2018-04-12, 14:19
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Självklart är det så att Ryssland inte har en chans om samtliga länder du nämner attackerar från olika håll. Men är det verkligen så att Turkiet måste agera? Jag har läst till mig lite olika bl.a från turkar här på Flashback att Turkiet inte tänker agera om Ryssland och USA skulle hamna i luven på varandra. Hur fungerar NATO där? Det verkar vara lite oklart.
Det vore underligt ifall så är fallet, man bryter ju mot den främsta av stadgarna, typ anledningen till att försvarsalliansen Nato finns till.
Ifall det skulle vara som du beskriver så kan det vara för att Turkiet känner sig förrådd då Nato inte stöttade Sultan Erodogans krig mot kurderna, och kanske för att man inte fick Gulen utlämnad från USA.
Citera
2018-04-12, 14:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totijan
Det vore underligt ifall så är fallet, man bryter ju mot den främsta av stadgarna, typ anledningen till att försvarsalliansen Nato finns till.
Ifall det skulle vara som du beskriver så kan det vara för att Turkiet känner sig förrådd då Nato inte stöttade Sultan Erodogans krig mot kurderna, och kanske för att man inte fick Gulen utlämnad från USA.
Tyskland avstår. Vad säger det dig?
Citera
2018-04-12, 14:23
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totijan

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Som arbetet precis skrev. Tyskland avstod precis i och med att man har goda relationer med Ryssland. Jag tror många fler länder kommer göra detsamma, bl.a Turkiet (kärnkraftverket som Ryssland betalade senast bl.a kommer spela en stor roll här). Känslan säger att det endast blir UK & USA i slutändan. Tror inte heller Frankrike kommer slå till. Nu spekulerar jag bara, men det känns som att det endast är UK & USA som tjänar på en eventuell konfrontation mot Ryssland.
Citera
2018-04-12, 14:26
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Att det finns grus i systemet 🙂
Citera
2018-04-12, 14:28
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Som arbetet precis skrev. Tyskland avstod precis i och med att man har goda relationer med Ryssland. Jag tror många fler länder kommer göra detsamma, bl.a Turkiet (kärnkraftverket som Ryssland betalade senast bl.a kommer spela en stor roll här). Känslan säger att det endast blir UK & USA i slutändan. Tror inte heller Frankrike kommer slå till. Nu spekulerar jag bara, men det känns som att det endast är UK & USA som tjänar på en eventuell konfrontation mot Ryssland.
Macron har så dålig stöd hemma och visar gärna vilken knähund han är till Trump. Han kommer garanterat att finnas i Syrien.
Citera
2018-04-12, 14:33
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Macron har så dålig stöd hemma och visar gärna vilken knähund han är till Trump. Han kommer garanterat att finnas i Syrien.

För det krävs väl 3/4 av parlamentets röster?
Citera
2018-04-12, 14:33
Medlem
E.Merckxs avatar
Kremlins talesperson Dmitry Peskov sa for ett par timmar sedan att det inte fanns nagra planer pa samtal mellan President Donald Trump och President Putin.

President Donald Trump talade med President Recep Tayyip Erdogan igar om Syrien, Statement fran WH:

“President Donald J. Trump spoke today with President Recep Tayyip Erdogan of Turkey to discuss the current crisis in Syria. The two leaders agreed to stay in close contact about the situation.”
Citera
2018-04-12, 14:40
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Troligen kan det vara att USA ska föra ett anfallskrig med ett par vasaller, det är inte som att Amerika blir anfallet och det är väl då medlemsländer ska ställa upp, möjligt så.
Så länge ett Natoland inte blir direkt hotat och invaderat är kanske korståg som USA sysslar med frivilliga att delta i.
Citera
2018-04-12, 14:41
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Det verkar inte så:
https://www.zerohedge.com/news/2018-02-13/macron-france-will-strike-if-chemical-weapons-used-syria
Citera
2018-04-12, 14:53
Medlem
Citat:

Rätt, Frankrikes president behöver 3/4-dels stöd i parlamentet. Macron tar en politisk risk om han skulle förlora.
Men det finns ett undantag och det är Främlingslegionen som består av 8.500 man, dessa kan han fritt förfoga över och behöver inte blanda in parlamentet. Främlingslegionen sattes in i Gulfkriget och jag tror att det blir så nu också om Frankrike ställer upp för USA.
Citera
2018-04-12, 15:03
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Det verkar inte så:
https://www.zerohedge.com/news/2018-02-13/macron-france-will-strike-if-chemical-weapons-used-syria

Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Rätt, Frankrikes president behöver 3/4-dels stöd i parlamentet. Macron tar en politisk risk om han skulle förlora.
Men det finns ett undantag och det är Främlingslegionen som består av 8.500 man, dessa kan han fritt förfoga över och behöver inte blanda in parlamentet. Främlingslegionen sattes in i Gulfkriget och jag tror att det blir så nu också om Frankrike ställer upp för USA.

Verkar alltså redan vara klart att man är redo att gå in med USA där. Ser ut att bli som blofeldt säger, med främlingslegionen då att han får 3/4 dels stöd i parlamentet inte låter särskilt troligt, när det i detta fall knappt finns några bevis.
Citera
2018-04-12, 15:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Med andra ord, Trump vågar inte riskera ännu ett nytt Libyen om jag förstått det rätt?
Vi får se men läget är nog betydligt sämre än i Libyen. Man har absolut ingen plan som de verkar och inte längre några proxykrigare att tala om samt ingen fungerande opposition att ta över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in