2018-06-08, 10:31
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Israel är en stat som skapades med uppbackning från USA och den tidens stormakt UK, där avsikten var att få kontroll på oljeländerna i Mellan Östern.
Grunden för Israels skapande av en stat var Balfour avtalet som slöts 1917, sedan kom emigranter från Europa, USA, Kanada och Ryssland till området.
1948 utropades staten Israel och palestinier som fanns i det område som är Israel idag blev till stor del utkörda med våld ca 800.000 palestinier.
Araberna kommer aldrig acceptera på det sättet som Israel skapades, landet finns ändå på gammal arabisk mark, där religionen har stor betydelse.
Sedan Israel utropades 1948 har Mellan Östern varit en enda oroshärd, där Israel är en stor del av problemet, som än idag pågår, och problemet för Israel kommer att bli större och det är palestinierna som är det stora problemet för Israel.
En iransk brigader har i dagarna uttalat att om 25 år finns inte regeringen i Israel och det är invändigt den kommer att falla sönder, inget krig utifrån, utan det kommer att bli en palestinsk stat, finns inget annat val.
Det har ingen betydelse hur stark militären är när sönderfallet kommer inifrån, i Sydafrika trodde de vita att de satt säkert och hade en stark militär, som de vita kontrollerade, men det blev svart styre där.
Israel har ett ökande våld från palestinierna, som de aldrig kommer att få bukt med, landet är också en aparheid stat för palestinierna, med andra lagar och rättigheter.
Israel ser idag offeciellt Iran och Syrien som fiender, men det är för att avleda för israeliska folket och omvärlden deras verkliga fiende som är att palestinierna, som har målet att ta över Israel och skapa en palestinsk muslim stat.
Tvärtom. Det har alltid varit olja som gjort att samarbeten mellan Israel och väst försvagats. Britterna tillät inga flyktingar från Nazityskland under WW2 att immigrera till palestinamandatet, för att få billigare olja från arabländerna. Likaså när många europeiska länder blockerade flygplatser för vapenleveranser under Yom Kippurkriget. Israel tjänar på att oljan blir mer och mer värdelös idag.
Citera
2018-06-08, 11:24
Medlem
Ryska och amerikanska toppmilitärer har ett möte i Helsingfors, Finland, idag och pratar om Syrien bl a. Ingen bevakning i svensk media vad jag ser.

https://yle.fi/uutiset/osasto/news/us_and_russian_top_military_command_discuss_syria_ us-russia_relations/10244520
Citera
2018-06-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ryska och amerikanska toppmilitärer har ett möte i Helsingfors, Finland, idag och pratar om Syrien bl a. Ingen bevakning i svensk media vad jag ser.

https://yle.fi/uutiset/osasto/news/us_and_russian_top_military_command_discuss_syria_ us-russia_relations/10244520

Och här tweet från amerikanarna.

https://twitter.com/thejointstaff/status/1004834374033051648
Citera
2018-06-08, 12:07
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
FSA har fått stöd från många länder. DAESH har man direkt med egna trupper kämpat mot. Tusentals misstänkta terrorister har blivit utvisat från Turkiet till Europa. Så tjafsa på du...

Kommer från snubben som har sitt huvud i PKKmedieras röv...

Ja, alla hundratusentals kurder som flytt till Turkiet måste ju vara någon MIT operation. Din enfaldiga PKK-troll...

Ja, det är inte Soros-propaganda. Förlåt...

Vad ska man förvänta sig av en terrorsuporter egentligen. Önskan att folk dör. Vad är skillnaden mellan din mentalitet och DAESH? Ni är bara olika färger på samma skitmentalitet...

Väldigt hög kognitiv förmåga du visar på här i inlägget.

Enligt vem har hundratusentals kurder flytt på grund av YPG:s administrationens härjningar?

Åter igen inget bemötande angående problematiken kring att förlita sig på partisk media. Har aldrig hänvisat till PKK-media under hela diskussionen.

"Terrorsupporter", skillnaden mellan sådana som mig och ISIS är att den senare vill etablera ett kalifat globalt sett och utrota alla religiösa avfällingar i miljontals och jag är en person som inte har så mycket övers för krigsförbrytare som mördar tiotusentals oskyldiga människor.

Gillar inte aktörer som överser bombning av civila områden, systematisk tortyr av oskyldiga, begångna massakrer och våldtäkter på en systematisk basis.

Roligt att människor som sympatiserar med en regim vars militär sönderbombat civila områden i sydöstra Turkiet och bland annat bränt ihjäl försvarslösa människor i Cizre anklagar andra för att vara terrorsupportrar.
Senast redigerad av chimpsky666 2018-06-08 kl. 12:12.
Citera
2018-06-08, 13:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Väldigt hög kognitiv förmåga du visar på här i inlägget.

Enligt vem har hundratusentals kurder flytt på grund av YPG:s administrationens härjningar?

Åter igen inget bemötande angående problematiken kring att förlita sig på partisk media. Har aldrig hänvisat till PKK-media under hela diskussionen.

"Terrorsupporter", skillnaden mellan sådana som mig och ISIS är att den senare vill etablera ett kalifat globalt sett och utrota alla religiösa avfällingar i miljontals och jag är en person som inte har så mycket övers för krigsförbrytare som mördar tiotusentals oskyldiga människor.

Gillar inte aktörer som överser bombning av civila områden, systematisk tortyr av oskyldiga, begångna massakrer och våldtäkter på en systematisk basis.

Roligt att människor som sympatiserar med en regim vars militär sönderbombat civila områden i sydöstra Turkiet och bland annat bränt ihjäl försvarslösa människor i Cizre anklagar andra för att vara terrorsupportrar.
Den här tråden handlar inte om dig eller någon annan skribent här.
Den handlar bara om konflikten i Syrien.
Citera
2018-06-08, 13:03
Medlem
Mer om mötet mellan amerikanska och ryska militärer i Helsingfors. Experter ser det som ett tecken på dåliga relationer.

De resonerar även kring slaget i Syrien där USA och Ryssland stred mot varandra.

Pesu hänvisar till en kritisk situation i Syrien i våras där ryska yrkessoldater, syriska regeringsstyrkor och amerikanska trupper drabbade samman, vilket enligt obekräftade källor krävde mellan 200 och 300 dödsoffer. Incidenten sopades snabbt under mattan i den politiska sfären, men bland andra New York Times har uppmärksammat den blodiga sammandrabbningen. Ett infekterat och irriterat replikskifte har högst troligt ägt rum bakom kulisserna i USA:s och Rysslands utrikespolitiska korridorer.

https://www.hbl.fi/artikel/forskare-toppmotet-mellan-usa-och-ryssland-tecken-pa-daliga-relationer/
Citera
2018-06-08, 13:34
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Den här tråden handlar inte om dig eller någon annan skribent här.
Den handlar bara om konflikten i Syrien.

Ok, är det därför du kallade mig idiot och att Yasko ständigt gapar om att jag är "terrorist"?
Citera
2018-06-08, 13:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Ok, är det därför du kallade mig idiot och att Yasko ständigt gapar om att jag är "terrorist"?
Om du inte vill skriva om konflikten i Syrien, så är det bättre att du söker upp forum som passar dig bättre.
Citera
2018-06-08, 13:54
Medlem
Få saker gör mig så arg som när jag följer en bra tråd, och två horungar får för sig att börja debattera.

Finns det någon trovärdig karta vad gäller området mellan Daraa och at Tanf basen? Jag förstår att i sin förvirring o desparation så förflyttar sig isis bäst de kan, men de som just nu bekämpas, är det samma killar som lämnade södra Damaskus för några veckor sen, eller är det från T3 basen och floden som de kontrollerar områden här och där? Har full förståelse att det är öken och varken speciellt viktigt eller intressant att kontrollera, men varför har i så fall inte isis orsakat mer problem låt säga senaste 2-3 år i de områden?
Citera
2018-06-08, 14:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Få saker gör mig så arg som när jag följer en bra tråd, och två horungar får för sig att börja debattera.

Finns det någon trovärdig karta vad gäller området mellan Daraa och at Tanf basen? Jag förstår att i sin förvirring o desparation så förflyttar sig isis bäst de kan, men de som just nu bekämpas, är det samma killar som lämnade södra Damaskus för några veckor sen, eller är det från T3 basen och floden som de kontrollerar områden här och där? Har full förståelse att det är öken och varken speciellt viktigt eller intressant att kontrollera, men varför har i så fall inte isis orsakat mer problem låt säga senaste 2-3 år i de områden?

Ja, frågan är varifrån dessa IS-are kom, plötsligt hade de ett område där. Rapporter har sagt att de uppehåller sig vid al-Tanf-basen, men jag vet inte om det stämmer. De kan ju ha kommit från Damaskus, som sagt.
Här är en tillförlitlig karta, som dock är mycket "rebell"-vänlig.
https://syria.liveuamap.com/
Citera
2018-06-08, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat

Är det ens viktigt vika dom tillhör? Orcerna byter ju grupperingar som Bashar byte kalsonger. Någon betalar dom för att kriga. Är SDFPKKYPGPYD, dawla islamiya, fsa eller några random turkar är skitsamma. Dom kommer alla tunnbombas.
Citera
2018-06-08, 15:52
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Patetiskt att Assadregimen inte kan hålla koll på IS. Så oförmögen "armé" får man leta efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in