2017-11-06, 10:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Hur lämnade jag en argumentation?
Lämnade kanske en diskussion men det är en annan sak.

Är bara trött på det konstanta foliehattandet ifrån flera håll, det är USA fel, nej det är judarnas fel, visst ja, kurdernas fel!

om och om igen.

Tycker du att det är en konstruktiv diskussion alla kalla någon för foliehatt? Det var nämligen det du gjorde istället för att bemöta mina påståenden konkret.

Din hållning i kriget har länge förbryllat mig. Du följer striderna så gott som dagligen och du är noga med att dina källor skall vara tillförlitliga.
Mitt intresse är i första hand att förstå vad konflikten handlar om, varför det är en konflikt, vad vill de olika aktörerna. Jag tror också att det är den bästa tjänst vi kan göra gentemot folket i Syrien och de som tvingats på flykt; att vi andra försöker förstå vad de har drabbats av.
Jag har länge förundrats över att detta inte intresserar dig alls, du avfärdar rentav sådana resonemang med "foliehatt".

Tråden är ju full av bevis för att USA, Israel, Saudi, Turkiet, Qatar och EU länge har stöttat terroristerna i Syrien med vapen och på andra sätt. Jag skall bara ta några exempel här:

Ett år innan Ryssland började delta på Syriens sida, började USA bomba i Syrien. De påstod att de bombade IS, vilket var lögn. De lät t ex IS transportera stulen olja i långa konvojer till Turkiet. Högsta ledningen i Turkiet var involverad i den olagliga handeln. IS tjänade miljarder dollar på detta.
Vad gjorde USA? Ingenting. Det var Ryssland som stoppade deras konvojer.

Däremot har USA bombat och förstört en massa infrastruktur i Syrien, vilket Syrien också har anmält till FN.
Vilka är det som strider mot vilka i Syrien? Det vet du mycket väl och vet man det är det väl närmast korkat att inte tro att de som strider mot Assad inte samarbetar med varandra. Nusrafronten (al-Qaida) och deras bundsförvanter slåss mot Assad. IS slåss mot Assad. USA, Israel, Saudi vill bli av med Assad. Varför skulle dessa inte samarbeta med varandra??????
Det är klart att de gör.

Media har hela tiden kallat Nusra och deras kumpaner för rebeller eller opposition, rentav "moderat opposition". USA har hela tiden värnat om dessa grupper, krävt att Assad skall förhandla med dem osv.
Men dessa är ju terrorister likaväl som IS, det är samma skrot och korn!

De har alla samma intresse:
Nämligen att se till att det blir ett annat styre i Syrien. Ett styre som bugar sig för USA:s och Israels intressen i första hand.
Det är inget konstigt med det alls, det är så USA har gjort i många länder i flera decennier. Deras statskupper i andra länder är väldigt, väldigt många. USA Har skapat kaos i Afghanistan, Irak och Libyen. För att bara nämna de senaste exemplen som alla känner till.

Nu förväntar jag mig att du bemöter detta på ett schyst sätt eller inte alls. Din översittarstil betackar jag mig för.
Citera
2017-11-06, 10:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Tycker du att det är en konstruktiv diskussion alla kalla någon för foliehatt? Det var nämligen det du gjorde istället för att bemöta mina påståenden konkret.

Din hållning i kriget har länge förbryllat mig. Du följer striderna så gott som dagligen och du är noga med att dina källor skall vara tillförlitliga.
Mitt intresse är i första hand att förstå vad konflikten handlar om, varför det är en konflikt, vad vill de olika aktörerna. Jag tror också att det är den bästa tjänst vi kan göra gentemot folket i Syrien och de som tvingats på flykt; att vi andra försöker förstå vad de har drabbats av.
Jag har länge förundrats över att detta inte intresserar dig alls, du avfärdar rentav sådana resonemang med "foliehatt".

Tråden är ju full av bevis för att USA, Israel, Saudi, Turkiet, Qatar och EU länge har stöttat terroristerna i Syrien med vapen och på andra sätt. Jag skall bara ta några exempel här:

Ett år innan Ryssland började delta på Syriens sida, började USA bomba i Syrien. De påstod att de bombade IS, vilket var lögn. De lät t ex IS transportera stulen olja i långa konvojer till Turkiet. Högsta ledningen i Turkiet var involverad i den olagliga handeln. IS tjänade miljarder dollar på detta.

