2015-02-08, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KURDISHEN
Det är ju helt sjukt ju. Journalisten eller läkaren säger ju att det är två Islamist Fighter, det övriga har ju också en indirekt koppling till IS. Varför tas inte sånt här upp på högre grad för, det är ju ett bevis på vilka sammankopplingar det finns mellan länder och organisationer. Att ISrael har ett spel i fingret har jag aldrig tvekat på men det finns vissa idioter som vägrar förstå det. Till och med den här videon skulle dom avfärda på en gång och säga att den är manipulerad!

Om du kollar på hela dokumentären så följer journalisten med en konvoj med israeliska militärer när dom hämtar skadade "rebeller" på den ockuperade delen av Golan Heights. Så har svårt att se att Israel skulle försöka mörka något. Dock nämner dom flera gånger att dom endast vårdar civila, men vem kan inte koppla samman 1 + 1? 90% av dom som får vård är män. Antagligen massa krigare.

Om Israel hjälper till med sjukvård borde dom även hjälpa till med spaningsarbete. Men vad vet jag...

Skulle dock vara intressant att veta vad Israel får i gengäld. Känns som att dessa "rebeller" är ännu mer oberäkneliga än SAA. Ingen rebellgrupp har signat någon vapenvila med Israel heller. Gränsen mellan Israel och Syrien var ju Israels lugnaste gräns innan kriget. Då fanns det inte ens ett staket som skiljde länderna åt, nu har Israel byggt ett 7 meter högt stängsel.
Citera
2015-02-08, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Var i min text skrev jag att Israel skulle hjälpa SAA? Du nämnde att da3sh möjligen rör sig mot Daara nu i kommande offensiv.

Om du tar dig en titt på kartan kan du se att "rebellerna" kontrollerar det mesta i Daara (vad nu da3sh skall göra där, förklara gärna det). Dessa rebeller får till och med sjukvård inne i Israel, klart som fan Israel har ett intresse i att ha kvar dem runt gränsen till Israel. Om da3sh närmar sig, då kommer Israel garanterat bomba da3sh. Vem fan vill ha da3sh som granne? Koalitionen bombade även da3sh runt Deir Ezzor när trollen försökte ta över flygplatsen där.

Ehh va? Jag skrev att det skulle vara intressant om IS anföll SAA i Daraa-provinsen. Då sa du att Israel inte skulle tillåta detta. Vi missuppfatta bara varandra antar jag. Jag står fortfarande fast vid att IS största chans i Syrien är att anfalla SAA på en front där de strider mot FSA. Då tog jag Daraa som ett exempel eftersom många rebeller tränade av USA befinner sig där. Jag har till och med sagt att det inte är realistiskt.

Det är därför det förvånar mig mycket att IS drog sig bort från Aleppo de kunde verkligen ha ändrat på det som håller på att ske där (SAA:s omringning). Ska jag vara realistisk utöver Deir ez zoor så kommer IS nästa offensiv ske i Hama/Homs-provinsen.

Nyligen var IS bästa drag att ta Azaz men allt de har ändrats nu. Antar att vi inte kommer se IS och IF strida mycket mer.
Citera
2015-02-08, 04:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Om du kollar på hela dokumentären så följer journalisten med en konvoj med israeliska militärer när dom hämtar skadade "rebeller" på den ockuperade delen av Golan Heights. Så har svårt att se att Israel skulle försöka mörka något. Dock nämner dom flera gånger att dom endast vårdar civila, men vem kan inte koppla samman 1 + 1? 90% av dom som får vård är män. Antagligen massa krigare.

Om Israel hjälper till med sjukvård borde dom även hjälpa till med spaningsarbete. Men vad vet jag...

Skulle dock vara intressant att veta vad Israel får i gengäld. Känns som att dessa "rebeller" är ännu mer oberäkneliga än SAA. Ingen rebellgrupp har signat någon vapenvila med Israel heller. Gränsen mellan Israel och Syrien var ju Israels lugnaste gräns innan kriget. Då fanns det inte ens ett staket som skiljde länderna åt, nu har Israel byggt ett 7 meter högt stängsel.

