2017-06-19, 21:53
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag är inte mycket för att märka ord men du har en "snäv" definition av krigsbrott. När jag läser inlägget, inte ditt, så uppfattar jag det så att legitimitet är grunden för de påståenden som framförs. Jag ser det du säger att du inte besvarade legitimitetsfrågan. Det var därför jag nämnde den.

Brott mot krigets lagar

Ditt "aggressionsbrott" är ett krigsbrott, dvs brott mot krigets lagar varav IHR i kodifierad form och FN stadga enligt

Article 2, paragraph 4 även kallat våldsförbudet.

samt

"Chapter VII".

En kedja av "aggressionsbrott" konstituerar "war of aggression" anfallskrig. Det är därför Ryssland då och då visar på incidenter av vad de uppfattar som "aggressionsbrott" vilka sammantaget skulle konstituera "war of aggression", dvs anfallskrig.

En av FN fastställd aggressor begår krigsbrottet anfallskrig. Ja. En aggressor kan föra sitt anfallskrig så att han inte bryter mot IHR, men begår fortfarande krigsbrottet anfallskrig.

Det var därför Nazitysklands ledning dömdes för startande och förande av krigsbrottet anfallskrig enligt Nuremberg principles.

Nazityskland förde anfallskrig mot bla Rådsrepubliken Ryssland som i sin tur förde anfallskrig mot Finland. Efter kriget dömdes några i den finska statsledningen för krigsbrott enligt "Nuremberg principles" då de hade gjort gemensam sak med nazistledningen. Dock inte Mannerheim. Rådsrepubliken Ryssland ställdes aldrig till ansvar för sitt anfallskrig. Sedan begick alla sidor andra krigsförbrytelser mot olika internationella konventioner som var gällande vid den tiden. Så helt lätt är det inte att peka med hela handen och påstå att den och den är aggressor och begår krigsbrott.
Du bemödar dig i onödan när du försöker förklara att aggressionsbrott faktiskt är ett brott och kan lagföras. Det är något jag håller med och inte förnekar. Däremot menar jag att det är två olika områden. Den ena hänförs till jus ad bellum (aggressionsbrott) och den andra hänförs till jus in bello (krigsbrott). Jag uppfattade inlägget som att de amerikanska attackerna i sig är olagliga eftersom de utgör krigsbrott, vilket jag förstår som brott mot den internationella humanitära rätten (alltså jus in bello).
Citera
2017-06-19, 21:58
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du inte har märkt det så bombar USA ISIS på löpande band. Om du tycker det är att få hjälp när man blir ihjälbombad så föreslår jag att du aldrig ber om hjälp med något.

Mmm...dem bombar där det passar deras agenda. Stor skillnad! Har aldrig sagt att Usa är allierad med Is utan påpekar bara att IS är ett fint verktyg för Usa för och söndra och härska. Hade dem bombat IS helhjärtat så hade det sett annorlunda ut idag.
Citera
2017-06-19, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du bemödar dig i onödan när du försöker förklara att aggressionsbrott faktiskt är ett brott och kan lagföras. Det är något jag håller med och inte förnekar. Däremot menar jag att det är två olika områden. Den ena hänförs till jus ad bellum (aggressionsbrott) och den andra hänförs till jus in bello (krigsbrott). Jag uppfattade inlägget som att de amerikanska attackerna i sig är olagliga eftersom de utgör krigsbrott, vilket jag förstår som brott mot den internationella humanitära rätten (alltså jus in bello).

Men nu får dig faktiskt ge dig. Ok. Det var dumt av mig att använda ett ord jag inte vet vad det betyder exakt men du får inte vara dummare och säga att usa agerat rätt med att skjuta ned syriens stridsplan och skjutit missiler från fartyg? Att dra ut på det i så många sidor är så jävla onödigt. Jag tar på mig det, dumt av mig att skriva som inte är insatt i vad termer och regler gäller vid krigsbrott eller krigsrätt. Tänker alltid på Afghanistan och Irak när jag skriver det men det var ju inte heller krigsbrott.
Citera
2017-06-19, 22:01
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Hur då? Försöka skjuta ned luftvärnsmissilerna eller anfalla Moskva? Det första kan de ju göra, men det hjälper inte mycket. USA har det inte lätt. Vita Huset är nog lite chockad över det resoluta svaret från Ryssland, därför att detta innebär en röd linje och sådana kan man nog anta gäller då det är Moskva, som inte drog sig för att neutralisera en hel stat, Ukraina, då de nya makthavarna – med hjälp av USA - överskred den röda linjen 2014.

