2018-02-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
En sak tycks vara klar, YPG skall bort från Manbij. Återstår att se om USA fixar det, hittills har de varit urusla på att infria ingångna avtal.

Tillerson uttrycker också förhoppningar om att få samarbeta med Turkiet i Syrien, så där ser vi vad det kommer ifrån. Jag hoppas och tror att Turkiet inte går med på något sånt.

U.S., Turkey agree to ‘normalisation’ - Turkish FM

“After the majority-Kurdish People’s Protection Units (YPG) leave (Manbij) we can then take steps based on trust together with the United States, but first the YPG must leave.”

Tillerson expressed his country’s desire to work together with Turkey in Syria,

https://ahvalnews.com/us-turkey/us-turkey-agree-normalisation-turkish-fm

YPG finns inte i Manbij, utan bara SDF. USA har redan fixat det. Se vad snabba och duktiga amerikanerna är. De verkar bara driva med turkarna. Undrar vad USA har för planer för kurderna. De kommer att skapa ett självständigt Kurdistan med en del av Syrien. Men Turkiet står i vägen. De behöver jobba lite mer med att kyla ner turkarna.
Citera
2018-02-16, 22:36
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
IS kom under krigets gång. al-Qaida byggde sitt nätverk inom oppositionen. Denna opposition kom till stånd som en konsekvens av upproren mot regimen. USA skulle således inte kunna sponsra militanta grupper om något uppror hade skett. Ditt exempel gav uttryck för en situation där en stat, redan innan något uppror funnits, sponsrade grupper.

Det du återger, är det man har kunnat läsa i media. Vad USA, eller andra aktörer för den delen gjort eller låtit bli, är än så länge höjt i dunkel. Varken du, eller jag vet vad som egentligen skett då mycket är omstritt. USA hade inga som helst problem att hota Assad med att parkera hangarfartyg utanför Syriens kust. Därför kan det inte uteslutas att man har ägnat sig åt special ops, precis som man gjort i Afganistan när man sponsrade mujaheddin via sitt pakistanska proxy.
I Syrienfallet hade man möjlighet att utnyttja en hel rad länder som proxy, inte minst Katar och Saudiarabien.

Således gav mitt exempel uttryck för en situation som var plausibel.
Citera
2018-02-16, 23:03
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Jag anser inte att det som har hänt i Syrien kan rimligtvis jämföras med det som sker i Kina och Saudiarabien.

Varför kan det inte jämföras? Skillnaden är att upprorsmännen (ännu?) inte lyckats i varken Kina eller Saudiarabien. Går vi längs det andra möjliga spåret, kommer vi fram till att majoriteten av befolkningen faktiskt inte vill göra uppror. Ditt diktatorkriterium är uppfyllt i alla tre fallen.

Citat:
Min huvudsakliga kritik mot Assad består utav hans krigsmetoder som jag anser bör bestraffas genom att han dels avsätts, dels åtalas.

Specifikt vilka krigsmetoder anser du rättfärdiga att en självutropad domare går in och störtar en regering i en suverän stat?

Citat:
En diktatur har förlorat när dess befolkning går i uppror. Regenten kan välja med att antingen krossa alla demonstrationer och därmed bli måltavla för olika interventioner från olika länder, eller så väljer han att avgå utan att landet hamnar i katastrofläge.

Tala inte i andras namn. Det sker alltför ofta att politiska partier talar i termer som "svenska folket", "alla", osv. Vi vet att en del, främst sunni muslimer startade upproret. Andra, som kristna och alawiter är pro-Assad. Att tala om folkrätten och avsaknad av demokrati ter sig patetiskt när geopolitiken gör sig påmind. Låt oss inte avleda uppmärksamheten från problemets kärna.

