Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-09, 08:11
  #50473
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Enligt vem har hundratusentals kurder flytt på grund av YPG:s administrationens härjningar?

Du har fått dina länkar tidigare. Gör en sökning i tråden. Ingen link-feast för dig den här gången.

Citat:
Åter igen inget bemötande angående problematiken kring att förlita sig på partisk media. Har aldrig hänvisat till PKK-media under hela diskussionen.

Ja, partisk media är ett problem. Undvik särskild västerländsk media som ofta agerar som hantlagare åt regimer i väst när det gäller utrikespolitik.

Citat:
"Terrorsupporter", skillnaden mellan sådana som mig och ISIS är att den senare vill etablera ett kalifat globalt sett och utrota alla religiösa avfällingar i miljontals och jag är en person som inte har så mycket övers för krigsförbrytare som mördar tiotusentals oskyldiga människor.

Skillnaden mellan såna som du och DAESH är mindre än du tror. Långt fler miljoner i mellanöstern har mördats i "demokratins", "liberalismens" namn än i Islamismens namn.

Citat:
Gillar inte aktörer som överser bombning av civila områden, systematisk tortyr av oskyldiga, begångna massakrer och våldtäkter på en systematisk basis.

Nej, du föredrar arkebuseringar och PKKs bombdåd och mineringar av civila områden. Din smak för blod är lite annorldunda...

Citat:
Roligt att människor som sympatiserar med en regim vars militär sönderbombat civila områden i sydöstra Turkiet och bland annat bränt ihjäl försvarslösa människor i Cizre anklagar andra för att vara terrorsupportrar.

Samtlga dessa var städer vid gränsen till Syrien som totalt minerades av PKK. Inte hörde jag dig protestera när PKK tvingade civila att plantera minor framför deras hus. Inte hörde jag dig protestera när de tog över civilas hus och beväpnade dessa din terrorist.

Åter igen, Turkiet bränner ihjäl människor men inte en enda kurd flyr till väst? Är det inte konstigt med tanke på hur grymma turkarna är enligt dina "opartiska" PKK källor?
Citera
2018-06-09, 10:10
  #50474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Tvärtom. Det har alltid varit olja som gjort att samarbeten mellan Israel och väst försvagats. Britterna tillät inga flyktingar från Nazityskland under WW2 att immigrera till palestinamandatet, för att få billigare olja från arabländerna. Likaså när många europeiska länder blockerade flygplatser för vapenleveranser under Yom Kippurkriget. Israel tjänar på att oljan blir mer och mer värdelös idag.
USA i första hand men även europeiska länder ser Israel som viktig, att kunna ha kontroll på oljan och gas i Mellan Östern länderna.
De länder som USA ser som mycket viktig att kunna kontrollera är Iran och Syrien och som är orsaken till konflikten i Syrien.
Iran hade en mycket populär folkvald ledare Mohammed Mosaddegh men han störtades av CIA och Brittisk säkerhetstjänst 1953 och Shah Reza Pahlavi kom till makten genom USA försorg och var en marionett för USA.
1979 störtades Shah Reza av folket och Khomeini kom till makten genom CIA inblandning, men han såg USA som den "stora Satan" därför blev det ingen ny marionett.
1980 försökte USA få till ett regimskifte i Iran genom att Iraq gick i krig mot Iran, som de trodde skulle bli en lätt uppgift för Iraq.
USA använde sattelitbilder som Iraq försågs med var de Iranska trupperna fanns, och Iraq använde gas för att bekämpa dem, ett mycket smutsigt krig där USA var inblandad för att få tillbaka kontrollen på Iran med stort stöd till Saddam. Eld upphör skapades 1988 utan att någon blev segrare i det smutsiga kriget som Iraq med USA startade.
USA har med sanktioner försökt knäcka Iran men inte lyckats och nu har Trump planer att skapa en total bojkott för Irans handel, men den kommer att misslyckas.
USA försöker få kontroll på Iran, som gäller landets försäljning av gas och olja, sedan har Iran skapat goda relationer till grannländerna som exempelvis Iraq och Libanon, Syrien kan ses som allierad till Iran.
USA, Saudi och Israel är rädda för att Iran kommer att bli stormakten i Mellan Östern med goda relationer till Kina och Ryssland samt många Mellan Östern länder.
USA och Saudi har lagt ned enorma resurser för att stoppa den utvecklingen, men kommer inte att lyckas, därför Iran har starka krafter bakom sig.
__________________
Senast redigerad av Fagro 2018-06-09 kl. 10:14.
Citera
2018-06-09, 10:49
  #50475
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Du har fått dina länkar tidigare. Gör en sökning i tråden. Ingen link-feast för dig den här gången.



Ja, partisk media är ett problem. Undvik särskild västerländsk media som ofta agerar som hantlagare åt regimer i väst när det gäller utrikespolitik.



Skillnaden mellan såna som du och DAESH är mindre än du tror. Långt fler miljoner i mellanöstern har mördats i "demokratins", "liberalismens" namn än i Islamismens namn.



Nej, du föredrar arkebuseringar och PKKs bombdåd och mineringar av civila områden. Din smak för blod är lite annorldunda...



