2014-11-09, 20:19
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Vilken minut är på kurdiska?
Allt var på arabiska, dom sa att Peshmerga är kuffar och vill ha demokrati blabla men allting på arabiska...

Kolla hela videon istället innan du uttalar dig, du har aldrig hört talas om kurder som kan arabiska eller?
Citera
2014-11-09, 20:29
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Kolla hela videon istället innan du uttalar dig, du har aldrig hört talas om kurder som kan arabiska eller?

Men var det så svårt och ge mig minuten när jag ändå frågade efter det och du ändå drygar med uppkäftig attityd så kunde du skrivit det jag efterfrågade då du verkar veta.
Citera
2014-11-09, 21:01
Medlem
tigersaid86s avatar
Utländska medborgare dödade:
Förutom svenskarna så har 3 australienare också dödats senaste veckan.
http://m.smh.com.au/national/third-australian-killed-in-syria-in-past-two-weeks-20141108-11j2ym.html

1 timme sedan.
Framgångar för Nusra:
BEIRUT (Reuters) - Syrian insurgents including fighters from Nusra Front, a wing of al Qaeda, seized a key city and other areas of Syria's southwestern Deraa province on Sunday after five days of fierce battles, fighters in the area told Reuters.

A source close to government forces confirmed the advance and said the army had pulled out of Nawa city.

Golanhöjderna nära Israel:
The capture of Nawa and surrounding areas will help the insurgents consolidate control of territory stretching to near the Israeli-occupied Golan Heights.

Syriska armén har flytt och lämnat efter sig tunga vapen och fordon:
"Some of the (government) soldiers escaped at night, the rest escaped today," one insurgent who declined to be named told Reuters. "They left their heavy weapons and their military vehicles behind."

Fler områden är tagna av miliser och en militär högkvarter:
The insurgents also seized the surrounding areas of Sheikh al-Maskin, Tal Hauran and a military headquarters known as the 122 Brigade in the major offensive, the sources said.
http://news.yahoo.com/insurgents-seize-strategic-city-southwest-syria-army-165705241.html

Under krigets gång i norra Syrien så träder det in nya lagar och egna regler utan Damaskus av den självutnämnda Kurdiska Autonomin som inte är erkänt av Damaskus sedan 2013:

The local government in a majority Kurdish area of Syria has passed a decree granting women equal rights in what a monitoring group called "an affront" to discriminatory jihadist moves.

Published on the local government's official Facebook page on Wednesday, the decree states that women and men should enjoy "equality... in all walks of public and private life".

Arbetsrätt & lika lön:
The decree, passed by the leaders of the Al-Jazira canton -- officially Hasakeh province -- stipulates that women have the right to equal labour rights, including pay.

Giftermål:
Women must be 18 years old to marry, and they are cannot be married off without their consent.

Polygami:
"Polygamy is forbidden," the decree states, adding that women have the same right to bear witness in court as men, and that they have full inheritance rights.

Våld & diskriminering:
The decree bans so-called "honour killings" and "violence and discrimination" against women and says women must get paid maternity leave for their first three children.

According to the Britain-based Observatory, the decree is an "affront to laws being passed by the Islamic State (IS), which are highly discriminatory against women".

Ett stort steg för regionen:
Kurdish decree "a major step for the region, whose tribal society has long been ruled by conservative social mores."

http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2014/Nov-09/277016-syrian-kurds-give-women-equal-rights-snubbing-jihadists.ashx#ixzz3IbJegrvt
Senast redigerad av tigersaid86 2014-11-09 kl. 21:04.
Citera
2014-11-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Vilken minut är på kurdiska?
Allt var på arabiska, dom sa att Peshmerga är kuffar och vill ha demokrati blabla men allting på arabiska...

Skrev ihop för snabbt, ville ha en kommentar angående anslutningen till Daesh från en kurd.
Kurder från Syrien talar ju oftast arabiska. Men det är ju helt klart att kurderna i tråden inte härstammar från Syrien.
Citera
2014-11-09, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic
Jag översatte en del på föregående sida:

(FB) Konflikten i Syrien

Kan fortsätta översätta det sista (d.v.s. mellan intervjuaren och den äldre kurden i bilen). Äldre kurden kallas nedan för Kurden, och den andra kallas kort Intervjuaren.

