2014-10-20, 12:49
Medlem
USA har från tre C-130 släppt ned vapen, ammunition, mediciner m.m. till kurderna som försvarar Kobane. Det är kurder i Irak som skall ha försedd dem med material.
Citera
2014-10-20, 13:19
Medlem
Pompadourens avatar
Existerar FSA fortfarande i syrien? Eller har dom anslutit sig till olika terrorist grupper?
Citera
2014-10-20, 14:01
Medlem
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article19724734.ab Så om detta stämmer att turkarna låter peshmerga ta sig till kobane via Turkiet, vad skulle detta innebära för kobane? Kommer isis ge upp tanken på att ta över staden eller kommer dom gå all-in?
Citera
2014-10-20, 14:08
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
PYD gick inte med oppositionen för att de inte ville göra några eftergifter alls.
Precis och jag skrev, därför skrev jag PYD tvingats, hade PYD fått det de vill ha skulle de ansluta sig till FSA från dag 1.

Citat:
Jag förstår inte riktigt, kan du vara konkret med att de inte vill hjälpa landet? Det är krig mellan fundamentalismer och en regim som kom till makten via en militärkup. Det finns inget land att hjälp det finns bara dessa aktörer som man kan hjälpa. Man har valt att inte ta ställning hittils. Det är inte så att alla syriens problem löser sig direkt när kurderna väljer sida eller som du säger hjälpa landet.
Nej man behöver inte hjälpa till men då ska man inte heller kräva hjälp från andra, har man valt att stå utanför så får man ta konsekvensen av det.... alternativet är hjälpa landet mot islamisterna, finns inga kurder i SAA, kanske några enstaka men de flesta deserterade i början av konflikten, syns på bilder/begravningar av SAA martyrer vilken religion/etnicitet de tillhörde .
Och det där med militärkupp är gammalt, Bashar fick inte till makten genom en militärkupp .

Citat:
I MÖ så finns det envåldshärskare bara och dessa kan inte på egen hand starta fungerande företag inom alla bransherna.
Vi sikuterar Syrien inte MÖ, och i Syrien hade befolkningen sin frihet förutom politiskfrihet där hade Baathpartiet monopol.... livet var normal så länge man inte jobbade mot partiet .

Citat:
Jag har också iaktagit flera personer från andra folkgrupper/sekter som skriver hemska saker om kurder på flashback.
Kan bero på överdrivet hat och lögner från kurderna i tråden, för det mesta (det mesta av 2013 iaf) har de flesta skribenter hejat på YPG men med den ökade framgång av YGP har kurderna i tråden blivit kaxiga och hotfulla mot alla.
Citera
2014-10-20, 14:09
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompadouren
Existerar FSA fortfarande i syrien? Eller har dom anslutit sig till olika terrorist grupper?

Dom existerar, i Aleppo samarbetar man tillsammans med YPG.
Citera
2014-10-20, 14:32
Medlem
sorias avatar
Citat:
Soria här har du en källa som nämner att det kurdiska partiet PYD är förbjudet i konstitutionen. http://english.al-akhbar.com/node/4224
Hjäääälp jag är blind har läst artikeln tusen gånger( jaja jag överdriver) och lyckas inte hitta ett skit om PYD , kan vara snäll och peka var det står det du säger ?

PS: jag visste att du skulle länka till denna text, jag vet vilka krav det finns på partier i den nya konstitutionen men ville att du själv ska posta det och vill passa på att tacka dig för att du bevisar att kurder i Syrien inte är diskriminerade

Citat:
För att förklara ytterligare mitt resonemang. Vi säger att varenda by och stad i Kobane kantonen byggdes av kurderna för 9 miljader år sedan. Vad spelar det för roll idag? Finns det någon som tar hänsyn till detta och därför försöker bygga sitt världsomfattande kalifat runt dessa förhistoriska heliga trakter?
Ju det spelar mycket roll, det är skillnaden mellan lögner och sanning, antar att du är uppväxt i Sverige och gått i skola i Sverige ,med den utbildning du har bör du kunna tänka logisk, kan du det?
Om ett folk har levet i tusen år i ett området då bör dessa människor lämna något spår efter sig, eller vad tycker du?