Vilket "resolut svar"? Turkiet sköt för i helvete ned ett Ryskt stridsflyg och Putin reagerade med en tomatbojkott eller vad det nu var.

Gör dig inte dummare än vad du är. Du vet lika väl som jag att om Ryska styrkor i Syrien till äventyrs skulle få för sig något så urbota idiotiskt som att försöka skjuta ned ett amerikanskt/NATO-flyg i Syriskt luftrum, så skulle den Ryska flygbasen i Khmeimim inklusive dess LV-system samt flygstridskrafter ligga i ruiner respektive brinnande skrot någon timme senare.

Så ser styrkeförhållandena ut. Rysk propaganda kan inte ändra på detta faktum.

Putin och Ryssland kan inte annat än att förlora på den här upptrappningen. USA och Trump synar av allt att döma Rysslands/Putins bluff nu. Bring it on.

Sålunda: antingen så ser Putin/Ryssland impotenta ut genom att komma med inget annat än tomma hot allt medans Syriska MIG skjuts ned, eller så tar man strid och då får man omgående storstryk med katastrofala resultat.
Senast redigerad av DaEzz 2017-06-19 kl. 22:07.
Citera
2017-06-19, 22:03
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
För nu är man helt säker på att Ryssland inte kommer kunna göra ett skit. usa sköt 10- tals missiler mot Syrien för någon månad sen och Ryssland svararade med samma medel. Gör ni det en gång till blir det si blir så och nu inträffade nästan samma sak men ännu värre. Man sköt ned Syriens stridsplan i deras egna land. Ryssland kom idag tror jag med ett svar att nu är det andra regler som gäller ifall det händer igen. usa har insett att Ryssland inte kan göra något. Nu har man mod att tom hota Ryssland.

När usa säger vi är beredda att starta ww3 menar dom; Vi är beredda när som helst att utmana er om ni vågar.

I all väsentligt en helt korrekt analys.
Senast redigerad av DaEzz 2017-06-19 kl. 22:11.
Citera
2017-06-19, 22:10
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
För nu är man helt säker på att Ryssland inte kommer kunna göra ett skit. usa sköt 10- tals missiler mot Syrien för någon månad sen och Ryssland svararade med samma medel. Gör ni det en gång till blir det si blir så och nu inträffade nästan samma sak men ännu värre. Man sköt ned Syriens stridsplan i deras egna land. Ryssland kom idag tror jag med ett svar att nu är det andra regler som gäller ifall det händer igen. usa har insett att Ryssland inte kan göra något. Nu har man mod att tom hota Ryssland.

När usa säger vi är beredda att starta ww3 menar dom; Vi är beredda när som helst att utmana er om ni vågar.
Ryssland måste vara kalla, det är deras enda chans att med små steg försöka få utvecklingen med sig. De blottar sig om om de agerar storslaget. Men skulle usa verkligen gå in för att anfalla syrien kommer de att agera. Jag tror dessutom att det var ett misstag pga av dålig kommunikation inom koalitionen, och som jag förstår har usa justerat sina flygningar så att de inte ska riskera hamna i trubbel igen.
Men skulle de återigen tro att egna trupper är i fara pga alliansens styrkor tvekar de inte att taktiskt ta bort det akuta hotet. Usa har inget större intresse av att vara vänner med ryssland men den här händelsen var som om de sålt smöret och tappat pengarna. Men varje ny utveckling är en ny möjlighet för dem så de är nog glada ändå.
Citera
2017-06-19, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Mmm...dem bombar där det passar deras agenda. Stor skillnad! Har aldrig sagt att Usa är allierad med Is utan påpekar bara att IS är ett fint verktyg för Usa för och söndra och härska. Hade dem bombat IS helhjärtat så hade det sett annorlunda ut idag.