Intervjuaren: Har daesh problem med kurder...
Kurden: Inget problem
Intervjuaren:... eller Turkmener?
Kurden: Det finns inget problem. Vår religion är ett. Våra böcker är likadana. Jag och du ber på samma sätt, oavsett ifall det är kurdiska eller turkmeniska. Vad spelar språket för roll? Finns det inte amerikanare med er?
Intervjuaren: Jo
Kurden: Finns det inte folk från Ryssland med er?
Kurden: Finns det inte tjetjener med er?
Kurden: Vad spelar då språket för roll? Vad har språket med religionen att göra? Vi är muslimer, alhamdulillah, sunniter. Är det inte så?
Intervjuaren: Ni som muslimer och kurder, stämmer det som sägs på TV:n, det vill säga att daesh dödar era barn och fruar? Förr i tiden kom islam också in i era områden.
Kurden: Alhamdullilah, när daesh kommer till oss så stals ingenting från oss. De rör inte våra pengar. Sedan daesh kom till oss har det blivit fred, och vi kan lämna våra tillhörigheter ute utan att någon rör dem. Det vi fått [daesh] är från Guds generositet. När en människav är med Gud behöver man inte känna rädsla för någonting. Med Gud, ingen rädsla.

Stämmer, det har inte gått bra i söder. Min kusins frus kusin (inte jättenära släkt med andra ord) var en av SAA-soldaterna som dog under striderna.

Vilka slåss SAA mot i Nawa? JAN?
Citera
2014-11-09, 21:19
Medlem
Nu kommer även uppgifter från irakiska myndigheter om att al-Baghdadi skadats:

Citat:
By Associated Press7:49PM GMT 09 Nov 2014

Iraqi officials have said that an airstrike wounded the leader of the Islamic State group, Abu Bakr al-Baghdadi. Pentagon officials said they had no immediate information on such a strike or al-Baghdadi being wounded.
Iraq's Defense and Interior Ministries issued statements saying Baghdadi had been wounded, without elaborating.

An Interior Ministry intelligence official told The Associated Press that Baghdadi was hit during a meeting early Saturday with militants in the town of Qaim in Iraq's western Anbar province.
The official, citing informants within the militant group, said the strikes wounded Baghdadi. A senior Iraqi military official also said he learned in operational meetings that Baghdadi had been wounded.
Neither knew the extent of Baghdadi's apparent injuries. Both spoke on condition of anonymity to discuss confidential material. State television later also reported that Baghdadi had been wounded.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/islamic-state/11219739/Islamic-State-leader-Abu-Bakr-al-Baghdadi-wounded-in-air-strike.html
Citera
2014-11-09, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
????? ??? | ???? 30 ???? ????? ?? ??? ??? ???????: http://youtu.be/mUvhYA91FtI

Kurder som svär IS trohet?
En översättning skulle vara på plats.
Gärna från en kurd.

Skrev du först och din meningsuppbyggnad gör att det är antaget att det är kurdiska dom talar fastän du inte säger det rakt ut. Provocerande inlägg som den sen följer upp med att säga

Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Skrev ihop för snabbt, ville ha en kommentar angående anslutningen till Daesh från en kurd.
Kurder från Syrien talar ju oftast arabiska. Men det är ju helt klart att kurderna i tråden inte härstammar från Syrien.

Ditt första inlägg jag citerar är den som får igårn Tiger och flera till, starkt provocerande, du får det att låta som att dom talar kurdiska i videon och hel jävla fadderuttan när det kommer fram att det är någon vilsen själ som bedriver isis propagande.

Du har helt rätt, syriska kurder talar arabiska, Irakiska med, dom i Iran talar även persiska och dom i Turkiet kan även turkiska.
Och det är absolut inte ovanligt att kurder talar fler än 2 språk (vet kurder som kan både turkiska persika och arabiska).
Tar vi Sverige är det faktiskt standard att kurder talar 3 språk ofta 4 (engelska svenska kurdiska plus ett till är inte ovanligt).
Vilket för mig till vidare resonmenag. det har i flertalet studier påvisats att människor som är bilunguala, Alltså talar mer än ett språk naturligt kan hitta annorlunda och fler sätt att lösa ett problem på.

Helt enkelt, lägg fram ett problem och dom som kan 2 språk eller mer kommer troligen hitta fler alternativa lösningar på ett visst problem, självklart kan det tolkas som intelligens.