Samtlga dessa var städer vid gränsen till Syrien som totalt minerades av PKK. Inte hörde jag dig protestera när PKK tvingade civila att plantera minor framför deras hus. Inte hörde jag dig protestera när de tog över civilas hus och beväpnade dessa din terrorist.

Åter igen, Turkiet bränner ihjäl människor men inte en enda kurd flyr till väst? Är det inte konstigt med tanke på hur grymma turkarna är enligt dina "opartiska" PKK källor?

Dina länkar har varit turkisk statsmedia samt tidningar som vars anställda varit kopplade till RT och Presstv bland annat. om du inte fattar varför källor av denna sort ej är trovärdiga är du en riktigt pinsam människa. DIna länkar är verifierat trams som bara går hem hos de hjärndöda.T,ex den så kallade "etniska rensningen".

Så i din åsikt så måste människor fly till väst för en bekräftelse av turkiska armens barbari? Enligt vem är en flykt till väst ett kriterium för att brutalitet har ägt rum på händerna av en stats samhällsinstitutioner? Det finns hundratusentals som är vad som benämns som fackbegrepp "internally displaced" typ som några miljoner människor i Syrien varit.

Du kan gärna bemöta argumentet angående partisk media. Har inte utnyttjat mig av partisk media någon gång under hela diskussionen.

Har inte försvarat någon västerländsk imperialism i tråden heller. Icke-svagbegåvade människor kan opponera sig mot interna aktörer i regionen samtidigt som man fördömer USA och europas engagemang i regionen. Vet att du har en dikotomi i ditt tänkande så väldigt svårt för dig att intellektuellt förgripa dig på.

Har inte hört något om att PKK skulle ha tvingat människor att minera Cizre. Fördömer det starkt om det har ägt rum. Kan inte uttala mig om det då jag inte vet var informationen kommer ifrån, du är fri att bekräfta att detta ägt rum. Är du villig att fördöma den turkiska armens attacker som förorsakat civila förluster så som jag fördömer PKK:s övergrepp?

Sedan kan du gärna hänvisa till ett citat där jag försvarar PKK bombningar av civila mål samt förklara hur arkebusering av krigsförbrytare är liktydigt med att verka för en global masslakt av miljoner människor?
Citera
2018-06-09, 11:32
  #50476
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
USA i första hand men även europeiska länder ser Israel som viktig, att kunna ha kontroll på oljan och gas i Mellan Östern länderna.
De länder som USA ser som mycket viktig att kunna kontrollera är Iran och Syrien och som är orsaken till konflikten i Syrien.
Iran hade en mycket populär folkvald ledare Mohammed Mosaddegh men han störtades av CIA och Brittisk säkerhetstjänst 1953 och Shah Reza Pahlavi kom till makten genom USA försorg och var en marionett för USA.
1979 störtades Shah Reza av folket och Khomeini kom till makten genom CIA inblandning, men han såg USA som den "stora Satan" därför blev det ingen ny marionett.
1980 försökte USA få till ett regimskifte i Iran genom att Iraq gick i krig mot Iran, som de trodde skulle bli en lätt uppgift för Iraq.
USA använde sattelitbilder som Iraq försågs med var de Iranska trupperna fanns, och Iraq använde gas för att bekämpa dem, ett mycket smutsigt krig där USA var inblandad för att få tillbaka kontrollen på Iran med stort stöd till Saddam. Eld upphör skapades 1988 utan att någon blev segrare i det smutsiga kriget som Iraq med USA startade.
USA har med sanktioner försökt knäcka Iran men inte lyckats och nu har Trump planer att skapa en total bojkott för Irans handel, men den kommer att misslyckas.
USA försöker få kontroll på Iran, som gäller landets försäljning av gas och olja, sedan har Iran skapat goda relationer till grannländerna som exempelvis Iraq och Libanon, Syrien kan ses som allierad till Iran.
USA, Saudi och Israel är rädda för att Iran kommer att bli stormakten i Mellan Östern med goda relationer till Kina och Ryssland samt många Mellan Östern länder.
USA och Saudi har lagt ned enorma resurser för att stoppa den utvecklingen, men kommer inte att lyckas, därför Iran har starka krafter bakom sig.
Vilken kontroll har Israel över oljan i Mellanöstern? Sammarbetena med västvärlden beror främst på exporter & importer av nya uppfinningar, samt en stabil demokrati som ger dem fotfäste i världens mest oroliga region.

Hur ska Iran kunna bli stormakten i Mellanöstern när de kan inte ens kan bygga en atombomb?
Citera
2018-06-09, 12:11
  #50477
Medlem
humanlifes avatar
SAA laddar upp för att befria syd och sydväst från terrorister. Alla förhandlingar för att bevara freden och skona människoliv var förgäves.

Jag tror att SAA är väldigt taggade nu.
Citat:
Syrian Army Dispatches Huge Military Convoy to Dara'a

TEHRAN (FNA)- The Syrian Army dispatched the longest ever convoy of forces and military equipment to the Southern province of Dara'a on Saturday in preparation for a major assault in the region.
The army sent tens of tanks, military vehicles, missile launchers, trucks carrying heavy weapons and military hardware along with a large number of elite forces to Dara'a province.

