2014-11-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Orsaken till att sunniter utgör den största andelen av antalet flyktingar beror på att de även är den största befolkningsgruppen i Syrien, över 70 %.

Jag skulle i övrigt tippa att den kristna befolkningen är den delen av den syriska befolkningen som flytt i störst utsträckning rent procentuellt. Det finns en osäkerhet hos denna grupp och en icke-strategisk spridning. Många bor i Damaskus, Aleppo och Homs. Inte likt kurderna som är centrerade i norr och har därför större möjligheter till etablerandet av säkra zoner.
Du glömde nämna att shiiterna har hela kusten för sig själva
Citera
2014-11-26, 22:35
Medlem
kriget mellan FSA och Al nusra i Idlib blossar upp igen tack var det Jund al sham och Shouqor al islam brigaderna.
Citera
2014-11-26, 23:04
Medlem
SAA och shabiha har jämnat sunnitiska byar runt aleppo med marken medans detta sker så attackerar YPG sunniter i Al hawl byn west om Manajeer som YPG kontrollerar.
Citera
2014-11-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drittan
kriget mellan FSA och Al nusra i Idlib blossar upp igen tack var det Jund al sham och Shouqor al islam brigaderna.

Jaha, kommer bara leda till att terrorister byter sida från SRF till Nusra.

SAA har avancerat i Aleppo under de senaste dagarna. Aleppo kommer vara under belägring snart, SAA är väldigt nära att korsa Castello Road som är den sista livlinan för rebellerna där. SAA har även börjat ta tillbaka strategiska platser runt om kring Khan Shaykhun, med andra ord förbereds det ett anfall mot staden. Antagligen från alla håll och kanter.

Ryktas om att SAA/NDF/Hezbollah dödade över 60 Nusra-krigare i bakhåll utanför Nubl/Zahraa. Nu har Nusra dragit sig tillbaka från den fronten.
Citera
2014-11-26, 23:08
Medlem
Dock så vill jag säga att jag inte är anti kurd verkar framstå som en men jag är inte det utan jag är anti ypg som är allierade med assad i haskah och qamishlo men respekterar ypg i aleppo som strider mot regimen.
Citera
2014-11-26, 23:08
Medlem
Citat:
SAA och shabiha har jämnat sunnitiska byar runt aleppo med marken medans detta sker så attackerar YPG sunniter i Al hawl byn west om Manajeer som YPG kontrollerar.

Varför är du så sjukt besatt av shia/sunni? Sånna som du som gör så Mellanöstern aldrig utvecklas. Släpp ditt stenålderstänk.
Citera
2014-11-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Jaha, kommer bara leda till att terrorister byter sida från SRF till Nusra.

SAA har avancerat i Aleppo under de senaste dagarna. Aleppo kommer vara under belägring snart, SAA är väldigt nära att korsa Castello Road som är den sista livlinan för rebellerna där. SAA har även börjat ta tillbaka strategiska platser runt om kring Khan Shaykhun, med andra ord förbereds det ett anfall mot staden. Antagligen från alla håll och kanter.

Ryktas om att SAA/NDF/Hezbollah dödade över 60 Nusra-krigare i bakhåll utanför Nubl/Zahraa. Nu har Nusra dragit sig tillbaka från den fronten.
Nusra är ingen fara mot SAA men vi går se om saa kan kriga mot isis som FSA Islamic front och kurderna har gjort nu. Vi såg ju vad som hände med saa i tabga även när ni hade flyg stöd dock måste både assad och isis förintas.
Citera
2014-11-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Varför är du så sjukt besatt av shia/sunni? Sånna som du som gör så Mellanöstern aldrig utvecklas. Släpp ditt stenålderstänk.
Min by hayyan jämnades med marken av shiitiska rafidah extremister. Jag är emot assad regimen och shia terror milliser samt deras big daddy Iran annars har jag ingen problem med sivila shiitiska hederliga syrier.
Citera
2014-11-26, 23:18
Medlem
Citat:
Nusra är ingen fara mot SAA men vi går se om saa kan kriga mot isis som FSA Islamic front och kurderna har gjort nu. Vi såg ju vad som hände med saa i tabga även när ni hade flyg stöd dock måste både assad och isis förintas.

SAA krigar mot ISIS just nu och vinner mark. Detta i östra Homs-provinsen (vid Shaer Gas Field och runt omkring), söder om Hasakah och i Deir Ezzor. SAA vinner mark överallt. Du nämner Tabqa Air Base, den var ju belägrad och attackerad från alla håll. Inte konstigt att den föll.

Jag är inte "ni" med SAA. Aldrig varit i Syrien.
Citera
2014-11-26, 23:30
Medlem
Citat:
Mosul har alltid varit arabisk mark när fan har någon rensat mosul? När har muslimer rensat shiiter i södra irak? De är ju förfan majoritet där.
Mosul var assyriernas huvudstad, ingen snack om den saken. Sen är frågan härstammar dagens assyrier från dåtidens assyrier? Om ja, så är Mosul en assyrisk stad. Och, ja man har utfört etnisk rensning samt arabisering i och runt Mosul.
Senast redigerad av Qandil 2014-11-26 kl. 23:38.
Citera
2014-11-26, 23:35
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Orsaken till att sunniter utgör den största andelen av antalet flyktingar beror på att de även är den största befolkningsgruppen i Syrien, över 70 %.

Jag skulle i övrigt tippa att den kristna befolkningen är den delen av den syriska befolkningen som flytt i störst utsträckning rent procentuellt. Det finns en osäkerhet hos denna grupp och en icke-strategisk spridning. Många bor i Damaskus, Aleppo och Homs. Inte likt kurderna som är centrerade i norr och har därför större möjligheter till etablerandet av säkra zoner.
Det är en anledning, men den största anledningen är att regimen nästan uteslutande bombat sunnitiska områden och det är för att rebellerna finns i dessa områden. Stora statdelar som Gouta i Damaskus med sina 100 000 invånare har förstörts till grunden. Det är samma mönster över hela Syrien, sunnitiska arbetarklass stadsdelar.

Har ingen koll på ifall det är många kristna som flytt, det är troligt, men samtidigt så valde dem sida tidigt, eller valde och valde, de ha de inget val. De sista demoinstrationerna och de första striderna var väldigt religöst färgade. Därför skedde ett nära sammarbete med regimen redan från början, sedan så bor kristna på flera ställen relativt nära alavitierna. Det upprättades folkkommiteer och andra paramilitära grupper som var direkt kopplade till regimen. Flesta kristna områden är under regimen och skyddas av dess militär.
Senast redigerad av interiorcore 2014-11-26 kl. 23:40.
Citera
2014-11-27, 00:05
Bannlyst
Citat:
Enligt pentagon blev det de i kobane mellan 9-5 tusen sa dem medans al nusra attackerar nubl och zahra med 500pers
Nej, det var inte 9000 IS som attackerade Kobane. Och vet inte heller varifrån du fick Abrams ifrån? IS har inte en enda Abram.

Citat:
Däremot tycker jag att du bara är här i tråden för att smutskasta kurder och sunniter har inte sett dig skriva något vettigt i tråden. Du är varken fsa assad eller ISIS du är bara anti kurd/sunni arab som allmänt förstör tråden.

Va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in