Betyder det att kurder är smartare än alla araber turkar och iranier som inte kan ett skit förutom deras språk? hur dom diplomatiska förbindelserna sköts länderna emellan och mot väst kontra hur kurderna sköter sina förbindelser talar sitt tydliga språk...............
Citera
2014-11-09, 22:37
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nello
Jag får Hitlervibbar av SAA:s krigföring.

Missförstå mig inte, snackar inte om Nazismen utan den taktiska aspekten.

Bilden jag har fått av dom senaste veckornas strider är att det går okej för SAA i dom nordvästra/norra delarna men värre i södra.

Man kan tolka det på många sätt men då många härinne är drömmare och magiker utan någon som helt verklighetsförankning tänkte jag försöka mig på en tes.

Precis som Hitler insåg att tredje riket är över 43-44 inser Assad att även om regeringen vinner kommer han aldrig få regera över ett fritt Syrien (ni drömmare och Assadister måste verkligen drömma om ni tror USA kommer slösa miljarder för att ta bort IS och ersätta med pesten Assad).

Vad Hitler gjorde var att han förflyttade trupper från västfronten där usa och britterna slogs till östfronten mot ryssarna, detta för att försöka säkerställa att vid en förlust så är det väst/amerikanarna som sätter villkoren och inte ryssarna genom att trupperna ska försöka halta ryssarnas avancemang och ockupation av tysk mark i öster.

Samma skit med Assad nu, han lägger allt krut på städerna som gränsar till norra delarna, för han vet att när kurderna fått sitt momentum kommer han aldrig rent politiskt att hitta stöd för att återta kurdockuperad mark.
Det kan han hitta mot IS däremot, så därför har SAA troligen ett intresse av att hårdare försvara anfalla/provinser angränsande till kurderna för att på så sätt inte sätta sig i en situation där kurderna ockuperar dessa områden för all framtid.

Har du några som helst belägg för att Assad satsar på Aleppo - för att förhindra kurdisk separatism?
Är det inte rimligt att satsa på Syriens största stad för att sedan kunna mobilisera trupp till andra områden, t.ex. Hama, al-Raqqa o.s.v.

Det var smärtsamt att läsa din teori. Kurderna utgör inget hot mot varken SAA eller NDF. Det finns ingen långsiktig plan eller agenda bakom satsningarna i Aleppo som är att hänföra till det "kurdiska problemet".

Kurderna har under dessa tre år i princip skonats från kriget fram till år 2014 när IS påbörjade sin offensiv mot kurderna. Visserligen har strider mellan YPG och IS skett tidigare än 2014, men de påverkade inte kurderna i samma utsträckning som de gör nu.
Citera
2014-11-09, 23:16
Medlem
Nu har Tigern flugit till söder. Har man börjat prioritera söder till slut?
Citera
2014-11-10, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Har du några som helst belägg för att Assad satsar på Aleppo - för att förhindra kurdisk separatism?
Är det inte rimligt att satsa på Syriens största stad för att sedan kunna mobilisera trupp till andra områden, t.ex. Hama, al-Raqqa o.s.v.

Det var smärtsamt att läsa din teori. Kurderna utgör inget hot mot varken SAA eller NDF. Det finns ingen långsiktig plan eller agenda bakom satsningarna i Aleppo som är att hänföra till det "kurdiska problemet".

Kurderna har under dessa tre år i princip skonats från kriget fram till år 2014 när IS påbörjade sin offensiv mot kurderna. Visserligen har strider mellan YPG och IS skett tidigare än 2014, men de påverkade inte kurderna i samma utsträckning som de gör nu.

JAg har inga belägg utan det skit ni själva lagt upp,
jag sa ju själv klart och tydligt att jag gör ett antagande baserat på tidigare erfarenheter som jag fått rätt för.
Jag reflekterar som in i helvete vilket får en att få dessa ideer. jag vet att du är likadan och reflekterar som fan......lite därför jag ser att du svarar på detta svar och vice versa jag är intresserad av dina svar av detta skäl jag har märkt att du är en "tänkare".

Jag har defakto inga belägg för det jag påstår mer än alla länkar ni skickat på hur det går i Syrien, dom flesta av mina inlägg är direkta reflektioner på faktum som kommit upp här vilket även detta är...

Faktum är att Assads koncentration för tillfället är norr, vilket för mig till tankarna att han har kommit till samma insikt som dom flesta här i Europa, det är inte ide att flyga på kurderna då får jag världen emot mig (media).

