Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Beror på vilken media ? Och sen fråga dig varför
Det beror på USA bombningar och Turkiets säkerhetszon , och turkarna försök att få vända YPG mot Assad, det var ju vad mötet med Salih Muslim i Turkiet handlade om och Salih sagt efter mötet att YPG kommer inte vara turkarna arme .
Annat ex om propaganda som man läst och hört länge är massaker på hundratals civila i staden när tex flera kurdiska politiker sagt att staden är nästan tom på civila, bla Barzani själv.
Massaker på hundratals civila vet jag inget om men slaget var viktig, därför sa en amerikans general något i still med att det är bra att stora offensiver som den lik mot Kobane görs, då har vi dash samlad på en plats och kan slå ut dem - det var ett par forumiter som länkade till nyheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Fundera i tio sekunder vad det beror på?
Är det för att det är liten stad?
Är det för att staden ligger lite avsides?
Är folket nöjda med IS ?
Sen fundra på varför IS inte fått fäste i Syrien största sunnistad(2a i den arabiska världen) Aleppo?
Eller i Homs? Hama?
Håll med mig om att det är enklare för daesh att infiltrera sunnistäder. Det kan du inte förneka eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Innebär ganska nytt.
Ge mig en siffra på antalet år, annars lägger vi ner det här.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Du är löjligt5 envis, några källor behövs inte för alla är överense om att det finns minst 10% kurder i Syrien, tror du var en av de som skrev om 2,nåt miljoner kurder i landet, alltså det kan inte stämma att 90% är araber för det finns turkmaner,assyrier,arameir,armenier, ta fram miniräknare och räkna .
Procentuell fördelningen är oviktig, vad jag ville ha sagt är att majoriteten av Syriens befolkning är araber. Har du verkligen inga officiella siffror?
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Och hur vet du detta ?
Jag vet att araber är stolta över sin islamska bakgrund, och att nationalist araben skulle med stolthet säga att alla araber blev muslimer. Men! Det är endast logisk att araber som tillsammans med araméerna blev kristna ingick i samma kyrkor och överlevde islamiseringen. Sen om araméer har blivit arabiserade så är de araber.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Så enligt dig och den där fickboken har inga kopter konverterat till islam? Fattar du hur dumt det låter?
Om jag sa någonting sånt skulle det låta lika dumt som att det inte finns kristna araber, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Arabisering av tex Syrien började på 11-1200talet, fram till dess var arameiska det mest talade språk i Syrien och grannländerna.
Igen jag frågade dig vad som hände med original befolkning i både Syrien och resten av arabiska länder, har de slaktats ? Måste vara historiens största massaker och ändå ingen har hört tals om.
Du ger ju svaret själv på din fråga - arabisering. Arabisering innebar att dessa folk glömde sin kultur och språk i stället anammade arabisk kultur och språk. Det gick inte frivilligt till, det hände genom våld och tvångskonvertering till islam.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Jag är också (ifall du inte räknat ut det) emot arabiseringen och känns som fler och fler syrier är det, finns röster nu som vill ta bort ordet arab från landets officiella namn, göra som Libanon, det var Baathpartiet och pannarabister som tvingat detta på landet, som jag skrev igår fanns ordet arab inte med i landets första konstitution utan kom med på 50talet.
Om minoriteter - både etniska och religiösa - i Syrien ska överleva så måste man göra sig av med arabiseringen. För Obamas rebeller/terrorister vill arabisera Syrien ytterligare, det kommer att säkert att innebära slutet för alla minoriteter, både etniska och religiösa.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Igen vad vad det som var nedsättande?
Jag är inte rasist, aldrig varit det, kul att detta kommer från någon som bara för några dagar sen pratade om raser hit och raser dit.
Du gav kurderna två val: Antingen var de dumma eller så har de lämnat spår efter sig - att de inte lämnade spår efter sig sa du med en sån självsäkerhet så att bara alternativet dum var kvar.
Jag pratade inte raser, jag pratade om etnisk identitet och att de skulle bevaras - vilket betyder att jag är en vän till alla etniciteter.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Ja och det var du som började hoppa runt över allt.
Nej, jag håller mig inom gränserna på det som berör vår diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Bara för du har svårt att tro det betyder det inte att det inte stämmer
Men jag har inte sagt att alla kom på 20talet, stor del kom på 20talet efter det misslyckade kurdiska upproret 1925 började turkarna sin slakt på kurder och tusentals flydde till Syrien, sen under PKK kriget kom många för enligt PKK själva brände turkarna minst 3000byar , och från Ikar kom det också kurder i tusentals när de flydde från Saddam.
Tänk på att Syriens befolkning i början av 1900 var knappt 2miljoner .
Agree to disagree till resten men det fetmarkerade - vilka folkgrupper bestod dessa knappa 2 miljoner av? Jag tror knappast att det fanns araber där som det gör nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
soria
Skitsnack, då är Sverige fransk bara för idioten som sitter på tronen härstammar från Frankrike.
Vad är det som är skitsnack? Du jämförde ayyubiderna med mamlukerna vilket är en fel jämförelse - slavsoldaterna kalas för mamluker medan ayyubider var en dynasti. Ayyubiderna använde sig av dessa slavsoldater.