2015-01-05, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Så gulligt det låter, det är inte ens i närheten av hela sanningen såklart.

Verkligen. Många som verkar ha "glömt" de fredliga barnskyddarna i FSA:s ramsor: "”Alawiterna till graven och de kristna till Beirut”", och hur många poliser och säkerhetsstyrkor man mördade under de "fredliga" demonstrationerna.
Citera
2015-01-05, 19:26
Medlem
YPG kontrollerar 80% av Kobane:
https://pbs.twimg.com/media/B6ltsCiCAAIM4hb.png:large

Citera
2015-01-05, 20:30
Medlem
Ryssarna vill få bort Assad, synd att de valde förlorarna.

Report: Bogdanov Had Stormy Meeting with Nasrallah over Assad

http://www.naharnet.com/stories/en/161611
Citera
2015-01-05, 20:34
Medlem
otukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named

Samma @deSyracuse du länkar till säger att YPG kontrollerar ca70-75%.
Men skitsamma det går åt rätt håll. Hoppas dem kontrollerar 80 till slutet av veckan iaf

Att som ISkrigare få order om att åka till Kobane och strida måste vridas lite i magen på dem. Snacka om dödfött läge för ISarna. Dem måste ju veta själva att dem kommer att gå åt helvete och dem har ingen chans att erövra staden.

I övrigt. Vart och vilken fraktion avancerar mest i Syrien? I Kobane är det så gott som dödläge med bara avancemang på några metrar den senaste månaden. Just den situtionen jag har haft mest koll på.
Vilka ser ut att vinna vart i Syrien?
Citera
2015-01-05, 20:40
Medlem
Citat:
Skärp dig och försök hänga med. Du snackar om FSA, varken jag eller bernard har snackat om FSA. Jag har inte sagt något om FSA när jag hoppade på bernards inlägg om barnamördaren, verkligen inte att de inte skulle vara terrorister.
Kan du besvara min fråga, vad menar du med: "...jag kan lova dig att jag kan hitta hundratals sådana bland terroristerna."? För mig var det glasklart att du menade FSA när du säger "terroristerna" för du diskuterade med någon som är anti regimen men för FSA. Jag tolkade din påhopp som ett sätt att säga "din sida är inte bättre än min".

Citat:
Så gulligt det låter, det är inte ens i närheten av hela sanningen såklart.
Jag du vet bättre än oss andra, kan du informera oss om hur det verkligen ligger till?

Citat:
De flesta har lämnat det patetiska FSA och gått med i IF och ISIS. FSA är inte "Syriens största problem".
Är det ens lönt att be dig om källor? FSA är regimens motståndare nr1 och de finns.

Citat:
Vad F snackar du om, det är du som tramsar om FSA.
Jaså är det så? Var det jag som sa så här: "Jag skrev terroristerna, du tänker automatiskt på FSA."? Jag tolkar det som att du tycker FSA inte är terrorister, men sen säger du så här: "Självklart är det inget speciellt med dessa personer, de kidnappar och våldtar. Sök på FSA och rape och du skall finna." låter som att du nu påstår att FSA är terrorister tycker jag.

Citat:
Alla terroristgrupper har begått mer och mindre allvarliga övergrepp mot kvinnor och barn. Mord, våldtäkter, kidnappningar och människohandel. Vilken grupp de säger sig tillhöra för stunden är ointressant.
Frågan är om du vet vilken grupp du talar om, för jag tror inte att du gör det då dina inlägg är åsikter baserade på andras inlägg.
Senast redigerad av Kohen 2015-01-05 kl. 21:20.
Citera
2015-01-05, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic
Verkligen. Många som verkar ha "glömt" de fredliga barnskyddarna i FSA:s ramsor: "”Alawiterna till graven och de kristna till Beirut”", och hur många poliser och säkerhetsstyrkor man mördade under de "fredliga" demonstrationerna.
Du kanske har glömt regimens tortyr av oskyldiga studenter och deras mord på oskyldig folk under demonstrationerna, och att dina poliser och säkerhetsstyrkor utförde dessa mord? Friska upp minnet med denna länk:http://www.alarabiya.net/articles/2011/03/19/142192.html En citat:
Citat:
God, Syria, Freedom. Whoever kills his own people is a traitor
Citera
2015-01-05, 21:07
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsf
Ryssarna vill få bort Assad, synd att de valde förlorarna.

