2015-01-06, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Du kanske har glömt regimens tortyr av oskyldiga studenter och deras mord på oskyldig folk under demonstrationerna, och att dina poliser och säkerhetsstyrkor utförde dessa mord? Friska upp minnet med denna länk:http://www.alarabiya.net/articles/2011/03/19/142192.html En citat:

Nu har du glömt att vederbörande individer till följd av det blev fängslade, trots att det är i det närmsta kutym att slå ner uppror med våld i Mellanöstern (du minns väl hur Saudiarabien t.o.m. tågade in med sin armé i BAHRAIN utan att västvärlden sa något?).

"Demonstrationerna" var aldrig fredliga (TM), men försök gärna intala dig själv det.

Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Storslaget om dem hinner säkra 100% fram till Newroz. Då har man tömt den här striden på all möjlig symbolik.

Det heter Nouruz. Kurderna började fira Nouruz på 50-talet, så vet inte om det är sån värst "symbolik", men bra att IS-råttor dör.

Bombar USA dem lika mycket i dag?
Senast redigerad av Cirdic 2015-01-06 kl. 19:52.
Citera
2015-01-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic
Nu har du glömt att vederbörande individer till följd av det blev fängslade, trots att det är i det närmsta kutym att slå ner uppror med våld i Mellanöstern (du minns väl hur Saudiarabien t.o.m. tågade in med sin armé i BAHRAIN utan att västvärlden sa något?).

"Demonstrationerna" var aldrig fredliga (TM), men försök gärna intala dig själv det.
Jag tvivlar på att någon blev fängslad. Bahrain bad Saudiarabien att skicka in sina soldater.

Edit: Bör lägga till att demonstrationerna blev våldsamma på grund av hur poliser och säkerhetsstyrkorna hanterade situationen. I Syrien får man inte kritisera regeringen gör man det då begår man brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic
Det heter Nouruz. Kurderna började fira Nouruz på 50-talet, så vet inte om det är sån värst "symbolik", men bra att IS-råttor dör.

Bombar USA dem lika mycket i dag?
Jag läste en bok skriven av Gabriel Yonan som handlade om folkmordet som i folkmun kallas för seyfo - mycket dåligt skriven bok, tyvärr. I den boken citerar hon en dagbok skriven av en kristen kurd som säger att "det är newroz idag" eller att "det firas newroz idag" kommer inte ihåg det men det är alltså hundra år sedan. Både kristna kurder och muslimska kurder firade newroz eller newroj, och det är en tradition som går hundratals år tillbaks.
Senast redigerad av Kohen 2015-01-06 kl. 20:32.
Citera
2015-01-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Den enda som är pajas här är Hersh som har hävdat att tillverkning av Sarin är mycket enkelt och att det bara krävs att blanda två kemikalier. Om man blandar de två kemikalierna så dör man, spola fram till 18:30 https://www.bellingcat.com/news/podcasts/2014/08/21/august-21st-chemical-attacks/

Sedan så har du drat pojkrums grejen på två personer, det blir inte så slagkraftigt om du nötar ut den på det här viset. Att kalla sina meningsmotståndare för något i två meningar i följd är inte heller en höjdare.

Det är skillnad på Abstrakt och konkret, de är motsatsord. Hersh's matrial består av abstrakta saker, grejer som endast finns i tanken. Eliot Higgins's matrial består strikt av konkreta saker, alltså grejer som man kan peka på med fingret. Ha då i åtanke att du kallar de rationella för pajas och idioter.

Följande citat är från samma länk som du la upp och är beläggen precis efter Hersh's artikel. I podcasten jag länkade till tidigare i detta inlägget läggs samma argument fram av Higgins. Om någon ska sätta ihop en lyckad förklaringsteori av händelsen så måste man utgå ifrån att Sarin projektilerna var regimens, för det är endast dem som har just sådana som slog ner i Gouta samt tidigare i Adra.