Local sources, meantime, said that thousands of army men have left their positions in Eastern Qalamoun and Damascus for Dara'a and Quneitra provinces in the last two days.

The army plans to launch a large-scale operation in Southern Syria to free the entire Dara'a province and impose full control over the border with Jordan and the key Nasib border-crossing.

Also, Northern Sweida that is under the control of the Al-Nusra front (also known as Fatah al-Sham Front or the Levant Liberation Board) and its affiliated terrorists will be freed if the army scores victory in the operation.

Military analyst said that the army's operation in Dara'a will be expanded to Quneitra province near the occupied Golan to put an end to the terrorists' presence in Southern and Southwestern Syria.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13970319000310
Citera
2018-06-09, 12:22
  #50478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, frågan är varifrån dessa IS-are kom, plötsligt hade de ett område där. Rapporter har sagt att de uppehåller sig vid al-Tanf-basen, men jag vet inte om det stämmer. De kan ju ha kommit från Damaskus, som sagt.
Här är en tillförlitlig karta, som dock är mycket "rebell"-vänlig.
https://syria.liveuamap.com/

Tidigare har vi ju sett hur både Usa-koalitionen och Syrienregeringen har använt tillfångatagna is-krigare som kaosgranater i förtruppen. Jag gissar att det har gått till så även den här gången, ett sätt att vinna tid i och med den annalkande Daraa-offensiven. Otroligt att myndigheterna skulle låta dem hoppa av bussen fullt beväpnade på eget territorium. Istället har de släppts in från Jordanien eller al Tanf. Vem vet , om någon överlever kanske de dyker upp på andra sidan fronten igen.
Likaså kommer attackerna mot Bukamal lägligt i tiden.
__________________
Senast redigerad av coad 2018-06-09 kl. 12:25.
Citera
2018-06-09, 12:37
  #50479
Medlem
Tillssons avatar
Hyffsat bra analyserande artikel om Syrien, t ex tar den upp SDFs problematik runt Eufrat. SDF ses inte med blida ögon av lokala sunnistammar.

Ett ex:
Citat:
The most explosive situation is in the Abu Hammam region, close to the Konako oil and gas facility captured by the Kurds and Americans, and which is the main center of the trial of strength by the opposing sides.

https://southfront.org/the-expendabl...ab-monarchies/
Citera
2018-06-09, 12:40
  #50480
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coad
Tidigare har vi ju sett hur både Usa-koalitionen och Syrienregeringen har använt tillfångatagna is-krigare som kaosgranater i förtruppen. Jag gissar att det har gått till så även den här gången, ett sätt att vinna tid i och med den annalkande Daraa-offensiven. Otroligt att myndigheterna skulle låta dem hoppa av bussen fullt beväpnade på eget territorium. Istället har de släppts in från Jordanien eller al Tanf. Vem vet , om någon överlever kanske de dyker upp på andra sidan fronten igen.
Likaså kommer attackerna mot Bukamal lägligt i tiden.

Jag tror inte att Syrien har använt IS-krigare i sina strider, det skulle vara alldeles för riskabelt. De är ju lierade med USA. USA har transporterat IS bort från Raqqa t ex och många andra ställen. IS-fickan vid gränsen mot Irak har USA/SDF lämnat ifred länge.
Citera
2018-06-09, 13:12
  #50481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tror inte att Syrien har använt IS-krigare i sina strider, det skulle vara alldeles för riskabelt. De är ju lierade med USA. USA har transporterat IS bort från Raqqa t ex och många andra ställen. IS-fickan vid gränsen mot Irak har USA/SDF lämnat ifred länge.

Varför är det osannolikt? Jag kan ju ha fått det om bakfoten, men snart efter deras kapitulation i Uqairibat förra året dök de snart upp på andra sidan fronten i islamistland, och banade väg(tänker jag att det var tänkt) innan Syriens återtagande av östra Idlibområdet. När det var återerövrat tilläts de gå vidare in i södra Idlib i februari, men kapitulerade där.
__________________
Senast redigerad av coad 2018-06-09 kl. 13:16.
Citera
2018-06-09, 13:27
  #50482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tror inte att Syrien har använt IS-krigare i sina strider, det skulle vara alldeles för riskabelt. De är ju lierade med USA. USA har transporterat IS bort från Raqqa t ex och många andra ställen. IS-fickan vid gränsen mot Irak har USA/SDF lämnat ifred länge.

Krig är riskabelt.
Citera
2018-06-09, 13:37
  #50483
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coad
Krig är riskabelt.
Alltså undviker man onödiga risker. Att integrera IS i SAA-styrkor vore ett mycket högt spel med de egna styrkorna. Helt i onödan.
Citera
2018-06-09, 13:42
  #50484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Alltså undviker man onödiga risker. Att integrera IS i SAA-styrkor vore ett mycket högt spel med de egna styrkorna. Helt i onödan.
Så vad var det som hände i och med Abu ad Duhur-offensiven menar du?
Integrering har jag inte påstått.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback