken USA eller Ryssland visat. De har varit mer försiktiga i sitt sätt att "spela".

Jag har nu upprepat mig i flertalet inlägg nu. Hoppas du förstod denna gång.

Jag misstog mig för att du inte har kunskap i det som sker därför vill jag ha några frågor besvarade.

Vad tjänar Turkiet på den här konflikten, ett splitrar Syrien?
När jag nämner USA så menar jag givetvis judarna som drar i trådarna. Vet du hur USA styrs?
När USA gör som dem gör, tror du USA tjänar något på det? Eller kan det vara så att det är sluga Israel som egentligen tjänar mest på den här konflikten?

Hizbullah Iran dras in i konflikten, vet du de? Tjänar Turkiet nåt på det eller är det återigen Israel som tjänar på det igen?

Varsågod och briljera "vännen".
Citera
2015-05-23, 19:56
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Det är ingen ide att ha en fortsatt disskusion med Zuparn. Jag kan svära på att Zuparn vill innerst inne att även Turkiet blir som Syrien och Irak. Zuparn är även skadeglad över att muslimer dödar varandra så länge man inte rör hans egna folkz han säger inte det rakt ut men det är lätt att förstå det.

Absurda påståenden. Jag vill ha fred i Syrien och se en politisk lösning på konflikten. Har du släkt och vänner i Syrien? Jag tror nog att de flesta som har en koppling till landet vill ha fred. Du har ingen koppling till Syrien, du läser endast denna tråd för att förolämpa minoritetsgrupper; kurder och assyrier.

Citat:
Till Zuparn: om du tror att Turkiet gör så som du påstår att man vill störta Assad är det helt rätt agerar av Turkiet. Glöm inte att horungen gav PKK fristad ditt jävla mongo. Horans unge Öcalan levde kung och kunde styra sina horunge krigarna från Syrien.

Zuparn, varför ska inte Turkiet vedergälla det nu? Ska vi bara glömma det tycker du? Vi är inte NI och hur mycket ni vill vara som oss ett lyckat land kommer NI aldrig bli det heller. Assyrier är ett avslutat kapitel!

Detta är vedergällningstänk är oerhört destruktivt och det är även detta som har skapat konflikter i Mellanöstern. Du vill se blodsspillan, för något al-Assads pappa gjorde för 20 år sedan. 200 000 människor har dött och det är något du motiverar med "hämnd". - "ska vi bara glömma det tycker du?". Med samma resonemang kommer t.ex. kurder vilja se Turkiet brinna, en ond spiral som aldrig tar slut.

Du ger uttryck för är människans svaghet - hämnd och hat.
Citera
2015-05-23, 19:58
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Jag misstog mig för att du inte har kunskap i det som sker därför vill jag ha några frågor besvarade.

Vad tjänar Turkiet på den här konflikten, ett splitrar Syrien?
När jag nämner USA så menar jag givetvis judarna som drar i trådarna. Vet du hur USA styrs?
När USA gör som dem gör, tror du USA tjänar något på det? Eller kan det vara så att det är sluga Israel som egentligen tjänar mest på den här konflikten?

Hizbullah Iran dras in i konflikten, vet du de? Tjänar Turkiet nåt på det eller är det återigen Israel som tjänar på det igen?

Varsågod och briljera "vännen".

Det är just det fetmarkerade jag vill belysa i mina inledande inlägg. Allt är judarnas fel och det har det varit sedan begynnelsens tid. När man inte kan se andra förklaringar till problem pekar man ut enskilda stater eller folkgrupper - judarna som du pekar ut nu.

Hitler gjorde precis på samma sätt under 1930-talet.
Citera
2015-05-23, 20:09
Medlem
Citat:

Glöm inte hur lilla fredliga Sverige var på väg att upprusta SA. Under pågående konflikt i Syrien.

Lägg ner ditt jävla tjafs om Palmyra och Turkiet. Det finns viktigare saker att lära sig om hela spelet som pågår i MÖ.