I den sista artikeln på din länk, så förs argumentet fram att dessa projektiler som endast regimen har, kan högst nå upp till 2-2,5 km. Man menar på att regimen inte kan ha utfört kemattacken eftersom frontlinjen var längre bort. Det vi vet idag till skillnad från då den artikeln skrevs, var att frontlinjen var 2 km ifrån bombnedslaget. https://www.bellingcat.com/resources/articles/2015/01/01/updated-google-earth-imagery-from-august-24th-2013-reveals-more-details-about-the-august-21st-sarin- attack/?PageSpeed=noscript

Ja, du visar verkligen hur korkad du är som tog dig tiden i 2 dagar att läsa igenom rapporten och gräva in dig ännu mer, tyvärr för dig så kommer du inte komma någon vart. Igen förutom Bernard, du och bloggaren tror på det, inte ens västerlänska journalister, man tar inte ens upp någonting av det. Att bloggaren idag får stora summor pengar av "okända donatörer" gör honom inte heller mer trolig.

Sedan den kritik du tog upp besvarades längre ner ifall du hade scrollat lite:

Citat:
Jamie Allinson makes some false technical claims in his critique of Seymour Hersh (Letters, 8 May). What Hersh reports is entirely plausible, and consistent with facts that emerged from our more limited but irrefutable technical studies of the circumstances surrounding the nerve agent attack in Damascus on 21 August 2013. Our findings, which have become the basis for the ‘new’ arguments being made against Hersh by people like Allinson, and supposedly knowledgeable non-government organisations like Human Rights Watch and the New York Times, raise the most serious questions about whether the White House lied about technical intelligence associated with the attack.

Allinson is correct that the improvised rockets he calls Volcanoes each contained about fifty litres of sarin, but wrong in his claim that they were fired from a regime-held area ‘to the north’. These claims are not original, but repeat those of Eliot Higgins, a blogger who, although he has been widely quoted as an expert in the American mainstream media, has changed his facts every time new technical information has challenged his conclusion that the Syrian government must have been responsible for the sarin attack. In addition, the claims that Higgins makes that are correct are all derived from our findings, which have been transmitted to him in numerous exchanges.

Before we began reporting findings from our analyses, there were published reports estimating that the sarin load carried by the rockets was about five litres. We showed, from detailed engineering analyses of rocket debris, that the rockets contained as much as fifty litres. This finding was hailed by members of the US government and non-government organisations, such as Human Rights Watch and the New York Times, as proof that the Syrian government had executed the atrocity of 21 August. In a follow-up analysis, we found that it could not possibly have been the case that the deadly rockets were fired from Syrian government-controlled areas as far as ten kilometres away, as claimed by the US government and non-government organisations. We showed that the shape of the rockets resulted in extreme aerodynamic drag, limiting their range to about 2 to 2.5 kilometres. This finding was met with great resistance in the media.

We also analysed the impact debris from the single rocket for which data was available (there is no data for multiple rocket impacts despite Allinson’s claim). We showed that those who argued that the Syrian government had fired the rockets had incorrectly determined the direction of arrival as being from the northwest. We showed that the actual direction was from the north. This new technical insight quickly prompted a new ‘discovery’. There was a checkpoint to the north, close to the area controlled by Syrian government forces, from which the deadly short-range rockets could have been launched. However, if they had been fired from this location, the impact pattern of the rockets used in the attack would have required them to have a range well in excess of five kilometres – which we have shown cannot be the case.

We do not claim to know who was actually behind the attack of 21 August in Damascus. But we can say for sure that neither do the people who claim to have clear evidence that it was the Syrian government. The mainstream American media have done a disservice to the public by allowing politically motivated individuals, governments, and non-government organisations to misrepresent facts that clearly point to serious breaches of the truth by the White House.

Richard Lloyd; Ted Postol
Spokane, Washington; Massachusetts Institute of Technology
Citera
2015-01-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsf
Ryssarna vill få bort Assad, synd att de valde förlorarna.

Report: Bogdanov Had Stormy Meeting with Nasrallah over Assad

http://www.naharnet.com/stories/en/161611

HAHA, att du ens citerar saudiska nyheter...kom igen, ska du sprida propaganda så får du åtminstone vara lite bättre på var du hittar dina fantasi-nyheter.

Sen att du refererar till Assads sida som förlorarna får en att undra om du ens följt den här konflikten?

