2014-11-18, 16:22
Medlem
motvalls avatar
Ett antal inlägg strukna, yezidiers etnicitet eller härstamning är inte topic i tråden.

/Moderator
Citera
2014-11-18, 16:43
Medlem
De s.k. "FSA" har nu lagt benen på ryggen och dess ledare Jamal Marouf har lämnat Aleppo. Marouf drog till Turkiet. 14000 terrorister skall ha lämnat själva staden.

Är detta sista spiken i kistan för västs support trupper på marken?

www.hurriyetdailynews.com/syrian-rebels-abandon-aleppo-leader-flees-to-turkey.aspx?pageID=238&nID=74455&NewsCatID=409
Citera
2014-11-18, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
De s.k. "FSA" har nu lagt benen på ryggen och dess ledare Jamal Marouf har lämnat Aleppo. Marouf drog till Turkiet. 14000 terrorister skall ha lämnat själva staden.

Är detta sista spiken i kistan för västs support trupper på marken?

www.hurriyetdailynews.com/syrian-rebels-abandon-aleppo-leader-flees-to-turkey.aspx?pageID=238&nID=74455&NewsCatID=409
Största lögnen hittils hahahahaha sen när var SRF och Jamal maroouf ledarna i Aleppo???
Citera
2014-11-18, 18:01
Bannlyst
När oroligheterna började i Syrien formade assyrierna i staden Qamishly en lokal styrka för att skydda sig mot banditer och kriminella gäng då polisen dragit sig tillbaka. Styrkan fick namnet Sootoro som betyder skydd på assyriska. För att förvilla och dra fördel av det goda rykte som Sootoro hade skapat sig valde Dawronoye-sekten att kalla sin styrka Sutoro.

Sedan dess har rivaliteten mellan de två grupperna eskalerat. Den ursprungliga styrkan Sootoro har stöd av majoriteten av assyriska folket och samtliga kyrkor. Nu går Sootoro mot att bli en fullfjädrad milis med en del tyngre vapen (soria länkade till en bild på den nya loggan häromdagen ifall jag inte missminner mig). Styrkan meddelande nyligen att man inrättat ett militärläger för utbildning och träning och att man har rekryterat fler män. Militärlägret är döpt efter Agha Petrous, legendarisk befälhavare för en tredjedel av de assyriska styrkorna under första världskriget.
Citera
2014-11-18, 18:06
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Observera att vad jag vill inte nödvändigtvis stämmer överens med verkligheten eller ens med vad jag tror. Jag tror absolut inte att Syrien och dess invånare har en ljus framtid framför sig och på sin höjd så blir det något i still med Irak. Väldigt instabilt lägge ute på gatorna och en icke funktionsdugglig stat och regering samt en korumption som likt cancer aldrig har en gräns. Innan det här inbördeskriget så var Syriska statens ekonomiska situation på gränsen till kollaps, Irak sitter på en andel av världens oljereserver, så när jag skrev på sin höjd så var det i själva verket en överdrift.

Den beväpnade oppositionen som uppfyller dina kriterier för ett demokratiskt samhälle är FSA och YPG. Resten av de beväpnade styrkorna (alltså rebeller och regimen) uppfyller inte kriterierna. De har ingen avsikt att införa demokrati. De är finaniselt stöda av Saudiarabien och Iran, två stater som avskyer västernisering. Sedan så finns det nog inte någon mer reformvilja inom den inre kretsen.

Sedan så finns det oppositionella grupper som inte deltar i den beväpnade konflikten, överlag har dessa sunda åsikter, men absolut inget som passar kurder. Är dem sekulära så är dem också arabiska nationalister och ifall dem är moderata sunnimuslimer så har dem inte mycket över för sekulära PYD eller de andra dussin kurdiska partier. Och vad gäller regimen så finns det ingen tvekan om att de som vanligt kommer använda arabiska nationalism som botemedel mot islamism. Vinner dem kriget så gör dem eftergifter till den stora sunnitiska massan och det kommer vara på bekostnad av kurderna.

Så kul ibland att betrakta visa användare när dem hetsar om att kurderna borde välja sida, dem borde gå med regimen från början osv. Anledningen till att dem hittils inte valt sida är för att det faktiskt inte existerar ett enda alternativ som gynnar dem.

De alternativ som du lyfter upp ur den väpnade oppositionen som demokratifrämjande, FSA och YPG, är inte realistiska alternativ i Syrien.

FSA är marginaliserade. Det går inte längre att definiera eller lokalisera FSA. Flertalet experter på området har redan medgett det. Dessutom har FSA samarbetat med terroristorganisationer som IS och Jabhat al-Nusra (och gör det än idag), deras trovärdighet ur ett demokratiperspektiv kan därför ifrågasättas.

YPG är inte representativa för hela den syriska befolkningen. De har bra idéer men dessa omfattar enbart den kurdiska befolkningen och en mindre andel av den kristna befolkningen i nordöstra Syrien. YPG:s intresse finns i kurdiskt kontrollerade områden. Deras nationella inflytande hade varit marginell.

