Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Jag skulle bedöma de båda fallen på samma sätt, dvs att man skulle kunna argumentera för att det inte vore ett brott mot internationell rätt. Dock är det allt annat än en glasklar gräns.
Så nu är du i alla fall tveksam. Vad gäller USA så är det lagligt, men gäller det Ryssland så är det ingen glasklar gräns.
Jag tror att om det gällde Ryssland, så skulle media rasa, våra ledare skulle fördöma dem i skarpa ordalag. Med all rätt, tycker jag som sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Det är som sagt en gråskala vi har att göra med, och det gäller oavsett vilken den intervenerande makten är.
Men tänk om det inte är en gråskala! Lagar brukar utformas så att de är tydliga och lätta att förstå. Du får inte döda, inte stjäla osv. De måste vara binära i största möjliga utsträckning, så folk kan följa dem utan att vara jurister.
Grundprincipen gäller alltid: Stater skall inte anfalla varandra. Men man får försvara sig och FN kan besluta om militära åtgärder.
Utöver det finns naturligtvis enskilda fall, specifika förhållanden osv. Men jag tycker det vore ytterst märkligt om man säger att i vissa lägen så gäller inte grundprincipen. Det är som att säga att i vissa lägen är det tillåtet att döda, det är tillåtet att stjäla. Så är det ju inte.