2014-11-19, 20:34
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Jaa, tycker syriska och irakiska armén ska göra det de är bäst på, nämligen fly. Så vi slipper massa civila offer.

Har du sett hur ditt egna folk är på slagfältet?
Det första kurder gör vid en konfrontation är att lägga sig på rygg, likt en undergiven hund och sen hoppas på att USA kommer och räddar deras folk. Och vill USA inte komma då blir det ett jävla liv med snack om folkmord och dylikt. Det är förnedrande, men det är kurders enda sätt att överleva.

Och det är inget rasistsnack, det är mer eller mindre fakta. Jag baserar det på att om det inte vore för USA så hade er "huvudstad" och Kobane förmodligen varit i Daeshs händer för länge sen.

Det är USA:s och Koalitionens framgångar vi ser i Kobane inte YPGs. Kurder vet inte vad militära framgångar är.
Citera
2014-11-19, 20:54
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Jaa, tycker syriska och irakiska armén ska göra det de är bäst på, nämligen fly. Så vi slipper massa civila offer.

Vilket patetiskt inlägg, sen undrar ni varför vissa kritiserar kurderna i tråden, ni är ju helt IQ befriade.
Citera
2014-11-19, 21:26
Bannlyst
Även om jag själv överskattade Peshmerga inför konflikten så ska de inte underskattas för förlusterna i Irak. Varför de förlorade flera byar beror på att stora delar av deras elittrupper befinner sig i Kirkuk. Jag är ingen expert på kurder, men jag vet att varje parti har sin egna "milis", eller snarare egna trupper. Peshmerga som helhet är alltså ingen centralstyrd organisation (förutom vissa grupperingar). Istället har KDP en gren, PUK en annan, Gorran en tredje... Och förstod jag det rätt ville alla ha närvaro i Kirkuk, för att inte låta något annat parti styra över staden helt.

Så visst har Peshmerga vissa förband som är duktiga krigare, det kan ingen snacka bort.

Men objektivt sett så är definitivt Iraks armé den enskilt starkaste aktören. Flest resurser, manskap m.m. ISIS kontrollerar 0 shia-land. Iraks armé kontrollerar 40 % sunni-land sist jag kollade. Dvs. rent fiendeland. Så ifall man är objektiv kan man knappast snacka bort att Iraks armé är den starkaste aktören, speciellt nu när alla femtekolonnare är bortsållade.
Senast redigerad av Cirdic 2014-11-19 kl. 21:32.
Citera
2014-11-19, 21:34
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic
Även om jag själv överskattade Peshmerga inför konflikten så ska de inte underskattas för förlusterna i Irak. Varför de förlorade flera byar beror på att stora delar av deras elittrupper befinner sig i Kirkuk. Jag är ingen expert på kurder, men jag vet att varje parti har sin egna "milis", eller snarare egna trupper. Peshmerga som helhet är alltså ingen centralstyrd organisation (förutom vissa grupperingar). Istället har KDP en gren, PUK en annan, Gorran en tredje... Och förstod jag det rätt ville alla ha närvaro i Kirkuk, för att inte låta något annat parti styra över staden helt.

Så visst har Peshmerga vissa förband som är duktiga krigare, det kan ingen snacka bort.

Men objektivt sett så är definitivt Iraks armé den enskilt starkaste aktören. Flest resurser, manskap m.m. ISIS kontrollerar 0 shia-land. Iraks armé kontrollerar 40 % sunni-land sist jag kollade. Dvs. rent fiendeland. Så ifall man är objektivt kan man knappast snacka bort att Iraks armé är den starkaste aktören, speciellt nu när alla femtekolonnare är bortsållade.

Precis. Irak's armé kommer bara växa sig starkare. Detta stålbad med ISIS var väldigt nyttigt för att skapa en stark armé. Som vi alla vet så formas en enhetlig och stark armé genom konflikter inte inte bara genom pengar. Det blev mode ett tag för främst kurder att håna Irakiska armén, vad man glömde nämna var alla förrädare och pengarhoror som styrde viktiga områden så som Mosul. Det som skedde där var rent och skärt förräderi där generaler sålde sin makt för pengar. Irakiska armén kommer fortsätta utvecklas och detta har varit en väldigt viktig vattendelare där man sållat agnarna från vetet.
Citera
2014-11-19, 21:35
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

Det tycks som att du fortfarande inte växt ifrån de rasistiska och sekteristiska inläggen du stod för tidigare.

Jag ogillar diskussionerna om vilken folkgrupp som är "bäst" eller som i detta fall mest "militärt kompetent". Dessa diskussioner kommer upp gång på gång. Det finns nog ingen som kan peka på en part i denna konflikt och hävda att den är "starkast", vi är helt enkelt för inkompetenta för att göra en sådan bedömning. Vi har för lite fakta.