För att svara på din egentliga fråga, har vi några belägg för att Hitler förflyttade sina trupper från västfronten till östfronten för att förhindra en rysk ockuatipion? Innan 1944 finns det inga belägg för det om man inte gör detaljerade undersökningar på trupförflyttningar, då datorer och avancerade beräkningsystem ej existerade på denna tid kan vi bortse från detta (alla dessa påståenden om hur hitler använde sin arme kom ju efter krigslutet när man fick insyns i Nazist-maskiniriet), dock finns det massvis för belägg efter krigslutet om detta så just detta är en sådan sak som vi inte riktigt kan få svar på förrän "kriget" är slut.

Vi kan dock redan nu använda oss av historia och därifrån göra accurata beskrivningar av vad vi tror kommer hända.
och faktum är att alla friska ledare måste någonstans komma till insikt om hur läget ser ut och vad göra därifrån

Om Assad är så smart som alla assadälskare påstår härinne så borde även han fatta att Kurderna är "NOT TOUCH" och därigenom betyder det att krigföring mot kurder är att glömma, med dessa faktum i handen är det fullt möjligt och till och med tvunget (om du är en riktig krigstrategeg) att du ser till att kurderna inte sprider sig.

Assad kan berättiga ett krig mot IS men inte mot kurder, därav bedömningen att han satsar mer på att ta över områden angränsande till kurder.

Behövs inga bevis för påståendet jag lägger, utan lite sunt förnuft gärna i kombination med reflektion och högre intelligens.
Citera
2014-11-10, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Nu har Tigern flugit till söder. Har man börjat prioritera söder till slut?

Specificera "söder". Frågan är om inte man gör en taktiskt reträtt? Södra Damaskus är ju ändå stängt.
Gissar du menar sheikh al maskin och Nawa med "södern"

Måste ju vara dom bortslarvade tow missilerna som gör jobbet åt JAN.
Har USA bara bombat i norr ännu?
Citera
2014-11-10, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nello
JAg har inga belägg utan det skit ni själva lagt upp,
jag sa ju själv klart och tydligt att jag gör ett antagande baserat på tidigare erfarenheter som jag fått rätt för.
Jag reflekterar som in i helvete vilket får en att få dessa ideer. jag vet att du är likadan och reflekterar som fan......lite därför jag ser att du svarar på detta svar och vice versa jag är intresserad av dina svar av detta skäl jag har märkt att du är en "tänkare".

Jag har defakto inga belägg för det jag påstår mer än alla länkar ni skickat på hur det går i Syrien, dom flesta av mina inlägg är direkta reflektioner på faktum som kommit upp här vilket även detta är...

Faktum är att Assads koncentration för tillfället är norr, vilket för mig till tankarna att han har kommit till samma insikt som dom flesta här i Europa, det är inte ide att flyga på kurderna då får jag världen emot mig (media).

För att svara på din egentliga fråga, har vi några belägg för att Hitler förflyttade sina trupper från västfronten till östfronten för att förhindra en rysk ockuatipion? Innan 1944 finns det inga belägg för det om man inte gör detaljerade undersökningar på trupförflyttningar, då datorer och avancerade beräkningsystem ej existerade på denna tid kan vi bortse från detta (alla dessa påståenden om hur hitler använde sin arme kom ju efter krigslutet när man fick insyns i Nazist-maskiniriet), dock finns det massvis för belägg efter krigslutet om detta så just detta är en sådan sak som vi inte riktigt kan få svar på förrän "kriget" är slut.

Vi kan dock redan nu använda oss av historia och därifrån göra accurata beskrivningar av vad vi tror kommer hända.
och faktum är att alla friska ledare måste någonstans komma till insikt om hur läget ser ut och vad göra därifrån

Om Assad är så smart som alla assadälskare påstår härinne så borde även han fatta att Kurderna är "NOT TOUCH" och därigenom betyder det att krigföring mot kurder är att glömma, med dessa faktum i handen är det fullt möjligt och till och med tvunget (om du är en riktig krigstrategeg) att du ser till att kurderna inte sprider sig.

Assad kan berättiga ett krig mot IS men inte mot kurder, därav bedömningen att han satsar mer på att ta över områden angränsande till kurder.

Behövs inga bevis för påståendet jag lägger, utan lite sunt förnuft gärna i kombination med reflektion och högre intelligens.

Aldrig hört talas om Ardenneroffensiven? vilket givetvis är helt OT.
I norr är Aleppo nyckeln till allt. I söder finns inte ett skit. Bara massa eländig terräng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in