2017-09-24, 13:37
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rojava
DU är fan en av dom dummaste rasisten här i forumet.
Vilka är det som vinner i kriget? Är det verkligen Assad?
Vilken militär har Assad kontroll över?
Dom som vinner i Syrien är Iran, ryssland och YPG. Assad har ingen arme, hela hans styrka är afghanska barn och hezbollah som han har fått från IRAN, Resten är ryssar.
Tog man kobane? NEJ, var det tack vare USA ja.
Vad spelar det för roll vad som hände 4 år sen.
Lev här och nu din dumma fan. Kolla på kartan och fundera på vem är det som vinner.
Jag citerar dig och ändrar för vissa hur dum DU är!

"Stjärtgossarna i Syrianska armen hade inte en chans och miljontals araber strömmade in till Turkiet och europa som flyktingar. Vanligtvis hatar ju Araber alla andra och ser sig själv som guds barn, men här kunde vi se ARABERS sanna natur och det är på huk inför Turkiet, Jordanien och Europa. I media väsnades det om flyktingströmmar och jag vet inte vad. IRAN och Ryssland hade inget annat val en att ingripa och rädda Assad" ser du hur dum du låter!

Men lilla bergsturk sluta gråta. Jag har inte mycket övers för araber heller, men dom är hästlängder framför kurderna. Kolla på Deir zoor, Aleppo prison eller Al-Zahraa. Små områden som var omringade av terroristerna i flera år. Men inte gav araberna upp för det, utan även när det var som mörkast och det inte fanns något stöd från Rysslands flygvapen så kämpade dom i motvind och terroristerna lyckades aldrig ta dom områdena.
Ni kurder har inte den kämpar glöden, ni lägger er på rygg och skriker efter hjälp. Ni är ett undergivet folk, jag säger inte det för att vara taskig men det är bara så. Ni har blivit våldtagna av Turkiet hur länge som helst, och vad har kurderna gjort åt det? Bränt ner lite turkiska skolor och sjukhus.

Kolla på Hizbollah i Libanon, dom fick välja mellan att leva under ockupation och förnedring eller alternativet att ta till vapen. Dom valde det sistnämnda och dom stred hårda strider mot Israels militär, inte mot Israels skolor och sjukhus. Till slut flydde Israel med svansen mellan bena. Ni kurder hade aldrig kunnat göra så mot Turkiet, just för att ni är ett undergivet folk som saknar mod och kompetens.

Framstegen SDF gör i Syrien är USA:s framsteg och inte kurdernas, utan USA hade det inte ens funnits några kurder kvar. Det var ju just därför USA började bomba från första början. Vi såg det i Ayn Al-Arab och vi såg det när Daesh var påväg att ta över Erbil.
Citera
2017-09-24, 15:41
Medlem
Vidiss avatar
Kriget i Syrien. Assad går över Tigris, blockerade av kurderna.

Asså herregud. Sista dagarnas utveckling Syrien, och brohuvudet över Tigris. Två gånger sista månaden har ISIS front mot YPG kollapsat helt, pga. de var inga ISIS gubbar där/närvarande 😂, självklart med nackdel för Assad/Ryssarna.

Förvånadsvärd liten rapportering på SVT. Med tanke på antalet flyktingar och hur mycket som händer där, livligt förändrade fronter. Själv följer jag utvecklingen på bla. Southfront = de ryska perspektivet.
https://www.youtube.com/user/crimeanfront

Är det inte helt solklart vid det här laget att YPG, Jänkarna och ISIS i princip delar säng? Fler exempel?

Bidra även om du vill med uppgifter på YPGs avanserande, i nulägget tycker jag de antingen får saker förspänt eller så är de snuskigt duktiga att kriga, och SAA är inkompetenta.
Citera
2017-09-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Zarqawi
Sunni araberna utgör dock endast 18% i Irak och efter det här kriget och kurdernas möjliga självständighet så lär dom kanske inte vara mer än 10% av befolkningen, svårt att tänka sig ett nytt lika stort IS i irak någon gång igen. Områden såsom Diyala och Samarra samt många mer är snart utan sunniaraber trots att dom var den klart stora majoriteten där innan 2003.

Sunni-delen i Irak bör också bli självständig.
Citera
2017-09-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidis
Asså herregud. Sista dagarnas utveckling Syrien, och brohuvudet över Tigris. Två gånger sista månaden har ISIS front mot YPG kollapsat helt, pga. de var inga ISIS gubbar där/närvarande 😂, självklart med nackdel för Assad/Ryssarna.

Förvånadsvärd liten rapportering på SVT. Med tanke på antalet flyktingar och hur mycket som händer där, livligt förändrade fronter. Själv följer jag utvecklingen på bla. Southfront = de ryska perspektivet.
https://www.youtube.com/user/crimeanfront

Är det inte helt solklart vid det här laget att YPG, Jänkarna och ISIS i princip delar säng? Fler exempel?