Dina vänner i Tel aviv och alla dess lakejer i regionen och omvärlden har satt in alla resurser de haft, men ändå inte lyckats avsätta Assad...
Ingen kan förneka längre att det inte går att avsätta Bashar al Assad.
Citera
2015-01-06, 21:20
Medlem
Citat:
Är det ens lönt att be dig om källor? FSA är regimens motståndare nr1 och de finns.

Haha, FSA...ett namn som västmedia använder istället för Islamic front och Janhat al Nusra...FSA är en bråkdel av de stridande grupperna i Syrien, och att de finns idag är endast pga. att de inte strider aktivt, de håvar in bidrag från väst för att sitta på sina arslen så att väst kan peka på de och prata om en moderat opposition.

Du borde hålla dig till konflikter som rör ditt egna folk, för du har tydligen ingen aning om vad som pågår i Syrien...håll dig till ditt israel.
Citera
2015-01-06, 21:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Kan du besvara min fråga, vad menar du med: "...jag kan lova dig att jag kan hitta hundratals sådana bland terroristerna."? För mig var det glasklart att du menade FSA när du säger "terroristerna" för du diskuterade med någon som är anti regimen men för FSA. Jag tolkade din påhopp som ett sätt att säga "din sida är inte bättre än min".
Jag sa inte FSA och det är fel och märkligt av dig att anta att jag menar FSA, en grupp som knappt existerar längre. FSA var som alla andra terrorister förbrytare som mördat, kidnappat, våldtagit.

Citat:
Är det ens lönt att be dig om källor? FSA är regimens motståndare nr1 och de finns.
Det var länge sedan de var #1 i något, jag vet inte vad din okunskap baseras på. Angående de krigsförbrytelser FSA anklagas för:
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Syrian_Army#War_Crimes_Allegations
En lång lista.

Vad gäller FSA så listas de inte ens på kartor över olika grupper längre, på sidan om FSA finns denna karta där de inte är med: http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Syrian_Army#mediaviewer/File:Syrian_civil_war.png
Citera
2015-01-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jag sa inte FSA och det är fel och märkligt av dig att anta att jag menar FSA, en grupp som knappt existerar längre. FSA var som alla andra terrorister förbrytare som mördat, kidnappat, våldtagit.
Om du ska undvika mina frågor är det bäst att du inte skriver alls. Jag gav dig förklaringar på varför FSA dök upp i diskussionen. Du upprepar igen att FSA är terrorister, trots att du gjorde klart för mig tidigare att de inte är terrorister.

Citat:
Det var länge sedan de var #1 i något, jag vet inte vad din okunskap baseras på. Angående de krigsförbrytelser FSA anklagas för:
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Syrian_Army#War_Crimes_Allegations
En lång lista.
Tvivelaktiga uppgifter. Allt skit som andra grupper utför får FSA skulden för.

Citat:
Vad gäller FSA så listas de inte ens på kartor över olika grupper längre, på sidan om FSA finns denna karta där de inte är med: http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Syrian_Army#mediaviewer/File:Syrian_civil_war.png
De gröna är FSA och de har varit det sen början av inbördeskriget. Självklart finns deras allierade bland de också.

Allt du hör om att FSA inte existerar är bara skitsnack från regimens sida. Det ligger i regimens intresse att förneka FSA:s existens för FSA får stöd av USA. Finns inte FSA, har USA inget där att göra.

Du som pratar om att USA är hjältar, varför har du plötslig tappat förtroendet för USA? Tror du att du vet bättre än USA:s regering? USA regeringen tycker att FSA finns, vad får dig att tro att du vet bättre än USA:s regering?
Citera
2015-01-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Haha, FSA...ett namn som västmedia använder istället för Islamic front och Janhat al Nusra...FSA är en bråkdel av de stridande grupperna i Syrien, och att de finns idag är endast pga. att de inte strider aktivt, de håvar in bidrag från väst för att sitta på sina arslen så att väst kan peka på de och prata om en moderat opposition.