De starkaste aktörerna på marken, från den väpnade oppositionen, är mer konservativa grupper som Islamic Front och därefter jihadistiska grupper som al-Nusra och IS. Dessa grupper var visserligen inte starka 2011, men stärktes under 2013. Just nu är dem på sin absoluta topp och inte mycket talar för att icke-konservativa grupper kan konkurrera med dessa grupperingar. Även om Assad faller kommer det finnas parter inom oppositionen som kommer motsätta sig demokrati, mänskliga rättigheter och sekularism. Ett ytterligare krig hade sannolikt blivit oundvikligt. Syrien hade blivit värre än Irak.
Citera
2014-11-18, 18:48
Bannlyst
Den syrisk-ortodoxa patriarken Dr. Ignatius Aphrem tar emot Syriens stormufti, Dr. Ahmad Badreddine Hassoun i Mor Ignatius-centret i Saidnaya (strax utanför Damaskus). Båda besöker även ett "Virgin Mary, Lady of Saydnaya"-klostret.

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/p480x480/10603758_676173362480433_6280246689786942016_n.jpg ?oh=21f9382084a7d2ef99c48982338b98d1&oe=54DF4452

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/v/t1.0-9/s720x720/10733964_676173602480409_7350874852257098762_n.jpg ?oh=2329e573862510273485d521bde0167f&oe=551FF746&_ _gda__=1424426657_bcdd48657839528625fe01499ed63927

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/s720x720/10365772_676173479147088_4271549441881614135_n.jpg ?oh=0a6ecec144a327c570b5c8906110169d&oe=54DE3911

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/s720x720/10639356_676173452480424_8278563701984010354_n.jpg ?oh=c03a0102036111f02a5211f0254a21f0&oe=54E0E995&_ _gda__=1423226533_cc934e7114fadb3546b1cc83c6dd16eb

Detta är det enade Syrien jag kommer ihåg, tiden innan någon hade fräckheten att fråga dig vilken religion eller religiös sekt du tillhörde
Citera
2014-11-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drittan
Största lögnen hittils hahahahaha sen när var SRF och Jamal maroouf ledarna i Aleppo???

Skyll på artikelförfattarna.
Citera
2014-11-18, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic
När oroligheterna började i Syrien formade assyrierna i staden Qamishly en lokal styrka för att skydda sig mot banditer och kriminella gäng då polisen dragit sig tillbaka. Styrkan fick namnet Sootoro som betyder skydd på assyriska. För att förvilla och dra fördel av det goda rykte som Sootoro hade skapat sig valde Dawronoye-sekten att kalla sin styrka Sutoro.

Sedan dess har rivaliteten mellan de två grupperna eskalerat. Den ursprungliga styrkan Sootoro har stöd av majoriteten av assyriska folket och samtliga kyrkor. Nu går Sootoro mot att bli en fullfjädrad milis med en del tyngre vapen (soria länkade till en bild på den nya loggan häromdagen ifall jag inte missminner mig). Styrkan meddelande nyligen att man inrättat ett militärläger för utbildning och träning och att man har rekryterat fler män. Militärlägret är döpt efter Agha Petrous, legendarisk befälhavare för en tredjedel av de assyriska styrkorna under första världskriget.
Riktigt kul o höra att ni äntligen inser att man ska slåss isf för fly. Må Gud vara med Sootoro.
Citera
2014-11-18, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Riktigt kul o höra att ni äntligen inser att man ska slåss isf för fly. Må Gud
vara med Sootoro.

Fast assyrier har stridit sen dag 1 i Syrien, om än inte i egna miliser. Sedan tror jag att individer från alla etniciteter har flytt i samma omfång (d.v.s. där det är fara så flyr civila, t.ex. i Kobane eller den gången då tiotusentals kurder flydde till KRG under någon enstaka dag häromåret). Håller givetvis med dig om att man ska stanna kvar i sitt land. Detta gäller inte bara assyrier utan även kurder, alawiter, shiiter, sunnimuslimer, turkmener, armenier och alla andra folkgrupper också. Det är ISIS mål att tömma landet på alla utom hardcore wahabister. De ska inte få vinna.
Citera
2014-11-19, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic

Väldigt intressant information. Jag har läst dina tidigare inlägg här i tråden och du verkar ha koll på assyrierna. Var får du tag på all information?

Du nämner att rivaliteten mellan både Sootoro och Sutoro har ökat. Tror du att det kan medföra allvarliga påföljder, så som att man börjar kriga mot varandra? Själv, är det något som jag tvivlar starkt på.

Skönt att det finns någon i tråden som har koll på assyrierna.
Citera
2014-11-19, 11:29
Medlem
tigersaid86s avatar
Tisdag - Kobane:
Kurdish fighters seized six buildings used by Islamic State close to council offices in the north of the town and took a large quantity of rocket-propelled grenade launchers, guns and machine gun ammunition.

Antal döda:
The clashes killed about 13 Islamic State militants, including two senior fighters who had been helping to lead the militant group's assault on the town.

från 40% ner till 20% under IS:
Idris Nassan, an official in Kobani estimated Islamic State controlled less than 20 percent of the town. Last month, officials said Islamic State controlled around 40 percent as it pushed further into the town.

Blockerad tillförsel väg:
Kurdish forces appear to have made other gains in recent days of fighting. Last week they blocked a road Islamic State was using to resupply their forces, the first major gain against Islamic State after weeks of violence.
Citera
2014-11-19, 11:32
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/fn-is-har-vapen-for-upp-till-tva-ar-till_4114645.svd

Citat:
De omfattande resurserna gör IS till inte bara den bäst finansierade utan även den bäst beväpnade terrororganisationen i världen.

Eftersom IS verkar vara så väl beväpnade så funderar jag på om inte Ryssland även sålt vapen till dem precis som de sålt vapen till Assad. Vad tror ni om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in