Att dom inte försöker mörja något är väldigt uppenbart eftersom man får filma patienterna på sjukhuset. Det jag ville säga är att det är inte så svårt att lista ut, Turkiet har också vårdat men ingen fokus har varit på Israel utan bara på Turkiet medan både länderna är i mina ögon lika skyldiga. Vill man göra något bra så kanske ISrael kan ta hand om palestinierna först sen andra.

Kan titta på dokumentären en annan dag, har lite annat att göa nu. När byggde man den stängslet du pratar om? Stängsel mellan ISrael och Syrien?
Citera
2015-02-08, 04:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PickAhp
Ehh va? Jag skrev att det skulle vara intressant om IS anföll SAA i Daraa-provinsen. Då sa du att Israel inte skulle tillåta detta. Vi missuppfatta bara varandra antar jag. Jag står fortfarande fast vid att IS största chans i Syrien är att anfalla SAA på en front där de strider mot FSA. Då tog jag Daraa som ett exempel eftersom många rebeller tränade av USA befinner sig där. Jag har till och med sagt att det inte är realistiskt.

Det är därför det förvånar mig mycket att IS drog sig bort från Aleppo de kunde verkligen ha ändrat på det som håller på att ske där (SAA:s omringning). Ska jag vara realistisk utöver Deir ez zoor så kommer IS nästa offensiv ske i Hama/Homs-provinsen.

Nyligen var IS bästa drag att ta Azaz men allt de har ändrats nu. Antar att vi inte kommer se IS och IF strida mycket mer.

Alla har sin rätt att spekulera säga det man vill men jag tror IS håller på och samlar upp sig för att göra bland det största offensiven mot både Mosul och Erbil. Jag hoppas hoppas har så fel i det jag säger, och självklart andra också har fel.
Citera
2015-02-08, 04:13
Medlem
Citat:
Alla har sin rätt att spekulera säga det man vill men jag tror IS håller på och samlar upp sig för att göra bland det största offensiven mot både Mosul och Erbil. Jag hoppas hoppas har så fel i det jag säger, och självklart andra också har fel.

En förstärkning till Mosul för att hålla Peshmerga borta kan vara mycket möjligt IS kommer verkligen inte ge upp Mosul lätt. Erbil offensiven förra året var det sämsta IS gjort på länge, jag tror att de inte upprepar samma misstag igen.
Citera
2015-02-08, 12:05
Medlem
---Kobane Rapport---

Ytterligare har runt 20 byar befriats.
Citera
2015-02-08, 12:06
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Pilotens pappa sagt i TV igår att han fick info att hans son blev nedskjuten av koalitionen, och enligt info var det Mariam al-Mansouri från Abu Dhabi som sköt missilen som sänkte den jordanska planet , videon är inte textad
https://www.youtube.com/watch?v=13j9fPiMakE&sns=fb&app=desktop

Videon finns nu med text
https://www.facebook.com/video.php?v=723678937749107
Citera
2015-02-08, 12:11
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAsIce
Blir glad vart än IS förlorar, men måste ändå fråga hur ser förhållandet mellan Assad och kurderna ut? Det finns ingen tvekan om saken att kurderna har mått bäst i syrien även om det finns vissa tveksamma saker som medborgarskap samt omförflyttningar. Assads pappa hjälpte även PKK i sitt hat mot turkiet. Skulle Assad kunna gå med på ett autonomt styre där man även retar turkarna så de spyr galla?
Finns ingen anledning att ge kurder autonomi, Assad och bla försvarsminister, utrikesminister har i intervjuer de senaste veckorna sagt nästan samma sak att Hasakah är en syrisk stad och kommer alltid vara det, och att Ayn al-Arab är syrisk osv .

Det bästa sätet att reta turkarna är att ge stöd till PKK igen, och även milisen i Hatay det som kallas syrisk motståndsgrupp.
Citera
2015-02-08, 12:32
Medlem
sorias avatar
Terrorister i SAA uniform gick runt och dödade civila, SAA fick tag i en som bla högg av huvudet på en kristen kvinna och hennes son, de försöker få han berätta var resten av hans grupp gömmer sig, video är inte textad
https://www.facebook.com/video.php?v=697579957029180

Verkar som de interna problem IS hade i Raqqa sprider sig, enligt rykten har de interna striderna nått Tal Brak.