Report: Bogdanov Had Stormy Meeting with Nasrallah over Assad

http://www.naharnet.com/stories/en/161611

Saudisk källa, så det ligger i deras intresse att framhålla detta, men om det har hänt är det intressant. Utvecklingen i världen just nu gör att det kanske ligger i Rysslands intresse att bli mer vänskapliga mot Saudi om man vill få upp oljerpriset. Vi får vänta och se.
Citera
2015-01-05, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Saudisk källa, så det ligger i deras intresse att framhålla detta, men om det har hänt är det intressant. Utvecklingen i världen just nu gör att det kanske ligger i Rysslands intresse att bli mer vänskapliga mot Saudi om man vill få upp oljerpriset. Vi får vänta och se.

Det stämmer bra, men kriget tar inte slut och ryssarna är rädda för att jihadisterna söker sig till Kaukasien. Det här kriget är mellan shiiter/sunniter och jag tycker synd om alla som vill vara utanför detta elände. Om Assad överlämnade makten så skulle vi inte se starka jihadister som Nusra och IS. Att lämna över makten som Hafez gjorde är ett primitivt beetende och inget man hyllar i ett civiliserat samhälle.
Citera
2015-01-05, 21:32
Medlem
Citat:
Det kan mycket väl stämma, och det kan ha att göra med fredsförhandlingarna som ska ta plats i Ryssland denna månad, som ryssar är väldigt förhoppningsfulla om.
Citera
2015-01-05, 21:53
Medlem
Citat:
Svammel och hänvisningar till konspirationsteoretiker är du duktig på, men oavsett vad du säger kommer du inte ifrån att de enda som pekats ut av FN för att använda gas i Syrien är regimsidan. Förhåll dig till dessa fakta i stället för att komma med en massa förolämpningar.

Vad är det som är konspiratorisk i det jag sagt? Jag har laggt fram källor, du däremot hänvisar ständigt till någon konspiratorisk pajas bloggare i din argumentation.

Sen att FN och bl.a EU tagit ställning för de "moderata terroristerna" råder igen tvekan om, så att de utpekat Assad i en rapport utan något bevis är inget märkvärdigt. FN är en korrupt organisation. Här tar SA proviant kommandes från Turkiet ämnad till de "moderata terroristerna" i Syrien http://www.liveleak.com/view?i=4d7_1420390909 . Från 01:03 in i videon ser man de fina FN-paketen.

Tycker det är pinsamt för FN, Sverige och EU att man skickat miljontals i pengar, utrustning och övrig material till dessa "moderata rebeller" som gasar ihjäl folk och t.o.m ägnar sig åt kannibalism som de postar öppet på youtube.
Senast redigerad av panonia 2015-01-05 kl. 22:30.
Citera
2015-01-06, 02:29
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panonia
Ni era 2 eviga pajaser, kemattacken har alla lämnat bakom sig, var ingen som trodde att Assad låg bakom, inte ens västerlänska journalister. Men ni idioter forsätter referera till en arbetslös britt som från sitt pojkrum säger sig veta allt som hände ett år tidigare och t.o.m säger sig veta vilka banor projektilerna tog

Den ansedda journalister Seymour M. Hersh kom fram till att det vara "rebellerna" och Turkiet som låg bakom kemattacken, rapporten kan läsas här: http://www.lrb.co.uk/v36/n08/seymour-m-hersh/the-red-line-and-the-rat-line. Till skillnad från den britiska pajas bloggaren s.k. "källor" så använder sig Hersh av källor inom underrättelse tjänster:

Vidare sägs det:
Den enda som är pajas här är Hersh som har hävdat att tillverkning av Sarin är mycket enkelt och att det bara krävs att blanda två kemikalier. Om man blandar de två kemikalierna så dör man, spola fram till 18:30 https://www.bellingcat.com/news/podcasts/2014/08/21/august-21st-chemical-attacks/

Sedan så har du drat pojkrums grejen på två personer, det blir inte så slagkraftigt om du nötar ut den på det här viset. Att kalla sina meningsmotståndare för något i två meningar i följd är inte heller en höjdare.