Bidra även om du vill med uppgifter på YPGs avanserande, i nulägget tycker jag de antingen får saker förspänt eller så är de snuskigt duktiga att kriga, och SAA är inkompetenta.

Om du låter ryska trollfabriker vara din "sanning" så är det inte konstigt om du tror att USA/ISIS samarbetar.

För oss som lever i verkligheten genom att vi läser fri press är det självklart att det inte är så.
Citera
2017-09-24, 23:11
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Om du låter ryska trollfabriker vara din "sanning" så är det inte konstigt om du tror att USA/ISIS samarbetar.

För oss som lever i verkligheten genom att vi läser fri press är det självklart att det inte är så.

Men lägg ner.

Tror du verkligen att din "renrasiga ariska västpress" är så jävla mycket bättre? Under Afghanistankriget så målade din kära västpress upp Bin Laden som en frihetskämpe. Samma kära propagandamaskin lät bli att grundligt rapportera offren i Irakkriget när kriget pågick, samma press skriver om påstådda hackerattacker från Ryssland som att det är definitiv sanning trots att man inte kommit med några som helst solida bevis från CIA:s sida att detta har skett som istället slänger ur sig luftpastejer.

Istället för att vara så dogmatiskt inställd på hur bra USA är som aldrig skulle kunna samarbeta med IS eller liknande så föreslår jag att du faktiskt kommer in i hur komplex konflikten är och hur USA faktiskt är skyldig till IS uppkomst. Eller så kan du kanske kolla vad Southfront faktiskt skriver och sedan göra din "sofistikerade västerländska analys"? Visst kan källor som Southfront vara vinklade som ALLA medier, men det betyder inte att allt som står där är skit, eller hur? Mycket av det de skrivit, till exempel om hur det går i avancemanget hos de olika grupperingarna har visat sig stämma, eller hur Syrien utvecklas.

Bara för att jag personligen är skeptisk till västmedia så har jag inte en närmast dogmatisk inställning, utan jag avgör istället utifrån det jag läser hur vinklat något är, istället för att förklara all info som västmedia skriver som propaganda. Magda Gads dagbok är ett exempel på en bra och nyanserad bild vi har lyckats få levererat av liberala västerländska medier.

Sluta vara ett får och tänk själv istället . Dogmatism leder bara till elände.
Citera
2017-09-25, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Men lägg ner.

Tror du verkligen att din "renrasiga ariska västpress" är så jävla mycket bättre? Under Afghanistankriget så målade din kära västpress upp Bin Laden som en frihetskämpe. Samma kära propagandamaskin lät bli att grundligt rapportera offren i Irakkriget när kriget pågick, samma press skriver om påstådda hackerattacker från Ryssland som att det är definitiv sanning trots att man inte kommit med några som helst solida bevis från CIA:s sida att detta har skett som istället slänger ur sig luftpastejer.

Istället för att vara så dogmatiskt inställd på hur bra USA är som aldrig skulle kunna samarbeta med IS eller liknande så föreslår jag att du faktiskt kommer in i hur komplex konflikten är och hur USA faktiskt är skyldig till IS uppkomst. Eller så kan du kanske kolla vad Southfront faktiskt skriver och sedan göra din "sofistikerade västerländska analys"? Visst kan källor som Southfront vara vinklade som ALLA medier, men det betyder inte att allt som står där är skit, eller hur? Mycket av det de skrivit, till exempel om hur det går i avancemanget hos de olika grupperingarna har visat sig stämma, eller hur Syrien utvecklas.

Bara för att jag personligen är skeptisk till västmedia så har jag inte en närmast dogmatisk inställning, utan jag avgör istället utifrån det jag läser hur vinklat något är, istället för att förklara all info som västmedia skriver som propaganda. Magda Gads dagbok är ett exempel på en bra och nyanserad bild vi har lyckats få levererat av liberala västerländska medier.

Sluta vara ett får och tänk själv istället . Dogmatism leder bara till elände.

Ja, den västerländska pressen är mycket bättre. I den pressen så finns alla varianter av åsikter. Till skillnad från statsstyrd media från Ryssland, Syrien, Iran etc.
Citera
2017-09-25, 08:55
Medlem
Citat:
Ja, den västerländska pressen är mycket bättre. I den pressen så finns alla varianter av åsikter. Till skillnad från statsstyrd media från Ryssland, Syrien, Iran etc.

Haha mm verkligen, Rysslands perspektiv och åsikter har verkligen presenteras och behandlats objektivt när de kommer till Ukraina, NATO, Syrien etc....

