Citat:
Tycker du att det är en konstruktiv diskussion alla kalla någon för foliehatt? Det var nämligen det du gjorde istället för att bemöta mina påståenden konkret.
Din hållning i kriget har länge förbryllat mig. Du följer striderna så gott som dagligen och du är noga med att dina källor skall vara tillförlitliga.
Mitt intresse är i första hand att förstå vad konflikten handlar om, varför det är en konflikt, vad vill de olika aktörerna. Jag tror också att det är den bästa tjänst vi kan göra gentemot folket i Syrien och de som tvingats på flykt; att vi andra försöker förstå vad de har drabbats av.
Jag har länge förundrats över att detta inte intresserar dig alls, du avfärdar rentav sådana resonemang med "foliehatt".
Tråden är ju full av bevis för att USA, Israel, Saudi, Turkiet, Qatar och EU länge har stöttat terroristerna i Syrien med vapen och på andra sätt. Jag skall bara ta några exempel här:
Ett år innan Ryssland började delta på Syriens sida, började USA bomba i Syrien. De påstod att de bombade IS, vilket var lögn. De lät t ex IS transportera stulen olja i långa konvojer till Turkiet. Högsta ledningen i Turkiet var involverad i den olagliga handeln. IS tjänade miljarder dollar på detta.
Vad gjorde USA? Ingenting. Det var Ryssland som stoppade deras konvojer.
Däremot har USA bombat och förstört en massa infrastruktur i Syrien, vilket Syrien också har anmält till FN.
Vilka är det som strider mot vilka i Syrien? Det vet du mycket väl och vet man det är det väl närmast korkat att inte tro att de som strider mot Assad inte samarbetar med varandra. Nusrafronten (al-Qaida) och deras bundsförvanter slåss mot Assad. IS slåss mot Assad. USA, Israel, Saudi vill bli av med Assad. Varför skulle dessa inte samarbeta med varandra??????
Det är klart att de gör.
Media har hela tiden kallat Nusra och deras kumpaner för rebeller eller opposition, rentav "moderat opposition". USA har hela tiden värnat om dessa grupper, krävt att Assad skall förhandla med dem osv.
Men dessa är ju terrorister likaväl som IS, det är samma skrot och korn!
De har alla samma intresse:
Nämligen att se till att det blir ett annat styre i Syrien. Ett styre som bugar sig för USA:s och Israels intressen i första hand.
Det är inget konstigt med det alls, det är så USA har gjort i många länder i flera decennier. Deras statskupper i andra länder är väldigt, väldigt många. USA Har skapat kaos i Afghanistan, Irak och Libyen. För att bara nämna de senaste exemplen som alla känner till.
Nu förväntar jag mig att du bemöter detta på ett schyst sätt eller inte alls. Din översittarstil betackar jag mig för.