Däremot har USA bombat och förstört en massa infrastruktur i Syrien, vilket Syrien också har anmält till FN.
Vilka är det som strider mot vilka i Syrien? Det vet du mycket väl och vet man det är det väl närmast korkat att inte tro att de som strider mot Assad inte samarbetar med varandra. Nusrafronten (al-Qaida) och deras bundsförvanter slåss mot Assad. IS slåss mot Assad. USA, Israel, Saudi vill bli av med Assad. Varför skulle dessa inte samarbeta med varandra??????
Det är klart att de gör.

Media har hela tiden kallat Nusra och deras kumpaner för rebeller eller opposition, rentav "moderat opposition". USA har hela tiden värnat om dessa grupper, krävt att Assad skall förhandla med dem osv.

Nämligen att se till att det blir ett annat styre i Syrien. Ett styre som bugar sig för USA:s och Israels intressen i första hand.
Det är inget konstigt med det alls, det är så USA har gjort i många länder i flera decennier. Deras statskupper i andra länder är väldigt, väldigt många. USA Har skapat kaos i Afghanistan, Irak och Libyen. För att bara nämna de senaste exemplen som alla känner till.

Nu förväntar jag mig att du bemöter detta på ett schyst sätt eller inte alls. Din översittarstil betackar jag mig för.
Det kan hen inte då det innebär att man får leta material som hen klassar som rysspropaganda som flera välskrivna böcker av van Dam, Chris Kanthan, Reese Erlich, Stephen Gowans, två av dessa starka Assad-kritiker. För att inte tala om Seymour Hersh. Men det är ju klart, önskar man typ pojkdrömmande krigsromantik får man hålla sig till Charles Lister et al.
Citera
2017-11-06, 12:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det kan hen inte då det innebär att man får leta material som hen klassar som rysspropaganda som flera välskrivna böcker av van Dam, Chris Kanthan, Reese Erlich, Stephen Gowans, två av dessa starka Assad-kritiker. För att inte tala om Seymour Hersh. Men det är ju klart, önskar man typ pojkdrömmande krigsromantik får man hålla sig till Charles Lister et al.
Jag trodde krigsromantiken var död, men det är den kanske inte.
Citera
2017-11-06, 12:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag trodde krigsromantiken var död, men det är den kanske inte.
Existerar fortfarande i Charles Listers pojkrum:

https://youtu.be/wDv9vGNeUwY
Citera
2017-11-06, 12:25
Medlem
Verkar vara ett "race" till al-bukamal.
Om SDFPKKYPGPYD ska nå dit krävs en luftburen operation då SAA stormar fram från T2. Även PMU från Irak verkar använda syrisk mark för att förinta daesh.
Blir spännande detta då det handlar om "the shia crescent".
Man berörde detta på agenda igår. Men när "experten " nämnde oppositionen i östra Aleppo som demokratisk stängde jag av skiten.

https://i.redd.it/uz0ysccp47wz.jpg
Citera
2017-11-06, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Fast kommentaren motsäger ju det som du hävdar.
“This is far from a sure thing, but far, in my humble view, from hopeless,” he continued. “Women can and ought to be at the center of these demonstrations. Many men and others will denigrate the idea.”

He said that Israeli soldiers were “fearful, nervous, outnumbered [and] insecure,” and would resort to the use of force when encountered by Palestinian men.
Israeliska soldater har alltså numerären emot sig och är nervösa och osäkra och tar till våld mot palestinska män. Man springer alltså inte och gömmer sig, eller viker ner sig, utan man väljer istället att spöa upp dem.

Klagomålet är inte att israeliska soldater är dåliga på att kriga utan på att de är dåliga på att hantera fredliga demonstrationer där det bara är en massa unga män som demonstrerar.
Och att lösningen skulle vara att se till att demonstrationerna innehåller fler kvinnor och barn, förmodligen för att israeliska soldater därför skulle bli betydligt mindre benägna att använda våld mot dessa.

Kort sagt, det där om att döda kvinnor och barn är alltså väldigt, väldigt långt ifrån sanningen.