Håller på inga sätt med att Erdogans politik gentemot Syrien är ok, det är förjävlig det han gör.
Bashar försökte från första dagen han tillträdde ha bra och fredliga relationer med Turkiet. Även efter allt ont Erdogan gjort höll han fast vid vikten av att ha en bra relation mellan turkiska och syriska folket, vilket han tog upp när han blev intervjuvad: https://youtu.be/BIF7Xx1JiVo?t=768
Hoppas Erdogan inte blir omvald för det kommer bara innebära mer problem för båda länderna.

Vad Bashars far Hafez gjorde är historia och borde glömmas bort om man ska komma någon vart. Kom ihåg att inte väldigt många år före hade Turkiet annekterat Hatay provinsen från Syrien, så han hade väl ingen direkt anledning av att vara hård mot vad kurderna gjorde i norra Syrien.
Senast redigerad av panonia 2015-05-23 kl. 20:44.
Citera
2015-05-23, 20:09
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Någon verkar besviken
Listan över de grupper som ska delta i sommaroffensiven publicerades för ca 3-4 veckor sedan på reddit. Kan tyvärr inte hitta den längre. Men det vara nästan uteslutande FSA-grupper. IF kommer knappt att delta och JaN har ingen närvaro i Aleppo i över huvud taget.

Jag vet om den listan. Många som stödjer Nusra har frågat sig om varför inte Nusra är med i listan men aktivister på plats i Syrien har förklarat det. Jabhat al Nusra, Ansar al Din och andra jihadistgrupper kommer delta och ha en viktig roll, det är bara det att det är av politiska anledningar man inte är med i listan.

Man vill inte äventyra internationellt eftersom Aleppo är så viktigt. Det är Syriens största stad, det är där Syriens framtid avgörs. Det är så mycket som står på spel, Assads störtande, Irans hegemoni som försvinner i regionen och man vill inte äventyra det när man vet att om JN finns med i listan så kommer det bli som i Idlib, det vill säga att västerländsk media skriver om det som om det är Nusra som är den enda gruppen som deltar.

Det är bättre att dem strider i det tysta, så att dem får så lite uppmärksamhet som möjligt.

Tittar du på Idlib offensiven så har vissa västerländska medier även kallat koalitionen där för en terrorkoalition! Dessa aktivister som är på plats i Syrien har garanterat att Jabhat al Nusra och andra jihadister kommer ha en stor roll. Dem är redan aktiva i området och strider intensivt norr om Aleppo, i Handarat området samt i Khanasir söder om Aleppo. Dem har stridit i Khanasir området dem senaste veckorna. Dessa två områden är dem strategiskt mest viktiga i Aleppo provinsen.
Citera
2015-05-23, 20:13
Bannlyst
Citat:
Det är just det fetmarkerade jag vill belysa i mina inledande inlägg. Allt är judarnas fel och det har det varit sedan begynnelsens tid. När man inte kan se andra förklaringar till problem pekar man ut enskilda stater eller folkgrupper - judarna som du pekar ut nu.

Hitler gjorde precis på samma sätt under 1930-talet.

Då är du bortom all räddning Zuparn. Hitler såg det, alla andra ser samma sak som Hitler gjorde då men vi ser du nu också. Såna aftonbladet eller NY Post- människor som du kommer aldrig fatta eller förstå hur världen egentligen fungerar.
Jag helt klart övertygad om att du inte förstår dig ett skit på hur världen fungerar. Du kan börja med läsa Thedor Herlz tror det stavas så så kanske du får lite nyare kunskaper. Världen är inte bara historiska monument i Palmyra.

Men du svarade fortfarande inte på min fråga om vilja som tjänar vad du satte punkt genom att Hitler också såg judarna som problemet.

Glöm inte att judarna hatar den bästa kristna personen i världen speciellt assyrier ligge inte i högt kurs hos judarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in