Citat:
Ursprungligen postat av
rockport
Efter att följt allt detta "stillastående" krig ett tag så känns det som att ISIS snart är ute ur bilden, tack vare alla flygbombningar. Det intressanta är nu är hur kurdernas nästa steg när ISIS är borta? Om jag har förstått det rätt så är det en bra relation mellan Damaskus och kurderna efter Kobane? Hur kommer kurderna agera när ISIS är borta. Vara passiva eller välja sida?
Det kanske kan verka så, i verkligheten har IS flyttat fram sina positioner sedan flygbombingarna inleddes. Man styr mera landområde idag än vad man gjorde då.
Kan ju återkomma till ett citat jag dragit ovan av Bashar Al-Assad
Citat:
Question 37: What about the airstrikes on Kobani? Those have been effective in slowing ISIS.
President Assad: Kobani is a small city, with about 50,000 inhabitants. It’s been more than three months since the beginning of the attacks, and they haven’t finished. The Same areas, With the al Qaeda factions occupying them, the Syrian Army liberated in less than three weeks. It means they’re not serious about fighting terrorism.
Det kurderna måste inrikta sig på nu är att befästa sina positioner igen. Man är illa beväpnade och har som regel inte ordentlig träning (man har sådan träning som är möjlig att ge frivilliga mitt under brinnande krig, med kniven mot strupen).
Man skall därför inte förvänta sig några större offensiva planer från kurdiskt håll, man har nog att göra med att förbereda försvaret innan IS kommer tillbaka igen. För tilllbaka kommer dem om rörelsen inte besegras innan dess, bara vänta lite tills "koalitonen" släpper lite på garden, då kommer råttorna åter välla ut ur öknen där de nu gömmer sig i sina hål (bland civila typ) i vänta på att de inte skall få en raket i nyllet så fort de visar upp det.
Allt tyder på att Turkarna hellre har IS som grannar än kurder så underskatta inte möjligheterna för en snabb comeback. (IS är sunni trosfränder, kurder PKK-terrorister. Åtminstone i Erdogans värld).