Citat:
In October, 2007, Gen. Wesley Clark gave a speech to the Commonwealth Club in San Francisco (seven-minute excerpt in the video below) in which he denounced what he called "a policy coup" engineered by neocons in the wake of 9/11. After recounting how a Pentagon source had told him weeks after 9/11 of the Pentagon's plan to attack Iraq notwithstanding its non-involvement in 9/11, this is how Clark described the aspirations of the "coup" being plotted by Dick Cheney, Don Rumsfeld, Paul Wolfowitz and what he called "a half dozen other collaborators from the Project for the New American Century":

He said: "Sir, it's worse than that. He said - he pulled up a piece of paper off his desk - he said: "I just got this memo from the Secretary of Defense's office. It says we're going to attack and destroy the governments in 7 countries in five years - we're going to start with Iraq, and then we're going to move to Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and Iran."

Clark said the aim of this plot was this: "They wanted us to destabilize the Middle East, turn it upside down, make it under our control." He then recounted a conversation he had had ten years earlier with Paul Wolfowitz -- back in 1991 -- in which the then-number-3-Pentagon-official, after criticizing Bush 41 for not toppling Saddam, told Clark: "But one thing we did learn [from the Persian Gulf War] is that we can use our military in the region - in the Middle East - and the Soviets won't stop us. And we've got about 5 or 10 years to clean up those old Soviet regimes - Syria, Iran [sic], Iraq -- before the next great superpower comes on to challenge us." Clark said he was shocked by Wolfowitz's desires because, as Clark put it: "the purpose of the military is to start wars and change governments? It's not to deter conflicts?"
https://www.salon.com/2011/11/26/wes_clark_and_the_neocon_dream/
Citera
2018-02-16, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Albert5
YPG finns inte i Manbij, utan bara SDF. USA har redan fixat det. Se vad snabba och duktiga amerikanerna är. De verkar bara driva med turkarna. Undrar vad USA har för planer för kurderna. De kommer att skapa ett självständigt Kurdistan med en del av Syrien. Men Turkiet står i vägen. De behöver jobba lite mer med att kyla ner turkarna.

Som att det skulle vara någon skillnad på SDF, YPG, PKK, ni har många såna grupperingar.

Tänk att usa är så dumma att de lägger ner enorma summor, kanske förstöra relationen med Turkiet för all evighet bara för att skapa något som ska heta Kurdistan?

USa är ju så dumma att de inte kan tänka längre än vad näsan står vad de kan ge för effekter på relationerna med närliggande länder om 20, 30 eller 50 år?

Så typiskt att alla är så dumma men bara kurderna som är smarta nog för att förstå detta.
Citera
2018-02-16, 23:37
Medlem
Ur ett lite längre perspektiv ter det sig som ganska självklart att Kurderna (likt Judarna) bör få en egen stat - självfallet vore det optimalt om samtliga nuvarande stater som inbegriper kurdiskt territorium hjälptes åt att fixa detta; det vore annars ganska orättvist att låta Irak och Syrien stå för hela kakan när Iran och Turkiet är precis lika stora problem..

Hur många miljoner Kurder ska vi ha ihjäl innan vi mår tillräckligt illa för att prata vuxenspråk, tycker ni?
Citera
2018-02-16, 23:40
Avslutad
Någon som vet hur man lyckas döda så många skräp på en gång?

https://twitter.com/search?f=tweets&vertical=news&q=ypg&src=typd
Citera
2018-02-16, 23:53
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
För att prata det här så är det ett måste att du måste tillkännage varifrån du kommer.
Tänk dig, är Sverige beredd att ge ett land eller stat till Samerna?

Tror man behöver ha ihjäl alla kurder som gör anspråk på andras territorium. Jag tror inte du vet vad vuxenspråk är, hade du vetat det skulle du nog inte komma med något så jävla idiotisk kommentar som har gjort nu.

Du har säkert romer i ditt land, börja ge dem en stat så kan vi ta efter er.

De kan ju garanteras autonomi i Syrien inom regelverket av en förenad syrisk stat? Assadregimen har ju visat på en vilja att förhandla och diskutera frågan.