Det är skillnad på Abstrakt och konkret, de är motsatsord. Hersh's matrial består av abstrakta saker, grejer som endast finns i tanken. Eliot Higgins's matrial består strikt av konkreta saker, alltså grejer som man kan peka på med fingret. Ha då i åtanke att du kallar de rationella för pajas och idioter.

Följande citat är från samma länk som du la upp och är beläggen precis efter Hersh's artikel. I podcasten jag länkade till tidigare i detta inlägget läggs samma argument fram av Higgins. Om någon ska sätta ihop en lyckad förklaringsteori av händelsen så måste man utgå ifrån att Sarin projektilerna var regimens, för det är endast dem som har just sådana som slog ner i Gouta samt tidigare i Adra.
Citat:
For a second time the LRB has aired Seymour Hersh’s highly shaky claim that the opposition was responsible for the chemical weapons attack on the Ghouta on 21 August 2013 (LRB, 17 April). Hersh provides only one source for the key claims in his piece: a ‘former intelligence official’. As the bloggers Eliot Higgins and Scott Lucas have shown, he entirely ignores the overwhelming balance of tangible evidence that indicates the responsibility of the regime for the Ghouta attack. The two types of munitions found at the site were the Soviet M14 and an improvised type of rocket known as ‘the Volcano’. Both have been spotted in several combat videos, always being used by regime forces and never by the opposition. Contrary to Hersh’s claims in his first article, all of the rockets used were well within range of regime-held areas (LRB, 19 December 2013). The position of the intact munitions, in particular ‘Missile 197’, indicates a firing point to the north, where the regime-held areas were. The 21 August incident involved multiple rocket attacks on the Ghouta from those directions.

A lot hinges on Hersh’s implication that the Islamist fighters arrested in Turkey in May 2013 were part of a sarin-producing operation. Indeed, the local press did report that the men were carrying two kilogrammes of sarin. The charges laid by the court did not say this: they said that the men were carrying chemicals that could have been used to produce sarin. Perhaps they intended to do so, but they would have needed much more time. At least eight ‘Volcanoes’ were fired on the Ghouta. Each warhead carries an estimated fifty litres of sarin. It took Aum Shinrikyo years, trillions of yen and a dedicated factory to come up with less than a tenth of that. Not only did the jihadists supposedly come up with the sarin in miraculously large quantities without anyone knowing about it, according to Hersh’s intelligence official they then filled perfect copies of regime munitions with the stuff, transported them to areas north of the Ghouta (unopposed by the regime forces occupying those areas) and launched them at their own side.

Hersh has dropped his arguments of December – including the claim that a secret US sensory system in Syria should have shown evidence of the attack – and wants us to take the word of a single unnamed spook instead.

I den sista artikeln på din länk, så förs argumentet fram att dessa projektiler som endast regimen har, kan högst nå upp till 2-2,5 km. Man menar på att regimen inte kan ha utfört kemattacken eftersom frontlinjen var längre bort. Det vi vet idag till skillnad från då den artikeln skrevs, var att frontlinjen var 2 km ifrån bombnedslaget.
Citat:
Since the Sarin attacks in Damascus on August 21st 2013 I’ve spent a lot of time examining various aspects of the attack, from the munitions used to various claims and counter-claims about who was responsible for the attack. One point of debate has been the range of the Volcano rockets used to deliver Sarin in the east of Damascus. Work by the Ted Postol and the late Richard Lloyd pointed to a range of “about 2 to 2.5 kilometres“, which led to claims from some quarters that this range would mean that the Volcano rockets could not have been fired from government controlled territory, as it was assumed the front-lines were more than 2.5km away from the impact sites of the rockets.

However, my own work analysing videos and other information posted by both sides in the conflict, including videos from the Russian language news network ANNA News who were embedded with Syrian government forces in the area, established the front-line positions were within 2km of the impact sites. My analysis, Identifying Government Positions During The August 21st Sarin Attacks, established the following area as government controlled after the Syrian military’s Operation al-Qaboun.
https://www.bellingcat.com/resources/articles/2015/01/01/updated-google-earth-imagery-from-august-24th-2013-reveals-more-details-about-the-august-21st-sarin- attack/?PageSpeed=noscript
Citera
2015-01-06, 02:44
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named

Storslaget om dem hinner säkra 100% fram till Newroz. Då har man tömt den här striden på all möjlig symbolik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in