Jag antar att kurder är lika smarta som alla andra folkslag och då bör de kunna bygga civilisation som alla andra folkslag men finns ju knappt några spår av dessa tusentals år i området.
Flera universitet och organisationer har grävt i området det senaste 100-150åren, bla franska, tyska,engelska och italienska och allt de hittat är rester av arameiska, assyriska, inget om kurder, vad beror det på?

1- kurder har inte bott i området så länge som ni hävdar.
2- kurder är inte lika smarta som andra människor och klarar inte något så enkelt och simpelt som alla världen folkslag klarat..... nämligen bygga en civilisation utan har bott som vilda djur i området ....fan även djur lämnar spår efter sig

Så tänk på saken och svara vilket alternativ är det mest logiska, 1a ? eller 2a?

Citat:
Jag citerade ju nyss en källa.
Sorry skulle skriva Hur kom de på denna siffra, du har länkat till en wikisida som som andra kurder har länkat till femtioelva gånger, sidan är ingen källa för det står inget om var siffran kom från, ingen statistik och inga siffror på hur många bodde i området av varje etnicitet, vem som helst kan regga sig på wikipedia och skriva artiklar och för att det ska vara en godkänd källa bör man backa upp sina det man skriver med andra källor.

Med tanke på hur ni kurder ljuger och manipulerar texter och annat i er propaganda (som tex artikeln du länkat till och ljög om att PYD var förbjudet enligt konstitutionen ) så vill ha källor på denna påhittade siffra.
Senast redigerad av soria 2014-10-20 kl. 15:32.
Citera
2014-10-20, 14:33
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Hur kommer det sig att till och med IS visar Kurdistan i sin världsbild?
http://pullzone1.atlas.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/06/is.jpeg

Till och med IS!
Fan hur dum och desperat få man vara för att ta IS som källa Kalifan vill ju locka till sig fler kurder och visar sin tacksamhet för de tusentals kurderna i IS.

Tack för att du visar trådens läsare hur desperata ni är .
Citera
2014-10-20, 15:02
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
Nej, absolut inte! Betrakta mig som FN
Hehe du är alltså en av de som tror att FN är neutral

Citat:
Nej, det är inte samma sak, det kan bli missförstånd. Men om daesh/IS/ISIS så kan man säga daesh/IS/ISIS krigare eller daeshs/IS/ISIS kurdiska krigare. Det är vad ekurd gör. Tydligen ville man undvika redundans eftersom det står kurdisk jihadist i titeln.
Precis det jag menade, de skriver kurdiskdihadist när det gällde attacker på YPG men skrev kurdisk krigare när det gällde attacken på Baathpartiet .... det är hyckleri och du vet det.
Du vet att ordet krigare låter mer positiv än jihadist/terrorist.

Citat:
Jag känner inte till denna attack, och är inte expert på ekurd. Men ekurd kan vara "underground press".
Jag skrev om den i februari och citerat mitt inlägg när jag postade ekurdartikeln.

Citat:
Jag tolkar båda liknelserna så här: Stalingrad slaget var en viktig vändpunkt för andra världskriget - Kobane kan vara eller är en viktig vändpunkt i kriget mot daesh. Krigarna i Kobane kunde ha blivit dödade till sista man precis som "300".
Du få tolka de som du vill men det betyder inte att det är rätt, Stalingrad handlade om miljoner soldater .... inte några tusen, det är lika löjligt som att jämföra fyrverkerier med kärnvapen.

Citat:
Det lätt som att jag var rasistisk; som att jag pratade om att bevara "raser". Jag vet att rasism inte förekommer i MÖ, för alla folkgrupper där är heterogena - det finns ingenting som heter homogen folkgrupp i MÖ. I MÖ så har religion större betydelse än etnicitet; folket där undvek varandra inte på grund av etnicitet men på grund av religion - giftermål mellan två skilda religioner/sekter var inte tänkbart. Sunniter gifte sig med sunniter, alawiter med alawiter, kristna med kristna osv...
Vi diskuterar Syrien inte hela MÖ, normala sunni i Syrien gifter sig med shia, alawiter med sunni osv.
Men det du skrev stämmer på islamisterna, de vill bara beblanda sig med andra islamister oavsett etnicitet, kurd, alban eller somalier spelar ingen roll .

Citat:
I och med att de flesta kurderna är sunniter och är väl medvetna om sin etnicitet så har åtminstone de flesta inte gått med i daesh.

Så du menar att de flesta sunni araber har gått in i IS det finns 16miljoner sunni i Syrien , hur många anslut sig till IS? Ju8 mer du skriver desto mer ser jag hur du hjärntvättas av kurdisk propaganda .