Erdogan var ju till en början en genuin reformator i relation till den kurdiska frågan i alla fall. Men efter tyst medgivande till ISIS-upptåg i Syrien och en repressiv respons gentemot fredlig pro-kurdisk opinionsbildning så provocerade han fram ett nytt PKK-uppror.

Långsiktigt sett så är det nog dömt till att vara kontraproduktivt. Garantera det kurderna kräver inom räckhållet för en enad statsbildning så att PKK-folkets attraktionskraft försvinner bland kurder. Turkisk statsterrorism sedan 23 bör inte förväntas att garantera en fredlig respons.

(Uppskattar om gårdagens pajkastning inte upprepas, jag den äckliga serben som förtjänas att skjutas önskar en produktiv konversation.)
Senast redigerad av chimpsky666 2018-02-16 kl. 23:58.
Citera
2018-02-17, 00:25
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
En autonom region fungerar inte, det låter jättefint men i praktiken så fungerar det inte i verkligheten. Jag vet inte vilken färgad värld du lever i men i min svartvita värld är det inte så, tror fler delar min åsikt än vad det gör med din åsikt.
Jag är inte emot att Albanska, bosniska, makedonska flaggan svajjar bredvid den serbiska flaggan i Serbien. Helt ok faktiskt men det går bara inte i Mellanöstern, tror inte det funkar överhuvudtaget i Spanien heller med Kataloniens flagga på spansk mark. Eller tror du det skulle?

Erdogan har gjort mycket förbättringar för kurderna, att kurderna påstår mycket lögner är bara något för att försvara sig, för det har inga andra lögner kvar.
Turkiet är de enda landet i Mellanöstern som har bättre relation med KRG. När KRG satt i skiten och inte kunde betala löner till statsanställda så ställde Turkiet upp och gav lån så de kunde betala löner. Varför gjorde inte USA det eller Israel som så öppet visar sin lojalitet till kurderna? Kurden Said har erkänt att Turkiet har bidragit med mer hjälp till KRG än vad Israel har gjort under kriget mot IS. Var är tacksamheten? Kommer all hat från diverse kurder som är PKKare bara för att man motarbetar YPG? Jag länkade en video för någon vecka sen, du kan hitta det snabt om du vill, där erkänner USA att YPG är PKK men i en annan skepnad, varför väst annars förnekar det är för att man inte vill kopplas ihop med terrorister, de har ju själva utan tvång erkänt PKK som terrorister.

Det är upp till dig hur jag beter mig mot dig, börjar du "djura" dig så kommer du få igen, inget jag drar mig undan ifrån för såna "människor" som du.

Den militaristiska lösningen på den kurdiska frågan har ju efter alla år visat sig vara verkningslös. När Erdogan vidtog de diplomatiska åtgärderna med ett reformspaket visade sig det vara effektivt.

Strategin gentemot ISIS vid syriska gränsen och disproportionell respons av våld på PKK-attacker sedan 2015 har bara dragit Turkiet tillbaka till situationen under 90-talet. Kurderna som du säkert är välmedveten om är i stor bemärkelse i varierande grad nationalistiska. De kommer aldrig ge upp sin vilja att bli självständiga, ett generellt drag för folk som har haft sin nationella identitet under attack.

Att förneka all form av självstyre gör att våldscyklernas återkommande blir en oundviklighet. Detta är av skada för både det turkiska och kurdiska folken.
Citera
2018-02-17, 00:31
Medlem
chimpsky666s avatar
Sedan så enligt mitt vetande så är jag säker på att KRG ligger oerhört högt på PKKs hatlista.

Stor-kurdistan är en utopi som aldrig kommer realiseras av primärt två anledningar

1. Intern splittring mellan kurdiska fraktioner (PUK,KDP, YPG, PJAK etc.) både i termer av geografisk befinnelse och olika nationella identiteter. (Shabak, Yazidier, Zaza-kurder av alevitisk sort, Sorani-talande kurder och Kurdmanji-talande kurder kommer aldrig kunna gå under ett gemensamt flagg.)

