2018-01-19, 15:52
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Hade inte USA gett vapen och träning till dessa terrorister så hade Turkiet inte behövt gå in. USA går och ockuperar ett land som är ca 11000 km från sin fastland. Turkiet är tvungen att gå in i ett grannland där PKK har kontrollerat gränsen sedan ca 2012 och fått vapen&träning från USA...

Bäst vore om alla utlänningar lämnade Syrien idag...
Jag ifrågasätter inte Turkiets skäl att ingripa mot Afrin. Det ligger i Turkiets geopolitiska intressen att inte låta YPG växa sig starka längs Turkiets gränser med tanke på deras kopplingar till PKK. Alla stater hade agerat likadant.

Nu är det ju så att folkrätten endast tillåter rätten till självförsvar vid en konkret och pågående militäraktion mot Turkiet. Varför Israel inte har rätt att starta ett krig mot Hezbollah eller Hamas hursomhelst. Ett sådant krig, för att vara i linje med självförsvarsrätten stadgad i FN, måste föregås av attacker från Hamas eller Hezbollah som kränker Israels politiska och territoriella integritet. I annat fall är det ett aggressionsbrott och ej förenligt med FN. Det är det som Israel fått kritik för.

Mitt problem är bara att vissa i tråden väljer sina "krig" när det passar dom, vilket tydligt visar att intresse för internationell rätt inte existerar. Annars hade vi sett samma folk som kritiserar USA:s och Israels folkrättsbrott även kritisera en sådan eventuell aktion av Turkiet. Det visar återigen på stor hyckleri. Om man har en åsikt ska man stå för det konsekvent.
Citera
2018-01-19, 15:54
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Och det skall komma från dig!
Jo, det strider mot folkrätten, det är därför Syrien protesterar. Det är en kränkning av deras territorium.

Men samtidigt är kurdernas ockupation av Syrien också i strid mot folkrätten. Och kurdernas samarbete med främmande makt är också ett tydligt lagbrott.
Det ska absolut komma från mig. Jag har alltid varit noga med att fördöma när det förekommit folkrättsbrott i alla fall så länge det finns stöd för det. De olika människorättsorganisationer är ett exempel som dokumenterar folkrättsbrott och som jag utgår ifrån, konsekvent. Det är det som bl.a. skiljer mig från ohyror som dig, som endast använder konflikten som en plattform för propaganda.

Kan jag be dig hänvisa till relevanta källor som föreskriver att "samarbete med främmande makt" eller att kurdernas "ockupation" är ett lagbrott? Det är första gången jag hör att ett lands egna medborgare kan ockupera sitt egna land.

Jag utgår ifrån att du menar brott mot internationell rätt när du skriver lagbrott.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2018-01-19 kl. 15:57.
Citera
2018-01-19, 16:00
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, och vad det gäller situationen i Afrin så har jag ingen analys färdig. Jag tror nog att det är sunt att avvakta och se hur det utvecklar sig och till vi vet mer om läget.
Du verkar inte behöva tid på dig att "analysera" när USA och andra stater begår folkrättsbrott.

Det finns inget att begrunda. Folkrätten är tydlig med när det är tillåtet att ingripa militärt i ett annat land. Turkiets ingripande mot IS i Syrien var laglig eftersom IS dels var klassad av FN som en terrororganisation och dels som faktiskt begick dåd inne i turkiskt territorium. YPG är varken av FN en klassad terrororganisation eller har begått dåd som hänför sig till YPG. Visserligen har YPG och PKK nära politiska band, men det är inte tillräckligt för att behandla dessa som en enhet.
Citera
2018-01-19, 16:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du verkar inte behöva tid på dig att "analysera" när USA och andra stater begår folkrättsbrott.