Däremot vill jag påpeka att du var en av dem som skrattade ut den irakiska armén när Mosul intogs. Några veckor därefter när Peshmerga fick kapitulera i by efter by blev du osynlig. Du skrattade inte när Peshmerga flydde för sina liv. Kobane höll på att falla och hade sannolikt gjort det utan omvärldens stöd. Du hade nog inte heller skrivit ovanstående uttalande om den staden föll. Min tes är att du inte bör uttala dig om vilken folkgrupp som är mest militärt kompetent. Varje soldat är också mänsklig. Du hade nog också flytt om du visste att IS närmade sig en för dig helt obetydlig by i Syriens öken. En by du anlände till för 2 månader sedan för att "försvara" enligt order.
Citera
2014-11-19, 21:43
Medlem
Qandil är här för att provocera. Varför tar alla honom så seriöst?
Citera
2014-11-19, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Precis. Irak's armé kommer bara växa sig starkare. Detta stålbad med ISIS var väldigt nyttigt för att skapa en stark armé. Som vi alla vet så formas en enhetlig och stark armé genom konflikter inte inte bara genom pengar. Det blev mode ett tag för främst kurder att håna Irakiska armén, vad man glömde nämna var alla förrädare och pengarhoror som styrde viktiga områden så som Mosul. Det som skedde där var rent och skärt förräderi där generaler sålde sin makt för pengar. Irakiska armén kommer fortsätta utvecklas och detta har varit en väldigt viktig vattendelare där man sållat agnarna från vetet.

Många som förringat Iraks armé efter att de "flydde" från Mosul när sanningen är att trupperna i Mosul till 100% bestod utav femtekolonnare.

Varför nämner ingen hjältarna från den irakiska armén som skyddat Baijis oljeraffinaderi sen dag ett? Varför så lite snack om turkmenerna - 1500 bönder - som heroiskt skyddade sin by när de var omringade av daesh?

Daesh målades - och målas - upp som en elitstyrka som vinner mark för varje dag. Sanningen är att folk helt enkelt har för dålig koll på demografin i Mellanöstern. När de vann mark under sommaren så var det i princip till 100% sunnistäder som man tog över.

Daesh kommer liksom inte att bli välkomnade med ett party ifall de närmar sig Bagdad..
Citera
2014-11-19, 21:58
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic
Många som förringat Iraks armé efter att de "flydde" från Mosul när sanningen är att trupperna i Mosul till 100% bestod utav femtekolonnare.

Varför nämner ingen hjältarna från den irakiska armén som skyddat Baijis oljeraffinaderi sen dag ett? Varför så lite snack om turkmenerna - 1500 bönder - som heroiskt skyddade sin by när de var omringade av daesh?

Daesh målades - och målas - upp som en elitstyrka som vinner mark för varje dag. Sanningen är att folk helt enkelt har för dålig koll på demografin i Mellanöstern. När de vann mark under sommaren så var det i princip till 100% sunnistäder som man tog över.

Daesh kommer liksom inte att bli välkomnade med ett party ifall de närmar sig Bagdad..

ISIS har som du nämnde 0% kontroll över shiitiska byar och städer, 0%! Inte ens Amerli, byn med shiitiska turkmener som du nämnde lyckades de inta. ISIS råttorna klarar bara sig när de har sunniarabiska ryggar att stå på, dessa säljer tyvärr sin heder så länge de kan skada shiiterna och kurderna.
Citera
2014-11-19, 22:01
Medlem
YPGs talesman säger att dom förhandlar med USA ifall dom ska beväpna kurderna i Afrin och Hasaka.
Vidare så ryktas det att YPG ska ingå i USAs grupp som ska tränas.

Enligt denna artikel kommer inte Aleppo inringas snart:
http://www.cartercenter.org/resources/pdfs/peace/conflict_resolution/syria-conflict/AleppoStatusofForcesUpdate11072014.pdf
Finns bra fakta där.

Syriens ekonomi har gått flera decennium bak, tyvärr:
http://usa.news.net/article/2303381/syria-economy-set-back-decades-by-war&referid=302
Citera
2014-11-19, 22:32
Medlem
Varför tar denna konflikt så lång tid? Är terroristerna så starka?
Citera
2014-11-19, 23:07
Medlem
Chris1991s avatar
Stämmer det att den vanligaste etniciteten på en Daesh terrorist är Palestiner? Någon som vet?
Citera
2014-11-19, 23:21
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Har du sett hur ditt egna folk är på slagfältet?
Det första kurder gör vid en konfrontation är att lägga sig på rygg, likt en undergiven hund och sen hoppas på att USA kommer och räddar deras folk. Och vill USA inte komma då blir det ett jävla liv med snack om folkmord och dylikt. Det är förnedrande, men det är kurders enda sätt att överleva.

Och det är inget rasistsnack, det är mer eller mindre fakta. Jag baserar det på att om det inte vore för USA så hade er "huvudstad" och Kobane förmodligen varit i Daeshs händer för länge sen.

Det är USA:s och Koalitionens framgångar vi ser i Kobane inte YPGs. Kurder vet inte vad militära framgångar är.
Har du någon aning om hur dum du är? Gång på gång drar du slutsatser likt ett litet barn och kallar det för fakta eller logik 22 arabstater och du flydde, likt en massa andra libanesiska araber till en europeisk land, vad säger det till dig? Flyget hjälper men det är soldaterna på marken som står för framgången, det kan vilken idiot som helst förstå. Men en daggmask som du skulle inte förstå sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in