Två av världens mest hyllade och erfarna utrikes och krigsreportar, Robert Fisk och Patrick Cockburn har ju båda sagt att Syrienkriget är det mest felrapporterade kriget de sett, oerhört missvisande och felaktig propaganda mot Assad, Ryssland etc eftersom att rapportering är outsourcad till grupper som finns i Al Nusra och ISIS områden och som sedan presenteras som fakta av neokonservativ och amerikansk lydig media.
Citera
2017-09-25, 09:25
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
För att komma nära saaningen som möjligt måste man följa olika källor. Att enbart förlita sig på MSM innebär att man för en ensidig av USA/Nato/EU vinklad bild, vilket inte bara gäller kriget i Syrien. Mycket av det som händer rapporteras inte alls, även om det är viktiga nyheter för utvecklingen. Jag har genom åren sedan den västerländska media och militära katastrofen i Libyen betydligt mer förtroende för alternativa medier. Finner faktiskt RT och Sputnik mer trovärdiga när det gäller bevakningen.
Citera
2017-09-25, 09:37
Medlem
Kurds are giving Yazidis Ballot papers with Yes already Checked on the Kurdish separatism referendum. They're also threatening them if they vote no!

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/22007784_1517221928315914_1509472104426483633_n.jp g?oh=37fdf8f37660f917a27d3b8504ca56c9&oe=5A51F541

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/21766639_1517221914982582_64195391738105224_n.jpg? oh=6a89da8e59994a3ebb2ad1825734d107&oe=5A4E6B2E
Citera
2017-09-25, 09:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av boss-jon
Haha mm verkligen, Rysslands perspektiv och åsikter har verkligen presenteras och behandlats objektivt när de kommer till Ukraina, NATO, Syrien etc....

Två av världens mest hyllade och erfarna utrikes och krigsreportar, Robert Fisk och Patrick Cockburn har ju båda sagt att Syrienkriget är det mest felrapporterade kriget de sett, oerhört missvisande och felaktig propaganda mot Assad, Ryssland etc eftersom att rapportering är outsourcad till grupper som finns i Al Nusra och ISIS områden och som sedan presenteras som fakta av neokonservativ och amerikansk lydig media.

Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
För att komma nära saaningen som möjligt måste man följa olika källor. Att enbart förlita sig på MSM innebär att man för en ensidig av USA/Nato/EU vinklad bild, vilket inte bara gäller kriget i Syrien. Mycket av det som händer rapporteras inte alls, även om det är viktiga nyheter för utvecklingen. Jag har genom åren sedan den västerländska media och militära katastrofen i Libyen betydligt mer förtroende för alternativa medier. Finner faktiskt RT och Sputnik mer trovärdiga när det gäller bevakningen.
Det här är väl något som brukar kallas för Epic Fail i internetsammanhang. Att västerländsk MSM tillåter flera perspektiv och har rapporterat objektivt från Syrien. Nej, det är nog svårt att få ett bra grepp om vad som har hänt och upprinnelsen till kriget. Själv har jag plöjt igenom rätt bra många böcker nu, allt från den infamösa islamistapologeten Charles Lister till 9/11-konspirationsteoretikern Tim Anderson, och så långt kan jag säga att det som har presenterats i MSM ligger ganska långt från verkligheten. Allt från den historiska aspekten till insikt om de inblandade parterna tycks lysa med sin frånvaro. Något som är påtagligt är bristen på kunskap när det gäller klantraditioner och hur Daesh lyckades nästla sig in.
Citera
2017-09-25, 11:31
Medlem
SvaMp_s avatar
Rapporteras att Ryssland bombat SDF i de områden de nyligen tagit
http://syria.liveuamap.com/en/2017/25-september-russian-warplanes-bombing-sdf-positions-in-the

Är detta sant är det en stor eskalering. Det kan mycket väl vara falska rapporter också. Vi får se.

Jag trodde fas2 av kriget skulle börja efter att IS var bekämpat, men det känns som att det har börjat redan idag.

Detta kan leda till en skiftning av allianser, Turkiet kommer behöva välja sida mellan Assad och Ypg.

Läste igår rapporter om att turkmener och araber i Syrien bett Turkiet stoppa Ypg's framfart.
Turkiet har inte energi att både kontrollera YPG och få bort Assad.

Vilken jävla röra egentligen.
Citera
2017-09-25, 12:20
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här är väl något som brukar kallas för Epic Fail i internetsammanhang. Att västerländsk MSM tillåter flera perspektiv och har rapporterat objektivt från Syrien. Nej, det är nog svårt att få ett bra grepp om vad som har hänt och upprinnelsen till kriget. Själv har jag plöjt igenom rätt bra många böcker nu, allt från den infamösa islamistapologeten Charles Lister till 9/11-konspirationsteoretikern Tim Anderson, och så långt kan jag säga att det som har presenterats i MSM ligger ganska långt från verkligheten. Allt från den historiska aspekten till insikt om de inblandade parterna tycks lysa med sin frånvaro. Något som är påtagligt är bristen på kunskap när det gäller klantraditioner och hur Daesh lyckades nästla sig in.
Problemet med MSM är att många tror de bedriver nån form av objektiv journalistik när det istället handlar om agendajournalistik. Man har därför inte garden uppe, som när det gäller andra medier. En bra tumregel för oss gamla journalister är att helst ha information från två av varandra oberoende källor. Men också baserat på erfarenhet hur andra nyheter från sagda källor har visat sig vara riktiga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in