Du borde hålla dig till konflikter som rör ditt egna folk, för du har tydligen ingen aning om vad som pågår i Syrien...håll dig till ditt israel.
Ja, visst! Västvärlden är alltid skurken Varför skulle USA bomba al nusra om det nu är samma grupp som FSA?
Senast redigerad av Kohen 2015-01-06 kl. 21:57.
Citera
2015-01-06, 22:17
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Om du ska undvika mina frågor är det bäst att du inte skriver alls. Jag gav dig förklaringar på varför FSA dök upp i diskussionen. Du upprepar igen att FSA är terrorister, trots att du gjorde klart för mig tidigare att de inte är terrorister.
Det är fortfarande du som dragit in FSA i diskussionen av någon märklig anledning och jag har inte sagt att de inte är terrorister. Det är du som inte förstår svenska.

Citat:
Tvivelaktiga uppgifter. Allt skit som andra grupper utför får FSA skulden för.
Vem är du att gå emot HRWs rapporter?

Citat:
De gröna är FSA och de har varit det sen början av inbördeskriget. Självklart finns deras allierade bland de också.
Att de inte nämns beror på att FSA knappt finns förutom i delar av Aleppo, många har gått med i IF:
Citat:
During 2013, within the Syrian anti-Assad opposition as a whole, FSA or not FSA, alliances between the independently operating rebel brigades were constantly changing; many FSA brigades ran over in 2013 to the Islamic Front.
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Syrian_Army

Citat:
Allt du hör om att FSA inte existerar är bara skitsnack från regimens sida. Det ligger i regimens intresse att förneka FSA:s existens för FSA får stöd av USA. Finns inte FSA, har USA inget där att göra.
USA erkänner själva att FSA är svaga och att de inte ser någon framtid för FSA.
USA är inte i Syrien. USA har räddat kurderna i AYn a-Arab och de har förklarat krig mot ISIS, vilket verkställs med flygangrepp dagligen.

Citat:
Du som pratar om att USA är hjältar, varför har du plötslig tappat förtroendet för USA? Tror du att du vet bättre än USA:s regering? USA regeringen tycker att FSA finns, vad får dig att tro att du vet bättre än USA:s regering?
Skärp dig om jag ska debattera med dig. Nu klistrar jag in en länk och kommenterar länken lite så får vi se om du förstår:
http://www.thedailybeast.com/articles/2013/12/08/how-the-usa-lost-its-syrian-allies.html
Citat:
How the USA Lost Its Syrian Allies
--/ But in the 18 months since the first Geneva conference, the relationship between the Obama administration and key centrist opposition groups including the Syrian Opposition Coalition, the Free Syrian Army (FSA), and the Supreme Military Command (SMC) run by Gen. Salim Idriss has deteriorated along with the influence and power of these U.S.-allied militias inside Syria.
Senast redigerad av Xelious 2015-01-06 kl. 22:21.
Citera
2015-01-06, 22:55
Medlem
Citat:
Det är fortfarande du som dragit in FSA i diskussionen av någon märklig anledning och jag har inte sagt att de inte är terrorister. Det är du som inte förstår svenska.
Du får gå tillbaks och läsa det du skriver. Det är inte första gången som du har motsägelsefulla åsikter. Jag tror grunden till dina motsägelsefulla åsikter är för att du är arab och kan inte hantera svenskan så som du vill att vi ska tro att du gör det, eller så går du på crack som andra har påpekat. Och det är inte endast jag som påstår att du har motsägelsefulla åsikter, det har jag sett från andra skribenter också. Jag citerar ett av mina tidigare inlägg:
Citat:
Kan du besvara min fråga, vad menar du med: "...jag kan lova dig att jag kan hitta hundratals sådana bland terroristerna."? För mig var det glasklart att du menade FSA när du säger "terroristerna" för du diskuterade med någon som är anti regimen men för FSA. Jag tolkade din påhopp som ett sätt att säga "din sida är inte bättre än min".
Och jag vill att du svarar på frågan i inlägget, det fettmarkerade. Förklara varför du sa så? Är det ett missförstånd? Du kan reda ut det enkelt genom att förklara dina påståenden, eller hur? Men eftersom du slingrar dig undan så tolkar jag det som att jag har rätt i mina påståenden.