2. Iran, Irak, Turkiet och Syrien kommer motsätta sig med våld som tidigare visat alla försök till separatism.

Alternativet är återkommande våld som är destruktiv för regionen. (Den kurdiska civilbefolkningen har historiskt sett fått lida mest.)
Citera
2018-02-17, 00:51
Medlem
chimpsky666s avatar
https://www.rt.com/news/419060-turkey-afrin-kurds-toxic-gas/

Anklagelser gentemot turkiska armen om användandet av kemiskt stridsmedel.
Citera
2018-02-17, 00:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Den militaristiska lösningen på den kurdiska frågan har ju efter alla år visat sig vara verkningslös. När Erdogan vidtog de diplomatiska åtgärderna med ett reformspaket visade sig det vara effektivt.

Strategin gentemot ISIS vid syriska gränsen och disproportionell respons av våld på PKK-attacker sedan 2015 har bara dragit Turkiet tillbaka till situationen under 90-talet. Kurderna som du säkert är välmedveten om är i stor bemärkelse i varierande grad nationalistiska. De kommer aldrig ge upp sin vilja att bli självständiga, ett generellt drag för folk som har haft sin nationella identitet under attack.

Att förneka all form av självstyre gör att våldscyklernas återkommande blir en oundviklighet. Detta är av skada för både det turkiska och kurdiska folken.

Om du syftar på PKK med militärt insats så måste du först förstå att terrorism kan aldrig besegras helt och hållet men den kan reduceras kraftigt. Stora mäktiga Brittanien lyckades aldrig besegra IRA tex. Ni som säger att USA är den goda som är världens starkaste har inte lyckats knäcka AQ/ talibanerna, inte än lyckats göra slut på IS. Eller Farc som valde själva att lägga ned vapnen. Det där är en annan fråga faktiskt. Men sen tror jag att det är lite bra med att ha terrorister så man kan öva på dom, testa vapen och så. Vad jag är hemsk va?

Kurderna tror att de är nationalistiska men utan land kan man inte vara det, chauvinism passar kurderna bättre. Det finns ingen ladaganda hos kurder, det här har jag förstått ett tag, är mellan 20- 25 år och har insett hur kurderna fungerar. En liten gnutt av kurder strävar efter kurdistan men större delen skiter i ett eget land. Minns också för några år sen när en kurd @olle01 skrev att kurderna skulle bränna ner Turkiet om vi skulle ge oss på YPG, hände det något? Turkiet skulle vandaliseras och pulvriseras om vi grep terroristen Demirtas, hände det något? När det kommer till siffror säger kurderna att det finns 30 miljoner kurder i Turkiet men när det inte passar säger dom att det finns ca 10- 15 miljoner. 10 miljoner är inte heller en liten siffra, räcker bara med 2- 3 miljoner kurder som börjar röra på sig så skulle det hända saker i Turkiet, eller i Iran men vart tog den hjärtefrågan Kurdistan vägen om alla inte har samma mål? Ska vi låta några tusen pajaser i PKK/ YPG bestämma kurders öde?

Vi har har konflikt med PKKurderna i 40 år, ingen större förlust, vi kan ha det i 400 år till om det behövs.

Har det tanken någon gång slagit dig varför kurder jämt är återkommande problemet i mellanöstern? Dom har problem i Iran, dom har problem i Irak, dom har problem i Syrien, dom har problem i Turkiet. Dom är Sverige är överrepresenterade o mord, våldtäkt, skattebrott. Räcker så.

De fyra länderna rymmer mer än kurder. Armenier, syrianer och assyrier, varför hör vi inte deras klagomål?

