Citat:
Ursprungligen postat av
otukt
Lögn och rysk propaganda. Coalitionen har tagit död på fler isis enbart i Syrien än vad ryssarna gjort. Och då har coalitionen slaktat isis i irak med. Ryssarna har inget att vinna och vill nog bara få slut på det hela och sluta spendera pengar. De har aldrig kommit med vettiga ideer om uppgörelser i syrien konflikten. Putin är där enbart för att tuppa sig mot nato, USA och västliga fria demokratier.
Vi som har följt konflikten i Syrien via olika media och inte bara via västmedia har en helt annan uppfattning om Rysslands agerande i Syrien. När kriget började försökte Ryssland få tillstånd samtal och det gjorde man länge. När Assad anklagades för kem-attacken i Damaskus (som det senare har visat sig att Hillary medverkade i) och USA hotade med bomber, lyckades Ryssland medla fram en annan lösning. Syrien fick avveckla alla sina kemvapen.
Obama började ändå bomba och påstod att man angrep IS, vilket man gjorde i mycket liten utsträckning. Obama förstörde syrisk infrastruktur och har så gjort i flera år. IS oljehandel lät man fortgå.
När Ryssland började bomba i Syrien (var det 2015?) slog man också ut IS' oljehandel på ett litet kick.
Ryssland har också agerat väldigt skickligt i förhandlingar med USA, de tvingade till slut in USA i ett hörn eftersom de aldrig uppfyllde vad de lovat.
Ryssland har drivit en kampanj för vapenvila och massor av grupper har lagt ned sina vapen och ingår sedan dess i förhandlingarna i Astana. Mitt under kriget har över 1000 orter anslutit sig till vapenvilan, det har naturligtvis sparat många, många liv. Detta ser jag som en mycket hedervärd aktion från Ryssland och Syrien.
Ryssland har också sett till att många belägrade områden fått hjälpsändningar.
Ryssland har gett USA flygförbud över allt större områden i Syrien.
Anklagelser från Väst har Ryssland antingen själva utrett eller ställt krav på gemensamma utredningar. Och det har visat sig att så gott som alla anklagelser om krigsbrott, kemattacker mm har saknat grund. Media fortsätter helt skamlöst med sina anklagelser, trots att bevisen inte existerar.
Så jag tycker allt att Ryssland har agerat alldeles utmärkt i Syrien, de är skickliga förhandlare, de har värnat civila i största möjliga utsträckning. Syrien är på väg att vinna över Västs terrorister till stor del tack vare stödet från Ryssland.
Och detta kommer att betyda mycket för folken i Mellanöstern. USA:s inflytande kommer att minska rejält, det betyder mer fred, färre flyktingar.
Jag är glatt överraskad över Rysslands roll i Syrien, från mig blir det med beröm godkänt!