Citat:
Vem är du att gå emot HRWs rapporter?
Det står också så här i den raporten: "It said that rebels had committed war crimes, but that they "did not reach the gravity, frequency and scale" of those by state forces"

Citat:
Att de inte nämns beror på att FSA knappt finns förutom i delar av Aleppo, många har gått med i IF:

http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Syrian_Army
Du tog med en citat från wikipedia men var är källan till det citatet? För endast wikipedia duger inte eftersom vemsomhelst kan skriva där.

Citat:
USA erkänner själva att FSA är svaga och att de inte ser någon framtid för FSA.
USA är inte i Syrien. USA har räddat kurderna i AYn a-Arab och de har förklarat krig mot ISIS, vilket verkställs med flygangrepp dagligen.
Kan jag få se en källa på det fetmarkerade där en representativ från USA regeringen säger så?

Citat:
[b]Skärp dig om jag ska debattera med dig. Nu klistrar jag in en länk och kommenterar länken lite så får vi se om du förstår:
http://www.thedailybeast.com/articles/2013/12/08/how-the-usa-lost-its-syrian-allies.html
Det säger inte mycket mer än att Obama har varit svag, och nyheten är från 2012. Sen 2012 har USA tränat FSA soldater som slåss mot isis, tror du inte att FSA blev lovade något i gengäld?
Citera
2015-01-06, 23:29
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Du får gå tillbaks och läsa det du skriver. Det är inte första gången som du har motsägelsefulla åsikter. Jag tror grunden till dina motsägelsefulla åsikter är för att du är arab och kan inte hantera svenskan så som du vill att vi ska tro att du gör det, eller så går du på crack som andra har påpekat. Och det är inte endast jag som påstår att du har motsägelsefulla åsikter, det har jag sett från andra skribenter också. Jag citerar ett av mina tidigare inlägg: Och jag vill att du svarar på frågan i inlägget, det fettmarkerade. Förklara varför du sa så? Är det ett missförstånd? Du kan reda ut det enkelt genom att förklara dina påståenden, eller hur? Men eftersom du slingrar dig undan så tolkar jag det som att jag har rätt i mina påståenden.
Du började svamla om FSA när du inte förstod min enkla text, av din text ovan kan man utläsa förvirringen.

Citat:
Det står också så här i den raporten: "It said that rebels had committed war crimes, but that they "did not reach the gravity, frequency and scale" of those by state forces"
Ja, och du sa att FSA inte begått krigsbrott, du till och med ifrågasatte rapporten. Jag sa att alla terrorister begått krigsbrott och hänvisade till wikipediasidan där bland annat HRWs rapport nämns.

Citat:
Du tog med en citat från wikipedia men var är källan till det citatet? För endast wikipedia duger inte eftersom vemsomhelst kan skriva där.
Wikipedia har källhänvisningar, måste jag visa hur du klickar på länkar på wikipediasidan?

Citat:
Kan jag få se en källa på det fetmarkerade där en representativ från USA regeringen säger så?
Det har stått i de flesta media och är grundläggande kunskaper om situationen i Syrien, du har inte kommit med en enda källa hittills om motsatsen.

Citat:
Det säger inte mycket mer än att Obama har varit svag, och nyheten är från 2012. Sen 2012 har USA tränat FSA soldater som slåss mot isis, tror du inte att FSA blev lovade något i gengäld?
Artikeln är ett år gammal, från den 12:e augusti 2013. Låg nivå om jag måste lära dig läsa datum också... Vid denna tidpunkt hade hursomhelst FSA visat sig vara svaga, splittrade och ingen bra allierad till USA som du kan läsa. Det var länge sedan "FSA" var något USA hade något hopp om.
Senast redigerad av Xelious 2015-01-06 kl. 23:37.
Citera
2015-01-06, 23:30
Medlem
Citat:
Jag tvivlar på att någon blev fängslad. Bahrain bad Saudiarabien att skicka in sina soldater.

Jaha ja. Var det ok med dig att Saudiarabien slår ner ett uppror i Bahrain, men inte ok att Syrien slår ner ett uppror i Syrien ? Hur tänkte du där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in