Israel dödar kvinnor och barn, och de tränar för det:
https://www.google.se/search?q=israeli+sniper+pregnant&source=lnms&tbm=i sch&sa=X&ved=0ahUKEwil26bp66nXAhXHIuwKHWYdBWsQ_AUI CigB&biw=1280&bih=836#imgrc=jSGZRMkR6ME0tM:

http://secretsofthefed.com/wp-content/themes/goodnews47/framework/scripts/timthumb.php?src=http://secretsofthefed.com/wp-content/uploads/2014/08/Untitled-1.jpg&h=315&w=599&zc=1

Om israeliska soldater inte kan hantera obeväpnade demonstranter visar det hur fega de är.
Citera
2017-11-06, 12:54
Medlem
Citat:

Det är klart att de gör.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Foliehatt kan jag dra tillbaks och jag ursäktar att jag sänkte mig till den nivån.

Jag har försökt att hålla mig saklig även om jag varit tydlig med var jag står i konflikten.

Jag vet hur olika grupper finansieras etc etc

Det enda jag har skrivit är att allt som sker ifrån div rebeller inte måste vara direkt orkestrerar av USA eller andra backare. Att sedan dagens isis inte är samma som bin laden startade(aq) är väl alla överens om?

Jag ser gärna att du inte lägger förutfattade meningar på mig(till arbetet).
Citera
2017-11-06, 12:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Foliehatt kan jag dra tillbaks och jag ursäktar att jag sänkte mig till den nivån.

Jag har försökt att hålla mig saklig även om jag varit tydlig med var jag står i konflikten.

Det enda jag har skrivit är att allt som sker ifrån div rebeller inte måste vara direkt orkestrerar av USA eller andra backare. Att sedan dagens isis inte är samma som bin laden startade(aq) är väl alla överens om?

Jag ser gärna att du inte lägger förutfattade meningar på mig(till arbetet).
Då ber jag också om ursäkt.
Citera
2017-11-06, 13:00
Medlem
Intressant uttalande ifrån Ivanov

http://alwatan.sy/archives/126139

military solution may be the only option available to Damascus to deal with areas beyond the control of the Syrian gov in the north, which is subject to a military solution, the US-backed Kurdish authotity there is illegal," said Alexander Ivanov, spokesman of the Hmeim AB

En fingervisning mot kurderna och deras förhoppning om ett eget område
Citera
2017-11-06, 13:02
Bannlyst
Citat:

Hjärntvättade monoteister som styrs direkt av CIA och Mossad med baser just bakom fronten för logistik med planering och rekrytering från samma underrättelsetjänster och även andra säkerhetstjänser i väst.
Al qaida och ISIS är alltså exakt samma sak och det finns massor med bevis för det. En underrättelseresurs för att kriga och förstöra där USA:s militär misslyckats.
Citera
2017-11-06, 13:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det var skönt att höra.
Citat:

Ja, du vet vilka som finansierar de olika jihadisterna i Syrien. Och du vet att man är beroende av den som ger dig lön, eller hur? Det betyder ju att de arbetar för USA, Saudi, Israel osv, eller hur?
De gör inte något som strider mot uppdraget, det kan vi vara tämligen säkra på, för då blir de såklart avpolletterade, dödade eller i varje fall strukna från avlöningslistan.

Om de någon gång går för långt eller tänjer på gränserna på annat sätt, är ganska ovidkommande.

Jihadisterna i Syrien är försörjda och beväpnade av USA och deras allierade och deras uppdrag är att förstöra Syrien, tvinga människor på flykt, splittra landet och få Assad avsatt. De är USA:s verktyg oavsett om de kallar sig Nusra, IS eller något annat (t ex SDF). (Jag påstår dock inte att SDF är jihadister.)

Och det finns dokument som visar att detta är en plan från USA, sedan många år har målet varit att "modellera om Mellanöstern". Syftena är att säkra Israel, säkra tillgången på olja och en "fri" marknad. Det första som hände i Irak efter USA:s invasion var att amerikanska bolag tog hand om Iraks statliga bolag. De plundrade helt enkelt landet.
Senast redigerad av humanlife 2017-11-06 kl. 13:44.
Citera
2017-11-06, 14:56
Medlem
SAA verkar ha problem med dessa TOWs igen i Hama regionen, precis som förra gången då de gick på stora förluster och fick avbryta anfallen. Ska bli intressant hur det spelar ut sig i den regionen.

Dessa TOWs måste komma från Turkiet eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in