Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Jag har svårt att se hur du kan jämföra Rysslands folkrättsprofessorer med de svenska med tanke på att det är mycket svårare för de ryska professorerna att uttrycka sina åsikter mot den ryska regimen utan att hamna i kläm med dom.
Föroppningsvis missförstår du mig inte avsiktligt.
Det är på intet sätt svårt för ryska folkrättsprofessorer att utrycka sina åsikter i Ryssland, så länge deras tolkning är koherent med Rysslands tolkning. Det fungerar precis likadant i Sverige. Exemplevis låter man pajasar som Jerzy Sarnecki komma till tals när den vedertagna sanningen skall försvaras, istället för experter som har annorlunda syn på brottsstatiskik.
Därför ser jag inga som helst problem att jämföra vare sig svenska eller ryska professorer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Men du kan ju jämföra Libyen med Syrien nu. Syrien befinner sig i betydligt sämre situation än Libyen, trots att man inte ingrep som man gjorde i Libyen.
Det håller jag inte med om.
Kaddafi hade skapat ett välfärdssamhälle i Lybien med bl a fri sjukvård, utbildning, subventionerade bostäder, bilar, bränsle osv. Med afrikanska mått, ett mycket lyckat bygge. Visst, han var en diktator också. Idag är Libyen ett laglöst land där islamistiska fundamentalister härjar fritt, och slussar våg efter våg av illegala migranter till Europa. Rapporteringen från Libyen är knapphändig, då reportrar inte vågar sig dit. Kidnappningar är vanliga.
Dagens Syrien är märkt av ett sju år långt inbördeskrig, med oblyg inblandning av tredje parter.
Syriens regering lyckades vinna kriget, bli kvitt religiösa fundamentalister, och avstyra konstanta försök till regime change. Enligt min mening är Syrien i bättre situation än Libyen. Du får exemplifiera varför du tycker det vore bättre om Syrien gick samma öde till mötes som Libyen.