Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Nej, absolut inte! Betrakta mig som FN
Hehe du är alltså en av de som tror att FN är neutral
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Nej, det är inte samma sak, det kan bli missförstånd. Men om daesh/IS/ISIS så kan man säga daesh/IS/ISIS krigare eller daeshs/IS/ISIS kurdiska krigare. Det är vad ekurd gör. Tydligen ville man undvika redundans eftersom det står kurdisk jihadist i titeln.
Precis det jag menade, de skriver kurdiskdihadist när det gällde attacker på YPG men skrev kurdisk krigare när det gällde attacken på Baathpartiet .... det är hyckleri och du vet det.
Du vet att ordet krigare låter mer positiv än jihadist/terrorist.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Jag känner inte till denna attack, och är inte expert på ekurd. Men ekurd kan vara "underground press".
Jag skrev om den i februari och citerat mitt inlägg när jag postade ekurdartikeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Jag tolkar båda liknelserna så här: Stalingrad slaget var en viktig vändpunkt för andra världskriget - Kobane kan vara eller är en viktig vändpunkt i kriget mot daesh. Krigarna i Kobane kunde ha blivit dödade till sista man precis som "300".
Du få tolka de som du vill men det betyder inte att det är rätt, Stalingrad handlade om miljoner soldater .... inte några tusen, det är lika löjligt som att jämföra fyrverkerier med kärnvapen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Det lätt som att jag var rasistisk; som att jag pratade om att bevara "raser". Jag vet att rasism inte förekommer i MÖ, för alla folkgrupper där är heterogena - det finns ingenting som heter homogen folkgrupp i MÖ. I MÖ så har religion större betydelse än etnicitet; folket där undvek varandra inte på grund av etnicitet men på grund av religion - giftermål mellan två skilda religioner/sekter var inte tänkbart. Sunniter gifte sig med sunniter, alawiter med alawiter, kristna med kristna osv...
Vi diskuterar Syrien inte hela MÖ, normala sunni i Syrien gifter sig med shia, alawiter med sunni osv.
Men det du skrev stämmer på islamisterna, de vill bara beblanda sig med andra islamister oavsett etnicitet, kurd, alban eller somalier spelar ingen roll .
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
I och med att de flesta kurderna är sunniter och är väl medvetna om sin etnicitet så har åtminstone de flesta inte gått med i daesh.
Så du menar att de flesta sunni araber har gått in i IS

det finns 16miljoner sunni i Syrien , hur många anslut sig till IS? Ju8 mer du skriver desto mer ser jag hur du hjärntvättas av kurdisk propaganda .
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Det område som kallas för Kurdistan är en mycket ostabilt område som jag tror blir stabilare om det styrdes av kurder - trycket som konflikterna medför på t ex Irak och Syrien skulle minska.
Kurdistan är nytt påhitt, fanns inget område med det namnet,och att tvinga fram ett nytt etniskstat är som att hälla bensin på elden, det kommer skapa mer krig och elände i flera generationer, det är därför sionistmaffian stödjer detta, de vill att muslimerna dödar varandra medan de tittar på och njuter med popcorn och dricka .
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Det vet jag inte enligt denna sida så är 90% av syriens befolkning araber:
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sy.html
Länken stämmer inte, 90% araber är bara lögn, var är alla kurder,assyrier, turkmaner, arameir, armenier, turkmaner?
Vet inte hur CIA tänker men gissar att de ser 10% som kurder och resten som araber men det är fel .
Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
Michel Aflak var grekisk ortodox. I grekisk ortodoxa kyrkan så har de blandade etniciteter var av de flesta brukade vara greker, men det förekommer araber också. Aflak beundrade islam och araber, han kan mycket väl ha varit en arab. Tänk på att araber inte tillhör enbart Islam, araberna är bland de första kristna.
Finns inga kristna araber, det fanns 4 stammar i söder som var kristna med dessa var snabba att konvertera till islam så fort islamsikaarmen kom till Syrien.
Det som folk brukar kalla för kristna araber är arameir.
Alla som bor i den sk arabiska världen är inte araber, egyptier är inte araber, libyer är inte araber, inte heller tunisier, marockaner, sudaneser, osv, det bor lite araber i dessa länder som kom med islamiska invasionen men original befolkning är inte araber, arabisktalande är mer rätt.... men jag kan knappt förstå arabiska dialekten från tex Sudan eller Marocko.