Jämför hur usa fick kontroll över Irak på så kort tid. Jämför hur usa fick kontroll över Afghanistan på så kort tid. Inte kanske samma sak men ändå och tänkt hur många som slåss mot IS. Ryssland hjälper till, kurderna "hjälper" till Irak. iran som hjälper till Hibullah. Har jag glömt något land? Men ändå så har inte den största militärmakten i världen gjort ens 10" av jobbet förutom röja vägen för kurderna.
Citera
2017-06-19, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ryssland måste vara kalla, det är deras enda chans att med små steg försöka få utvecklingen med sig. De blottar sig om om de agerar storslaget. Men skulle usa verkligen gå in för att anfalla syrien kommer de att agera. Jag tror dessutom att det var ett misstag pga av dålig kommunikation inom koalitionen, och som jag förstår har usa justerat sina flygningar så att de inte ska riskera hamna i trubbel igen.
Men skulle de återigen tro att egna trupper är i fara pga alliansens styrkor tvekar de inte att taktiskt ta bort det akuta hotet. Usa har inget större intresse av att vara vänner med ryssland men den här händelsen var som om de sålt smöret och tappat pengarna. Men varje ny utveckling är en ny möjlighet för dem så de är nog glada ändå.

Men hur länge skall de vara kalla? Jag pratar för mig själv som en turk. Vi har en historia med krig med ryssarna många gånger om genom historien. Inget sånt med usa men jag satsar starkt mina kort ändå på ett starkare Ryssland som jag helst ser övervinner usa men jag är bara ärlig mot mig själv och basunerar det på vad jag ser. Ryssland har ingen chans oavsett om de håller huvudet kallt. Det usa har gjort är också en provikation, tänk att jag drämmer till din vän en gång och en andra gång bredvid dig?

Ryssland kan inte mäta sig med usa militärmässigt, det är ungefär som att gå emot evolututionen. Det är tragiskt att säga det men så är det. Mellanöstern har varit under vita djävulens kontroll i över hundra år. Inget gott har det bidragit bara elände. Många trodde det skulle bli bra när man uppdelade Osmanska riket vilket är väldigt bra gjort så vi slapp se det idag men nu är de där igen på onda avsikter. Jag är från det området jag känner till den vita djävulens intentioner. Jag skulle lätt kunna testa Kinas politik eller rysslands också. Tror ingen kan vara värre än dessa gringos.

(Fan vad jag kom ifrån :-D Fint väder som påbjuder lite alkhol när det är så varmt i Turkiet)
Citera
2017-06-19, 22:19
Medlem
Whiros avatar
Citat:
[/quote]Ursprungligen postat av CAKARIM

När usa säger vi är beredda att starta ww3 menar dom; Vi är beredda när som helst att utmana er om ni vågar.[/quote]

Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
I all väsentligt en helt korrekt analys.

Är ni helt säkra på det ?
Vi kommer nog aldrig få svar på vart de andra 24 raketerna tog vägen.
http://www.zerohedge.com/news/2017-04-22/did-russia-shoot-down-us-missiles-syria
Senast redigerad av Whiro 2017-06-19 kl. 22:42.
Citera
2017-06-19, 22:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Jag ser att Trump åter ger flygunderstöd till ISIS. Bra att Ryssland svarar resolut eftersom USA-imperialismen bara begriper ett språk, nämligen våld. När Amerikanska kroppar börjar skickas hem blir det nog slut på leken oavsett hur mycket kompis Trump vill vara med Saudiarabien och dess jihadister i Syrien.
Var såg du det?
Citera
2017-06-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams

Ja så långt är vi överens att båda är brott som kan lagföras. Om du sen också har klart för dig de enda två undantagen självförsvar och FN sanktionerat våld så innebär det att om någon startar ett "olagligt" krig så är alla dess krigshandlingar olagliga tills de upphör så är vi helt överens.

What are jus ad bellum and jus in bello?

Citat:
Jus ad bellum refers to the conditions under which States may resort to war or to the use of armed force in general. The prohibition against the use of force amongst States and the exceptions to it (self-defence and UN
authorization for the use of force), set out in the United Nations Charter of 1945, are the core ingredients of jus ad bellum (see the box titled "On the Prohibition against War")

Lite förenklat är det som så att sanktionen mot krigsbrott "din definition" under WWII träffade den som utförde krigsbrottet medan sanktionen mot aggressionsbrottet "din definition" träffade de som beslutade och förde (ledde/dvs statsledningen) det olagliga kriget. För så var det 1945, även om det låter lite bissarrt. För mig är de båda brott mot krigets lagar eller krigsförbrytelser.

Sen om du vill hålla dig med dina begreppsdefinitioner så är min inställning att "I couldn't care less".
Citera
2017-06-19, 22:30
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Men hur länge skall de vara kalla?

Så länge det behövs? Som du skriver så är usa överlägsna, det finns inget mål inom räckhåll för ryssland att slå ut som skulle försvaga usa. Alltså måste de tänka längre än att bara ta på sig knogjärnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in