Chumpsky, det här är ingen fråga för dig, du kommer aldrig förstå om jag ska vara helt uppriktig mot dig, det bästa du kan göra är att koncentrera dig på Balkanfrågorna, du kan göra säkert ändring i frågorna där. Ämnet i Mellanöstern är för stort och för invecklat för dig. Inget illa menat men det är bara så.
Citera
2018-02-17, 01:09
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Om du syftar på PKK med militärt insats så måste du först förstå att terrorism kan aldrig besegras helt och hållet men den kan reduceras kraftigt. Stora mäktiga Brittanien lyckades aldrig besegra IRA tex. Ni som säger att USA är den goda som är världens starkaste har inte lyckats knäcka AQ/ talibanerna, inte än lyckats göra slut på IS. Eller Farc som valde själva att lägga ned vapnen. Det där är en annan fråga faktiskt. Men sen tror jag att det är lite bra med att ha terrorister så man kan öva på dom, testa vapen och så. Vad jag är hemsk va?

Kurderna tror att de är nationalistiska men utan land kan man inte vara det, chauvinism passar kurderna bättre. Det finns ingen ladaganda hos kurder, det här har jag förstått ett tag, är mellan 20- 25 år och har insett hur kurderna fungerar. En liten gnutt av kurder strävar efter kurdistan men större delen skiter i ett eget land. Minns också för några år sen när en kurd @olle01 skrev att kurderna skulle bränna ner Turkiet om vi skulle ge oss på YPG, hände det något? Turkiet skulle vandaliseras och pulvriseras om vi grep terroristen Demirtas, hände det något? När det kommer till siffror säger kurderna att det finns 30 miljoner kurder i Turkiet men när det inte passar säger dom att det finns ca 10- 15 miljoner. 10 miljoner är inte heller en liten siffra, räcker bara med 2- 3 miljoner kurder som börjar röra på sig så skulle det hända saker i Turkiet, eller i Iran men vart tog den hjärtefrågan Kurdistan vägen om alla inte har samma mål? Ska vi låta några tusen pajaser i PKK/ YPG bestämma kurders öde?

Vi har har konflikt med PKKurderna i 40 år, ingen större förlust, vi kan ha det i 400 år till om det behövs.

Har det tanken någon gång slagit dig varför kurder jämt är återkommande problemet i mellanöstern? Dom har problem i Iran, dom har problem i Irak, dom har problem i Syrien, dom har problem i Turkiet. Dom är Sverige är överrepresenterade o mord, våldtäkt, skattebrott. Räcker så.

De fyra länderna rymmer mer än kurder. Armenier, syrianer och assyrier, varför hör vi inte deras klagomål?

Chumpsky, det här är ingen fråga för dig, du kommer aldrig förstå om jag ska vara helt uppriktig mot dig, det bästa du kan göra är att koncentrera dig på Balkanfrågorna, du kan göra säkert ändring i frågorna där. Ämnet i Mellanöstern är för stort och för invecklat för dig. Inget illa menat men det är bara så.

Det är inte så komplicerat som du framhäver det som. Förföljda minoriteter tilltar våld om andra alternativ för samhällsförändring nekas, en universell sanning för nuvarande.

Alla mellanösternminoriteter i diaspora anklagas för den problematiken som du framför här. Inte unikt för kurder, turkar är t.ex inte mer populära hos nationalistfolket i väst.

Armenier och syrianer/assyrier är inte i närheten av att utgöra en likartat total befolkning som kurderna. Sedan så har ovannämnda varit mål för systematiska folkmordskampanjer av de muslimska samhällen i deras närhet så de har inte samma förutsättningar för rebellanda.

Sedan så har organisationer som ASALA och förband i Karabakh-området i alla fall av turkiska stater i regioner ansetts som problematiska i lika stor utsträckning som PKK.

Är inte PKK en armenisk organisation enligt AKP-sympatisörerna ?

Inget illa menat, men dina geopolitiska och samhälleliga analyser är grovt bristfälliga. Ditt nationalistiska bias förhindrar dig från att se helhetsbilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in