Det finns inget att begrunda. Folkrätten är tydlig med när det är tillåtet att ingripa militärt i ett annat land. Turkiets ingripande mot IS i Syrien var laglig eftersom IS dels var klassad av FN som en terrororganisation och dels som faktiskt begick dåd inne i turkiskt territorium. YPG är varken av FN en klassad terrororganisation eller har begått dåd som hänför sig till YPG. Visserligen har YPG och PKK nära politiska band, men det är inte tillräckligt för att behandla dessa som en enhet.
Vi vet inte mer än att de nu skjuter på varandra. Var inte en sådan Drama Queen nu. Vad gäller terroriststämpling så har vi ett stort land i väster som självsvåldigt brukar göra det efter eget tycke. Jag har nog svårt att skilja på PKK och YDP och jag tror inte att jag är speciellt ensam om det heller.
Citera
2018-01-19, 16:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det ska absolut komma från mig. Jag har alltid varit noga med att fördöma när det förekommit folkrättsbrott i alla fall så länge det finns stöd för det. De olika människorättsorganisationer är ett exempel som dokumenterar folkrättsbrott och som jag utgår ifrån, konsekvent. Det är det som bl.a. skiljer mig från ohyror som dig, som endast använder konflikten som en plattform för propaganda.
Du kan inte ens erkänna att du är partisk i den här konflikten.
Citat:
Kan jag be dig hänvisa till relevanta källor som föreskriver att "samarbete med främmande makt" eller att kurdernas "ockupation" är ett lagbrott? Det är första gången jag hör att ett lands egna medborgare kan ockupera sitt egna land.

Jag utgår ifrån att du menar brott mot internationell rätt när du skriver lagbrott.
De flesta länder ogillar och har lagar mot att folkgrupper försöker ta över en del av landet.
De flesta länder har också lagar mot att dess egna medborgare samarbetar med främmande makt, som har militär i det egna landet, det kallas landsförräderi.
Det förvånar mig att du inte vet det.
Citera
2018-01-19, 16:15
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Vi vet inte mer än att de nu skjuter på varandra. Var inte en sådan Drama Queen nu. Vad gäller terroriststämpling så har vi ett stort land i väster som självsvåldigt brukar göra det efter eget tycke. Jag har nog svårt att skilja på PKK och YDP och jag tror inte att jag är speciellt ensam om det heller.
Men du kan väl ha ett tycke om huruvida ett eventuellt anfall mot Afrin skulle vara förenligt med folkrätt? Eller är din folkrättsliga kunskap endast begränsad till USA och Israel?

Ditt tycke är irrelevant. Antingen utgör PKK och YPG en enhet eller inte. Mig veterligen har YPG inte företagit militära aktioner som kränker Turkiets territoriella eller politiska integritet. Visserligen delar YPG och PKK samma grundideologi, men det är inte ett skäl för att betrakta dom som en enhet.

Detta visar hyckleriet i din och andras inställning i konflikten. Om du är mån om att bevara folkrättens integritet borde du bara konsekvent. Jag behöver dock inte påpeka dubbelmoralen. Den är tydlig nog för alla att se.
Citera
2018-01-19, 16:19
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du kan inte ens erkänna att du är partisk i den här konflikten.

De flesta länder ogillar och har lagar mot att folkgrupper försöker ta över en del av landet.
De flesta länder har också lagar mot att dess egna medborgare samarbetar med främmande makt, som har militär i det egna landet, det kallas landsförräderi.
Det förvånar mig att du inte vet det.
Nu ska vi ta och behandla dina påståenden var för sig.

Först och främst, din konsekvens ska inte vara beroende av min eventuella partiskhet. Även om jag vore partiskt ska du kunna själv kunna ta en ställning som är konsekvent och i linje med dina tidigare uttalanden om folkrätt. Förstår du hur dumt det annars skulle vara?

För det andra, Turkiet kan inte basera sin rätt att genomföra militära aktioner för att det eventuellt strider mot ett annat lands nationella lagstiftning. Av den anledningen finns det inte grund för dig att försöka argumentera för Turkiets eventuella laglighet genom att peka på att det strider mot syrisk lag. Det hade varit relevant om det hade varit ett ingripande från Assadregimen, som ju är bunden av sin egna nationella lag. Men andra länder är inte det.