SAA rensar fler och fler byar i Hasakah provinsen och fler arabstammar ansluter sig och hjälper till med rensningen, otextad video rapporter från området
https://www.facebook.com/video.php?v=925428917498030
https://www.facebook.com/video.php?v=925467324160856

Har letat fram en detaljerat karta på Haskah provinsen så ni kan förstå hur det är, hur många byar det finns, majoriteet av dessa byar kan ni inte hitta på google/wikimapia
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10487234_419934104836903_743663535977026055_n.jpg? oh=bcf414c0b8126c07da195ffbaf703340&oe=554B27DD&__ gda__=1431119840_69b6a1f95d0d3abe42103007675f2787
Så tät är det i norra delen av landet från öst till väst.

I Dir Ezzor försätter slakten av IS, men IS har inte råd att förlora sitt kontroll, om SAA tar kontroll över Dir Ezzor/landsbygden kommer det bli svårt för IS att behålla Raqqa staden, Dir Ezzor är den viktigaste fronten för IS .
Här körs skiten bort
https://scontent-a-bru.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10983399_906461676071688_7082075531914525290_n.jpg ?oh=4083e6690c5b0ab23a08f77065d2276c&oe=559283E7

I Aleppo har SAA gått in i Zahra bostadsförening, det är ett kvarter i västra kanten av staden, otextad video på nattaktivitet
https://www.facebook.com/video.php?v=799836256738408

SAA förbereder en stor offensiv på Duma, mest för att stoppa raket attackerna på civila områden som IF startat för mer än en vecka sen och flera delar av landet, Zahran Alloush har sagt att hela Damaskus är ett militärt mål, civila också, enligt rykten har Tigern fått order att leda offensiven och detta rykte har oroat en och annan terrorist i Duma
https://www.facebook.com/683442598373598/photos/a.683448855039639.1073741827.683442598373598/906264462758076/?type=1
Bild på en av de lokaltillverkade raketer som dödar civila, denna ska väga 800kg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10926416_906931686024687_6885205968545741997_n.jpg ?oh=97ba9deae70e42bc23ef0b79320afba4&oe=554D3D77&_ _gda__=1432383403_a972a77f9b3c61fa7c249c921a5fd76d
Regeringen kräver att FN ska döma ut attackerna på civila områden
http://www.syriareport.net/syria-calls-on-the-un-to-condemn-the-shelling-of-damascus-by-terrorists/

FD ledaren för SNC Michel Kilo har sagt i en intervju på arabiska Skynews att SNC hade bildats av utländska intressen för att jobba för de ländernas intressen och huvud syftet var att jobba för en utländsk intervention i Syrien, otextad
https://www.facebook.com/video.php?v=788322231249353
Citera
2015-02-08, 12:35
Medlem
sorias avatar
Citat:
Jag förstår verkligen inte hur kurder ansluter sig till IS? Vet de om vad dem sysslar med? Varför går en kurd med IS istället för YPG eller Peshmerga eller helt enkelt med PKK?
Majoriteten av kurderna är sunnimuslimer och det finns islamist bland lika mycket som hos andra sunnimuslimer, det finns kurder som helst vill leva i en islamisk stat med sharialagar och det är dessa som ansluter sig till IS och al-Nusra.
Citera
2015-02-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Finns ingen anledning att ge kurder autonomi, Assad och bla försvarsminister, utrikesminister har i intervjuer de senaste veckorna sagt nästan samma sak att Hasakah är en syrisk stad och kommer alltid vara det, och att Ayn al-Arab är syrisk osv .

Det bästa sätet att reta turkarna är att ge stöd till PKK igen, och även milisen i Hatay det som kallas syrisk motståndsgrupp.
Vare sig Assad vill eller inte, så kommer han få strida för att ta tillbaka kurdiska områden, om han nu vinner kriget.
Citera
2015-02-08, 13:17
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Vare sig Assad vill eller inte, så kommer han få strida för att ta tillbaka kurdiska områden, om han nu vinner kriget.

Japp kurderna kommer aldrig gå med på att man går tillbaka till gamla styret där mer än 300 000 inte har medborgarskap trots att man är född i syrien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in