Citat:
Ursprungligen postat av
chimpsky666
Den militaristiska lösningen på den kurdiska frågan har ju efter alla år visat sig vara verkningslös. När Erdogan vidtog de diplomatiska åtgärderna med ett reformspaket visade sig det vara effektivt.
Strategin gentemot ISIS vid syriska gränsen och disproportionell respons av våld på PKK-attacker sedan 2015 har bara dragit Turkiet tillbaka till situationen under 90-talet. Kurderna som du säkert är välmedveten om är i stor bemärkelse i varierande grad nationalistiska. De kommer aldrig ge upp sin vilja att bli självständiga, ett generellt drag för folk som har haft sin nationella identitet under attack.
Att förneka all form av självstyre gör att våldscyklernas återkommande blir en oundviklighet. Detta är av skada för både det turkiska och kurdiska folken.
Om du syftar på PKK med militärt insats så måste du först förstå att terrorism kan aldrig besegras helt och hållet men den kan reduceras kraftigt. Stora mäktiga Brittanien lyckades aldrig besegra IRA tex. Ni som säger att USA är den goda som är världens starkaste har inte lyckats knäcka AQ/ talibanerna, inte än lyckats göra slut på IS. Eller Farc som valde själva att lägga ned vapnen. Det där är en annan fråga faktiskt. Men sen tror jag att det är lite bra med att ha terrorister så man kan öva på dom, testa vapen och så.

Vad jag är hemsk va?
Kurderna tror att de är nationalistiska men utan land kan man inte vara det, chauvinism passar kurderna bättre. Det finns ingen ladaganda hos kurder, det här har jag förstått ett tag, är mellan 20- 25 år och har insett hur kurderna fungerar. En liten gnutt av kurder strävar efter kurdistan men större delen skiter i ett eget land. Minns också för några år sen när en kurd @olle01 skrev att kurderna skulle bränna ner Turkiet om vi skulle ge oss på YPG, hände det något? Turkiet skulle vandaliseras och pulvriseras om vi grep terroristen Demirtas, hände det något? När det kommer till siffror säger kurderna att det finns 30 miljoner kurder i Turkiet men när det inte passar säger dom att det finns ca 10- 15 miljoner. 10 miljoner är inte heller en liten siffra, räcker bara med 2- 3 miljoner kurder som börjar röra på sig så skulle det hända saker i Turkiet, eller i Iran men vart tog den hjärtefrågan Kurdistan vägen om alla inte har samma mål? Ska vi låta några tusen pajaser i PKK/ YPG bestämma kurders öde?
Vi har har konflikt med PKKurderna i 40 år, ingen större förlust, vi kan ha det i 400 år till om det behövs.
Har det tanken någon gång slagit dig varför kurder jämt är återkommande problemet i mellanöstern? Dom har problem i Iran, dom har problem i Irak, dom har problem i Syrien, dom har problem i Turkiet. Dom är Sverige är överrepresenterade o mord, våldtäkt, skattebrott. Räcker så.
De fyra länderna rymmer mer än kurder. Armenier, syrianer och assyrier, varför hör vi inte deras klagomål?
Chumpsky, det här är ingen fråga för dig, du kommer aldrig förstå om jag ska vara helt uppriktig mot dig, det bästa du kan göra är att koncentrera dig på Balkanfrågorna, du kan göra säkert ändring i frågorna där. Ämnet i Mellanöstern är för stort och för invecklat för dig. Inget illa menat men det är bara så.