2015-02-06, 14:42
Medlem
----Rensning av Kobane Kanton---

Fullt framåt nu, ytterligare 20 byar rensade utdelad på alla 3 fronterna.

Man har satt skräck i ISIS, vilket lett till interna konflikter i tex Gire Spi.

Stora mängder av ammunation har beslagtagits.

Man vet inte vad man ska göra med kropparna, som kryllar runt Kobane och i byarna. För varje sten man lyfter, hittas en kropp.
Citera
2015-02-06, 15:14
Medlem
ColdAsIces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Skrev tidigare om interna strider i al-Raqqa, det verkar ha spridit sig till Tal Abyad för även där har olika IS grupper skjutit på varandra, enligt rykten har många lämnat Tal Abyad och flydde till Turkiet .

SAA har lyckats stoppa en IS attack i Hasakah och gick till offensiv, tio tal byar är rensade bla Tal Hermez, och kommer närmare Tal Hamis
http://www.almasdarnews.com/article/syrian-army-recaptures-villages-near-tal-hamees/
http://www.almasdarnews.com/article/breaking-isis-siege-strategic-al-hasakah-village/
Otextad rapport från området
https://www.youtube.com/watch?v=hK9q7FTfZUw

SAA avancerar även i Dir Ezzor och rensar område efter område från IS, byn al-Muhssan jag skrev om tidigare är nu rensad
http://www.almasdarnews.com/article/isis-loses-ground-near-deir-ezzor-airport-airport/
Döda IS råttor
https://www.facebook.com/video.php?v=785953811486195

IS halshögg en kille i al-Shadadi , denna avrättning verkar ha retat många i staden
https://www.youtube.com/watch?v=b6U0NFj_IUg&x-yt-ts=1422503916&x-yt-cl=85027636

En av IS yngsta jihadister är en 14pojke från Norge
http://www.tv2.no/2015/02/01/nyheter/is/irak/6519878

Kurdiska IS halshögg kurder
http://www.kurdpress.com/En/NSite/FullStory/News/?Id=9472#Title=%0A%09%09%09%09%09%09%09%09IS Kurdish brothers behead Peshmerga fighter%0A%09%09%09%09%09%09%09

Dett är i Mosul efter att man har börjat skära av vägarna från syrien dit.
Blir glad vart än IS förlorar, men måste ändå fråga hur ser förhållandet mellan Assad och kurderna ut? Det finns ingen tvekan om saken att kurderna har mått bäst i syrien även om det finns vissa tveksamma saker som medborgarskap samt omförflyttningar. Assads pappa hjälpte även PKK i sitt hat mot turkiet. Skulle Assad kunna gå med på ett autonomt styre där man även retar turkarna så de spyr galla?
Citera
2015-02-06, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAsIce
Blir glad vart än IS förlorar, men måste ändå fråga hur ser förhållandet mellan Assad och kurderna ut? Det finns ingen tvekan om saken att kurderna har mått bäst i syrien även om det finns vissa tveksamma saker som medborgarskap samt omförflyttningar. Assads pappa hjälpte även PKK i sitt hat mot turkiet. Skulle Assad kunna gå med på ett autonomt styre där man även retar turkarna så de spyr galla?
borde inte Iran också spy galla?
Citera
2015-02-06, 16:13
Medlem
Det finns cirka 10tusen Kobane flyktingar, under turkiets kontroll. Resterande cirka 190 tusen har tagits hand om släktingar, kurdiska partier, rika kurder.

Idag och igår, har cirka 2 tusen flytt, ja flytt Turkiets camp stad. Antingen tillbaka till Kobane eller till andra camper styrda av kurder.
Citera
2015-02-06, 18:29
Medlem
rockports avatar
Efter att följt allt detta "stillastående" krig ett tag så känns det som att ISIS snart är ute ur bilden, tack vare alla flygbombningar. Det intressanta är nu är vad kurdernas nästa steg är när ISIS är borta? Om jag har förstått det rätt så är det en bra relation mellan Damaskus och kurderna efter Kobane? Hur kommer kurderna agera när ISIS är borta. Vara passiva eller välja sida?
Senast redigerad av rockport 2015-02-06 kl. 18:35.
Citera
2015-02-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAsIce

Du borde verkligen läsa den här intervjun med Assad - http://www.almasdarnews.com/article/president-al-assads-interview-israel-supporting-terrorist-organizations-syria/
Där svarar han ganska bra på din fråga (inte direkt, men i flera svar på andra frågor).

