Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Det verkar ju tvärtom som jag har rätt när jag påstår att IS och SAA inte slåss med varandra i samma utsträckning som med de andra krigförande grupperna. Nu tror jag inte detta beror på att man har något avtal, även om Syrien bevisligen hjälpte AQ-grupper under kriget i Irak, utan snarare på grund av att det ligger i bådas intresse.
Om du tänker till lite längre än vad näsan räcker kanske du kan komma på varför?
Var är IS störst? I centrala och östra delarna av Syrien.
Var är SAA störst? I västra delarna av Syrien.
Var är FSA/JaN störst? I västra delarna av Syrien.
Vad leder detta till då? Jo, de grupper som är närvarande i de områden som SAA ser som högprioriterade kommer antagligen bli attackerade först. IS finns inte här i någon stor utsträckning. Sen vill självklart Assad plocka bort de jihadister som du ser som en legitim opposition först. Men om IS skulle varit stora i dessa områden skulle även dom blivit attackerade.
Varför skall SAA flytta trupper från sina högprioriterade områden i väster till öknen i östra delarna av landet där IS är stora? Finns ingen som helst anledning.
Sen påstår du även att SAA och IS knappt strider mot varandra. Just nu strider dom i Deir Ezzor, runt 300-400 IS-krigare har dött där på ca. 1 vecka. Dom slåss även i östra Homs, där har även IS fått smaka. SAA har även tagit över flera byar från IS i Hasakah provinsen.