Citat:
Det område som kallas för Kurdistan är en mycket ostabilt område som jag tror blir stabilare om det styrdes av kurder - trycket som konflikterna medför på t ex Irak och Syrien skulle minska.
Kurdistan är nytt påhitt, fanns inget område med det namnet,och att tvinga fram ett nytt etniskstat är som att hälla bensin på elden, det kommer skapa mer krig och elände i flera generationer, det är därför sionistmaffian stödjer detta, de vill att muslimerna dödar varandra medan de tittar på och njuter med popcorn och dricka .

Citat:
Det vet jag inte enligt denna sida så är 90% av syriens befolkning araber:https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sy.html
Länken stämmer inte, 90% araber är bara lögn, var är alla kurder,assyrier, turkmaner, arameir, armenier, turkmaner?
Vet inte hur CIA tänker men gissar att de ser 10% som kurder och resten som araber men det är fel .

Citat:
Michel Aflak var grekisk ortodox. I grekisk ortodoxa kyrkan så har de blandade etniciteter var av de flesta brukade vara greker, men det förekommer araber också. Aflak beundrade islam och araber, han kan mycket väl ha varit en arab. Tänk på att araber inte tillhör enbart Islam, araberna är bland de första kristna.

Finns inga kristna araber, det fanns 4 stammar i söder som var kristna med dessa var snabba att konvertera till islam så fort islamsikaarmen kom till Syrien.
Det som folk brukar kalla för kristna araber är arameir.

Alla som bor i den sk arabiska världen är inte araber, egyptier är inte araber, libyer är inte araber, inte heller tunisier, marockaner, sudaneser, osv, det bor lite araber i dessa länder som kom med islamiska invasionen men original befolkning är inte araber, arabisktalande är mer rätt.... men jag kan knappt förstå arabiska dialekten från tex Sudan eller Marocko.
Citera
2014-10-20, 15:07
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Du påståd att kurderna inte var majoritetsbefolkning innan 1927, du syftade på att de flesta kurderna som idag bor där hade invandrat under den tiden. Jag la fram en källa där det framgår att de som kom till landet under den perioden utgorde bara 10% av den kurdiska befolkningen i området. I samma källa så säges det att de troligen var majoritetsbefolkning denna tid. Det stämmer nog att det inte finns gott om källor på ämnet, men min källa är i vilket fall en av dem och den är motstridig med det du påstår som du bygger på vad som sägs i folkmun.

Nu hittade jag officiella syriska siffror för befolkningen i Jazira-provinsen i Syrien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Jazira_province

Din källa påstod att 25.000 kurder flydde till Syrien under 1920-talet, och att dessa var endast 10% av den totala kurdiska populationen i området, detta betyder att din källa menar att det fanns runt 250.000 kurder sammanlagt i Jazira. Nu kan vi se att detta är en lögn och att det påståendet ser direkt löjligt ut i detta sammanhang.

1943 var den totala befolkningen i Jazira-provinsen endast 146.001 individer. Notera att detta är hela befolkningen, inte bara kurder. Detta betyder att din källa påstår att det fanns hela 100.000 kurder mer än hela populationen vad som sägs vid folkräkningen! Folkräkningen visar att av dessa 146.001 individer så var runt 99.000 sunnimuslimer, det vill säga araber och kurder. Detta betyder att vi kan dra av ett betydande antal av dessa 99.000 sunnimuslimer som araber, varav resterande är kurder. Nu kan vi se att den kurdiska populationen bör ha legat runt endast 40-60.000 kurder. Det vill säga ganskaaa långt ifrån din källa, som vid det här laget ser ut som rena rama fantasisiffrorna.

1953 kan vi se hur hur den sunnimuslimska befolkningen ökar med hela 70.000 individer! Detta stämmer väl överens med vad jag har sagt att kurder började invandra främst till Syrien runt 50-60 år sedan. Dessa kurder har inte en särskilt lång historia i Syrien och majoriteten kom från Turkiet. 1953 var inte ens den totala befolkningen 250.000, utan 232.104 individer. Så vad hände med dessa påstådda mytomspunna 250.000 kurder som ska ha bott i Jazira-provinsen redan i 1920-talet?