Det som står klart är att en sekteristisk konstitution är helt oakutellt så länge Assad har makten i Syrien.
Han pekar t.ex. ut Iraks nya sekteristiska konstitution (som ersatte en sekulär) som huvudorsak till att allt gått åt helvete och poängterar igen vikten av att en konstitution måste vara sekulär i ett land med flera religioner.

Finns egentligen ingenting av hans svar som tyder på att kurderna skulle få autonomi eller liknande, snarare tvärtom. Han tror stenhårt på ett enat Syrien och att det är den enda möjliga vägen.

Sen om du orkar bläddra tillbaka nån sida så har väl Soria (tror jag iaf det va) skrivit en halv roman hur han ser på situationen om kurderna just nu och den press de står inför utifrån.

Förresten börjar det inte nästan bli lite löjligt att fortsätta klumpa ihop "kurderna" som en homogen grupp? Det finns ju ändå flera olika parter inom gruppen med olika agenda (som ibland även är dödsfiender). Det finns både gott om kommunister och mera liberalt sinnade men såklart också islamister och andra religösa.
De kan visserligen enas i sin dröm om Kurdistan, men det är också det enda. Hur man skall nå det målet är också ett stort tvisteämne.
Citera
2015-02-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockport
Efter att följt allt detta "stillastående" krig ett tag så känns det som att ISIS snart är ute ur bilden, tack vare alla flygbombningar. Det intressanta är nu är hur kurdernas nästa steg när ISIS är borta? Om jag har förstått det rätt så är det en bra relation mellan Damaskus och kurderna efter Kobane? Hur kommer kurderna agera när ISIS är borta. Vara passiva eller välja sida?

Det kanske kan verka så, i verkligheten har IS flyttat fram sina positioner sedan flygbombingarna inleddes. Man styr mera landområde idag än vad man gjorde då.

Kan ju återkomma till ett citat jag dragit ovan av Bashar Al-Assad

Citat:
Question 37: What about the airstrikes on Kobani? Those have been effective in slowing ISIS.

President Assad: Kobani is a small city, with about 50,000 inhabitants. It’s been more than three months since the beginning of the attacks, and they haven’t finished. The Same areas, With the al Qaeda factions occupying them, the Syrian Army liberated in less than three weeks. It means they’re not serious about fighting terrorism.

Det kurderna måste inrikta sig på nu är att befästa sina positioner igen. Man är illa beväpnade och har som regel inte ordentlig träning (man har sådan träning som är möjlig att ge frivilliga mitt under brinnande krig, med kniven mot strupen).
Man skall därför inte förvänta sig några större offensiva planer från kurdiskt håll, man har nog att göra med att förbereda försvaret innan IS kommer tillbaka igen. För tilllbaka kommer dem om rörelsen inte besegras innan dess, bara vänta lite tills "koalitonen" släpper lite på garden, då kommer råttorna åter välla ut ur öknen där de nu gömmer sig i sina hål (bland civila typ) i vänta på att de inte skall få en raket i nyllet så fort de visar upp det.

Allt tyder på att Turkarna hellre har IS som grannar än kurder så underskatta inte möjligheterna för en snabb comeback. (IS är sunni trosfränder, kurder PKK-terrorister. Åtminstone i Erdogans värld).
Citera
2015-02-06, 19:23
Medlem
rockports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Det kanske kan verka så, i verkligheten har IS flyttat fram sina positioner sedan flygbombingarna inleddes. Man styr mera landområde idag än vad man gjorde då.

Kan ju återkomma till ett citat jag dragit ovan av Bashar Al-Assad

Det kurderna måste inrikta sig på nu är att befästa sina positioner igen. Man är illa beväpnade och har som regel inte ordentlig träning (man har sådan träning som är möjlig att ge frivilliga mitt under brinnande krig, med kniven mot strupen).
Man skall därför inte förvänta sig några större offensiva planer från kurdiskt håll, man har nog att göra med att förbereda försvaret innan IS kommer tillbaka igen. För tilllbaka kommer dem om rörelsen inte besegras innan dess, bara vänta lite tills "koalitonen" släpper lite på garden, då kommer råttorna åter välla ut ur öknen där de nu gömmer sig i sina hål (bland civila typ) i vänta på att de inte skall få en raket i nyllet så fort de visar upp det.

