(CNN) -- A rogue militant group formerly allied with al Qaeda kidnapped more than a 150 teenage Kurdish students in Syria and forced them to take Islamic training, a monitoring group and Kurdish officials told CNN on Friday.
Radical fighters from the Islamic State of Iraq and Syria (ISIS) are holding the boys ranging in age from 15 to 18 at a Sharia law school in the northern town of Manbij, Nouri Mahmoud, a member of the local Kurdish Democratic Union Party (PYD) in the Syrian city of Kobani, also known as Ayn al-Arab, told CNN.
"They are training them in Islam and prayer, but we are afraid that they are teaching them to carry out operations in Kobani. We are very concerned that they will use the children for their terrorism," Mahmoud said.
ISIS är hårda, skoningslösa, de har precis tagit över Mosul i Irak, de är väldigt disciplinerad, duktig med sprängämnen, snipers och inte rädd att dö!
Här är ett inlägg från en överlevare inom polisen:
Striden var över när solen gick upp över Iraks näst största stad. Poliser kastade uniformerna, lämnade vapnen bakom sig och flydde Mosul i panik när tungt beväpnade rebeller från extremistgruppen Islamiska staten i Irak och Syrien (Isis) anföll staden sent i går kväll.
– Vi kan inte slå dem. De är vältränade i gatustrider och det är inte vi. Vi behöver en hel armé för att driva ut dem ur Mosul. De är som spöken, de dyker upp för att slå till och försvinner några sekunder senare, säger en polis i Mosul till nyhetsbyrån Reuters.
Sen att tvångskonvertera unga och barn
Jag förstår inte varför ISIS är så koncentrerad på de kurdiska områdena i första hand, om jag var kurd och bodde där skulle jag inte somna lätt.