Du har tidigare visar enorma brister om folkrättens funktion och innehåll, så det är ingen nyhet att du inte kan om sånt. Men det är bra att du håller dig på FB så att du lär dig.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2018-01-19 kl. 16:22.
Citera
2018-01-19, 16:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Men du kan väl ha ett tycke om huruvida ett eventuellt anfall mot Afrin skulle vara förenligt med folkrätt? Eller är din folkrättsliga kunskap endast begränsad till USA och Israel?

Ditt tycke är irrelevant. Antingen utgör PKK och YPG en enhet eller inte. Mig veterligen har YPG inte företagit militära aktioner som kränker Turkiets territoriella eller politiska integritet. Visserligen delar YPG och PKK samma grundideologi, men det är inte ett skäl för att betrakta dom som en enhet.

Detta visar hyckleriet i din och andras inställning i konflikten. Om du är mån om att bevara folkrättens integritet borde du bara konsekvent. Jag behöver dock inte påpeka dubbelmoralen. Den är tydlig nog för alla att se.
Vi återkommer till detta om och när ett anfall har skett. I nuläget kan jag skönja en hel del annat i det här faktiskt, bland annat en massa varm luft från olika parter.
Citera
2018-01-19, 16:24
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Vi återkommer till detta om och när ett anfall har skett. I nuläget kan jag skönja en hel del annat i det här faktiskt, bland annat en massa varm luft från olika parter.
Hur påverkar det bedömningen om en attack sker i ett senare skede?

Jag har dock inga problem med att du försöker undvika kritisera åtgärder som står i strid mot din agenda även om det handlar om eventuella folkrättsbrott.
Citera
2018-01-19, 16:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Hur påverkar det bedömningen om en attack sker i ett senare skede?

Jag har dock inga problem med att du försöker undvika kritisera åtgärder som står i strid mot din agenda även om det handlar om eventuella folkrättsbrott.
Jag kan fantisera att man släpper en atombomb över Stockholm vilket skulle vara förödande och ett brott mot alla konventioner som finns. Just nu finns det dock andra geopolitiska händelser att fundera över och dessutom är jag hungrig nu, så vi tar det en annan gång.
Citera
2018-01-19, 17:06
Medlem
SvaMp_s avatar
Jag kan förstå att Turkiet vill ha Afrin, ser man på kartan är det kanske 10km till en stor sjö i Turkiet. Skulle kurderna i framtiden avancera och ta sig fram dit skulle det endast vara en liten mindre bit kvar på andra sidan som höll dem från medelhavet och potential till egen försörjning.
Ska Turkiet ha Afrin är det nu tid att gå in. Vi får se hur omvärlden reagerar.
Citera
2018-01-19, 17:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Nu ska vi ta och behandla dina påståenden var för sig.

Först och främst, din konsekvens ska inte vara beroende av min eventuella partiskhet. Även om jag vore partiskt ska du kunna själv kunna ta en ställning som är konsekvent och i linje med dina tidigare uttalanden om folkrätt. Förstår du hur dumt det annars skulle vara?

För det andra, Turkiet kan inte basera sin rätt att genomföra militära aktioner för att det eventuellt strider mot ett annat lands nationella lagstiftning. Av den anledningen finns det inte grund för dig att försöka argumentera för Turkiets eventuella laglighet genom att peka på att det strider mot syrisk lag. Det hade varit relevant om det hade varit ett ingripande från Assadregimen, som ju är bunden av sin egna nationella lag. Men andra länder är inte det.

Du har tidigare visar enorma brister om folkrättens funktion och innehåll, så det är ingen nyhet att du inte kan om sånt. Men det är bra att du håller dig på FB så att du lär dig.

Det är nästan omöjligt att diskutera med dig. Du får ett svar, men bemöter inte det utan tar upp en annan fråga istället och sedan fortsätter du så tills du har irrat bort dig själv.
Om du har problem med att kurderna skall bekämpas, så vore det ärligare av dig att skriva det och motivera det.
Mitt svar har du fått tillsammans med min motivering. Jag tänker inte irra runt i dina tankegångar. Men du får som sagt gärna tala om din inställning, för en gångs skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in