Allt tyder på att Turkarna hellre har IS som grannar än kurder så underskatta inte möjligheterna för en snabb comeback. (IS är sunni trosfränder, kurder PKK-terrorister. Åtminstone i Erdogans värld).

Nyttig mat ovan, tack. Är det inte planerat att en stor markoffensiv ska inledas emot ISIS snart, utbildade av väst? Eller blev det inget av det? Att Turkarna hellre har IS som granne än kurderna förstår jag. Skulle möjligen bli en liknande "västbanken historia". Och tillbaka till kurderna, USA beväpnar kurderna. Terrorstämplarna försvinner med all takt. Det är mycket tack vare kurderna som hållit IS borta ifrån norra Syrien på ett imponerande sätt. Turkarna kommer inte kunna gå på kurderna om dom befinner sig på rätt sida av gränsen och inte utför bombningar mot turkarna, USA samt EU skulle örfila upp Erdogan så han fatta om så skedde. Det sista är mina egna spekulationer, =)
Citera
2015-02-06, 20:08
Medlem
freudianslips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle01
----Rensning av Kobane Kanton---

Fullt framåt nu, ytterligare 20 byar rensade utdelad på alla 3 fronterna.

Man har satt skräck i ISIS, vilket lett till interna konflikter i tex Gire Spi.

Stora mängder av ammunation har beslagtagits.

Man vet inte vad man ska göra med kropparna, som kryllar runt Kobane och i byarna. För varje sten man lyfter, hittas en kropp.

Har du någon information angående offensiven mot IS i Hasakah? Är det bara lojalister eller medverkar kurder?
Citera
2015-02-06, 20:14
Medlem
Citat:
Efter att följt allt detta "stillastående" krig ett tag så känns det som att ISIS snart är ute ur bilden, tack vare alla flygbombningar. Det intressanta är nu är vad kurdernas nästa steg är när ISIS är borta? Om jag har förstått det rätt så är det en bra relation mellan Damaskus och kurderna efter Kobane? Hur kommer kurderna agera när ISIS är borta. Vara passiva eller välja sida?
Kurderna vill endast vara ifred. Man slåss bara i självförsvar.
Citera
2015-02-06, 21:26
Avslutad
Citat:
Nyttig mat ovan, tack. Är det inte planerat att en stor markoffensiv ska inledas emot ISIS snart, utbildade av väst? Eller blev det inget av det? Att Turkarna hellre har IS som granne än kurderna förstår jag. Skulle möjligen bli en liknande "västbanken historia". Och tillbaka till kurderna, USA beväpnar kurderna. Terrorstämplarna försvinner med all takt. Det är mycket tack vare kurderna som hållit IS borta ifrån norra Syrien på ett imponerande sätt. Turkarna kommer inte kunna gå på kurderna om dom befinner sig på rätt sida av gränsen och inte utför bombningar mot turkarna, USA samt EU skulle örfila upp Erdogan så han fatta om så skedde. Det sista är mina egna spekulationer, =)
Jag tror Turkiet kommer göra en false flag mot kurder i slutändan. Dom tänker inte ge så mycket stöd till IS i onödan.
Citera
2015-02-06, 21:40
Bannlyst
Jag förstår verkligen inte hur kurder ansluter sig till IS? Vet de om vad dem sysslar med? Varför går en kurd med IS istället för YPG eller Peshmerga eller helt enkelt med PKK?

Här saxar jag från en kurdisk nyhetskälla; 1977 doğumlu Kars nüfusuna kayıtlı Ebu Hamza Kurdî kod isimli Murat Baynal adlı bir DAİŞ çetesi de sağ ele geçirildi.

Kan översätta till de som inte förstår. Ebud Hamza Kurdi är född 77- och är från Kars, (kurdisk område) Hans kodnamn är Murat Baynal ett taget turkiskt namn men han tillfångatogs levande, väldigt positivt för YPG som kan pressa ur han mycket viktiga saker.

Undrar hur många kurder som krigar för de jävlarna Daesh alltså. Av vilken anledning, är det någon som kan förklara varför en kurd strider för dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in