Ifall kurder skulle ha haft en historisk betydande befolkning i Syrien så bör nog en del städer vid området ha varit byggda av just kurderna? Nu har jag ingen stenkoll på vem som byggde vad förutom att jag vet att varken Qamishli eller Hasakah byggdes av kurder. Soria påstår att kurder har inte byggt någonting alls i provinsen, och har utmanat er kurder att nämna ett område byggd av kurder, varav ni inte har kunnat svara. Hur väl stämmer er svarslöshet in i att kurder skulle vara en sån historisk betydande befolkning vid Jazira?

Citat:
Jag tvivlar starkt på att kurder i området går runt på flera ställen och säger att de inte var majoritetsbefolkning tidigare.

Vissa har heder.

Citat:
Du ifrågasätter kurdernas rätt till sitt eget hem, detta med lösa grunder och nu säger du att jag försöker skapa vi mot dem.

Allt du skriver i tråden är att försöka hetsa mot de övriga folkgrupperna och förhöja din egen folkgrupp. Det är ganska uppenbart till att du bidrar med att skapa en "vi mot dem"-känsla i tråden när du ser att folk har svårt att ta dig på allvar med dina hetsningsförsök och propaganda.
Senast redigerad av SoulAmazin 2014-10-20 kl. 16:06.
Citera
2014-10-20, 15:20
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Finns inga kristna araber, det fanns 4 stammar i söder som var kristna med dessa var snabba att konvertera till islam så fort islamsikaarmen kom till Syrien.
Det som folk brukar kalla för kristna araber är arameir.

Exakt, de pratar/pratade den västarameiska dialekten, vilket härstammar direkt från de arameiska stammarna. Majoriteten av dagens syriska araber, vare sig kristna eller muslimer, härstammar från araméerna, d.v.s "Aramaye".
Senast redigerad av SoulAmazin 2014-10-20 kl. 15:24.
Citera
2014-10-20, 15:25
Medlem
sorias avatar
SAA försätter framåt i Jobar och även börjat knaka på dörren till Zamalka vilket har påverkat terroristerna i Duma, enligt några rykten har grupp civila från Duma kommit till Damaskus för att diskutera läget med regeringen, och enligt rykten vet terroristledaren i Duma Zahran Alloush om dessa sändebud och han har godkänt detta .
Video från Jobar
https://www.youtube.com/watch?v=QI8rJH555ik&sns=fb
Fler tunnlar i Jobar under SAA kontroll
https://www.youtube.com/watch?v=PC0iiQIXOv0#t=41
Gammal video från början av offensiven på Jobar
https://www.youtube.com/watch?v=qnuemEWV2_E&feature=youtu.be
Raket attack på Zamalka
https://www.facebook.com/video.php?v=289753444549113

I Aleppo försätter SAA rensa norr om staden och omringning är nästan klar, man tog det lugnt för att chans för alla terrorister som ville lämna staden, syns på kartan att det är bara två smala korridorer kvar på båda sidorna av en armebas
http://www.almasdarnews.com/article/updated-battle-map-saa-captures-al-muslimiyya/
Video på de rensade områden
https://www.youtube.com/watch?v=o7LxGl9zncw&feature=youtu.be&list=UU6QEtlu 6UTsHBP6ZIR0ngCQ
Terroristerna hade även grävt tunnlar i området runt Aleppo, denna tunnel i videon var för att nå Aleppos centralfängels för att spänga upp den i luften
https://www.youtube.com/watch?v=W7qWZj_zlic#t=125

En grupp IS terrorister har hamnat i en fälla i Dir Ezzor
https://www.youtube.com/watch?v=E8r6K61pw6s&feature=youtu.be

PressTV reporter har dött i en trafikolycka Turkiet , en mystisk olycka där deras bil blev påkörd av en lastbil, samma reporter hade anklagats av turkarna för spionage och varit rädd för vad turkarna kunde hitta på
https://www.youtube.com/watch?v=2rcMI6e83R0
Här är hela video från den döda reportern dagen innan hennes död,hon berättar om turkarnas anklagelser och varför
https://www.facebook.com/video.php?v=737978756273313

En afghan från Norrköping skrev en artikel om jihadisterna från hans moske
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/jihadister-i-is-kommer-till-sverige-som-asylsokande_4023543.svd
Citera
2014-10-20, 16:29
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Hahahaha, att hoppas på ett land för att ISIS erkänner en kurdisk stat, herregud, det där var ett lågvattenmärke även för er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in